در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    مهارت های ارتباطی را تعریف کنید

    1 بازدید

    مهارت های ارتباطی را تعریف کنید را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    مهارت های ارتباطی چیست؟ آموزش فن بیان و سخنرانی_پیشداد

    مهارت های ارتباطی چیست؟ آموزش فن بیان و سخنرانی_پیشداد

    مهارت های ارتباطی چیست؟

    مهارت های ارتباطی جزء مهارت های ضروری است که هر فردی باید داشته باشد.

    تا در زندگی احساس خوبی داشته باشد و با انگیره و اشتیاق خاصی به زندگی ادامه دهد.

    به خاطر اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد لازم است

    با اجتماع پیرامون خود ارتباط مناسبی داشته باشد. با دیکران رفتار مناسبی داشته باشد تا باهاش رفتار درستی داشته باشند

    و حس خوب بدهد و حس خوب بگیرد. به جرئت می توانم بگویم در میان مجموعه مهارت های زندگی،

    مهارت های ارتباطی نقش بسیار پررنگی در کیفیت زندگی و میزان رضایت از آن را تعین می کند.

    چرا باید مهارت ارتباطی داشته باشیم؟

    مهارت های ارتباطی چیست؟

    اجاره بدهید با این سوال شروع کنم دوست دارید وقتی وارد جمعی می شوید با شما چطور برخورد کنند؟

    چطور از شما استقبال کنند؟ دقیقا درست فکر می کنید،  دوست دارید بهتون توجه شود بهتون احترام گذاشته شود.

    این ویژگی ها جزء ماهیت انسانی ما هست که به توجه و حس مهم بودن نیاز داریم همه

    انسان ها به خاطر اجتماعی بودنشان نیاز به احترام وهمدلی دارند و زمانی که درست با آن ها  رفتار شود

    و بهشون توجه شود به گونه ای که حس خوب بگیرند رفتار و احساس مناسبی از خود بروز می دهند.

    چگونه مهارت های ارتباطی را قوی کنیم؟

    مهارت های ارتباطی نیز مانند هر مهارت دیگری قابل یادگیری و اکتسابی است و با تمرین و یادگیری می توانید

    آن را در خودتان رشد دهید و از آن استفاده کنید تا نزد دیگران جایگاه اجتماعی و ارتباطی بالایی به دست آورید

    و زندگیتان را سرشار از احساس خوب و لذت همراه کنید در ادامه تکینک هایی خواهم گفت گفت که کمک می کند

    این مهارت را  به شکل درست و اصولی یاد بگیرید.

    مهارت های ارتباطی چیست؟ لبخند داشتن

    مهارت های ارتباطی چیست؟

    لبخند به عنوان مهمترین کانال ارتباطی تاثیر فراوانی روی شخص مقابل دارد

    و زمانی که شما لبخند می زنید احساسی در شخص مقابل به وجود می آید

    که موجب می شود به شما اعتماد کند و شما را بپذیرد و اجازه دهد با او ارتباط بگیرید

    و یخ بین تان آب شود و راحت تر بتوانید با هم گفتگو کنید، و برای اینکه لبخند مناسب

    خودتان را پیدا کنید به شما پیشنهاد می کنم جلوی آینه بروید ولبخند های مختلف

    را امتحان بکنید و ببینید چه لبخندی مناسب صورت شماست آن لبخند را خیلی زیاد تمرین کنید تا به صورت ناخودآگاه این کار را انجام دهید.

    مهارت های ارتباطی چیست؟ ارتباط چشمی

    یکی دیگر از ویژگی های این مهارت ها داشتن ارتباط چشمی  مناسب است

    به این معنی که وقتی دارید با شخص مقابل تان صحبت می کنید حواستان به ارتباط چشمی تان  باشد

    و با اون ارتباط چشمی بگیرید، البته منظور این نیست که به شخص مقابل خیره شوید وفرد احساس ناامنی بکند

    نه یک ارتباط چشمی ملایمی داشته باشید و هر از گاهی نگاهتان را به طرف های مختلف بچرخانید.

    جمله معروفی هست که میگه پیام شما به جایی می رود که نگاهتان می رود.برای داشتن ارتباط چشمی تمرینی وجود دارد

    به این صورت که چندین عکس از روزنامه ها و مجله های مختلف انتخاب کنید و به دیوار بچسبانید و سعی کنید

    با آن ها ارتباط چشمی بگیرد و صحبت کنید تا ترس تان از برقراری ارتباط چشمی  به کلی از بین برود.

    مهارت های ارتباطی چیست؟ حسن جویی

    مهارت های ارتباطی چیست؟

    یکی دیگر از ویژگی های مهارت های ارتباطی حسن جویی است

    به این صورت که از ویژگی ها مثبت دیگران تعریف بکنید افراد زمانی که از آنها تعریف می شود

    احساس فوق العاده ای می گیرند و برای شان بسیار جذاب و هیجان انگیز  است و آن ها را سر ذوق می آورد.

    البته حواستان باشد دروغ نگویید ویژگی های مثبت افراد را پیدا کنید و از آن ها تعریف کنید

    به عنوان مثال فرد ظاهر خوبی داره، خوب ارتباط میگیره و یا اینکه ممکنه فن بیان خوبی داشته باشد.

    میتوانید از این ویژگی هاش تعریف بکنید.

     مهارت های ارتباطی چیست؟ وانمود کنید

    یک  جمله معروفی هست میگه: وانمود کنید تا همان شوید. این جمله خیلی جمله الهام بخشی است

    و عمل به آن بسیار موثر است در یادگیری هر مهارتی. به این صورت که در حوزه های ارتباطی، فردی

    که به نظرتان ارتباطات خوبی دارد را انتخاب و سعی کنید مدل ارتباطی او را آنالیز کنید و ببینید

    از چه روش ارتباطی استفاده می کند. نکات مثبت او رایاداشت کنید و دائما آن ها را برای خودتان مرور کنید

    و خودتان را تصور کنید که این ویژگی ها را دارا می باشید و از آن ها استفاده می کنید

    انجام این کار به مرور زمان باعث می شود ا نکات وارد ناخودآگاه شما شوند و بعد از مدتی  آن ها را تبدیل به رفتار کنید.

    توجه به علایق و نیاز ها و خواسته های فرد مقابل

    خیلی از افراد را می شناسم وقتی دارند با شخص مقابل شان صحبت می کنند

    همش در مورد خودشان صحبت می کنند در مورد علاقه مندی ها و خواسته های خودشان صحبت می کنند

    وتوجهی به فرد مقابل ندارند و همین موضوع باعث می شود ارتباط مناسبی بین آن ها شکل نگیرد.

    به خاطر اینکه اکثر انسان ها دوست دارند به علایق و خواسته ها ونیازهاشون توجه شود

    و در موردشون صحبت شود. بنابراین به عنوان آخرین کار سعی کنید از شخص

    مقابل بیشتر صحبت کنید تا به شما بیشتر علاقه نشان دهد و ارتباط مناسبی بین شما به وجود آید.

    منبع مطلب : hoseinpishdad.com

    مدیر محترم سایت hoseinpishdad.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

    مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

    انسان موجودی اجتماعی است وهمین امر لزوم داشتن مهارت های ارتباطی را مشخص‌تر می‌کند. مهارت های ارتباطی به طور کلی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیر کلامی می‌شوند. وجود این مهارت‌ها در روابط بین فردی، کاری، تحصیلی و مکاتباتی بسیار ضروری است. مهارت‌های ارتباطی قابل یادگیری بوده و می‌توان با تمرین و آموزش آن‌ها را در خود تقویت کرد. اما همین ارتباطات گاهی سبب آسیب می‌شوند پس باید درک عمیقی از فرآیند ارتباطات برای موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی داشته باشید. عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران می‌تواند به دلایل مختلفی چون عدم اعتماد به نفس و یا مشکلات دوران کودکی رخ دهد. ریشه یابی ناتوانی فرد در عدم برقراری ارتباط در جلسات مشاوره روانشناسی قابل بررسی است. در ادامه مطلب به بیان اهمیت مهارت‌های ارتباطی و انواع آن می‌پردازیم.تماس با مشاور

    مهارت های ارتباطی

    مهارت ارتباطی به توانایی فرد برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثر و کارآمد گفته می‌شود. مهارت ارتباطی عمیق و کارآمد می‌تواند باعث بهبود ارتباطات بین فردی و تجاری شود، در نتیجه رضایت از زندگی نیز افزایش پیدا می‌کند. اولین مرحله در ارتباط گرفتن با دیگران تولید اطلاعات و سپس پیدا کردن راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران است. فرآیند برقراری ارتباطات صحیح علاوه بر اطلاعات، به شیوۀ انتقال آن‌ها نیز بستگی دارد. هر کسی به شیوه خاصی از مهارت های ارتباطی برای انتقال پیام استفاده می‌کند. هر چه فرد بر دیگر مهارت های زندگی تسلط بیشتری داشته باشد، به شیوه بهتری با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. برای کسب اطلاعات در زمینه ارتباط کلامی کلیک کنید.

    اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی

    تقویت مهارت های ارتباطی در شکل گیری یک ازدواج موفق، دوستی‌های پایدار، فرصت‌های شغلی بیشتر و پیشرفت در زمینه‌های مختلف نقش دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

    شما با مهارت های ارتباطی می‌توانید به جایگاه‌های بالاتری در زمینه کاری خود دست یابید و به راحتی تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. از همه مهم‌تر این مهارت‌ها در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و دید مثبت‌تری نسبت به خودتان ایجاد می‌کند. افزایش مهارت‌های ارتباطی در میان اعضای خانواده، به ویژه در ارتباط با فرزندان، در شکل‌دهی یک خانواده سالم به شما یاری می‌رساند. برای آگاهی بیشتر از نحوۀ ارتباط موثر با فرزندان از مشاوره خانواده و بهبود ارتباطات در دیگر زمینه‌ها از مشاوره روانشناسی بهره ببرید. برای کسب اطلاع بیشتر از خانواده سالم کلیک کنید.

    انواع مهارت های ارتباطی کلی

    مهارت های ارتباطی کلی چند نوع دارند که عبارتند از:

    1. مهارت های انتقال پیام

    این مهارت‌ها شامل مهارت‌های ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی می‌شوند. مهارت‌های کلامی به کلمات و جملات بیان شده و دیگر اصواتی که منجر به انتقال اطلاعات و معانی می‌شوند، مربوط است. مهارت‌های غیر کلامی بیشتر به زبان بدن مربوط می‌شوند که چگونه علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدنی، چهره، طرز نشستن و ایستادن بر دیگران تاثیر گذاشته و در مواقعی پیامی را به آن‌ها انتقال دهید. برای کسب اطلاع بیشتر از ارتباط غیر کلامی کلیک کنید.

    2. مهارت های دریافت پیام

    مهارت‌هایی که با استفاده از آن‌ها پیام‌های مخاطب دریافت می‌شوند. در این مورد، مهارت‌های خوب گوش دادن، مشاهدۀ با جزئیات و پاسخ دادن مدنظر است. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت گوش دادن کلیک کنید. 

    انواع مهارت های ارتباطی جزئی

    مهارت‌های ارتباطی جزئی انواع مختلفی دارند و به شرح زیر هستند:

    1. مهارت‌ های ارتباطی بین فردی

    پرورش این مهارت‌ها  در ارتباط روزمره با دیگران بسیار اهمیت دارد. افزایش و تقویت مهارت‌های بین فردی با استفاده از تقویت مهارت‌های انتقال و دریافت پیام صورت می‌گیرد. برای افزایش این مهارت ارتباطی در خود، نکات زیر را به کار بگیرید. این نکات شما را در برقراری ارتباط موثر و صلح آمیز با دیگران یاری می‌دهد.

    در مرحلۀ اول باید شنوندۀ خوبی باشید. اینکه به چه میزان بتوانید پیام خود را به مخاطب برسانید به درک عمیق گفته‌های طرف مقابلتان بستگی دارد. برای نشان دادن علاقه خود به صحبت‌ها دیگران، از آن‌ها سوال بپرسید. برای کسب اطلاعات در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

    معمولا افراد به سمت کسانی جذب می‌شوند که علاقۀ واقعی آن‌ها را نسبت به برقراری ارتباط ببینند. سعی کنید همواره در ارتباط با دیگران لبخند بزنید و خوشرو باشید. تماس چشمی با دیگران از موثرترین روش‌های برقراری ارتباط موثر است. درک دیدگاه‌های مختلف و شنونده بودن آن‌ها به روابط عمیق و دوستانه کمک زیادی می‌کند. همیشه در جمع‌ها ابراز وجود کنید و منفعل نباشید. این کار باعث می‌شود دیگران شما را فردی اجتماعی و جذاب بدانند. البته نباید در مورد زمینه‌ای که اطلاعات ندارید گزافه گویی کنید.

    2. مهارت های ارتباط کاری

    یادگیری مهارت‌های کاری نقش بسیار زیادی در بهبود اخلاق کارکنان، تولیدات بالاتر، افزایش فروش و رضایت مشتری ایفا می‌کند. در بسیاری مواقع مدیران شرکت‌های موفق مبالغی را برای آموزش مهارت های ارتباطی کاری برای کارمندان خود هزینه می‌کنند. برای داشتن ارتباط با کیفیت در زمینۀ کاری تمام انرژی خود را بر روی درک مخاطبتان صرف کنید. برای این کار از تقویت مهارت‌های کلامی و غیر کلامی بهره ببرید.

    3. مهارت‌ های ارتباطی نوشتاری

    تقویت مهارت نوشتن، درک پیام‌های نوشتاری شما را برای خواننده عمیق‌تر کرده و تاثیر بیشتری بر او می‌گذارد. ارتباطات نوشتاری شامل نامه‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و خبرنامه‌ها می‌شود. نوشته شما باید به شکل مناسبی آغاز شود و مقدمه‌ای جذاب داشته باشد. کلید ارتباط نوشتاری، مشخص کردن و وضوح هدف از انتقال پیام است. برای مثال می‌توانید از جملۀ (در این نامه قصد دارم تا شما را ازعلاقۀ خودم به موضوع ... آگاه کنم) استفاده کنید. لحن مکالمه، استفاده از دستور زبان مناسب و املای درست کلمات، از نکات قابل توجه در یک ارتباط نوشتاری موثر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مهارت نوشتن کلیک کنید.

    نکاتی برای افزایش مهارت های ارتباطی

    1. به زبان بدن خود در ارتباط با دیگران اهمیت دهید و از آن در جهت مثبت و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. برای مثال دست به سینه ایستادن، نگاه کردن به اطراف و گوشی موبایل، نشان می‌دهد که تمایلی به صحبت‌های طرف مقابل ندارید. برای کسب اطلاعات در زمینه ارتباط چشمی کلیک کنید.

    2. از واژه‌ها و اصوات تکراری مانند (اوهوم یا اااا...) بیش از اندازه استفاده نکنید. تکرار مداوم آن‌ها سطح ارتباطات بیانی شما را پایین می‌آورند.

    3. همیشه در ذهن خود داستان یا ماجرای خوبی برای تعریف کردن داشته باشید. این کار باعث می‌شود که ذهن شما فعال تر باشد و گفته‌هایتان متقاعد کننده‌تر به نظر برسند.

    4. مخاطب خود را بشناسید و با هر کس متناسب با خودش ارتباط برقرار کنید.

    5. همیشه انتقال پیام‌ها (چه کلامی و چه غیر کلامی) به صورت مختصر و مفید تاثیر گذارتر است و مانع از خستگی شنونده نیز می‌شود. افزایش مهارت همدلی در برقراری ارتباطات نیز باعث کاهش تنش و اضطراب در روابط خواهد شد. برای کسب اطلاع بیشتر از مهارت همدلی کلیک کنید. 

    مهارت های ارتباطی زوجین

    تحقیقات نشان داده که زوجین موفق در زندگی مشترک، مهارت های ارتباطی بسیار خوبی دارند و به بهترین نحو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زوجین موفق، در زمان و مکان درست با یکدیگر حرف می‌زنند. در حین صحبت راجع به مشکلات و ناراحتی‌ها، احترام یکدیگر را نگه می‌دارند و رازها و مشکلات خصوصی‌شان را  برای دیگران فاش نمی‌کنند. تقویت مهارت های ارتباطی از اصول اساسی در تشکیل یک زندگی مشترک موفق است. مشاوره خانواده در ایجاد یک ارتباط موثر به شما کمک می‌کند. برای اطلاع بیشتر از مشاوره خانواده کلیک کنید. 

    مهارت های ارتباطی کودکان

    آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه بچه‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند و با آموزش از دوره کودکی می‌توانید مهارت های ارتباطی را در شخصیت فرزند خود نهادینه سازید. کودکانی که مهارت های ارتباطی صحیح را نمی‌دانند، در اجتماع دچار مشکل شده و به تدریج خجالتی و منزوی خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که با کمک یک روانشناس، مهارت های ارتباطی را به فرزندان خود بیاموزید. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‎تان کنند.

    برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

    منبع مطلب : honarehzendegi.com

    مدیر محترم سایت honarehzendegi.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مهارتهای ارتباطی (نقشه راه یادگیری)

    مهارتهای ارتباطی (نقشه راه یادگیری)

    در میان مجموعه مهارتهای زندگی، شاید بتوان گفت مهارتهای ارتباطی بیش از سایر مهارتها مورد توجه قرار گرفته و معمولاً در سازمان‌ها و محیط‌های کسب و کار هم، منابع قابل توجهی صرف آموزش دادن و یاد گرفتن مهارتهای ارتباطی و دانش ارتباطات می‌شود.

    اما به نظر می‌رسد که حوزه‌های زیرمجموعه‌ی مهارتهای ارتباطی، متناسب با اثربخشی و اهمیت خود، مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

     در بسیاری از زیرمجموعه‌های حوزه مهارتهای ارتباطی، کارآمد بودن مطالب و موضوعات، قربانی‌ جذابیت موضوعات کم اهمیت‌تر شده است. 

    به این مثال‌ها توجه کنید:

    آموزش مهارتهای ارتباطی و سرفصل های مورد علاقه در کارگاه های آموزشی مهارت ارتباطی

    البته شاید لازم به تاکید باشد که:

    متمم برای مهارت ارائه مطلب، یک نقشه‌ی راه مستقل ارائه کرده است:

    اگر چه نمی‌توان مهارت ارائه مطلب را به صورت مطلق از مجموعه مهارتهای ارتباطی جدا کرد، اما با توجه به اینکه متمم مهارت ارائه را به بحث و درس مستقلی تبدیل کرده است، منطقی است بپرسیم که متمم چه مرزی را برای مهارت ارائه در نظر گرفته و این مهارت چگونه از سایر مهارتهای ارتباطی تفکیک می‌شود؟

    مهارت ارائه و مهارت شنیدن و مهارت گفتگو به عنوان زیرمجموعه های مهارت ارتباطی

    اگر بگوییم مهارتهای ارتباطی با ترکیبی از مهارتهای ارسال پیام و مهارتهای دریافت پیام شکل می‌گیرند و ساخته می‌شوند،  ما مهارت ارائه را به عنوان مجموعه مهارت‌هایی در نظر می‌گیریم که سهم ارسال پیام در آنها به صورت محسوسی بیشتر از دریافت پیام است. 

    مهارتهایی مانند مهارت شنیدن و به طور خاص مهارت گفتگو (به هر شکل و با استفاده از هر ابزار) از جمله بحث‌های کلیدی دیگری هستند که خارج از حوزه‌ی مهارت ارائه قرار دارند و در درس مهارت ارتباطی مورد توجه قرار می‌گیرند.

    در مقایسه با بسیاری از مهارت‌های دیگر، در مهارت ارتباطی نمی‌توان به سادگی یک زنجیره‌ی مشخص برای یادگیری پیشنهاد کرد و یا به صورت جدی و رسمی، از پیش‌نیاز بودن برخی مهارتها برای یادگیری  سایر مهارت‌ها حرف زد.

    به عبارتی، هر کس ممکن است بسته به علاقه و نیاز و سلیقه‌ی خود، مسیر متفاوتی را انتخاب کند.

    با این حال، در صورتی که ترجیح می‌دهید سبک و شیوه‌ی پیشنهادی متمم را رعایت کنید، شاید مسیر زیر یکی از مسیرهای مناسب و قابل استفاده باشد.

    در سلسله درس‌های مهارت‌های ارتباطی، درس کوتاه اما مهمی داریم که می‌تواند تا حدی ابعاد و جزئیات و حواشی زمین بازی برای بهبود مهارت ارتباطی را برایمان شفاف‌تر کند:

    البته نباید از عنوان این درس این‌گونه برداشت کنیم که به هر حال، از همان ابتدا قرار است ایراد‌هایی در خودمان پیدا کنیم.

    بلکه پرسش‌های مطرح شده در این درس، کمک می‌کنند که ذهن‌مان روی بحث مهارت ارتباطی فعال‌تر شود و اولویت‌های یادگیری برایمان شفاف‌تر شود.

    اولویت‌هایی که ممکن است برای هر فرد، در مقایسه با فرد دیگر متفاوت باشند.

    یک فایل صوتی نیم ساعتی هم درباره معرفی درس مهارتهای ارتباطی در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید قبل از ورود به بحث‌های دیگر، به آن گوش بدهید.

    البته بخش قابل توجهی از فایل، تاکید بر اهمیت درس و معرفی زیرمجموعه‌های مختلف درس است. بنابراین اگر به اندازه‌ی کافی به این بحث علاقه دارید و لازم نیست کسی برای شما، اهمیت آن را تکرار کند، شاید ترجیح بدهید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید و به این فایل گوش ندهید.

    فایل صوتی معرفی درس مهارت ارتباطی (نقشه ذهنی + دانلود)

    نیازهای ارتباطی ما انسان‌ها در طول تاریخ ثابت نبوده است.

    زمانی حداکثر تعامل ما با دیگران، در حد همکاری برای شکار یا تقسیم دستاورد شکار بود.

    امروز از ارتباط و گفتگو، برای انتقال دانسته‌ها و تجربیات، برای بیان کردن مدل ذهنی خود و نیز برای شرح پیچیده‌ترین و انتزاعی‌ترین احساسات‌مان استفاده می‌کنیم.

    هر چه این تاریخچه‌ی تحول نیازهای ارتباطی را بهتر بشناسیم، درک بهتری از کارکرد مهارت‌های ارتباطی برای زندگی امروز خواهیم داشت.

    همچنین بهتر درک می‌کنیم که باید چه انتظاراتی از درس مهارت ارتباطی در متمم داشته باشیم.

    به همین علت، یک درس مستقل را به نیازهای ارتباطی انسان و تاریخچه تحولات آن در طول زمان اختصاص داده‌ایم:

    مفهوم اثربخشی، یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در یادگیری مهارتها محسوب می‌شود.

    در ساده‌ترین شکل نگاه به اثربخشی (که البته در عین سادگی، دقیق و کامل هم هست) می‌‌توانیم توجه به اثربخشی را در دو بخش مورد بحث قرار دهیم:

    به همین علت، منطقی است که در کنار وقتی که به یادگیری مهارت‌های ارتباطی اختصاص می‌دهیم، همواره به اثربخشی ارتباط هم فکر کنیم.

    شاید هنگام حرف زدن از انواع شیوه های ارتباطی در درس مهارتهای ارتباطی، بلافاصله ترکیبی از بحث‌های مهارت کلامی و زبان بدن را به خاطر بیاورید.

    اما مهارت‌های ارتباطی مجموعه بسیار گسترده‌تری از بحث‌ها را شامل می‌شود.  استفاده از هر شیوه‌ای برای ارسال یا دریافت پیام را می‌توان زیرمجموعه‌ای از بحث مهارت ارتباطی در نظر گرفت. 

    مهارت ارتباط غیرکلامی

     ما در متمم درس‌های ارتباطات غیرکلامی را تا کنون در قالب دو مجموعه‌ی مستقل تولید، تنظیم و ارائه کرده‌ایم:

    زبان بدن و ارتباط غیرکلامی    روانشناسی محیطی

    هر دو مجموعه‌ی فوق (مانند تمام درس‌های متمم) در حال توسعه و تکمیل هستند و به تدریج به درس‌های آن‌ها افزوده می‌شود.

    اگر چه پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به درس‌های ارتباط غیرکلامی و زبان بدن و روانشناسی محیطی بیندازید، اما اگر نظر متمم را بخواهید، ما پیشنهاد می‌کنیم به خاطر اینکه در حاشیه‌ها غرق نشوید و اصل موضوع را فراموش نکنید، مطالعه‌ی سایر درس‌های متمم را – که در ادامه‌ی همین سلسله مطالب مطرح شود و در زیر همین درس‌ هم به ترتیب فهرست شده‌اند – در اولویت قرار دهید.

    شاید اگر چند سال پیش به یک کتاب دانشگاهی مربوط به مدیریت ارتباطات مراجعه می‌کردید، این نوع تقسیم‌بندی را کمتر مشاهده می‌کردید.

    همچنین احتمالاً امروز هم در بسیاری از دانشگاه‌ها، هنوز تقسیم‌بندی حاکم، تقسیم مهارتهای ارتباطی به ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی است.

    اما باید به خاطر داشته باشیم که شرایط امروز دنیا و رواج گسترده و ارزان قیمت تکنولوژیهای مخابراتی باعث شده که ارتباطات دیجیتال (چه از نوع آنلاین و چه آفلاین) سهم قابل توجهی از ارتباطات ما انسان‌ها را به خود اختصاص دهند.

    شرایط، نیازها، فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و محدودیت‌های ارتباط دیجیتال، تفاوت زیادی با شکل سنتی ارتباط (ارتباط فیزیکی شفاهی یا مکتوب) دارد و منطقی است که در فضایی تخصصی و مستقل مورد بحث قرار گیرد.

    در ارتباطات ایمیلی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

    کلمات و بحث‌های مرتبط با انتخاب و به کارگیری کلمات، آن‌قدر برای متمم و متممی‌ها مهم بوده که درس پرورش تسلط کلامی به صورت اختصاصی برای پرداختن به این موضوع در نظر گرفته شده و منتشر می‌شود.

    با این حال، بخشی از بحث انتخاب کلمات و جمله‌ها و جمله‌بندی‌ها در گفتگو، بیش از آنکه به تسلط کلامی بازگردد به تسلط ما بر مهارت ارتباطی باز می‌گردد:

    ما درس‌های متعددی در بحث مهارت‌های ارتباطی با هدف توجه به پیام‌های پنهان در کلمات طراحی کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که فهرست کاملی از ابزارهای ارتباطی تهیه و تدوین کرده است.

    اما به هر حال هر یک از ما با شنیدن ابزارهای ارتباطی، چند مثال را به خاطر می‌آوریم و طبیعتاً بسته به شرایط خود و نیازهایمان، احتمالاً تسلط بیشتر بر تعدادی از آنها را در اولویت قرار می‌دهیم.

    برخی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی به شرح زیر هستند:

     گفتگو: گفتگو کردن با یک نفر دیگر، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای ارتباطی انسان است. جالب اینجاست که هنوز هم یکی از چالش‌برانگیزترین ابزارهاست. بخش مهمی از ضعف‌های ارتباطی ما انسان‌ها به شکلی با ضعف در مهارت گفتگو در ارتباط است. متمم هم در تکمیل و توسعه درس مهارتهای ارتباطی خود، بحث مهارت گفتگو را در اولویت قرار می‌دهد.

     جلسه: برگزاری جلسه، یکی دیگر از ابزارهای ارتباطی ما انسان‌هاست که البته شکل رسمی آن معمولاً محدود به سازمان‌ها و کسب و کارهاست. اگر چه شکل غیررسمی آن هم سهم قابل توجهی از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص می‌دهد (مثلاً در جلسه ساختمان، جلسه خواستگاری، یا جلسه برای رفع کدورت با دوستان و بستگان). جلسه به عنوان یک ابزار ارتباطی آن‌قدر پیچیدگی‌ها و جزئیات فراوان دارد که مهارت مدیریت جلسه را به عنوان یک مهارت مستقل مورد نیاز برای زندگی روزمره، محیط کار و نیز مذاکره های تجاری آموزش می‌دهند.

    مهارت مدیریت جلسه

     ایمیلایمیل به عنوان یک ابزار ارتباطی مدرن، حتی قبل از اختراع اینترنت هم وجود داشته است و هم‌چنان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ایمیل در سال‌های اخیر روند کاهنده‌ای را تجربه می‌کرد. اما با ترویج استفاده از موبایل، آمارها نشان می‌دهند که استفاده از ایمیل دوباره رو به افزایش گذاشته است. وقتی از ایمیل به عنوان ابزار ارتباطی صحبت می‌کنیم، به تقسیم‌بندی زیر توجه داشته باشیم:

    ما در مورد ارتباط فرد به فرد، مطلبی به عنوان توصیه‌هایی در مورد ارسال ایمیل منتشر کرده‌ایم.

    البته اگر بخواهید به شکل کامل‌تر بحث‌های مربوط به ایمیل (خصوصاً در قالب ابزار ارتباط فرد با جمع) را پیگیری کنید، مطالعه‌ی مجموعه درس‌های ایمیل مارکتینگ منطقی‌تر و مفیدتر خواهد بود.

     گزارش: گزارش نویسی هم از جمله ابزارهای ارتباطی ارزشمند است. ما در متمم به علت اهمیت این موضوع، مجموعه درس‌های مستقلی را تحت عنوان گزارش نویسی منتشر کرده‌ایم که البته به تدریج تکمیل‌تر خواهد شد.

     اسلاید: اسلاید و اسلایدسازی را تا حدود یک دهه قبل، بیشتر مختص دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی می‌دانستند. اما امروزه، اسلایدسازی هم در کنار سایر ابزارهای ارتباطی، مورد توجه قرار گرفته است. به سختی می‌توانید یک جلسه‌ی سازمانی حرفه‌ای را بیابید که شکلی از اسلاید و اسلایدسازی در آن به کار گرفته نشود. اسلایدسازی در شکل بسیار ساده‌‌اش، حتی می‌تواند برای تولید حرفه‌ای‌تر یک عکس تبلیغاتی در اینستاگرام یا پیام اطلاع رسانی در تلگرام نیز مفید باشد.

     گفتگوی تلفنی: شاید بتوان گفت نگاه ما انسان‌ها به گفتگوی تلفنی به عنوان یک ابزار تلفنی طی ده سال اخیر تغییر کرده است. حدود ده سال قبل، وقتی از تماس تلفنی صحبت می‌کردیم، آن را بیشتر با دیدار فیزیکی و رو در رو مقایسه می‌کردیم و شکل سطح پایین‌تر و ضعیف‌تری از ارتباط می‌دیدیم. اما با توجه به ارتباط پیامی و پیامکی که طی سال‌های اخیر از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان رایج شده است، معیار مقایسه و سنجش تا حدی تغییر کرده است.

    امروز وقتی تصمیم می‌گیریم از تلفن به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده کنیم، احساس می‌کنیم که شکل غنی‌تری از رابطه را (در مقایسه با گزینه‌ی پیش‌فرض) انتخاب کرده‌ایم. البته طبیعتاً در محیط کسب و کار، هنوز تا حدی وضعیت قبلی حاکم است.

    به هر حال، چه ارتباط تلفنی را شکل ضعیف شده‌ی رابطه رو در رو در نظر بگیریم و چه شکل غنی شده‌ی رابطه‌ی پیامکی، مهم است که برای بهبود مهارت خود در استفاده از این ابزار ارتباطی تلاش کنیم.

    در متمم درس‌های متعددی در زمینه ارتباط تلفنی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    فروش تلفنی

    مذاکره تلفنی (فایل صوتی)

    نکاتی برای صحبت تلفنی حرفه‌ای با مشتری

     نامه نگاری: نامه نگاری، صرفاً محدود به مکاتبات اداری نیست. اگر نامه را به شکل بازتر و کلی‌تری تعریف کنیم، همه‌ی ما همچنان مانند قبل نیازمند بهبود مهارت نامه نگاری هستیم.

    نامه را می‌توان وسیله‌ای برای ارسال پیام‌هایی با طول متوسط و طولانی در قالب غیرشفاهی دانست.

    مهم‌ترین ویژگی که نامه را از سایر ابزارهای ارتباطی متمایز می‌کند این است که ما مجموعه‌ای از حرف‌ها و نظرات و خواسته‌ها و انتظارات را مطرح می‌کنیم و برای طرف مقابل ارسال می‌کنیم، اما این فرصت را نداریم که در میانه‌ی بحث و گفته‌های خود از او بازخورد بگیریم (به نامه‌ی استعفای یک کارمند، به نامه‌ی گلایه‌ی یک زن یا مرد از همسرش، به نامه‌‌ای که برای یک مشاور ارسال می‌کنیم، فکر کنید).

    به همین علت، نامه نگاری ظرافت‌ها و دقت‌های خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توان تمام چالش نامه نگاری را به مواردی مانند تفاوت «عطف به» و «بازگشت به» و یا به کار بردن «هامش» به جای «پاراف» محدود کرد.

      روش نوشتن نامه اداری

    ما در درس مهارتهای ارتباطی به ارتباط و گفتگو با خود، دقت در انتخاب کلمات، مهارت سخنرانی و سایر موارد مشابه می‌پردازیم. برای برخی عناوین مرتبط که حجم مطلب بیشتری داشته‌اند درس‌های مستقلی در متمم در نظر گرفته شده است که از جمله‌ی آنها می‌توان به زبان بدن، اصول و فنون مذاکره و مهارت اسلایدسازی و ارائه  و مهارت گزارش نویسی اشاره کرد.

    برخی  از منابع مورد استفاده در تدوین درس مهارت‌های ارتباطی به شرح زیر هستند:

     ارتباط بدون خشونت (زبان زندگی)، مارشال روزنبرگ

     هفت چالش ارتباط (دنیس ریورز)

     گفتگوهای سرنوشت ساز

     Crucial Confrontations (Kerry Patterson)

     Fierce Conversations (Susan Scott)

    ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

    منبع مطلب : motamem.org

    مدیر محترم سایت motamem.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید