توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    هرکس به قرآن احترام بگذارد به خدا احترام گذاشته است از کیست

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    582بازدید

    هرکس به قرآن احترام بگذارد به خدا احترام گذاشته است از کیست را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    میزان احترام گذاری به قرآن باید در چه حدی باشد؟

    میزان احترام گذاری یک نوجوان، جوان و بزرگ سال به قرآن باید در چه حدی باشد؟ آیا در این مورد به خصوص، روایاتی موجود است؟

    احترام به قرآن از شروط تماس با قرآن و بهره برداری از معارف بلند آن است. در آیه 79 سوره واقعه می خوانیم: (لا یَمَسُّهُ اِلاَّالمُطَهَّرُونَ) و جز پاکان نمی توانند آن را مس کنند.

    آیه مذکور براساس تفسیرهای مطرح شده، به شرط طهارت در مسّ ظاهری و استفاده معنوی از مفاهیم قرآن تفسیر شده است. در مورد تفسیر اول (تماس ظاهری) در روایتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) می خوانیم:

    «قرآن را بدون وضو مس نکن، و نه در حال جنابت، و دست بر خط آن در این حال مگذار و آن را به گردن میفکن؛ چرا که خداوند متعال فرموده: جز پاکان آن را مس نمی کنند.»54
    همین معنا در حدیث دیگری از امام باقر(ع) با تفاوت اندکی، نقل شده است55.
    درباره مسّ معنوی نیز از ابن عباس از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت شده که درباره آیه (إِنَّهُ لَقُرانٌ کَریمٌ فی کِتاب مَکْنون)56 فرمود: نزد خداوند در صفحات پاکیزه ای است و جز پاکان آن را مس نمی کنند و پاکان مقربان هستند57.
    لزوم طهارت برای تماس ظاهری و معنوی با آیات قرآن، خود بهترین دلیل بر عظمت و وجوب تکریم آن است. در آیات دیگری مانند آیه 204 اعراف درباره ضرورت ترک کارها و گوش فرا دادن به قرآن می خوانیم:

    (وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُو وَأَنصِتُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ) هنگامی که قرآن خوانده شود گوش فرا دهید و خاموش باشید تا مشمول رحمت خدا شوید.
    این آیه به همگان، عالم و جاهل، مرد و زن، کوچک و بزرگ دستور می دهد در برابر قرآن احترام گذاشته، به هنگام تلاوت آیات آن از سخن گفتن و پرداختن به کارهای دیگر خودداری کنند تا مشمول رحمت پروردگار شوند و این به علّت عظمت قرآن است.
    احادیث فراوانی درباره فضیلت و آداب قرائت قرآن و اهتمام و رجوع به آن نقل شده آمده که از عظمت و شأن معنوی این کتاب الهی حکایت دارد و البته در این روایات که تعداد آنها نیز بسیار است، هیچ گاه بین مخاطبان فرق گذاشته نشده است58.
    برای نمونه روایتی را از پیامبر گرامی اسلام(ص) ذکر می نماییم: «اَلْقُرءانُ اَفْضَلُ کُلِّ شَیء دُونَ اللّهِ، فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللّهَ وَ مَنْ لَم یُوَقَّرِ الْقُرءانَ فَقَد اسْتَخَفَّ بحُرْمَهِ اللّهِ»59 قرآن برترین خیر پس از خدای متعال است. هر کس قرآن را احترام کند، خدا را احترام گذارده و هر کس حرمت قرآن را نگه ندارد، حرمت الهی را سبک شمرده است.

    روشن است که مطالب مذکور چگونه بودن را به ما می آموزد؛ ولی عملا کسانی که معرفتشان نسبت به قرآن بیشتر است و از انوار الهی آن بهره بیشتری برده اند، نسبت به قرآن احترام فراوان تری قائلند؛ بنابراین، لازمه ادای حق قرآن، فهمیدن مقام آن است و این جز با تفکر در آیات آن و آگاهی از معارف الهی میسور نخواهد بود.
    جایگاه قرآن
    1. قال رسول الله(ص):
    «أذَالتُبستْ عَلَیْکُمْ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللّیلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیکُمْ بالقرآن.»60
    هنگامی که فتنه ها هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود فرو گرفت، بر شما است که ملازم قرآن شوید.
    2. قال رسول الله(ص):
    «ما عَدَلَ أَحَدٌ عَنِ الْقُرآنِ إِلاّ إِلَی النّارِ»61
    کسی از قرآن روی گردان نشد، مگر آن که به سوی آتش روی آورد.
    3. قال امیرالمؤمنین(ع):
    «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هذا الْقُرآنَ هُوَ الناصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَ الْهادی الَّذی لا یُضِلُّ وَ الْمُحَدَّثُ الَّذی لا یَکْذبُ»62
    بدانید این قرآن پندآموز خالصی است که خیانت نمی کند و راهنمایی است که گمراه نمی کند و سخن گویی است که دروغ نمی گوید.
    4. قال امیرالمؤمنین علی(ع):

    «ما جالَسَ هذا الْقُرآنَ أَحَدٌ، إِلاّ قامَ عَنْهُ بزیادَه أَوْ نُقْصانٌ: زیادَه فِی هُدیً أَوْ نُقْصان مِنْ عَمیً»63
    کسی با این قرآن همنشین نشد، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با زیادی و یا کاستی همراه بود: زیادی در هدایت و یا کاستی در کوردلی.
    5 . قال رسول الله(ص):
    «کلامُ اللّه غضٌّ، جدیدٌ، طریٌّ.»64
    کلام خداوند، تازه، جدید و با طراوت است.
    6 . قال الباقر(ع):
    «إِنَّ الْقُرآنَ حَیٌّ لا یَمُوتُ»65
    همانا قرآن، زنده است و نمی میرد.
    7. قال رسول اللّه(ص):

    «اَلْقُرآنُ غِنیً لا غِنی دُونَهُ و لا فَقْرَ بَعْدَه»66
    قرآن، توانگر[ و بی نیازی] است که بالای آن توانگری نیست و از پس آن فقری نیست.
    8 . قال رسول الله(ص):
    «فَضْلُ الْقُرآنِ عَلی سائِرِ الْکَلامِ، کَفَضْلِ اللّهِ عَلی خَلْقِه»67
    برتری قرآن بر سایرسخنان، همانند برتری خدا بر بندگانش است.
    9. قال رسول الله(ص):
    «أَصْدَقُ الْقُولِ وَ أَبْلَغُ الْمَوعَظَهِ وَ أَحْسَنُ الْقَصَصِ، کِتابُ اللّهِ»68
    کتاب خدا راست ترین گفتار و رساترین موعظه و نیکوترین قصه ها است.
    10. قال امیرالمؤمنین علی(ع):
    «أَفْضَلُ الذِّکْرِ، القُرآنُ، بهِ تُشْرَحُ الصُّدُورُ و تَسْتَنیرُ السَّرائِرُ»69
    برترین ذکر، قرآن است. بدو سینه ها گشاده و پوشیده ها [درون ها و قلب ها] روشن شود.
    11. قال امیرالمؤمنین علی(ع):
    «تَعَلِّمُوا الْقُرآنَ فَاِنَّهُ رَبیعِ الْقُلُوب»70
    قرآن را بیاموزید که آن بهار دل ها است.
    12. قال علی(ع):
    «إِنَّ الْقُرآنَ ظاهِرُه أَنیقٌ و باطِنُه عَمیقٌ»71
    همانا ظاهر قرآن، شگفت انگیز و نیکو و باطنش ژرف و عمیق است.

    13. قال علی بن الحسین(ع):
    «لَوْ ماتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشرقِ وَ الْمَغْرِب لَما اسْتَوْحَشْتُ بَعْد أَنْ یَکُونَ القُرآنُ مَعی»72
    اگر همه آنان که بین مشرق و مغرب اند بمیرند، وحشت نکنم، آن گاه که قرآن با من باشد.
    14. قال رسول الله(ص):
    «خَیْرُکُم مَنْ تَعَلّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ»73
    بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.
    15. قال رسول الله(ص):
    «مَنْ عَلَّمَ آیهً فِی کتاب اللّهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجْرُها ماتُلِیَتْ»74
    هر که آیتی از کتاب خدای را به دیگری بیاموزد، ثواب آن آیه، هر زمانی که خوانده شود بدو نیز می رسد.
    16. قال رسول الله(ص):
    «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بتَلاوَهِ الْقُرآنِ»75
    خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید.
    17. فی وصیه النبی لِعَلی(ع):
    «و عَلَیکَ بتَلاوَهِ الْقُرآنِ عَلی کُلِّ حال»76
    بر تو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی.
    18. قال رسول الله(ص):
    «لا یُعَذِّبُ اللّهُ قَلْباً وَعَی الْقُرآنَ»77
    خداوند، قلبی که قرآن را در خود جای داده، عذاب نمی کند.
    19. قال علی(ع):
    «تَعَلِّمُوا الْقُرآنَ فَاِنَّهُ اَحْسَنُ الْحَدیث»78
    قرآن بیاموزید که آن بهترین سخن است.
    —————
    54. وسائل الشیعه، ج 1، ص 269.
    55. همان، ص 270.
    56. واقعه، آیه 77 ـ 78.
    57. جلال الدین سیوطی، الدّرالمنثور، ج 6 ، ص 162.
    58. ر. ک: کافی، ج 2، ص 596 ، کتاب فضل القرآن.
    59. محمد بن محمد سبزواری، جامع الاخبار، ص 47؛ میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، ج 4، ص 236.
    60. کافی، ج 2، ص 599.
    61. همان، ص 601.
    62. نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 175.
    63. نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 175.
    64. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 237.
    65. تفسیر العیاشی، ج 2، ص 203.
    66. نهج الفصاحه، ص 602.
    67. بحارالانوار، ج 89 ، ص 19.
    68. بحارالانوار، ج 77، ص 116.
    69. میزان الحکمه، ح 16416.
    70. وسائل الشیعه، ج 12، ص 244.
    71. نهج البلاغه، خطبه 18.
    72. کافی، ج 2، ص602.
    73. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 235
    74. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 235.
    75. کافی، ج 2، ص 601.
    76. بحارالانوار، ج 69 ، ص 391.
    77. همان، ج 89 ، ص 18.
    78. محمد عبده، نهج البلاغه، ج 1، ص 216، خطبه 110.

    منبع مطلب : www.emadionline.com

    مدیر محترم سایت www.emadionline.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چهل حدیث درباره قرآن

    چهل حدیث درباره قرآن

    چهل حدیث درباره قرآن   

    بسم الله الرحمن الرحیم

    چهل حدیث قرآنی

                                                   * * * * *

          قال رسول الله صلی الله علیه وآله :

    اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بالقُرآنِ .

          هنگامی که فتنه ها، هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست    

          که به قرآن تمسک جویید.                                          اصول کافی ج2ص459

     

    قال امیرالمؤمنین علیه السلام :

    وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذبُ .

    بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .                    نهج البلاغه خطبه 176 

     

    قال علی علیه السلام :

    ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بزیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی .

    هیچ کس با این قرآن همنشین نشد ، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی ازکوردلی .               نهج البلاغه خطبه 176

     

     

    قال علی علیه السلام :

    مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا ، هُدیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم .

    هر کس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد ، به استوارترین راه ها هدایت می شود .

                                                                             نهج البلاغه خطبه 147

     

    قال الرّضا علیه السلام :

    لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا.

    هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد .

                                                                             امالی صدوق /438

     

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

    یاعَلی ! سَیِّدُ الکَلامِ القُرآنُ .                               

         ای علی ! برترین سخن، قرآن است .

                                                                              تفسیرابی الفتوح 2/319

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ .

    قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی شود وپس از آن هیچ فقری باقی نمی ماند.                                                                              تفسیرابی الفتوح 1/10

     

    قال رسول الله صلی الله علیه وآله :

    فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ  کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ

    برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش .

                                                                                  جامع الاخبار / 47

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ .

    راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه ها کتاب خداست .

                                                                                   امالی صدوق /394

     

    قال عَلی علیه السلام :

    اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ.

    برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه ها گشوده وپوشیده ها روشن شود.

                                                                                    شرح غررالحکم 2/45

     

    قال علی علیه السلام :

    فیهِ رَبیعُ القُلوب وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلب جِلاءٌ غَیرُهُ .

    قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست .

                                                                                    نهج البلاغه خطبه 176

     

    قال علی علیه السلام :

    اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ .

    ظاهر قرآن شگفت انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است .

                                                                                       اصول کافی 2/599

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ .                          

    حاملان قرآن معروف ترین اهالی بهشت هستند .

                                                                                      اصول کافی 2/606

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ .

    شریفان امت من حاملان قرآنند .

                                                                                  خصال صدوق 1/7

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَهلُ القُرآنِ اَهلُ اللهِ وَخاصَّتُهُ .

    اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اویند .

                                                                                مجمع البیان 1/15

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم .

    این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می توانید از این ادبستان بیاموزید.

                                                                               مجمع البیان 1/16

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم .

    این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید.

                                                                              مجمع البیان 1/16

     

         قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ .

    بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد .

                                                                            مستدرک الوسائل 4/235

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتاب اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت .

    هر که آیه ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می شود به او نیز می رسد .                                                            مستدرک الوسائل 4/235

     

     

    قال علی علیه السلام :

    تَعَلَّمُوا القُرآنَ ؛ فَاِنَّهُ اَحسَنُ الحَدیثِ .

    قرآن را فرا گیرید، زیرا که قرآن نیکوترین سخن هاست .

                                                                              نهج البلاغه خطبه 110

     

    قال الصادق علیه السلام :

    یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ .

    شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد ویا در حال آموختن آن باشد .                                                                         اصول کافی 2/607

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبّ نَبیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ .

    فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن .                                                                  ینابیع المودة /271

    قال علی علیه السلام :

    حَقُّ الوَلَد عَلَی الوالِد اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ .

    حق فرزند برپدر این است که: او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد .                                                                نهج البلاغه حکمة 399

     

    قال الصّادق علیه السلام :

    مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ ، اِختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ وَ دَمِهِ .

    هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند ، قرآن با گوشت وخونش آمیخته گردد .

                                                                               اصول کافی 2/603

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ .

    خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی کند .

                                                                                امالی طوسی 1/6

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَلقَلبُ الَّذی لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ کَالبَیتِ الخَرِب .

    قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، هم چون خانه ویران است .

                                                                               کشف الاسرار میبدی 7/405

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ .

    برترین عبادت، خواندن قرآن است                               مجمع البیان 1/15

     

    قال رسول الله صلی الله علیه وآله :

    نَوِّروا بُیوتَکُم بتِلاوَةِ القُرآنِ .

    خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید .

                                                                            اصول کافی 2/610

     

    فی وَصیَّةِالنَّبیِّ لِعَلٍّی عَلَیهِما وَ آلِهِمَا السَّلام :

    وَ عَلَیکَ بتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حالٍ .

    از وصایای پیامبراکرم(ص) به حضرت علی (ع) این است که :

    « یا علی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی. »

                                                                             اصول کافی 7/79

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    مَن کانَ القُرآنُ حَدیثَهُ وَ المَسجِدُ بَیتَهُ، بَنَی اللهُ لَهُ بَیتًا فِی الجَنَّةِ .

    هر که قرآن سخنش باشد و مسجدخانه اش، خداوند برای او خانه ای در بهشت بنا کند .

                                                                            امالی صدوق /405

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اِنَّ هذهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ .

    براستی این قلبها زنگار می گیرد، همان طور که آهن زنگار می گیرد، جلای قلب ها قرائت قرآن است .                                                               ارشاد القلوب / 78

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ

    هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند .

                                                                              کنزالعمال 1/510

     

    قال علی علیه السلام :

    اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ – عَزَّ وَ جَلَّ – فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ .

    خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند .                          اصول کافی 2/610

     

     

    قال الصادق علیه السلام :

    اَلقُرآنُ عَهدُ اللهِ اِلی خَلقِهِ فَقَد یَنبَغی لِلمَرءِ المُسلِمِ اَن یَنظُرَ فی عَهده وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً .

    قرآن پیمان خداوند است با بندگانش، شایسته آن است که انسان مسلمان در پیمان خود نظر کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند .                                  اصول کافی 2/609

     

    قال الصادق علیه السلام :

    ثَلاثَةٌ یَشکُونَ اِلَی اللهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ مَسجِدٌ خَرابٌ لا یُصَلّی فیهِ اَهلُهُ وَ عالِمٌ بَینَ جُهّالٍ وَ مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قَد وَقَعَ عَلَیهِ الغُبارُ لا یُقرَاُ فیهِ                                                                               

    سه گروه نزد خدا شکایت می برند : مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود.

                                                                                    اصول کافی 2/613                                

     

    قال الصادق علیه السلام :

    قِراءَةُ القُرآنِ فِی المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدَینِ وَ لَو کانا کافِرَینِ

    خواندن قرآن از روی آن، عذاب را از والدین سبک می سازد ؛ اگر چه آن دو کافر باشند .

                                                                                     اصول کافی 2/613

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    لِکُلِّ شَیءٍ حِلیَةٌ وَ حِلیَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسنُ

    هرچیزی را زیوری باشد و زیور قرآن صدای خوش است.

                                                                                       اصول کافی 2/615

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ، فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ

    هر که علم اولین و آخرین را می خواهد، باید آن را در قرآن بجوید.

                                                                                      کنزل العمال ج1 ص548

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

    قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ                                                             

    قاری قرآن و گوش کننده آن درپاداش مساوی هستند.

                                                              مستدرک الوسائل 4/ 261

     

    قال علی علیه السلام :

    اَلا لا خَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ .

    آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست .   

                                                                                      اصول کافی 1/36

     

     

    نام کتاب : چهل حدیث ، قرآن
    مولف : محمود شریفی
    مقدمه
    در مقدمه ((چهل حدیث قرآن )) بجاست که اندکی درباره قرآن سخن گفته شود، اما دشوارترین کار، همین است که بشر خاکی و قلمها و بیابانهای ناتوان بشری ، بخواهد درباره کلام آسمانی خداوند، سخن بگوید.
    راستی قرآن چیست ؟
    حتی اگر آنچه را در آیات خود قرآن ، درباره ((کلام الله )) می خوانیم ، بر شماریم ، مقاله ای مبسوط خواهد شد. تا چه رسد به دریایی مواج از احادیث رسول خدا و اهل بیت علیه السلام که درباره قرآن و حقیقت و ابعاد گوناگون آن بیان فرموده اند.
    براستی که انتخاب یک آیه و چهل حدیث ، از این گنجینه ژرف و بی پایان دشوار است .
    تعبیراتی که در متن احادیث درباره وحی الهی و قرآن به کار رفته ، بسیار ژرف و زیبا و دلنشین و جامع است .
    آنچه در زیر می آید، توصیفاتی است که از متن روایات قرآنی برگرفته شده است . به فرموده اولیاء دین ، قرآن ، کلام خدا و کتاب خداست ، نور درخشنده الهی و تجلیگاه خداست ، نشان دهنده راه خدا، ریسمان محکم الهی ، قانون پروردگار، نسخه شفابخش و نشانه لطف خداوند به بشر است .
    قرآن ، آیتی از عظمت و بزرگواری خدا و معجزه جاوید اوست .
    قرآن ، پرچم نجاتبخش ، کتاب عبرت و آموزش و بیان و تبیان است .
    قرآن ، کتاب هدایت و ارشاد است .
    کتاب بشارت انذار، توحید و موعظه ، آگاهی و اخلاق است .
    نوری است بی ظلمت ، هدایتی است بی گمراهی و گنجی است بی پایان
    قرآن ، کتاب علم و احکام و تاریخ و تحلیل تاریخی است .
    کتاب سیاست و حکومت ، شعور و تدبر و تفکر است .
    کتاب صلح و جهاد، کتاب مبداء و معاد، کتاب ایمان و اعتقاد است .
    مونس انسان در تاریکیهای جهل و هادی انسان در بیراهه های زندگی است .
    کتاب میزان ، قسط، عدل ، حق ، یقین ، راه راست و صراط مستقیم است .
    حالات گذشتگان را برای عبرت آیندگان باز می گوید.
    به عمل کنندگان ((مؤ من )) و ((صالح ))، وعده فلاح و رستگاری و عزت و سربلندی می دهد.
    کتاب دعوت و رشد، تقوا و صلاح ، حیات و خلود است .
    کتاب ظاهر و باطن ،
    کتاب دنیا و آخرت ،
    کتاب طبیعت و ماوراء طبیعت ، غیبت و شهود خدا و مردم است .
    اسوه و الگوی خصال نیک و اعمال شایسته و امر به معروف و نهی از منکر و عبرت و اعتبار است .
    راه به سوی بهشت را می نماید و از راه دوزخ باز می دارد.
    استوارترین راه و صراطی است که خداوند به آن دعوت نموده است .
    کتاب دین و سنت های جاودان الهی است .
    کتاب اخلاق و عرفان و فقه و قانون است .
    کتاب فصاحت و بلاغت و حکمت و حکومت است .
    کتاب ((انسان )) است .
    و راهی به سوی جبروت و ملکوت نشان می دهد.
    انیس تنهاییها و مونس وحشتهای انسان است .
    آری ... دهها عنوان دیگر می توان بر شمرد، که هر یک گوشه ای از عظمت و عمق و تعالیم و مفاهیم این کتاب مقدس و معجزه ماندگار حضرت رسالت صلی الله علیه و آله را نشان می دهد.
    امید است که توفیق خدایی شامل شود، تا با ((قرائت ))، ((آموزش ))، ((شناخت ))، ((فهم )) و ((عمل )) به این کتاب آسمانی ، در مسیر سعادت و کمال قرار گیریم .
    محمودی شریفی 
    دی 1371
    قرآن در قرآن
    ((
    هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین ))
    آل عمران / 138
    این (کتاب خدا و آیات قرآنی ) حجت و بیانی است برای عموم مردم و راهنما و پندی برای پرهیزگاران .
    فصل اول : اهمیت و جایگاه قرآن
    حدیث اول : هدایت و قرآن
    قال رسول الله علیه السلام :
    ((
    انی ترکت فیکم امرین لن تضلوا ما ان تمسکتم بهما: کتاب الله و اهل بیتی .)) (1)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    من دو چیز در میان شما باقی گذاشتم ، تا وقتی که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد: یکی قرآن ، دیگری خاندانم .
    حدیث دوم : برتری قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    فضل القرآن علی سائر الکلام کفضل الله علی خلقه .)) (2)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    برتری قرآن بر سایر سخنها همانند برتری خدا بر مخلوقات اوست .
    حدیث سوم : احترام قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    القرآن افضل شی ء دون الله ، فمن وقر القرآن فقد وقر الله و من لم یوقر القرآن فقد استخف بحرمة الله ، حرمة القرآن علی الله کحرمة الوالد علی ولده .)) (3)
    رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    قرآن جز خدا بهترین و برترین چیزهاست ، کسی که احترام قرآن را نگهدارد به خدا احترام کرده است ، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی احترامی کرده است ، احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر بر فرزند است .
    حدیث چهارم : رمز جاودانگی قرآن
    ((
    عن الرضا عن ابیه علیهما السلام ان رجلا ساءل ابا عبدالله علیه السلام ما بال القرآن لایزداد عند النشر و الدراسة الا غضاضة ؟))
    ((
    فقال : لاءن الله تبارک و تعالی لم یجعله لزمان دون زمان ولا لناس دون ناس ، فهو فی کل زمان جدید، و عند کل قوم غض الی یوم القیامة .)) (4)
    امام هشتم علیه السلام از امام کاظم علیه السلام نقل می کند که فرمود: مردی از امام صادق علیه السلام پرسید چگونه است که قرآن هر چه خوانده و منتشر می شود جز بر تازگی و طراوتش افزوده نمی شود؟
    امام صادق علیه السلام فرمود: زیرا خداوند آنرا برای زمان و مردم خاصی قرار نداده است ، بنابراین در هر عصری نو، پیش هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب است .
    حدیث پنجم : رهبری قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    علیکم بالقرآن فاتخذوه اماما و قاتدا، فانه کلام رب العالمین الذی هو منه و الیه یعود، فآمنوا بمتشابهه و اعتبروا بامثاله .)) (5)
    پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
    بر شما باد قرآن ، پس آنرا رهبر و پیشوای خود قرار دهید، زیرا آن ، سخن پروردگار جهانیان است . از طرف اوست و به سوی او بر می گردد، بنابراین به متشابهات آنها هم ایمان آورید و از ضرب المثلهای آن پند گیرید.
    حدیث ششم : محتوای قرآن
    قال علی علیه السلام :
    ((
    فی القرآن نباء ما قبلکم ، و خبر ما بعد کم ، و حکم ما بینکم )). (6)
    امام علی علیه السلام فرمود:
    تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه زندگی شما در قرآن است .
    حدیث هفتم : شفای قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    علیکم بالقرآن فانه الشفاء النافع ، و الدواء المبارک و عصمة لمن تمسک به ، و نجاة لمن تبعه .)) .(7)
    پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله فرمود:
    بر شما باد به قرآن ، چون قرآن ، شفای سودمند، و داروی پربرکت است و نگهبان کسی است که به آن چنگ می زند، و نجاتبخش کسی است که از آن پیروی کند.
    حدیث هشتم : نور قرآن
    قال الحسن بن علی علیه السلام :
    ((
    ان هذا القرآن فیه مصابیح النور و شفاء للصدور)).(8)
    امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود
    در این قرآن چراغهای روشن (هدایت ) و داروی شفابخش دلهاست .
    حدیث نهم : میزان بودن قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    ایها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فانا قلته و ما جاءکم بخلاف القرآن فلم اقله )).(9)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود
    ای مردم آنچه از من برای شما نقل می شود چنانچه هماهنگ با قرآن بود بدانید گفتار من است و اگر مخالف با محتوای قرآن گفته من نیست .
    فصل دوم : حاملان قرآن و مسئولیت آنان
    حدیث دهم : شرافت قرآنیان
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    اشراف امتی حملة القرآن و اصحاب اللیل )).(10) 
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
    قرآنیان و شب زنده داران ، بزرگواران امت من هستند.
    حدیث یازدهم : حامل قرآن
    قال رسول الله علیه و آله :
    ((
    حامل القرآن حامل رایة الاسلام و من اءکرامه فقد اکرم الله و من اهانه علیه لعنة الله )) (11)
    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است ، کسی که او را احترام کند خدا را گرامی داشته است ، کسی که به او اهانت کند مورد لعن و نفرین خدا خواهد بود.
    حدیث دوازدهم : مقام قرآن دانان
    قال النبی صلی الله علیه و آله
    ((
    ان اهل القرآن فی اعلا درجة من الادمیین ما خلا النبیین و المرسلین فلا تستضعفوا اهل القران حقوقهم ، فان لهم من الله لمکانا)) (12)
    پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
    قرآنیان بالاترین مقام انسانی بعد از پیامبران و فرستادگان الهی را دارند، پس ‍ حقوق آنان را کم ندانید، زیرا در پیشگاه الهی دارای منزلتی هستند.
    حدیث سیزدهم : حاملان و آموزگاران قرآن
    عن رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    حملة القرآن هم المعلمون کلام الله و المتلبسون بنور الله . من والاهم فقد والی الله ، من عاداهم فقد عاد الله .)) (13)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    حاملان قرآن همان آموزگاران سخن خدا و در بر کنندگان نور خدایند، کسی که آنان را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و کسی که نسبت به آنان دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است .
    حدیث چهاردهم : مسئولیت قرآن خوان
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    یا معاشر قراء القرآن ، اتقوا الله عز و جل فیما حملکم من کتابه ، فانی مسئول و انکم مسئولون ، انی مسئوول عن تبلیغ الرسالة ، و اما انتم فتساءلون عما حملتم من کتاب الله و سنتی .))(14)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    ای جامعه قرآن خوانان ! در مورد آنچه از قرآن خداوند بر دوش شما نهاده تقوای الهی را پیشه کنید، زیرا من و شما مسئولیم ، من مسئول ابلاغ رسالتم و از شما درباره آنچه از کتاب خدا و سنت من دارید سؤ ال خواهد شد.
    حدیث پانزدهم : قرآن و وظائف ما
    قال النبی صلی الله علیه و آله :
    ((
    تعلموا القرآن ، و تعلموا غرائبه و غرائبه فرائضه و حدوده ، فان القرآن نزل علی خمسة وجوه : حلال و حرام و محکم و متشابه و امثال ، فاعملوا بالحلال ، و دعوا الحرام ، و اعملوا بالمحکم ، و دعوا المتشابه ، و اعتبروا بالامثال .)) .(15)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    قرآن و شگفتیهای قرآن و مفاهیم آن را بیاموزید. مفاهیم قرآن همان واجبات و حدود آن است ، زیرا قرآن بر پنج وجه نازل شده است : حلال و حرام و محکم و متشابه و ضرب المثلها، به حلال قرآن عمل کنید، و حرام را رها کنید، به محکمات عمل کنید و متشابه آن را واگذارید و از ضرب المثلها پند گیرید.
    حدیث شانزدهم : قرآن برای عمل
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    من تعلم القرآن فلم یعمل به و آثر علیه حب الدنیا و زینتها، استوجب سخط الله تعالی و کان فی الدرجة مع الیهود و النصاری الذین ینبذون کتاب الله وراء ظهورهم .)) (16)
    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    کسی که قرآن را بیاموزد و به آن عمل نکند و دنیا دوستی و زینت آن را بر قرآن ترجیح دهد سزاوار خشم خداوند است ، و در ردیف یهود و نصاری قرار خواهد داشت که کتاب خدا را پشت سر انداختند.
    حدیث هفدهم : قاریان و امیران
    عن الصادق عن ابائه علیه السلام قال :
    ((
    صنفان اذا صلحا صلحت امتی ، و اذا فسدا فسدت امتی : الامراء والقراء)). (17)
    امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش فرمود:
    دو گروهند که اگر اصلاح بشوند امت من اصلاح خواهند شد و چنانچه فاسد شوند امت را فاسد خواهند کرد: حاکمان و قاریان قرآن .
    حدیث هیجدهم : قرائت بدون عمل
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    و من قرء القرآن و لم یعمل به حشرة الله یوم القیمة اعمی .)).(18)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    کسی که قرآن بخواند و به آن عمل نکند خداوند او را روز قیامت کور محشور خواهد کرد.
    حدیث نوزدهم : قرائت قرآن و گناه
    قال النبی صلی الله علیه و آله :
    ((
    من قراء القرآن ثم شرب علیه حراما و آثر علیه حبا للدنیا و زینتها استوجب علیه سخط الله الا ان یتوب الا و انه ان مات علی غیر توبة حاجه القرآن یوم القیمة ، فلا یزایله الا مدحوضا)). (19)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    کسی که قرآن بخواند و بعد حرام بخورد و بنوشد یا محبت و زینت دنیا را بر آن برتری دهد مستوجب خشم الهی می شود مگر اینکه توبه کند، و اگر بدون توبه بمیرد، روز قیامت قرآن با او به محاجه برمی خیزد و تا او را محکوم نکند دست برنمی دارد.
    فصل سوم : آموزش قرآن
    حدیث بیستم : آموزش قرآن
    قال النبی صلی الله علیه و آله :
    ((
    خیارکم من تعلم القرآن و علمه )) (20)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    بهترین شما کسی است که قرآن آموزد و آموزش دهد.
    حدیث بیست و یکم : ارزش آموزش قرآن
    عن ابی عبدالله علیه السلام قال :
    ((
    من تعلم منه حرفا ظاهرا، کتب الله له عشر حسنات ، و محا عنه عشر سیئات ، و رفع له عشر درجات ، قال لا اقول بکل آیة ، و لکن بکل حرف باء، اوتاء او شبههما)) (21)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    اگر کسی از قرآن یک حرف بیاموزد، خداوند برای او ده حسنه می نویسد، و ده گناه از او می بخشد، و ده درجه او را بالا می برد، فرمود: نمی گویم ، در مقابل هر آیه ، بلکه در مقابل هر حرفی مانند ((باء)) یا ((تاء)) یا همانند آنها.
    حدیث بیست و دوم : ثمرات یادگیری قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    ان اردتم عیش السعداء، و موت الشهداء، و النجاة یوم الحشر، و الظل یوم الحرور، و الهدی یوم الضلالة ، فادرسوا القرآن ، فانه کلام الرحمن ، و حرز من الشیطان و رجحان فی المیزان .)) (22)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    اگر خواستار زندگی سعادتمندان ، و مرگ شهیدان و نجات روز محشر، و سایه در روز قیامت و هدایت در روز گمراهی هستید پس قرآن بیاموزید، زیرا آن گفته خدای مهربان و ایمنی از شیطان و موجب برتری و وزنه خوبیهای شما است .
    حدیث بیست و سوم : فهم قرآن ، همراه آموزش
    قال علی علیه السلام :
    ((
    تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث ، و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب ، و استشفوا بنوره ، فانه شفاء الصدور، و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص .)) (23)
    حضرت علی علیه السلام فرمود:
    قرآن را بیاموزید که نیکوترین گفتار است ، و در آن دانا و آگاه شوید که بهار دلهاست و از نور آن شفا بخواهید، که شفا بخش دلهاست ، آن را خوب بخوانید چون مفیدترین قصه هاست .
    حدیث بیست و چهارم : مؤ من و آموزش قرآن
    عن ابی عبدالله علیه السلام قال :
    ((
    ینبغی للمؤ من ان لا یموت حتی یتعلم القرآن ، او یکون فی تعلمه )). (24)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    شایسته است که انسان مؤ من نمیرد تا قرآن را بیاموزد یا در حال آموزش آن باشد.
    فصل چهارم : قرائت قرآن
    حدیث بیست و پنجم : روخوانی قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    افضل عبادة امتی قراءة القرآن نظرا)).(25)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    برترین عبادت امت من روخوانی قرآن است .
    حدیث بیست و ششم : فضیلت قرائت قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    یا سلمان علیک بقراءة القرآن فان قراءته کفارة للذنوب ، و سترة من النار، و امان من العذاب .)) .(26)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    ای سلمان ! بر تو باد خواندن قرآن ، زیرا قرآن خواندن کفاره گناهان و سپری در مقابل آتش و بازدارنده از عذاب است .
    حدیث بیست و هفتم : روزی پنجاه آیه
    عن ابی عبدالله صلی الله علیه و آله قال :
    ((
    القرآن عهد الله الی خلقه ، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده ، و ان یقراء منه فی کل یوم خمسین آیة )) .(27)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    قرآن ، عهدنامه خدا به بندگان اوست ، پس شایسته است مسلمان در عهد نامه اش بنگرد، و روزی پنجاه آیه از آن بخواند.
    حدیث بیست و هشتم : انس با قرآن در جوانی
    عن ابی عبدالله علیه السلام قال :
    ((
    من قرء القرآن و هو شاب مؤ من اختلط القرآن بلحه و دمه ، جعله الله مع السفرة الکرم البررة و کان القرآن حجیجا عنه یوم القیمة )) (28)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    مؤ منی که در جوانی قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او مخلوط می شود، و خدا او را با سفیران بزرگوار و نیکوکار قرار می دهد و روز قیامت قرآن مدافع اوست .
    حدیث بیست و نهم : رمضان ، بهار قرآن
    عن ابی جعفر علیه السلام قال :
    ((
    لکل شی ء ربیع و ربیع القران شهر رمضان )) (29)
    امام باقر علیه السلام فرمود:
    هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است .
    حدیث سیم : قرآن در ماه رمضان
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    و من تلافیه آیة من القرآن ، کان له مثل اجر من ختم القرآن فی غیره من الشهور.)) (30)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    کسی که در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن بخواند پاداش او همانند کسی است که قرآن را در ماههای دیگر ختم کرده است .
    حدیث سی و یکم : خانه و قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    ان البیت اذا قرء فیه القرآن ، حضرته الملائکة ، و تنکبته الشیطاطین ، و اتسع باهله ، و کثر خیره ، و قل شره . و ان البیت اذا لم یقراء فیه القرآن ، حضرته الشیطاطین ، و تنکبته الملائکة ، و ضاق باهله ، و کثر شره ، و قل خیره )) (31)
    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    خانه ای که در آن قرآن خوانده شود فرشتگان وارد آن می شوند، و شیطانها از آن دور می شوند، و اهل آن در آسایش قرار می گیرند و به خیر و برکت آن خانه افزوده می شود و از بدیها و آفات آن خانه کاسته می شود. و خانه ای که در آن قرآن نخوانند، محل حضور شیاطین و دوری فرشتگان می شود و بر اهلش تنگ می شود و شرش بسیار و خیرش اندک خواهد شد.
    حدیث سی و دوم : نورانیت خانه و قرآن
    قال الصادق علیه السلام :
    ((
    ان البیت اذا کان فیه المسلم یتلو القرآن یتراءاه اهل السماء کما یتراءی اهل الدنیا الکواکب الدری فی السماء)) .(32)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    خانه ای را که مسلمانی در آن است و قرآن تلاوت می کند اهل آسمان آنرا می بینند همانگونه که مردم دنیا ستاره نورانی را در آسمان می بینند.
    حدیث سی و سوم : گوش دادن به قرآن
    عن ابی عبدالله علیه السلام قال :
    ((
    من استمع حرفا من کتاب الله من غیر قراءة کتب له حسنة ، و محی عنه سیئة و رفع له درجة )).(33)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود بدون آن که بخواند خداوند حسنه ای برای او می نویسد، و گناهی را از او می بخشد، و یک درجه او را بالا می برد.
    حدیث سی و چهارم : آداب قرائت قرآن
    قال الصادق علیه السلام :
    اذا مررت بآیة فیها ذکر الجنة فاساءل الله الجنة ، و اذا مررت بآیة فیها ذکر النار فتعوذ بالله من النار))(34)
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    هنگامی که به آیه ای که یاد بهشت است رسیدی از خدا بهشت بطلب ، و وقتی به آیه ای که یادآور آتش است رسیدی از آن به خدا پناه ببر.
    حدیث سی و پنجم : آهنگ قرائت قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    اقرؤ ا القرآن بلحون العرب و اصواتها)) (35)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    قرآن را به صدا و آهنگ عربی بخوانید.
    حدیث سی و ششم : مقام حفظ قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    عدد درج الجنة عدد آی القرآن ، فاذا دخل صاحب القرآن الجنة قیل له : اقراء و ارقاء لکل آیة درجة فلا تکون فوق حافظ القرآن درجة .)) (36)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    تعداد درجات بهشت به تعدا آیه های قرآن است ، هنگامی که اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته می شود قرآن بخوان و بالا برو، بنابراین بالاترین درجه از آن حافظان قرآن است .
    حدیث سی و هفتم : روخوانی یا از حفظ؟
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    من قراء القرآن فی المصحف ، کتب له اءلفا حسنة ، و من قراءه فی غیر المصحف فالف حسنة )) .(37)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    کسی که از رو قرآن بخواند، خدا برای او دو هزار حسنه می نویسد، و کسی که آنرا از حفظ بخواند هزار حسنه نوشته می شود.
    حدیث سی و هشتم : پاداش ختم قرآن
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    اذا ختم القرآن ، صلی علیه عند ختمه ستون الف ملک .)) (38)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    وقتی کسی قرآن را ختم کند، در آن هنگام هزار فرشته بر او درود می فرستند.
    حدیث سی و نهم : قرائت غلط
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    ((
    اذا قراء القاری ء القرآن فاءخطاء اولحن او کان اعجمیا کتبه الملک کما اءنزل )) (39)
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    قاری چنانچه قرآن را غلط یا اشتباه یا با لحن غیر عربی بخواند فرشته آنرا همانطور که نازل شده (صحیح و کامل ) می نویسد.
    حدیث چهلم : فراموشی قرآن
    قال النبی صلی الله علیه و آله :
    ((
    الا و من تعلم القرآن ثم نسیة متعمدا لقی الله یوم القیمة مغلولا یسلط الله علیه بکل آیة نسیها حیة تکون قرینته الی النار الا ان یغفر له .)) (40)
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    توجه ! توجه ! کسی که قرآن را یاد بگیرد بعد بطور عمد (به خاطر سهل انگاری ) فراموش کند روز قیامت دست و پا بسته خدا را ملاقات می کند، و خدا در مقابل هر آیه ای که فراموش کرده ماری بر او مسلط می کند که تا آتش ‍ جهنم همراه او خواهد بود مگر اینکه آمرزیده شود.

     ***

    منبع : سایت جامع فرهنگی مذهبی فلاح 

    انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

    انتهای پیام 

    منبع مطلب : gitionline.ir

    مدیر محترم سایت gitionline.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    علی 5 روز قبل
    0

    وهُدًی ورَحمَهُ للمُومنین

    وهدایت ورحمتی برای ممومنان

    مهدی 6 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید