توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    من بعثنا من مرقدنا هذا ماوعد الرحمن معنی

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    15بازدید

    من بعثنا من مرقدنا هذا ماوعد الرحمن معنی را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    آیه 52 سوره یس

    وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلی‌ رَبّهِمْ یَنْسلُونَ (51) قالُوا یا وَیْلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52) إِنْ کانَتْ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ (53) فَالْیَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ لا تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (54) إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فاکِهُونَ (55)

    هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ (56) لَهُمْ فِیها فاکِهَةٌ وَ لَهُمْ ما یَدَّعُونَ (57) سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ (58) وَ امْتازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ (59) أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ (60)

    ترجمه‌

    و دمیده شود در صور پس آنگاه آنها از قبرها بسوی پروردگارشان میشتابند

    گویند ای وای بر ما که برانگیخت ما را از خوابگاهمان اینست آنچه وعده داده بود خدای بخشنده و راست گفتند پیغمبران‌

    نباشد آن مگر یک فریاد

    جلد 4 صفحه 412

    پس آنگاه آنها جماعتی هستند نزد ما حاضر شدگان‌

    پس امروز ستم نمیشود کسی بچیزی و جزا داده نمی‌شوید مگر آنچه بودید که میکردید

    همانا اهل بهشت امروز در شغل خوشی لذت برندگانند

    ایشان و زنانشان در سایه‌هائی بر تختها تکیه زنندگانند

    برای ایشان در آن میوه است و برای ایشان است در آن آنچه میخواهند

    تحیّت سلامتی است گفتاری از پروردگاری مهربان‌

    و جدا شوید امروز ای گناهکاران‌

    آیا مقرّر نداشتیم با شما ای فرزندان آدم که پرستش نکنید شیطان را همانا او برای شما دشمنی است آشکار.

    تفسیر

    این نفخه و دمیدن دوم اسرافیل است در صور که آنرا نفخه احیاء خوانند و آن بعد از باریدن بارانی است که دارای خاصیّت منی است چهل روز بر زمین پس ناگهان خلق از قبور برخواسته و ببارگاه الهی میشتابند و گمان میکنند اینمدّت خواب بوده‌اند و از بیم حساب با خود گویند ای وای بر ما چه کس برانگیخت ما را از خوابگاهمان ملائکه در جواب گویند اینست آنچه وعده کرده بود خدا و راست گفتند پیمبران او چنانچه قمّی ره از امام باقر علیه السّلام نقل نموده و محتمل است اول از هول محشر این سؤال را نموده باشند و بعدا بالهام خدا خودشان اقرار نموده باشند که این همان وعده خدا و پیغمبران است که بما در دنیا داده بودند چنانچه بعضی گفته‌اند که تمامی کلام خودشان است و ظاهر است و در جوامع از علی علیه السّلام نقل نموده که من بعثنا بمن حرف جرّ و صیغه مصدر قرائت فرموده است و نیز گفته شده اینکه خودشان را خواب پنداشتند برای آنستکه بین نفخه اوّل و دوّم عذاب نیست یا عذاب قبر را در برابر احوال خود در قیامت خواب پنداشته‌اند و از أبو ذر غفاری ره نقل شده که میان مردن مردم و زنده شدنشان نیست مگر مانند خوابی و بیدار شدن از آن در هر حال زنده نمودن تمام خلق آنروز برای خدا کاری ندارد فقط یک فریاد برای احضار لازم دارد که در صور بعمل آید و همه خلق اوّلین و آخرین مجتمعا در صحرای محشر حاضر شوند و در پیشگاه الهی قیام نمایند و خداوند هم برای آنها بعدل قیام نموده ذرّه‌ئی از میزان استحقاق بندگان برای ثواب کم نفرماید و بدون استحقاق عذابشان نکند چون ظلم بود بلکه جزای هر کس را بمیزان استحقاقش عطا فرماید از خوب‌

    جلد 4 صفحه 413

    و بد و از فضلش بر خوب افزاید و از قهرش بر بد نیفزاید و اهل بهشت در آنروز مشغولیّات خوبی دارند و آن معاشرت و مقاربت حوریان است که ابروهاشان مانند هلال است و مژگانشان مانند پرهای بلند بال کرکسها است و با آنها سرگرم بتفکّه و ملاعبه میباشند چنانچه قمّی ره و در مجمع از امام صادق علیه السّلام نقل نموده و در نفحات نقل نموده که یکمؤمن دارای قوّه صد مرد شود در خوردن و آشامیدن و جماع کردن و در یکروز صد حوریّه بکر را تصرف نماید و بعضی گفته‌اند مشغول باستماع نغمات خوشند و التذاذ از نعمتهای گوناگون بهشت و توجّهی بأحوال اهل محشر ندارند با یکدیگر شوخی و مزاح میکنند و خوشحال و متعجّب از حال خودشانند و اگر زنان آنها در دنیا اهل ایمان باشند و مایل بمعاشرت با یکدیگر برای انسشان بهم مردها با زنهاشان در سایه‌های درختان بهشت که مانع از حرارت و برودت هوا یا نگاه کسی بآنها باشد بر روی تختهائی مانند حجله عروس و داماد آراسته بزیور و بپرده‌ها نشسته و تکیه داده‌اند چنانچه از امام باقر علیه السّلام نقل شده است و شاید مراد از ظلال همان پرده‌های تجمّلی باشد و ظلل نیز قرائت شده است که جمع ظلّه بمعنای سایبان است و ظلال در جمع آن و ظلّ هم استعمال شده است و برای ایشان است در آن از هر نوع میوه و آنچه میخواهند و آنچه تمنّا دارند و آنچه میخواستند در دنیا از درجات بهشت و نعیم آن و برای ایشان است تحیّت و سلام قولی یعنی تلفّظی از خدای مهربان در وقت تجلّی او بنوری که مشرف بر آنها شده و بعد از دیدن از تمام لذائذ غافل شوند چون صوت سلام را از آن نور بشنوند و بدانند که خدا بآنها سلام فرموده و تقدیر کلام آنستکه سلام یقوله اللّه قولا من ربّ رحیم و بعضی آنرا بسلام ملائکه از جانب خدا تفسیر نموده‌اند و در هر حال متضمّن مژده سلامتی و ایمنی از جمیع بلیّات و آفات است چنانچه قمّی ره نقل فرموده که سلام از خدا امان است و خداوند باهل جهنّم خطاب میفرماید که جدا و ممتاز شوید از اهل بهشت و آنها جدا میشوند پس بهشتی‌ها ببهشت میروند و جهنّمی‌ها بجهنّم چنانچه فرموده و روز که قیامت برپا شود مردم متفرّق میشوند فریقی در بهشت و فریقی در جهنم جای گیر خواهند شد و قمی ره نقل نموده که مردم در روز قیامت وقتی جمع شدند بقدری می‌ایستند و عرق‌

    جلد 4 صفحه 414

    میریزند که تا بدهانشان میرسد پس عرضه میدارند پروردگارا حساب ما را برس اگرچه بجهنّم رویم پس خداوند بادهایی را میفرستد که آنها را از یکدیگر جدا میکنند و ندا میرسد که ممتاز شوید امروز ای گنه‌کاران از اهل ایمان پس ممتاز شوند از یکدیگر و گنه‌کاران بجهنّم روند و کسانیکه در قلبشان ایمان بوده ببهشت و خطاب عتاب‌آمیز بگنه‌کاران شود که آیا عهد ننمودم من با شما در عالم ذرّ یا امر ننمودم بشما بتوسط انبیاء و اولیاء در دنیا که عبادت نکنید شیطان را باطاعت دستورات او چون هر کس اطاعت کند کسی را در معصیت خدا عبادت نموده است او را چنانچه در باره یهود و نصاری خداوند فرموده احبار و رهبانان خودشان را پروردگاران خودشان قرار دادند چون حلال و حرامی برای آنها معیّن نمودند و آنان اطاعت کردند و کسیکه عبادت کند غیر خدا را عبادت نموده هوای نفس خود را چنانچه خدا فرموده آیا پس دیدی تو کسیرا که قرار داد هوای خود را خدای خود و کسیکه عبادت کند هوای نفس را عبادت نموده است شیطان را در کافی از امام صادق علیه السّلام نقل نموده که کسیکه مردیرا اطاعت کند در معصیتش عبادت نموده است او را و از امام باقر علیه السّلام نقل نموده که کسیکه گوش بدهد بگوینده‌ئی پس عبادت نموده است او را پس اگر گوینده از خدا نقل میکند عبادت نموده است خدا را و اگر از شیطان نقل میکند عبادت نموده است شیطان را و دشمنی شیطان با بنی آدم از بدو خلقت آنها واضح بوده و هست و شغل بسکون و فکهین بدون الف نیز قرائت شده است.

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 13 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید