توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چرا گاهی اوقات انسان ها خود را از محافظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    12بازدید

    چرا گاهی اوقات انسان ها خود را از محافظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    پیام آسمانی هفتم

    سؤالات کتاب :

    1 – چرا برخی انسان ها با وجود اینکه خداوند از آنها مراقبت می کند ، دچار حادثه می شوند  ؟

    جواب) چون این انسان ها با بی دقّتی یا سهل انگاری و یا حتّی از سر نادانی ، خودشان را در برابر حوادث قرار می دهند .

    این افراد با اشتباهات یا گناهانی که مرتکب می شوند ، خودشان را از حفاظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند .

    2 –  استفاده صحیح از نعمت ، ............. ، و  استفاده نا صحیح از نعمت  ..............  است .

    جواب)  استفاده صحیح از نعمت ، شکر نعمت ، و  استفاده نا صحیح از نعمت ناسپاسی در برابر خداوند است .

    3 –  شکر واقعی نعمت چیست ؟ توضیح دهید .

    جواب) شکر واقعی نعمت ، این است که از نعمت ها در راه حرام استفاده نکنیم .

    امام صادق (علیه السلام ) در این رابطه می فرمایند : شکر نعمت آن است که از آنچه خداوند حرام کرده  است دوری کنیم .

    سؤالات متن درس 1:

    1 جملات زیر را با پاسخ کوتاه  کامل کنید :

     الف) وقتی ما از چشم خود برای مطالعه کتاب های مفید و آموزنده استفاده می کنیم  در حقیقت

    شکر عملی نعمت های خداوند را بجا آورده ایم .

    ب ) با شکر عملی ، نه تنها شکر حقیقی و شایستة خداوند را کرده ایم ، بلکه موجب 

    جلب رضایت خداوند و پاداش اُخروی نیز شده ایم . 

    ج ) بر اساس وعده ی خداوند ، با سپاسگزاری ،

    نعمت های خداوندی افزون خواهد شد  .

    د )خداوند از ما و تمامی آفریده هایش محافظت می کند ، چون

    او مهربان ترین است و همة ما را دوست دارد  .

    ه ) خداوند برای محافظت از ما ، محافظان 

    ویژه ای قرار داده است که هر لحظه مراقب ما هستند   .

    و) خداوند مهربان ما را طوری آفریده که ، به مرور می توانیم کارهای  خوب را یاد بگیریم  و انجام دهیم و کارهای

    بد را بشناسیم و از آنها دوری کنیم .

    2 –  کلمات مناسب را انتخاب وزیر آنها خط بکشید :

    الف ) وظیفه ما در مقابل نعمت های خداوند : ( استفاده نابجا – کفران کردن - شکر گزاری )

    ب ) ساده ترین نوع شکر گزاری : (  شکر عملی - شکر زبانی – هدر دادن نعمت )

    ج ) بنا بر آیه قران ، شکرِ نعمت ، ...... را افزون می کند : ( عمر –  کفران - نعمت )

    د ) خداوند به وسیله آنان خطر های بسیاری را از مردم دور می کند : ( رانندگان - فرشتگان – نگهبانان )

    ه ) نعمت های خداوند هر کدام نشانه ای از آن است : ( محبت خداوند – شکر نعمت – کفران نعمت )

    و ) بدون آنها ، زندگی برای انسان ها بسیار سخت و دشوار خواهد بود : ( نعمت ها- فرشتگان - آسایش)

    3 – امام محمد باقر (علیه السلام ) در رابطه با آیه :

                                             « له معقّباتٌ مِن بَینِ یَدَیهِ وَ مِن خَلفه ، یَحفَظوُ نَه مِن اَمرِ الله » چه فرمودند ؟

    فرمودند : همراه تمامی انسان ها ، همواره فرشتگانی هستند که به دستور خداوند ، او را از افتادن در چاه ، فرو ریختن دیوار بر سرش و هر حادثه ی بد دیگری محافظت می کنند .

    4 – با کلمات داده شده متن زیر را کامل کنید ( یک کلمه اضافه است ):

    ( سهل انگاری – گناهان – فرشتگان – نادانی – حوادث – پیامبران – خداوند )

    گاهی انسان ها با بی دقّتی یا سهل انگاری و یا حتّی از سر نادانی ، خودشان را در برابر حوادث قرار می دهند . این افراد با گناهان یا اشتباهاتی که مرتکب می شوند ، خودشان را از حفاظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند .

    5 – چند نمونه از نشانه های محبّت خداوند را بنویسید :

    الف) مراقبت و توجّه دائمی                           ب ) قدرت یادگیری   

    ج ) برتری نسبت به سایر موجودات                د ) دادن نعمت های فراوان

    6 – کودک وقتی بزرگ شد ، رفتارش در رابطه با ( رعایت حقوق دیگران ) چه تغییری می کند ؟

    او یاد می گیرد ، چیزی را بدون اجازه صاحبش بر ندارد و حتّی وقتی می بیند کودکی گریه می کند برای خوشحالی او ، وسایل خودش را به او می دهد و به این کار افتخار هم می کند .

    7 – نتایج شکر عملی چیست ؟چند  نمونه نام ببرید .

    الف) انجام شکرِ شایسته خدا                                     ب ) جلب رضایت خدا         

     ج )  پاداش اُخروی                                                     د) افزو نی نعمت ها

    مثال : احترام به پدر و مادر و معلّم   -  کمک به افراد سالخورده و ناتوان

    8 –چرا با وجود حفاظت خداوند و فرشتگان از مردم ، باز هم عده ای دچار حوادث مختلف می شوند ؟

    الف) به دلیل بی دقّتی و از سر نادانی                                      ب) به دلیل سهل انگاری

    ج)به دلیل  اشتباهات و گناهانی که مرتکب می شوند .                    د) همه ی موارد 

    9 - « هُوَ مَعَکُم  اَینَ ما کُنتُم » یعنی چه ؟

    الف) هر کجا باشیم او با ماست .                                                   ب) هر کجا باشید او با شماست .

    ج) هر کجا باشید ، او شما را می بیند .                                  د) او با شماست و شما را می بیند .

    منبع مطلب : www.jr110.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.jr110.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فرشتگانی که از انسان محافظت می کنند !

    فرشتگانی که از انسان محافظت می کنند !

    در آیه 11 سوره «رعد» می خوانیم: «برای انسان مأمورانی است که پی در پی از پیش و رو، و پشت سرش قرار می گیرند و او را از حوادث حفظ می کنند» (لَهُ مُعَقَّباتٌ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مَنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مَنْ أمْرِ الّلهِ).

    اما برای اینکه کسی اشتباه نکند که این حفظ و نگهبانی بی قید و شرط است و انسان می تواند خود را در پرتگاه بیفکند و دست به هر ندانم کاری بزند و یا مرتکب هر گونه گناهی که مستوجب مجازات و عذاب است بشود و باز انتظار داشته باشد خدا و مأمورانش حافظ او باشند اضافه می کند: «خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر این که آنها تغییراتی در خود ایجاد کنند»! (إنَّ الّلهَ لا یُغَیِّرُ ما بقُوم حَتّی یُغَیِّرُوا ما بأنْفُسهِمْ).

    و باز برای اینکه اشتباه پیش نیاید که با وجود مأموران الهی که عهده دار حفظ انسان هستند مسأله مجازات و بلاهای الهی چه مفهومی دارد در پایان آیه اضافه می کند: «هر گاه خداوند به قوم و جمعیتی اراده سوء و بدی کند هیچ راه دفاع و بازگشت ندارد» (وَ إذا أرادَ الّلهُ بقُوم سُوْءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ).

    به همین دلیل هنگامی که فرمان خدا به عذاب و مجازات یا نابودی قوم و ملتی صادر شود حافظان و نگهبانان دورمی شوند و انسان را تسلیم حوادث می کنند!

    «مُعَقَّبات» چنانکه طبرسی در مجمع البیان و بعضی دیگر از مفسران بزرگ گفته اند جمع معقّبه است و آن هم به نوبه خود جمع معقّب می باشد و به معنی گروهی است که پی در پی و به طور متناوب به دنبال کاری می روند.

    ظاهر این آیه آن است که خداوند به گروهی از فرشتگان مأموریت داده که در شب و روز به طور متناوب به سراغ انسان بیایند و از پیش رو و پشت سر نگاهبان و حافظ او باشند.

    بدون تردید انسان در زندگی خود در معرض آفات و بلاهای زیادی است، حوادثی از درون و برون، انواع بیماری ها، میکروب ها، انواع حادثه ها و خطراتی که از زمین و آسمان می جوشد، انسان را احاطه کرده اند، مخصوصاً به هنگام کودکی که آگاهی انسان از اوضاع اطراف خود بسیار ناچیز است و هیچ گونه تجربه ای ندارد، در هر گامی خطری در کمین او نشسته است.

    و گاه انسان تعجب می کند کودک چگونه از لا به لای این همه حوادث جان به سلامت می برد و بزرگ می شود، مخصوصاً در خانواده هایی که پدران و مادران چندان آگاهی از مسائل ندارند، و یا امکاناتی در اختیار آنها نیست، مانند کودکانی که در روستاها بزرگ می شوند و در میان انبوه محرومیت ها، عوامل بیماری و خطرات قرار دارند.

    اگر به راستی در این مسائل بیاندیشیم، احساس می کنیم: نیروی محافظی هست که ما را در برابر حوادث حفظ می کند و همچون سپری از پیش رو و پشت سر، محافظ و نگهدار ما است.

    در بسیاری از مواقع حوادث خطرناک برای انسان پیش می آید و معجزه آسا رهائی می یابد به طوری که احساس می کند همه اینها تصادف نیست، بلکه نیروی محافظی از او نگهبانی می کند.

    در روایات متعددی که از پیشوایات اسلام نقل شده، نیز روی این معنی تأکید شده است، از جمله در روایتی از امام باقر(علیه السلام)می خوانیم که در تفسیر آیه فوق فرمود: «به فرمان خدا انسان را حفظ می کند از این که در چاهی سقوط کند یا دیواری بر او بیفتد یا حادثه دیگری برای او پیش بیاید، تا زمانی که مقدّرات حتمی فرا رسد، در این هنگام آنها کنار می روند و او را تسلیم حوادث می کنند، آنها دو فرشته اند که انسان را در شب حفظ می کنند، و دو فرشته اند که در روز که به طور متناوب به این وظیفه می پردازند».

    در حدیث دیگری از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: ما مِنْ عَبْد إلاّ وَ مَعَهُ مَلَکانِ یَحْفَظانِهِ فَإذا جاءَ الْأمْرُ مِنْ عِنْد الّلهِ خَلِّیا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أمْرِ الّلهِ: «هیچ بنده ای نیست مگر این که دو فرشته با او هستند و او را محاظت می کنند اما هنگامی که فرمان قطعی خداوند فرا رسد او را تسلیم حوادث می کنند». (بنابراین آنها او را تنها از حوادثی که به فرمان خدا قطعیت نیافته، حفظ می کنند).

    در نهج البلاغه نیز می خوانیم که امیر المؤمنین علی(علیه السلام) فرمود: إنَّ مَعَ کُلِّ إنْسان مَلَکَیْنِ یَحْفَظانِهِ فَإذا جاءَ الْقَدَرُ خَلَّیا بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ «با هر انسانی دو فرشته است که او را حفظ می کند اما هنگامی که مقدرات حتمی فرا رسد او را رها می سازند».

    همچنین در خطبه اول «نهج البلاغه» در توصیف فرشتگان و گروه های مختلف آنها می خوانیم: وَ مِنْهُمْ الْحَفَظَةُ لِعِبادهِ «گروهی از آنها حافظان بندگان اویند».

    البته عدم آگاهی از وجود این فرشتگان از طریق حس یا از طریق علوم و دانش های طبیعی هرگز نمی تواند دلیل بر نفی آنها باشد; چرا که این منحصر به مورد بحث ما نیست، قرآن مجید و همچنین مذاهب دیگر از امور فراوانی که ماوراء حس انسان است خبر داده اند که بشر از طرق عادی نمی تواند از آنها آگاهی یابد.

    از این گذشته همان گونه که در بالا گفتیم ما در زندگی روزانه خود نشانه های واضحی از وجود چنین نیروی محافظی می بینیم و احساس می کنیم در برابر بسیاری از حوادث مرگبار به طور اعجازآمیزی نجات می یابیم که تفسیر و توجیه همه آنها از طریق عادی و یا حمل بر تصادف، مشکل است .(تفسیر نمونه، جلد 10، صفحه 169.)

    منبع :

    سایت پرسمان

    منبع مطلب : article.tebyan.net

    مدیر محترم سایت article.tebyan.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 5 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید