در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    کدام کشور پیشرو در تولید سوخت های سبز است

    1 بازدید

    کدام کشور پیشرو در تولید سوخت های سبز است را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    معرفی پیشروترین کشورهای دنیا در فناوری‌های سبز/ از ساخت مزارع بادی تا کسب انرژی از زباله

    به گزارش خبرگزاری مهر، تکنولوژی سبز یا Green Technology به استفاده و بهره برداری از لوازم و پروژه هایی اطلاق می شود که با محیط زیست سازگار هستند. در سال های اخیر و به دلیل تشدید آلودگی هوا، دولتمردان کشورها به دنبال راه حل هایی بوده اند تا بتوانند از آلودگی هوا بکاهند. یکی از این راه حل ها استفاده از تکنولوژی سبز است. در تکنولوژی سبز، سوخت هایی که برای طبیعت و محیط زیست مضر هستند، از چرخه مصرف حذف می شوند.

    * چین و تکنولوژی سبز

    چین یکی از کشورهایی است که به استفاده بهینه از تکنولوژی های سبز روی آورده و هزینه های هنگفتی را نیز در این بخش سرمایه گذاری کرده است. استفاده از تکنولوژی سبز تنها به دلیل حفظ و نگهداری از محیط زیست در چین مورد توجه قرار نگرفته بلکه تکنولوژی سبز، یکی از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی این کشور محسوب می شود. چین، پرجمعیت ترین کشور دنیا به عنوان یکی از آلوده ترین کشورها نیز نام گرفته است. انواع مختلف آلودگی های صنعتی باعث بروز مشکلات محیطی و بهداشتی در این کشور شده است، به طوری که 16 شهر چین جزء 20 شهر آلوده جهان قرار گرفته اند.


    چین با وجود اینکه مدت زمان زیادی نیست وارد چرخه سرمایه گذاری بر انرژی های پاک شده اما در این مدت کوتاه نیز در ساخت و تولید قطعات پروژه های بزرگ خورشیدی شرکت داشته و درآمدهای هنگفتی را از این طریق به دست آورده است. چین به نسبت کشورهایی مانند سوئد، کانادا و امریکا از فعالیت در این مسیر بازمانده و پیش بینی می شود تا 5 سال آینده بتواند به توسعه قابل توجهی در رابطه با انرژی های پاک دست پیدا کند.

    * سوئد و انرژی های پاک

    سوئد، یکی از کشورهایی است که همواره در مسیر استفاده از سوخت های طبیعی پیش گام بوده و فاصله چشمگیری را با سایر کشورها حفظ کرده است. سوئد هزینه های هنگفتی را در حوزه های مختلفی از جمله انرژی پاک، محیط زیست، انرژی های تجدید پذیر و فناوری های جدید صرف کرده است.

    دولتمردان سوئدی معتقدند به دنبال توسعه و استفاده از انرژی های پاک هستند زیرا حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و غیرآلاینده دیر یا زود در همه کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه آغاز شده و رو به افزایش خواهد بود.

    *رقابت چین و امریکا در تولید انرژی خورشیدی

    چین و  امریکا دو کشوری هستند که از لحاظ تولید پنل های خورشیدی به خودکفایی رسیده و مقدار زیادی از انرژی مورد نیاز خود را از این طریق فراهم می کنند. انرژی خورشیدی در شرایطی حائز اهمیت است که قیمت سوخت هایی مانند: بنزین، گازوئیل و نفت رشد صعودی را تجربه می کنند. به همین دلیل برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی همانند: آلمان، چین و فرانسه برای تامین نیازهای انرژی خود به انرژی خورشیدی روی آورده اند.

    در سال 2009 میلادی، درخواست های متعددی برای ساخت و  تولید پنل های خورشیدی از کشورهای مختلف به چین ارسال شد. زیرا در آن سال ها، چین یکی از معدود کشورهایی بود که به تولید و ساخت پنل های خورشیدی نائل شده بود. اکنون علاوه بر چین، امریکا نیز یکی از مدعیان تولید پنل های خورشیدی محسوب می شود. امریکا و چین همانند دو رقیب تجاری در برابر یکدیگر قرار گرفته و هر یک در تلاش برای جذب حداکثر مخاطب هستند.

    کشور چین آوازه بهتری در تولید پنل های خورشیدی دارد زیرا چین را به عنوان اولین و برترین کشور تولید کننده پنل های خورشیدی می شناسند. امریکا یکی از کشورهای مدعی ساخت و تولید پنل های خورشیدی است اما اخیرا قانونی در پارلمان این کشور به تصویب رسیده، مبنی بر اینکه ساخت و تولید پنل های خورشیدی بسیار گزاف بوده و بهتر است که پنل های خورشیدی را از چین وارد کنند تا اینکه خود سازنده پنل های خورشیدی باشند.

    * اقتصاد سبز در بریتانیا

    مقامات بریتانیایی معتقدند ساخت مزارع بادی ساحلی در انگلیس راهکار مناسبی برای کاهش هزینه های انرژی به شمار می رود. از دیگر بخش هایی که سیاست های مرتبطی را می طلبد، می توان به تجمع پسماندهای خطرناک و دراز مدت رادیو اکتیوی ناشی از انرژی هسته ای یا ایجاد گازهای گلخانه ای خطرناک تولید شده از سوختن سوخت های فسیلی در جو اشاره کرد. برخی از منابع انگلیسی معتقدند، مقامات این کشور به دلیل هزینه گزاف تولید انرژی های تجدید پذیر از آن دوری می کنند.

    * آلمان و صنعت تکنولوژی سبز

    آلمان یکی از کشورهایی است که به استفاده از فناوری های دوست دار محیط زیست مشهور است و پیش بینی می شود تا سال 2025 استفاده از فناوری های پویا و زیست محیطی در این کشور دو برابر شود. آلمان، از جمله کشورهایی است که در چرخه انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از تکنولوژی سبز نقش پویایی دارد. از سال های گذشته تمرکز بر این حوزه افزایش یافته و با بهره وری در بخش هایی مانند مدیریت زباله، بازیافت، مدیریت آب، مبارزه با خشکسالی و غیره روبرو شده است.

    اهمیت تکنولوژی سبز تا جایی پیش رفته که آلمان نیروگاه های هسته ای خود را غیر فعال کرده و به این بخش روی آورده است. شرکت های کوچک و پویا در این بخش سهم به سزایی را به خود اختصاص داده اند به طوری که آمارها رشدی حدودا دو برابری نسبت به سال های 2010 و 2011 میلادی را نشان می دهد. این افزایش کاربری می تواند با افزایش اشتغال زایی نیز روبرو شود.

    * کانادا و استفاده از فناوری های سبز

    کانادا، بیش از یک دهه در این بخش سرمایه گذاری کرده و با سیاست و همینطور برنامه های خاص در استفاده از فناوری های سبز پیش آمده است تا در عین حال مکانیسم و همینطور پتانسیل اقتصادی را افزایش دهد. بیش از 400 شرکت بزرگ و کوچک در این عرصه فعالیت داشته و به اقداماتی مانند تولید برق( از انرژی های خورشیدی، بادی، برقی) زیر ساخت های انرژی، بهره وری از انرژی (مانند فناوری های نانو)، حمل و نقل (استفاده از خودروهای الکترونیکی) و حتی صادرات فناوری های روز خود به سایر کشورها هستند.

    * توجه ویژه به تکنولوژِی سبز در امریکا

    ایالات متحده امریکا، یکی دیگر از کشورهایی است که توجه ویژه ای را از سال 2014 میلادی به بخش تکنولوژی سبز معطوف داشته است. ایالات متحده امریکا در بخش هایی مانند کشاورزی، مصرف بهینه آب، آلودگی هوا، خشکسالی و ... به استفاده بهینه و مناسب از تکنولوژی سبز روی آورده است.

    تصاویری از آخرین تکنولوژی روز دنیا را مشاهده کنید:
     

    جدیدترین فناوری های به کار گرفته شده در موتور خودروهای سبز دنیا 



    خودروی هیبریدی مجهز به آخرین تکنولوژی های روز دنیا 



     

    محل شارژ خودروهای برقی

    خودروی اسپرت هیبریدی  BMW i8


     

    منبع مطلب : www.mehrnews.com

    مدیر محترم سایت www.mehrnews.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    5 تجربه جهانی در اقتصاد سبز

    5 تجربه جهانی در اقتصاد سبز

    سوئد

    براساس شاخص اقتصاد سبز جهانی در سال ۲۰۱۴ سوئد رتبه نخست را از لحاظ داشتن بهترین عملکرد در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. سوئد درحال‌حاضر بالاترین نسبت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در اتحادیه اروپا دارد؛ به‌طوری‌که بیش از ۴۵درصد از عرضه انرژی در سوئد از انرژی‌های تجدیدپذیر و با تکیه بر انرژی برقابی و سوخت‌های زیستی (زیست‌سوخت) است. بیش از ۱۲درصد تولید برق از نیروگاه‌های تولید همزمان و ۲ درصد از نیروگاه‌های بادی تامین می‌شود. از سال ۲۰۱۳ سوئد با معافیت مالیاتی بر چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی هیدروژنه تا ۱۵درصد به ازای حجم سوخت دیزل به تشویق استفاده از زیست سوخت‌های نسل دوم کمک کرد و در آغاز سال ۲۰۱۴ با تعیین میزان سهم اتانول و اسید چرب متیل استرها در بنزین و گازوئیل، شرایط پایداری را برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان زیست‌سوخت فراهم و به ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرد. از دیگر نقاط قوت سوئد، ایجاد فناوری‌های پاک زیست‌محیطی درحوزه‌های نظیر بازیافت، انرژی‌های تجدیدپذیر (نیروی بادی، نیروی خورشیدی، برقابی، زیست سوخت‌ها)، فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل سبز، موتورهای برقی، شیمی سبز، روشنایی و بسیاری از صنایع کارآمد انرژی است.

    دولت این کشور در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در فناوری‌های زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرد و به این ترتیب از تعهد همکاری با کشورهای چین، هند و روسیه در زمینه فناوری‌های زیست‌محیطی حمایت کرده است. به‌طور کلی، سوئد در کشاورزی ارگانیک، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان سرانه سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز و تحقیقات در زمینه توسعه پایدار پیشرو بوده است. با توجه به اینکه سوئد اولین کشور جهان بوده که در سال ۱۹۹۱ به منظور توسعه منابع سبز انرژی، مالیات سنگینی بر سوخت‌های فسیلی وضع کرده و به‌منظور افزایش کارآیی این نوع مالیات، معافیت آن را در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ کاهش داده است، دولت این کشور در نظر دارد به منظور حفاظت بیشتر از محیط‌زیست، حذف سوخت‌های فسیلی از تمام اتومبیل‌ها را تا سال ۲۰۳۰ و حذف کامل کربن را تا سال ۲۰۵۰ اجرا کند. این کشور با تدوین قانون جدید برنامه‌ریزی و ساخت در سال ۲۰۱۱ و کار روی شبکه‌های هوشمند برق توانست درخصوص افزایش بهره‌وری انرژی گام‌های موثری بردارد.

    با توجه به کمبود موادخام و ضرورت افزایش کارآیی منابع، سوئد درحال اجرای یک استراتژی درخصوص مواد معدنی و فعالیت‌های مرتبط با کارآیی منابع است. سوئد در چند دهه اخیر در بازیافت زباله نیز تحول قابل‌توجهی را ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای‌که بیش از ۹۹درصد زباله خانوارها بازیافت می‌شود. این درحالی است که در سال ۱۹۷۵ تنها ۳۸درصد زباله خانوارها بازیافت می‌شد. با توجه به اینکه ضایعات سوختی نسبتا ارزان است، سوئدی‌ها به‌گونه‌ای کارآ و سودآور از آنها استفاده می‌کنند. در مجموع سوئد در کاهش اثرات زیست‌محیطی، در مقایسه با کشورهای اطراف خود پیشتاز بوده و از نظر تبدیل زباله‌ها به برق با استفاده از کوره‌های زباله‌سوز با قدرت بالا منحصربه‌فرد است که این موضوع منجر به واردات زباله از سایر کشورها نیز شده است. آژانس حفاظت از محیط‌زیست سوئد نیز یک برنامه عملی برای جلوگیری از ایجاد ضایعات شامل تشویق تولیدکنندگان به ساخت محصولات با طول عمر بالاتر تدوین کرده و درحال بررسی پیشنهاد تخفیف مالیاتی برای تعمیرات برخی کالاها است.

    نروژ

    نروژ در راستای توسعه پایدار، اهداف بلندپروازانه‌ای را درخصوص سیاست‌های زیست‌محیطی تعیین کرده است. پشتوانه این اهداف چارچوب تحلیلی قوی در مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی است که بر مدیریت سرمایه‌های انسانی، طبیعی، تولیدی و مالی تمرکز دارد. انجام اقداماتی نظیر ساده‌سازی مقررات، تمرکززدایی از مسوولیت‌های زیست‌محیطی و استفاده هوشمندانه از ابزارهای اقتصادی در عملکرد موفقیت‌آمیز بسیاری از سیاست‌های زیست‌محیطی نروژ اثرگذار بوده است. همچنین الزام تمام پروژه‌ها به انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و اطلاع‌رسانی بهتر به افراد متاثر از این پروژه‌ها، توجه ویژه به مسائلی نظیر آلودگی هوا، زیرساخت‌های آب و فاضلاب و مدیریت رودخانه‌ها از اهم اقدامات زیست‌محیطی کشور نروژ به‌شمار می‌آیند. نروژ همچنین به‌عنوان یکی از پیشگامان در تامین مالی طرح‌های مرتبط با آب‌وهوای پاک در جهان محسوب می‌شود. این کشور به کشورهای درحال توسعه جهت کاهش جنگل‌زدایی، گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و انطباق با تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

    کاستاریکا

    کاستاریکا یکی از کشورهای واقع در آمریکای مرکزی و دارای رتبه سوم از نظر بهترین عملکرد در شاخص اقتصاد سبز جهانی در سال ۲۰۱۴ است که متعهد شده تا سال ۲۰۲۱ به کشوری بدون کربن تبدیل شود. این کشور درخصوص افزایش کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر مشوق‌های جدیدی برای ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر هفت مگاواتی یا بزرگ‌تر ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به واردات مواد لازم بدون پرداخت عوارض گمرکی، معافیت از پرداخت مالیات عملیاتی برای دوره‌ای از زمان و امکان ارائه گواهی اعتبار جبران کربن با ارزش قابل‌توجه برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری اشاره کرد. انجام این اقدامات باعث تامین بیش از ۹۰ درصد از برق کاستاریکا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر مانند برقابی، زمین گرمایی و نیروی باد شده است. کاستاریکا به صنعت تولید زیست سوخت نیز مشوق‌های مالیاتی پرداخت می‌کند. با عرضه زیاد روغن پالم انتظار می‌رود تولید زیست دیزل، به زیست سوخت پیشرو در این کشور تبدیل شود.

    آلمان

    براساس شاخص عملکرد اقتصاد سبز جهانی در سال ۲۰۱۴، آلمان در رتبه چهارم قرار دارد. این کشور یکی از پیشگامان پیشبرد سیاست‌های حمایتی انرژی تجدیدپذیر است. قانون منابع انرژی تجدیدپذیر که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در آلمان اجرایی شد از عوامل موفقیت این کشور درحوزه محیط‌زیست است. در چارچوب این قانون، سیاست تشویق نیروگاه‌های تولید همزمان، سیستم تبادل نشر محدود، اصلاح مالیات انرژی و... لحاظ شده است. وضع قانون انرژی تجدیدپذیر و تدوین تعرفه تشویقی برای انژری‌های بادی، خورشیدی، آبی، زمین‌گرمایی و زیست توده در این قانون، در تشکیل سهم ۲۹درصدی مصرف خالص برق از انرژی‌های تجدیدپذیر موثر بوده است. با وجود این، آلمان با هدف ایجاد انگیزه در دسترسی و گسترش شبکه‌های برق، انرژی بادی دریایی و فناوری‌هایی برای مدیریت اوج مصرف و ذخیره‌سازی برق درحال تجدیدنظر در قانون منابع انرژی تجدیدپذیر است. قیمت‌گذاری انرژی از طریق مالیات و سایر ابزارهای مالی از جایگاه مهمی در ترکیب سیاست انرژی آلمان برخوردار است.

    مجلس آلمان در سال ۱۹۹۹ قانون اصلاحات مالیاتی زیست‌محیطی را ارائه کرد که باعث افزایش تدریجی نرخ‌های مالیات بر نفت و گاز و وضع مالیات جدیدی بر برق شد. آلمان در صادرات فناوری‌های سبز نیز از موقعیت خوبی برخوردار است. براساس برآورد انجمن انرژی خورشیدی آلمان، صادرات فتوولتائیک از ۱۴درصد تولید در سال ۲۰۰۴ به ۵۵درصد در سال ۲۰۱۱ و ۶۵درصد در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته و برای سال ۲۰۲۰ نیز صادرات ۸۰درصدی هدف‌گذاری شده است. همچنین مطابق اعلام انجمن انرژی بادی آلمان، سهم صادرات جاری صنعت بادی، بین ۶۵ تا ۷۰درصد است. آلمان در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و در بازار محصولاتی که کارآیی انرژی را افزایش می‌دهد نقش اساسی دارد؛ به‌گونه‌ای‌که در سال ۲۰۰۴ آلمان ۱۷درصد از بازار کارآیی جهان و حتی سهمی بزرگ‌تر از ایالات‌متحده، ژاپن و ایتالیا را به خود اختصاص داده است. یکی از اهداف آلمان افزایش مصرف انرژی تجدیدپذیر به ۱۸درصد مصرف نهایی انرژی در سال ۲۰۲۰ و حداقل ۸۰درصد مصرف برق در سال ۲۰۵۰ است.

    دانمارک

    دانمارک یکی از پیشگامان به‌کارگیری سیاست‌های مناسب در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، کارآیی انرژی و تغییرات آب‌وهوایی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای‌که این کشور از نظر شاخص اقتصاد سبز جهانی(GGEI) در سال ۲۰۱۴ رتبه پنجم را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. وضع قوانین مناسب مالیاتی در زمینه محیط‌زیست از عوامل موثر در جایگاه مناسب این کشور در اقتصاد سبز است؛ به‌طوری‌که دانمارک در سال ۱۹۹۲ بعد از سوئد دومین کشوری بود که مالیات بر کربن را بر برخی از انواع انرژی مصرفی خانوارها و صنایع وضع و در سال ۲۰۱۲ بیشترین مالیات بر انرژی را در میان کشورهای اتحادیه اروپا اخذ کرد. نرخ مالیات بر کربن در دانمارک برای مصارف مختلف، متفاوت است؛ به‌گونه‌ای‌که بخش خانگی بیشترین مالیات را می‌پردازند و صنایع انرژی‌بر به منظور تسهیل در رقابت، علاوه بر برخورداری از تخفیف‌های مالیاتی، کمترین مالیات بر کربن را پرداخت می‌کنند. این کشور به منظور توسعه نوآوری‌های زیست‌محیطی، درآمد حاصل از مالیات بر کربن را به پرداخت یارانه در این حوزه اختصاص داده است.

    علاوه بر این، ارائه تعرفه‌های تشویقی به انرژی بادی، زیست توده، زمین گرمایی، برقابی و خورشیدی اقدام دیگر دولت دانمارک به‌منظور کاهش انتشار کربن است. دانمارک از پیشگامان توسعه انرژی بادی در اروپا محسوب می‌شود. نیروگاه‌های بادی این کشور به‌طور متوسط بیش از یک‌چهارم برق مورد نیاز دانمارک را تامین می‌کند. تولید برق از منابع تجدیدپذیر به قیمتی مازاد بر قیمت بازار حمایت می‌شود. مجموع قیمت بازار و قیمت مازاد، درآمد ثابتی را برای تولیدکننده تضمین می‌کند. تمام هزینه‌های یارانه به‌عنوان الزام خدمات عمومی مساوی به مصرف‌کننده انتقال می‌یابد. تحت برنامه‌های انرژی دانمارک، دولت این کشور به‌عنوان اولین کشور اروپایی یارانه‌های بسیاری برای صنایع نوپای بادی ارائه کرد که به‌طور موفقیت‌آمیزی در آلمان نیز به‌کار گرفته شد. کاهش سریع آلودگی‌های ناشی از سرب در اوایل دهه ۱۹۹۰ در دانمارک به علت قوانین منع فروش سوخت‌های سربی برای حمل‌ونقل، نتیجه قوانین کاربرد مبدل‌های کاتالیزوری در سیستم‌های اگزوز خودرو و واحدهای بدون نیترات در نیروگاه‌های گرما و برق بود.

    دانمارک در سال ۲۰۰۱ سیستم تبادل نشر محدود برای تولید برق را معرفی کرد که براساس آن متناسب با میزان انتشار آلاینده‌ها در گذشته توسط بنگاه‌ها، مجوزهای رایگانی به بنگاه‌ها تخصیص داده شد. سیستم تبادل نشر محدود دانمارک در سال ۲۰۰۳ توسعه یافت و در سال ۲۰۰۵ با طرح مبادله انتشار اتحادیه اروپا جایگزین شد. دانمارک در راستای هدف حذف کامل سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ و عرضه کل برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اقدام به تبدیل سیستم برق خودروها کرد. به‌طور کلی، از مهم‌ترین اقدامات اتخاذ شده در دانمارک برای بهبود عملکرد درحوزه اقتصاد سبز می‌توان به مواردی مانند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و توجه به آن در تصمیم‌گیری‌های سیاستی در همه بخش‌ها، تامین بودجه برای استفاده از فناوری‌های جدید، ارائه اطلاعات به مصرف‌کنندگان نسبت به چگونگی اثرگذاری انتخاب‌هایشان بر محیط و تنظیم کاربرد منابع و تعدیل آلودگی‌ها از طریق ابزارهای قیمتی و مالیاتی اشاره کرد.

    منبع مطلب : donya-e-eqtesad.com

    مدیر محترم سایت donya-e-eqtesad.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    10 کشور پیشرو در اقتصاد هیدروژن سبز

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    درحالی که در روزهای ابتدایی هیدروژن قابل تجدید هستیم، اما پتانسیل بسیار زیادی در آن نهفته است، که برخی کشور چشم بدان دوخته اند.  در روز ملی هیدروژن و سوخت سلولی، شرکت Air Liquide، هدیه ویژه ای برای ایالات متحده داشت. این غول صنعتی فرانسه اعلام کرد که قصد دارد هیدروژن مایع تجدیدپذیر را در کارخانه ای در نزدیکی لاس وگاس تولید نماید. این شرکت قصد دارد تأسیساتی به ظرفیت تولید 30 تن هیدروژن مایع در روز را احداث نماید که عمده تولیدات آن برای مصرف در کالیفرنیا اختصاص خواهد یافت که برنامه ای را جهت احداث 200 ایستگاه هیدروژن تا سال 2025 دارد.

    اکنون، توجه سرمایه گذاران و سیاست گذاران بدان جلب شده است. هرچند هیدروژن سبز هنوز در مراحل ابتدایی خود است، کشورهایی هستند که در حال برداشتن گام های اساسی در پیشبرد توسعه آن هستند که می تواند منبع اصلی انرژی در آینده باشد.

    استرالیا تا به امروز در بازارهای سبز هیدروژن سهم ناچیزی داشته است. اما در تلاش است تا بطور چشمگیری مشارکت خود را در آن، به عنوان روشی برای جایگزینی صادرات سوخت های فسیلی با منابع انرژی تجدید پذیر، افزایش دهد. به عنوان مثال، در ماه جاری، شرکت زیمنس به منظور توسعه یک پروژه ترکیبی خورشیدی و بادی 5 گیگاواتی، با هدف تولید انرژی تجدید پذیر هیدروژن ، مشارکت خود را در این کشور آغاز کرد.

    بازارهای احتمالی هیدروژن سبز استرالیا شامل ژاپن و کره جنوبی خواهد بود. پاول گراهام، اقتصاددان ارشد و پرچمدار انرژی در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع  میگوید که استرالیا به دنبال کشورهایی هست که وارد کننده انرژی با آلایندگی کم باشند.

    کانادا پتانسیل بازارهای هیدروژن سبز آینده را، نه تنها به عنوان تولیدکننده گاز مبتنی بر منابع تجدیدپذیر، بلکه به عنوان تولید کننده سلولهای سوختی، با خود دارد.

    براساس همکاری و سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش های دولتی و خصوصی در دهه های گذشته، کانادا دارای صنعت شکوفایی در بازارهای صادراتی هیدروژن و سلول های سوختی است. کارخانه Ballard Power Systems سال گذشته اعلان داشت که شرکت Weichai Power با 163 میلیون دلار سرمایه گذاری،  19.9 درصد از سهام این تجارت را خریداری کرده است.

    چین بموازات توسعه خودروهای برقی، هیدروژن سبز را به عنوان یک روش بالقوه برای اجتناب از آلایندگی در صنعت حمل و نقل می شناسد. هدف این کشور توسعه 5000 دستگاه سلول سوختی تا سال 2020 و یک میلیون تا سال 2030 است.

    برای خودروهای هیدروژن نیز معافیت مالیاتی وجود دارد. شهر ووهان در مرکز چین، تا سال 2025 به عنوان یک شهر هیدروژنی با حداکثر 100 ایستگاه سوخت رسانی برای حدود 5،000 وسیله نقلیه سلول سوختی طراحی شده است. علاوه بر این، برنامه هایی وجود دارد که بر اساس آن حدود 100 تولید کننده در منطقه ووهان، اجزای سلول های سوختی هیدروژن را تولید خواهند کرد.

    در فرانسه در ژوئن سال 2018، نیکلاس هولوت، وزیر محیط زیست وقت فرانسه، قول داد که فرانسه با سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی در این فناوری، به رهبریت جهانی در هیدروژن تبدیل شود.

    در همین حال، شرکت مهندسی (Hydrogène de France (HDF در صدد سرمایه گذاری 90 میلیون یورویی در یک پروژه هیدروژن در گویان فرانسه بود. اینک، هولوت از مقام وزارت خارج شده و پروژه HDF بسیار کند پیش میرود. اما این بدان معنی نیست که علاقه هیدروژن سبز فرانسه کاهش یافته باشد. در ماه سپتامبر، فرانسه نخستین اتوبوس مسافربری با هیدروژن را به کار انداخت و منطقه اوورگن Rhône-Alpes  تعهد کرد که 200میلیون یورو برای 1000 وسیله نقلیه هیدروژنی و 15 تولید کننده الکترولیزی هیدروژن اختصاص دهد.

    آلمان، بنا یه گفته مارتین هابوتزل، رئیس استراتژی زیمنس در استرالیا، هیدروژن را به طور بالقوه در کاربردهای مختلف از جمله حمل و نقل و غیرکربنی کردن صنعت مورد استفاده قرار می دهد. این کشور که در حال حاضر پیشرو در توسعه فن آوری هیدروژن شناخته میشود، قصد دارد تا نقش خود را با برنامه هایی برای 20 آزمایشگاه تحقیقاتی، با بودجه 100 میلیون یورویی ارتقا دهد که در تابستان آینده رونمایی حواهد شد.

    اینگا پوش، مدیر عامل فدراسیون اپراتورهای شبکه گاز آلمان FNB Gas، در ماه اوت به بلومبرگ اعلام داشت که هیدروژن یکی از مباحث داغ در موضوع انتقال انرژی در آلمان می باشد.

    ژاپن پیشرفته ترین بازار هیدروژن سبز در سراسر جهان است، به ویژه با توجه به واردات هیدروژن برای سیستم حمل و نقل. این کشور به لطف تلاش خودروسازان خود، مانند تویوتا و هوندا، توسعه ساخت وسایل نقلیه هیدروژن را به پیش می برد. و سیاستگذاران علاقه دارند هیدروژن سبز را به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی مایع، که ژاپن بیشتر از هر کشور دیگری وارد کننده آن است، بکار گیرند. ماه گذشته ژاپن اعلام کرد که برنامه ای برای راه ‌اندازی 10،000 ایستگاه سوختگیری طی یک دهه آینده را در دست اجرا دارد.

    نروژ پتانسیل زیادی برای تولید هیدروژن از نیروگاههای آبی دارد و در استفاده از سلولهای سوختی در کشتیها پیشگام است. در اوایل سال جاری، برای اولین بار در جهان، اعلام کرد که در این کشور حادثه ای در ایستگاه سوخت رسانی هیدروژن رخ داده است که در آن دو نفر مجروح شدند. اپراتور ایستگاه پمپ هیدروژن Nel Hydrogen، اطلاعات حادثه را به سرعت برای ریشه یابی آن به اشتراک گذاشت. میشلا بورتولوتی، مدیر ارتباطات در صنعت هیدروژن اروپا، عقیده دارد که این رویداد نباید مانعی برای تجاری سازی هیدروژن شود زیرا هیدروژن از سوختهای حال حاضر جهان، برای به حرکت درآوردن اتومبیل ها، امن تر است.

    در کره جنوبی یک مخزن ذخیره سازی هیدروژن در یک مرکز تحقیقاتی دولتی در Gangneung منفجر شد و دو نفر کشته و شش زخمی برجای گذاشت. این انفجار نگرانیهایی را در ارتباط  با برنامه های بلند پروازانه هیدروژن کره جنوبی افزایش داده است. کره جنوبی قصد دارد تعداد وسایل نقلیه سلولی سوختی را در جاده ها از رقم 3.000 فعلی به 850.000 در سال 2030 افزایش دهد. دولت همچنین قصد دارد 1.8 میلیارد دلار یارانه به وسایل نقلیه و ایستگاههای سوخت رسانی هیدروژن اختصاص دهد.

    انگلستان با وجود انزوای در حال رشد از شرکای تجاری خود در اروپا، به برکت یکی از برترین بازارهای برق بادی فراساحلی جهان، به دنبال هیدروژن تجدید پذیر به عنوان راهی برای کاهش واردات بنزین و کمک همزمان به کاهش کربن هوا میباشد.

    ماه گذشته، دولت انگلستان از برنامه 15 میلیارد دلاری برای استفاده از 4 گیگاوات برق بادی فراساحلی برای تولید هیدروژن تجدید پذیر در اوایل دهه 2030 پرده برداشت. در همین حال، منافع هیدروژن انگلیس، توجهات بین المللی را به خود جلب کرده است. به طوری که غول مواد شیمیایی Linde در این ماه، 46 میلیون دلار برای خرید 20 درصد از سهام توسعه فناوری هیدروژن ITM Power پرداخت کرده است.

    ایالات متحده، هرچند به عنوان یک مجموعه توسعه دهنده هیدروژن سبز مطرح نمیباشد، با این حال، یکی از ایالتهای آن، کالیفرنیا، در تلاش است تا به یک بازار پیشرو هیدروژن در جهان تبدیل شود. علاقه کالیفرنیا به هیدروژن تا حدی توسط اهداف کربن زدایی هدایت میشود، از جمله حذف اتوبوس های دیزلی یا گازسوز تا سال 2040، با حضور برخی از برجسته ترین توسعه دهندگان فن آوری در صنعت. مهمترین آنها، سازنده سلولهای سوختی مستقر در سیلیکون ولی، یعنی Bloom Energy است. این شرکت در تلاش است کاری را انجام دهد که هیچ کمپانی سلولی سوختی تاکنون انجام نداده است.

    لینک

    منبع مطلب : inem.ir

    مدیر محترم سایت inem.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 6 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید