در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    هدایت و رهبری مردم در عصر غیبت بر عهده کیست

    1 بازدید

    هدایت و رهبری مردم در عصر غیبت بر عهده کیست را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    رهبری مردم در زمان غیبت به عهده کیست؟

    رهبری مردم در زمان غیبت به عهده کیست؟

    رهبری مردم در زمان غیبت به عهده چه کسی است؟ چگونه انتخاب می‌شود و دارای چه شرایطی است؟

    پاسخ :

    لازم است این سؤال را از ۳ جهت مورد بحث قرار دهیم. ۱. مسأله رهبری در زمان غیبت؛ ۲. چگونگی انتخاب رهبری؛ ۳. شرایط لازم برای رهبری.

    مسأله رهبری در زمان غیبت
    «شریعت اسلام شریعتی است فراگیر و جاوید و تمامی شئون زندگی انسان را برای همیشه تحت نظر دارد از این رو معقول نیست که برای رهبری جامعه و مسئولیت اجرایی عدالت اجتماعی، شرایطی را ارائه نکرده باشد زیرا عامت سیاسی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اجتماعی است و به حکم ضرورت بایستی اسلام در این بعد مهم نظر داشته باشد و شرائط لازم را ارائه داده باشد و گرنه نظامی ناقص و بدون تعیین مسئول اجرایی قابل ثبات و دوام نیست.»[۱]

    در حکومت ایده‌آل اسلامی رهبری جامعه به معصومان ـ علیهم السّلام ـ اختصاص دارد و در عصر غیبت که دسترسی به امام معصوم میسر نیست فقط پیروان راستین ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ لیاقت و شایستگی هدایت سیاسی و دینی جامعه را دارند و آن فقیه جمع‌الشرایط است که از جهت صلاحیت‌ها شباهت بیشتری به معصوم ـ علیهم السّلام ـ دارد.

    برای اثبات ولایت فقیه و رهبری در زمان غیبت به دو دسته ادله عقلی و نقلی می‌توان استدلال نمود.

    اما دلیل عقلی عبارت است از این‌که «با توجه به ضرورت وجود حکومت برای تأمین نیازمندی‌های اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام و با توجه به ضرورت اجرای اجتماعی اسلام و عدم اختصاص آن ما به زمان حضور پیامبر و امامان علی هنگامی که تحصیل مصلحت لازم الاستیفایی در حد مطلوب و ایده‌آل میسر نشد باید نزدیک‌ترین مرتبه به حد مطلوب را تأمین کرد. پس هنگامی که مردم از مصالح حکومت امام معصوم محروم بودند باید مرتبه تالیه آن را تحصیل کنند، یعنی حکومت کسی را که اقرب به امام معصوم باشد بپذیرند و این اقربیت در سه امر اصلی متبلور می‌شود یکی علم به احکام کلی اسلام (فقاهت)، دوم شایستگی روحی و اخلاقی به گونه‌ای که تحت تأثیر هواهای نفسانی و تهدید و تطمیع‌ها قرار نگیرد (تقوی) و سوم کارآیی در مقام مدیریت جامعه»[۲] و چنین کسی فقیه جامع‌الشرایط است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران می‌شناسد و هم ضمانت اخلاقی بیشتری برای اجرای آن‌ها دارد و هم در تأمین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است.

    پس از آنجایی که «ولایت بر اموال و اعراض و نفس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با نصب و اذن خدای متعالی، مشروعیت می‌یابد و چنان که معتقدیم این قدرت قانونی به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ داده شده است، در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم، محروم‌اند یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام، صرف نظر کرده باشد یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است باده باشد تا ترجیح مرجوع و نقص غرض و خلافت حکومت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می‌شود، یعنی ما از راه عقل کشف می‌کنیم که چنین اذن و اجازه‌ای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم صادر شده است حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده است.»[۳]

    امّا دلایل نقلی در این باره عبارت است از روایاتی که دلات بر ارجاع مردم به فقهاء برای رفع نیازهای حکومتی دارد یا فقها را به عنوان «امناء یا خلفا و وارثان» پیامبران و کسانی که مجاری امور به دست ایشان است، معرفی کرده است در این نوشتار ما فقط به ذکر یک روایت بسنده می‌کنیم.[۴]

    مقبوله عمربن حنظله از امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره مراجعه به سلاطین یا قضات جور می‌پرسد که امام شدیداً از آنان منع می‌فرماید و مراجعه به آنان را مراجعه به طاغوت می‌شمارد که در قرآن کریم از آن به شدت پرهیز داده شده است سپس امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «انظر الی من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فارضوا به حکما فانی قد جعلنه علیکم حاکماً فاذا حلم بحکمنا فلم یقبل منه فانّما بحکم الله قد استخف و علینا ردّ و الداد علینا الراد علی الله و هو علی احد الشرک بالله»[۵] بنگرید هر کس که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به عنوان داور بپذیرند. همانا من او را به شما حاکم رار دادم. پس هرگاه حکمی کرد از او قبول نکردند ما را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و رد کردن خدا در حد شرک به خدای متعال است.

    «در این روایت به طور صریح دستور داده شده که جامعه تشّیع برای تعیین مرجع شایسته در همه شئون اجتماعی ـ سیاسی در پی کسانی باید باشند که جامعیت فتوایی داشته باشند و از دیدگاه‌های ائمه در مسائل حلال و حرام آگاهی کامل داشته باشند.»[۶]

    و از تعبیر «فانّی قد جعلته علیکم حاکماً» روشن می‌شود که چنین فرد شایسته و واجد الشرایط از سوی امام معصوم منصوب شده است و مشروعیت خود را از ناحیه شرع می‌گیرد.
    از مجموع این دلایل استفاده می‌شود که فقیه جامع‌الشرایط به عنوان نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین فرد به معصوم در زمان غیبت که امکان دسترسی به امام معصوم نیست، صلاحیت و شایستگی رهبری جامعه اسلامی را داراست.
    اما در اینجا در مورد چگونگی انتخاب رهبری و شرایط رهبری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که عصاره نظر علمای دین در عصر حاضر است و به امضار و تایید حضرت امام خمینی رسیده است و از اعتبار دین برخوردار است اشاره می‌کنیم:

    چگونگی انتخاب رهبر
    قانون اساسی[۷] تشخیص ولی فقیه واجد صفات را به عهده مجلس خبرگان قرار داده است، اعضای خبرگان توسط مردم انتخاب می‌شوند، که باید دارای صفاتی از قبیل تخصص در فقه و تقوا و عدالت باشند. بنابراین با توجه به این‌که خبرگان افرادی عالم به اسلام و عادل می‌باشند و به مسئولیت و وظیفه خطیر خویش آگاهی دارند، رهبری را برمی‌گزینند که دارای صفات و شرایط لازم باشد و آن را به مردم معرفی می‌کنند.

    شرائط رهبری
    در قانون اساسی[۸] «شرایط و صفات رهبری از این قرار است: ۱. صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه؛ ۲. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام؛ ۳. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت مدیریت و قدرت کافی برای رهبری است، زیرا در واقع اسلام اداره امور جامعه و مسئولیت آن را به کسی می‌سپارد که او تجسم نظام ارزشی اسلام است همان گونه که پیامبران در طول تاریخ تجسم ارزش‌های الهی بوده‌اند و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ تجسم و تبلور ارزش‌های اسلامی بوده‌اند، لذا در دوران غیبت رهبری جامعه اسلامی بر عهده ولایت فقیه است که تبلور و تجسم نظام ارزشی اسلام است، لذا حاکمیت ولی فقیه، حاکمیت ارزش‌های اسلامی است.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
    ۱. عباسعلی عمید زنجانی، فقیه سیاسی،‌ج۲، انتشارات امیرکبیر، تهران ۷۷،‌ از ص۲۷۷ تا ۲۹۱.
    ۲. محمدهادی معرفت، ولایت فقیه، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، ۷۷، از ص ۱۱۳تا۱۳۹.
    ۳. محمدمهدی نادری قمی، نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، از ص۸۴تا۱۰۴.[۱] . معرفت، محمدهادی، ولایت فقیه، قم، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، ص۱۱۴.
    [۲] . حکومت اسلامی، شماره اول، ص۸۹و۹۰.
    [۳] . نشریه حکومت اسلامی، سال اول، شماره دوم، ص۹۰.
    [۴] . جهت مطالعه بیشتر ادله نقلی ولایت فقیه رجوع شود به: جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، مرکز نشر اسراء، ۱۳۷۸، ص۱۵۰ تا۲۰۳.
    [۵] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، چاپ بیروت، ج۱۸، ص۹۹، ‌ح۱.
    [۶] . معرفت، محمدهادی، ولایت فقیه، قم، مؤسسه فرهنگی ـ ا نتشاراتی التمهید، ۱۳۷۷، ص۱۲۵.
    [۷] . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل ۱۰۷.
    [۸] . همان، اصل ۱۰۹.

    منبع مطلب : pasokhgooyan.ir

    مدیر محترم سایت pasokhgooyan.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات پیام نهم درس هفتم

    ارزیابی پیام نهم درس هفتم: رهبری در عصر غیبت

    1-پس از رحلت پیامبر اسلام رهبری مردم بر عهده امامان قرار گرفت.               ­صحیح غلط

    2-دشمنی امام خمینی (ره) بر گرفته از تعالیم الهی او بود.                             ­صحیح  غلط

    3-به­رهبری­و­هدایت­مردم­جامعه­توسط­فقیه­جامع­الشرایط­،ولایت­فقیه­گفته می­شود.­       صحیح غلط

    4-آیت ا... خامنه ای تمام ویژگی های لازم برای رهبری و هدایت مردم را دارد.   بلی    خیر

    5-آیا فقیهان کاملا مطیع دستورات خداوند هستند؟                                        بلی    خیر

    6-آیا هر کسی می تواند در باره مسائل دینی اظهار نظر کند؟                          بلی    خیر

    7- فتوای های فقیهان بر گرفته از ........... و .............است.

    8-مراجعه­مردم­به­حاکمان­جهت­حل­مشکلاتشان در حقیقت مراجعه به .......... است و خداوند آن را نهی کرده است.

    9-امام زمان (ع) به دستور ................ از نظر ها پنهان شد.

    10 هدایت و رهبری مردم در عصر غیبت بر عهده .............. و ................. دینی است.

    11-پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) وظیفه هدایت مردم بر عهده چه کسی قرار گرفت؟

    12-آیا مردم می توانند برای حل مشکلاتشان نزد هرحاکم و پادشاهی بروند؟

    13-تکلیف مردم در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) برای حل مشکلاتشان  چیست؟

    14-امام صادق (ع) در مورد مراجعه مردم برای حل مشکلاتشان  در مراجعه به پادشاهان چه فرمودند؟

    15-امام صادق(ع)در باره هدایتگران واقعی مردم چه می فرماید؟

    16- با توجه به حدیث امام صادق(ع) فقهای زمان غیبت امام زمان (عج) چه ویژگی های دارند؟

    17-اسلام شناسان و فقیهان واقعی چه کسانی هستند؟

    18-ولی فقیه کیست ؟ و چه شرایطی باید داشته باشد؟

    19-روبین وودزورث خبر نگار آمریکایی در باره شخصیت والای امام خمینی (ره) چه می گوید؟

    20- چه چیزی باعث شد تا امام مهدی(ع) به دستور خداوند از نظر ها غایب شود؟

    21-توضیح دهید چرا مردم باید از ولی فقیه پیروی کنند؟

    22-از ویژگی های امام خمینی (ره) چهار مورد بیان کنید؟

    23- پس از رحلت امام خمینی (ره) رهبری مردم به چه کسی واگذار شد؟

    24- به فرموده امام صادق(ع) مردم برای حل مشکلاتشان باید به چه کسی مراجعه کنند؟

    25- هریک از ویژگی های چهار گانه عالمان که در سخن امام صادق(ع) آمده است موجب چه چیزی می شود؟

    26- چرا فقیهان، نایب و جانشین امام زمان(ع) به شمار می روند؟

    27-ولی فقیه باید مدبّر باشد یعنی چه؟

    28 وظیفه مردم در زمان عصر غیبت چیست؟

    درس هفتم:آزمون تستی

    1-پس ازرحلت رسول خدا وظیفه هدایت ورهبری مردم به عهده ی.......قرارگرفت.

    الف) ولی فقیه            ب) امامان                ج)عالمان                 د) دانشمندان دینی

    2- کدام یک از امامان زیردر کمترین سن جوانی به شهادت رسیدند؟

    الف) امام محمدتقی(ع)                                                          ب) امام علی النقی(ع)    

    ج) امام حسن عسگری(ع)                                                         د) امام حسین(ع)

    3- چرا امام مهدی (عج) ازنظرها غایب است؟

    الف)حاکمان ظالم به شدت امامان را تحت فشارقرارمی دادند.

    ب) مردم به دلیل ترس از حاکمان به وظایف خودوحمایت از امامان عمل نمی کردند.

    ج)امامان یکی پس از دیگری توسط حاکمان به شهادت می رسیدند.

    د)همه مواردصحیح است.

    4-این حدیث را کدام یک از امامان فرموده اند؟

    کسی که برای حل اختلافات به حاکمان مراجعه کند درحقیقت به طاغوت مراجعه کرده است.

    الف) امام صادق(ع)         ب) امام مهدی(عج)           ج) امام حسین(ع)          د) امام باقر(ع)

    5-فتواهای فقیهان برگرفته از چیست؟

    الف)قرآن وسایر کتاب های دین                                           ب) معارف واحکام اسلامی

    ج) فقه ومعارف اسلامی                                                      د)قرآن واحادیث معصومین(ع)

    6-بیدارگرقرن حاضر کیست؟

    الف) آیت الله خامنه ای                                                     ب) شهید مطهری  

    ج) امام خمینی(ره)                                                            د) شهیدرجائی

    7-به رهبری وهدایت مردم جامعه توسط فقیه جامع الشرایط...........گفته می شود.

    الف) دانشمند دینی                                                          ب) نایب وجانشین       

    ج) ولایت فقیه                                                                  د) اسلام شناس

    8-دشمنی آیت الله خمینی با غرب برگرفته از......... او بود.

    الف) اعتقاد                  ب) تعالیم دینی                 ج)علم وآگاهی                   د)طرزتفکر

    9-چه کسانی آیت الله خامنه ای را به عنوان شایسته ترین فردبرای رهبری جامعه اسلامی معرفی کردند؟

    الف) مجلس خبرگان                                            ب) مجلس شورای اسلامی    

    ج)مردم                                                              د)شورای نگهبان

    10-کدام یک از ویژگی های زیرباعث شد مجلس خبرگان آیت الله خامنه ای رابرای رهبری جامعه اسلامی معرفی کند؟

    الف) صداقت                                                      ب) علم وآگاهی     

    ج) وفاداری به امام                                                د) مدیرومدبّر بودن ایشان

    11.امام حسن عسکری پدر بزرگوار امام مهدی(ع) در چه سنی به شهادت رسید؟

    الف.25 سالگی                ب. 28 سالگی                  ج. 40 سالگی                       د 38 سالگی

    12.کدام گزینه نادرست است.

    الف.مردم وظیفه دارند در عصر غیبت از فقیهان پیروی کنند.

    ب.اسلام شناس کسی است که در هر مسئله ای نظر پیامبر اکرم و امامان را برای مردم بازگو کند.

    ج.بیدار گر قرن آیت ا... خامنه ای است.

    د. ولی فقیه باید شجاع و دانا باشد.

    13-مشاور رئیس جمهور آمریکا می گوید «تصمیمات آیت ا... خمینی چنان رعد آسا بود که هر گونه .............. و .............. را از سیاستمداران سیاسی گرفت».

    الف.تلاش-برنامه ریزی                                             ب.تفکر –برنامه ریزی  

      ج.برنامه ریزی- نفوذ                                               د.برنامه ریزی – اظهار نظر

    14-امام صادق (ع) برای فقیهان و هدایتگران واقعی ویژگی های بر شمردند به جز .........

    الف.محافظت کننده از دین خود                             ب. قیام کننده علیه طاغوت و ستمگران

    ج. محافظت کننده هوای نفس خود                         د.مطیع دستورات خداوند

    15.امام صادق (ع)ارجاع اختلافات به حاکم یا پادشاه را رجوع به .......... می دانند و می فرماید به جای آن ها باید............ .

    الف.شیطان – به کسانی­ رجوع کنند­که سخنان­اهل بیت را بازگو می­کنند وبر حلال و­حرام آگاهند. 

    ب.طاغوت- به کسانی رجوع کنند که سخنان اهل بیت را بازگو می کنند وبر حلال و حرام آگاهند.

    ج.­شیطان– مشکل خود­را­به دور از چشم حاکم یا پادشاه­و با رجوع به عقل و خرد خود حل کنند.

    د. طاغوت- مشکل خود را به دور از چشم حاکم یا پادشاه­و با­رجوع به عقل و خرد خود حل کنند.

    منبع مطلب : arabicc.blogfa.com

    مدیر محترم سایت arabicc.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    رهبری جامعه در زمان غیبت امام زمان (عج) به عهده چه کسی است؟

    رهبری جامعه در زمان غیبت امام زمان (عج) به عهده چه کسی است؟

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار دارد و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمی‌شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد. ازاین‌رو، همگان براساس فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرارسد که جهان در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تأیید عنایت پروردگار، از ستم ستمگران نجات یابد و انسان‌ها از فلاکت موجود و نابسامانی و ناامنی و تیره‌روزی رها شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه‌ای دست‌ یابند.

    اندیشه مهدویت در مذهب تشیع، به‌دلیل مسأله امامت و جایگاه اعتقادی آن، که در فرهنگ شیعه، تداوم رسالت است، جایگاه رفیعی دارد از این‌رو، شیعیان منتظرند در دولت کریمه آن حضرت، جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنند و بی‌عدالتی وجود نداشته نباشد و همه‌چیز بر پایه عدالت و اخلاق، سامان یابد.

    با بهره‌گیری از آیات و روایات، قیام مهدی موعود (عج)، آخرین حلقه مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. پیامبران الهی برای برقراری ارتباط درست میان بنده و خالق و روابط حسنه میان بشر، براساس عدالت و صلح و صفا و خدمت برانگیخته شده‌اند، بنابراین، برقراری عدالت، هدف اصلی و عمومی انبیا(ع) بوده است و آرزو و خیال نیست، بلکه واقعیتی است که دنیا به‌سوی آن پیش می‌رود؛ یک سنت الهی است و خدا در نهایت، عدالت را بر دنیا حاکم خواهد کرد.

    معتمد عباسی، امام حسن عسکری(ع) را در هشتم ربیع الاول سال 260 ه. ق، به شهادت رساند و امامت مهدی موعود که رهبری و ولایتش را پیامبر اکرم(ص) و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد.

    امامت حضرت مهدی (عج) در شرایطی روی داد که امام یازدهم نیز مانند دیگر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده کرده بود. شب پیش از شهادت، ایشان به‌دور از چشم مأموران خلیفه، نامه‌های بسیاری درباره این مسأله مهم به شهرهای گوناگون فرستاد.

    حکومت عباسی از مدت‌ها پیش، بر اساس سخن رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) مبنی بر این‌که مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند فرزندی از ایشان باقی نماند. با تولد حضرت مهدی (عج) در 15 شعبان سال 255 ه ق در سامرا، امام حسن عسکری (ع) با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش، این نقشه را باطل کرد.

    پس از شهادت امام حسن عسکری (ع)، خبر شهادت ایشان در سراسر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام، عزاداری کردند و حضرت مهدی (عج) بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند. پس از شهادت امام، حضرت حجت (عج) که در آن زمان 5 سال داشتند، به امامت رسید و کم‌کم خبر وجود فرزندی از سلاله پاک امامت پخش شد که تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان‌ بی‌فایده بود.

    امامت حضرت حجت(عج) در این دوران را غیبت صغری می‌خواندند. این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال 260 ه ق، شروع و تا سال 329 ه ق به طول انجامید. چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام (عج) و شیعیان را به‌عهده داشتند و احکام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می‌دادند. این چهار نفر، عثمان‌بن سعید، محمد‌بن عثمان، حسین‌بن روح و علی‌بن محمد سمری بودند. این غیبت، 69 سال به طول انجامید. پس از غیبت صغری، غیبت کبری آغاز شد.

    آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه امامت امامان ما یک جنبه اللهی و یک جنبه خاکی دارد اظهار داشت: امامان ما قبل از خلقت آدم و عالم این امامت الهی را دار هستند.

    وی با اشاره به جنبه خاکی و زمینی امامت و ولایت امامان گفت: باید زمان این ولایت آنها فرا برسد و هر یک از امامان تا زمانی که امام ما قبل آنها زنده است جزو مامومین آن امام محسوب می‌شوند.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه همه امامان از جنبه الهی با هم ولایت دارند افزود: اما از نظر ولایت در زمین و رهبری و هدایت مردم در هر زمان تنها یک نفر مسئولیت داشته و دیگران تحت امر او مسئولیت دارند.

    وی با اشاره به اینکه هر امامی که از دنیا می‌رود امام بعدی مسئولیت امامت جامعه را به عهده می‌گیرد گفت: امامت و ولایت امامان تنها یک مسئولیت دنیایی نیست و با رسیدن به امامت حالت خضوع و خشوع و توجه به خدا در آنها بیشتر می‌شود.

    آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه رسیدن به مقام امامت در جنبه معنوی آنها هم تاثیر دارد افزود: به همین دلیل با شهادت هر امام برخی اصحاب به امام بعدی هم تسلیت گفته و هم تبریک می‌گویند.

    وی با بیان اینکه ما هم به محضر امام زمان (عج) شهادت پدر بزرگوارشان را تسلیت گفته و آغاز امامت ایشان را تبریک می‌گوییم ادامه داد: آغاز امامت امام زمان (عج) با بقیه امامان تفاوت دارد.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه دیگر امامان در بین مردم حضور داشتند و حداقل خواص و علمای شیعه به محضر این امامان مشرف می‌شدند، سوالات را مطرح کرده و به دیگران اعلام می‌کنند افزود: اما راجع به امام زمان (عج) آغاز امامت ایشان با غیبت همراه بود.

    وی با بیان اینکه حتی ولادت امام زمان (عج) هم مخفی بود و حضرت امام عسکری (عج) فرزند بزرگوارشان را تنها به برخی از خواص شیعه نشان دادند گفت: بعد از شهادت امام عسکری (ع) و در وقت نماز بر پیکر مطهر ایشان بود که پرده کنار رفت امام زمان (عج) بر پیکر پدر بزرگوارشان نماز خواندند.

    آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه وقتی همه آماده بودند تا بر پیکر امام حسن عسکری (عج) نماز بخوانند همه حاضران دیدند که وجود مقدس امام زمان (عج) به صورت کودکی نورس حاضر شده و گفتند عمو کنار بایست تا من نماز بخوانم افزود: وقتی امام زمان (عج) نماز را بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان ادا کردند دوباره وارد اتاق شده و پشت پرده رفتند.

    وی با اشاره به اینکه مأموران منتظر بودند تا هر کس را که بر پیکر امام عسکری (ع) نماز خواند را بازداشت کنند گفت: مأموران وقتی به خود آمدند دیگر حضرت را ندیدند و غیبت صغری امام زمان (عج) آغاز شد.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه شیعیان از قبل و از زمان امام رضا (ع) به بعد در حصر بوده و دسترسی به آنها امکان پذیر نبود افزود: این آمادگی در شیعیان پیدا شده بود که حتما نباید امامان را ببینند و از وکلای حضرت مسائل را دریافت می‌کردند، سوالات خود را می‌پرسیدند و این وکلا رهبری جامعه را به عهده داشتند.

    وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت امام عسکری (ع) مردم به سراغ علما آمدند و تا سال‌ها نواب خاص حضرت در بین مردم بودند و پس از آن غیبت کبری حضرت آغاز شد گفت: ما در غیبت کبری امام زمان (عج) هستیم در این زمان ما و رهبری شیعیان را به علمای عادل و فقهای دین ارجاع دادند که در جامعه امروز ما این مسئولیت در مرجعیت تقلید و ولایت فقیه تجلی پیدا کرده است.

    انتهای پیام/511/ی

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    T.A 19 روز قبل
    0

    خدا یکی جواب این سوال و به من بده :رهبری جامعه اسلامی در زمان غیبت امام زمان بر عهده کیست؟؟؟؟و اینکه چرا توی سوال هایی که در بالا نوشته اید جواب ها را نداده اید؟؟؟؟؟!!!!!

    T.A 19 روز قبل
    0

    تورو خدا یکی جواب این سوال بده :رهبری جامعه اسلامی در زمان غیبت امام زمان بر عهده کیست؟؟؟؟؟؟

    ......... 1 ماه قبل
    1

    میشه جواب کوتاه بدید خیلی درازه نمیتونم بخونیم

    مهدی 2 ماه قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید