توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چهار مورد از ویژگی های حضرت مریم

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    11بازدید

    چهار مورد از ویژگی های حضرت مریم را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    ویژگی های حضرت مریم(س) در منابع اسلامی

    ویژگی های حضرت مریم(س) در منابع اسلامی

    حضرت مریم (س) در منابع اسلامی چگونه توصیف شده است؟

    قرآن کریم مریم (س) را بانوی برگزیده خدا، بانوی پاک و مطهر، بهترین زنان عصر خود، مظهر عفاف، الگوی مؤمنان، دختری عابد، بسیار راستگو (صدّیقه) و هم سخن با فرشتگان (محدّثه) معرفی کرده است.

    آیاتی از قرآن کریم به وضوح جایگاه مریم (س) در اندیشه اسلامی را به تصویر کشیده است: «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمینَ * یا مَرْیمُ اقْنُتی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدی وَ ارْکَعی مَعَ الرّاکِعینَ»(1)

    و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: «ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری بخشیده است. ای مریم! (به شکرانه این نعمت) برای پروردگار خود، خضوع کن و سجده به جا آور؛ و با رکوع کنندگان، رکوع کن.»

    مریم (س) به عبادت پروردگارش علاقه ای وافر داشت. به گفته امام صادق (ع)، مریم (س) دو روز را روزه می گرفت و یک روز را افطار می کرد.(2)

    بر طبق روایتی، عیسی (ع) پس از مادر بر قبر او حاضر شد و با وی چنین گفت: «ای مادر با من سخن بگو. آیا دوست داری که به دنیا بازگردی؟ مریم (س) گفت: آری به بازگشتن علاقه مندم تا در شب سرد زمستان برای خداوند نماز به پای دارم و در روزهای گرم و سوزان روزه بدارم. ای فرزندم این راه بسیار خوفناک است.»

    از نگاه قرآن، مریم (س) به دلیل خودداری در مقابل گناهان جنسی ضرب المثل پاکدامنی شد و قابلیت یافت تا مادر مسیح (ع) موعود گردد:

    «وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ * وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتِینَ»(3)

    و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! نزد خود برای من خانه ای در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»

    و همچنین به مریم دختر عمران که دامان خود را پاک نگه داشت، و ما از روح خود در آن دمیدیم؛ او کلمات پروردگار خویش و کتاب هایش را تصدیق کرد و از مطیعان (فرمان خدا) بود شاید برای آنکه مریم (س) از صلاحیت مادر مسیح شدن برخوردار شود، لازم بود از آزمایش سخت خود نگهداری جنسی پیروزمندانه فارغ شود. تنها پس از ظهور جبرئیل امین به صورت مردی خوش سیما در مکانی خلوت و به دور از چشم دیگران در اوج جوانی مریم (س) و موفقیت وی در این آزمایش سخت بود که وی برای پذیرش روح خدا انتخاب شد:

    «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتاب مَرْیمَ إِذ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیاً * فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیاً * قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیاً * قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لاَِهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیاً * قالَتْ أَنّی یکُونُ لِی غُلامٌ وَ لَمْ یمْسَسْنِی بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیاً  * قالَ کَذالِکَ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَی هَینٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آیةً لِلنّاس وَ رَحْمَةً مِنّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِیاً»(4)

    و مریم را در این کتاب یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش در ناحیه شرقی (بیت المقدس) کناره گرفت؛ و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد) در این هنگام، ما روح (و فرشته مقرب) خود را به سوی او فرستادیم؛ و او در شکل انسانی بی عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد (مریم سخت ترسید و) گفت: اگر خدا ترس هستی، من از تو، به خدای رحمان پناه می برم. گفت: من تنها فرستاده پروردگار توام؛ (آمده ام) تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم. گفت: چگونه ممکن است پسری برای من باشد؟! در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته، و زن آلوده ای نبوده ام! گفت: این گونه پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است (ما او را می آفرینیم) تا او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم؛ و رحمتی باشد از سوی ما؛ و این امری است پایان یافته (و گفت وگو ندارد)

    از عبارت قرآن کریم می توان دریافت که سخن گفتن با فرشتگان خداوند در چندین مورد برای مریم (س) حاصل شده است. در یکی از این ملاقات ها بود که بشارت تولد عیسی (ع) به مریم (س) داده شد.

    به نظر می رسد که ملاقات با جبرئیل روح الامین و بارداری مریم (س) مدتی پس از بشارت اولیه به تولد عیسی (ع) بوده باشد. بنابراین، پس از ملاقات با جبرئیل که به شکل انسانی خوش سیما بر وی ظاهر شد و رد و بدل شدن آن سخنان، مریم (س) اطمینان یافت که این همان بشارتی است که فرشتگان در دیدارهای گذشته به او داده بودند:

    «إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللّهَ یبَشِّرُکِ بکَلِمَة مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَی ابْنُ مَرْیمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ * وَ یکَلِّمُ النّاسَ فِی الْمَهْد وَ کَهْلاً وَ مِنَ الصّالِحینَ * قالَتْ رَبِّ أَنّی یکُونُ لی وَلَدٌ وَ لَمْ یمْسَسْنی بَشَرٌ قالَ کَذالِکَ اللّهُ یخْلُقُ ما یشاءُ إِذا قَضی أَمْراً فَإِنَّما یقُولُ لَهُ کُنْ فَیکُونُ.»(5)

    از روایات اسلامی چنین به دست می آید که مریم (س) دختری بسیار زیبا بود که زیبائیش او را نفریفت. از امام صادق (ع) روایت شده است که: «در روز قیامت زن زیبارویی را که فریفته زیبایی خود شده و به گناه گرفتار آمده برای محاکمه می آورند. می گوید: خداوندا به دلیل آن که به من زیبائی عطا کردی چنین گرفتار شده ام. آنگاه مریم (س) را حاضر می کنند و به آن زن می گویند: تو زیباتر بودی یا مریم؟ به او نیز زیبائی عطا کردیم اما فریفته نشد.»(6)

    خداوند به دفاع از پاکی و پیراستگی مریم (س) در مقابل اتهام یهودیان به وی سخت غضبناک شده و یهودیان را به کفر گویی و افترا متهم کرده است:

    «... بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَیها بکُفْرِهِمْ فَلا یؤْمِنُونَ إِلاّ قَلیلاً * وَ بکُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلی مَرْیمَ بُهْتاناً عَظیماً»(7)

    بلکه خداوند به خاطر کفرشان بر دل هایشان مهر زده و در نتیجه جز شماری اندک (از ایشان) ایمان نمی آورند. و (نیز) به سزای کفرشان و آن تهمت بزرگی که به مریم زدند.

    از نگاه منابع اسلامی، به دلیل آن که مریم (س) وقف خدمت در معبد شده بود و جز برای کارهای ضروری، از جمله وضع حمل عیسی، از معبد خارج نمی شد، داستان ازداوجش با یوسف نجار واقعیت ندارد.

    به نظر می رسد اتهام معاشرت مریم (س) با سربازی رومی و جعل کردن لقب عیسی بن پانتر(8) که گفته می شود غیر مسیحیان مطرح کرده اند، در فضائی مسیحی زودتر شکل می گیرد تا فضائی اسلامی.

    در ادبیات اسلامی، محرّر بودن مریم (س) و عدم خروج وی از معبد از یک سو و معجزه سخن گفتن عیسی (ع) در گاهواره به دفاع از عصمت مادر بسیار پررنگ است، حال که نامزدی مریم (س) با یوسف که با حضور دائمی وی در معبد سازگار نیست؛ و نبود معجزه تکلم عیسی (ع) در گاهواره، زمینه های طرح شبهه را تقویت می کند.

    اطلاعات منابع اسلامی نشان می دهد که مریم (س) در زمان حیات فرزند خود از دنیا رفت و عیسی (ع) خود غسل او را بر عهده گرفت.(9) از اینجا می توان دریافت که داستان حضور مریم (س) در مراسم به صلیب کشیده شدن فرزندش نمی تواند واقعیت داشته باشد.

    در اعتقادات شیعیان، مریم (س) یکی از چهار زن برگزیده در تمام تاریخ بشریت است. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی که از راویان بسیاری نقل شده است، فرمود: زنان برگزیده ی بهشت چهار نفرند: خدیجه (س) دختر خویلد (همسر پیامبر)، فاطمه (س) دختر محمد (ص)، مریم (س) دختر عمران، و آسیه (س) دختر مزاحم (همسر فرعون).(10)

    1 . آل عمران، آیات 42 – 43.
    2 . محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 97، ص 104، ح 40.
    3 . تحریم، آیات 11 – 12.
    4 . مریم، آیات 16 – 21.
    5 . آل عمران، آیات 45 – 47.
    6 . محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 14، ص 192، ح 1 و ص 204، ح 18.
    7 . نساء، آیات 155 – 156.
    8 . جلال الدین آشتیانی، تحقیقی در دین مسیح، ص 144.
    9 . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج 1، ص 459، ح 4؛ محمد بن الحسن الطوسی، تهذیب الاحکام، ج 1، ص 440، ح 67؛ محمد بن الحسن الطوسی، الاستبصار، ج 1، ص 201، ح 3.
    10 . مسحیت شناسی مقایسه ای، محمد رضا زیبائی نژاد، ص 36 – 40

    منبع مطلب : snn.ir

    مدیر محترم سایت snn.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ویژگی های مریم (س) در منابع اسلامی

    ویژگی‎های حضرت مریم

    در آیة 28 سورة مریم، حضرت مریم را خواهر هارون می‎داند در این صورت آیا منظور، مریم، خواهر هارون، برادر حضرت موسی است و یا شخصیت دیگری منظور است؟

    خداوند در قرآن می‎فرماید: « یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کاَنَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا کاَنَتْ أُمُّکِ ِ بَغِیًّا » ، ای خواهر هارون! نه پدر تو مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره‎ای

    یکی از افرادی که قرآن به صورت مکرر با عظمت از او یاد می‎کند حضرت مریم، (سلام الله علیها) است و ما به طور اجمال به بعضی از فضائل آن حضرت اشاره می‎کنیم و سپس به دیدگاهها دربارة تعبیر قرآن به «اخت هارون» می‎پردازیم.

    برخی از ویژگی‎های حضرت مریم در قرآن

    1- نشانة خدا بودن (مؤمنون/50).

    2- قرار گرفتن تحت سرپرستی و تربیت پیامبر خدا، حضرت زکریا (علیه السلام) (آل عمران/37).

    3- خوردن غذای بهشتی (آل عمران/37).

    4- منتخب الهی و مطهره بودن (آل عمران/42).

    5- طرف سخن فرشتگان بودن (آل عمران/42).

    6- مأمور به عبادت بودن (آل عمران/43).

    7- پاکدامنی (تحریم/12).

    8- قابلیت برای تلقی «کلمه» و روح الهی (نساء/171).

    به هرحال زمانی که به اذن و مشیت خداوند متعال باردار شد و سپس فرزند خویش را متولد ساخت از طرف قوم یهود مورد بدترین اهانتها و تهمتها قرار گرفت وَ «بکُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلیَ‏ مَرْیَمَ بهُْتَانًا عَظِیمًا»، و به واسطه کفرشان و هم، بهتان بزرگشان بر مریم (نساء/156)

    قرآن کریم در آیة محل بحث (28 از سورة مریم) و آیه قبل (آیه27) می‎فرماید: « فَأَتَتْ بهِ قَوْمَهَا تحَْمِلُهُ قَالُواْ یَامَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیًْا فَرِیًّا * یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کاَنَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا کاَنَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا »، [مریم]، او را در آغوش گرفته به سوی قومش آمد، گفتند: ای مریم کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی* ای خواهر هارون نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره‎ای.

    تعبیری که در آیة 28، نقل شده است (مادرت زن بدکاره‎ای نبود» (العیاذ بالله)، تعریض به آن حضرت است.

    دیدگاه مفسران در مورد تعبیر «اخت هارون»

    نسبت به عبارت «یا اخت هارون» اقوالی بین مفسران به چشم می‎خورد.

    1- «هارون» مرد صالح و شایسته‎ای در بنی اسرائیل بود که ضرب المثل قرار گرفته بود، یعنی هر کسی را می‎خواستند به پاکی معرفی کنند به او نسبت می‎دادند و می‎گفتند: او برادر یا خواهر هارون است.

    2- هارون، برادر پدری حضرت مریم(سلام الله علیها) بود که معروف به نیکوکاری بود.

    3- مقصود از هارون، برادر حضرت موسی (علیه السلام) است که حضرت مریم از نسل او است لذا به او «خواهر هارون» می‎گفتند همانطور که «اخا تمیم» به کسی گفته می‎شود که از نسل تمیم باشد.

    از بین این اقوال آنچه نزدیکتر به‎نظر می‎رسد، همان قول نخست است، در روایتی نیز آمده است که، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله سلم) «مغیره» را به نجران (برای دعوت مسیحیان به اسلام) فرستاد، گروهی از مسیحیان (به عنوان خرده‎گیری بر قرآن) گفتند: مگر شما در کتاب خود نمی‎خوانید «یا اخت هارون» در حالی که می‎دانیم اگر منظور از هارون برادر موسی است، میان مریم و هارون فاصله زیادی است؟ مغیره چون نتوانست پاسخی بدهد مطلب را از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله سلم) سؤال کرد، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله سلم) فرمود: چرا در پاسخ آنها نگفتی که در میان بنی اسرائیل معمول بوده که افراد نیک را به پیامبران و انسانهای صالح و شایسته نسبت می‎دهند.

    منبع مطلب : matquran.com

    مدیر محترم سایت matquran.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید