توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی درس رازی و ساخت بیمارستان کلاس پنجم

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    19بازدید

    معنی درس رازی و ساخت بیمارستان کلاس پنجم را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    معنی لغات رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم (درس سوم ) - هوم درس

    معنی لغات رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم (درس سوم ) - هوم درس

    📚 معنی رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم
    🔴 درس سوم : صفحه 27- 28 – 29

    بعضی در دل خندیدند و با خود گفتند: »نکند طبیب بزرگ ما، هوس خوردن کباب کرده است.«
    معنی » برخی با حالتی خاص به او خندیدند و او را مسخره کردند و با خود گفتند: »شاید پزشک بزرگ و مشهور ما، آرزوی
    خوردن کباب کرده است.«

    Ⓜ️ معنی لغات راضی و ساخت بیمارستان 

    روزگاران کهن: زمان های قدیم
    بخش: فسمت، جا، مکان
    خالصه: به هرحال، کوتاه شده
    تصمیم گرفتند: اراده کردند
    در دل خندیدند: مسخره کردند
    شگفت زده: متعجب، متحیر
    فاسد: معیوب، خراب
    فرق: تفاوت، اختالف
    بلند آوازه: معروف، مشهور
    سمت: سو ، طرف
    دانایی: آگاهی
    سربلندی: سرافرازی
    رهنمای: راهنما
    دلگشای: خوشایند
    سرا: خانه
    گرای: گراییدن، میل داشتن
    شکوه: جالل ، بزرگی
    اندیشه: فکر
    گرمابه: حمام محلی
    پرس و جو: پرسیدن
    طبیب: پزشک
    هوس: آرزو، میل
    فرا خواند: صدا زد، دعوت کرد
    خون سردی: بردباری ، آرامش
    پاکیزه تر: تمیزتر، پاک تر
    پدرش را از دست داده بود: پدرش فوت
    کرده بود
    دست بردار نبود: آن را رها نمی کرد
    هوشیاری: باهوشی ، آگاهی
    خرد:عقل
    بلند: دراز، افراشته
    دست گیرد: کمک می کند
    هر دو سرا: دنیا و آخرت
    گزند: آسیب ، ضرر
    برنا: جوان

    Ⓜ️ واژگان مخالف درس سوم  
    کهن # جدید
    بزرگ # کوچک
    نزدیک # دور
    تازه # کهنه
    خندید # گریست
    بدبو # خوش بو
    پاکیزه # کثیف
    ساده # مشکل
    سالم# بیمار
    مناسب # نا مناسب
    برتر # پایین تر
    بلند # کوتاه
    بد # خوب
    برنا # پیر توانا # ناتوان

    Ⓜ️ هم خانواده درس سوم
    اندیشه: اندیشیدن، اندیشمند
    فاسد: فساد، مفاسد
    شوق: اشتیاق، تشویق
    طبیب: طب ، مطب
    شرط: شرایط، مشروط موفقیت: توفیق، موفق
    تعجب: متعجب، عجیب،
    عجایب
    رهنما: راهنمایی
    دانش: دانشمند، دانشگاه
    توانا: توانایی، توانمند

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی

    جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی

    درس رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم

    در ابتدا متن درس رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم که درس سوم کتاب فارسی پنجم دبستان در صفحه های 26 تا 29 می باشد را با هم می‌خوانیم. این متن از مجموعه‌ی کتاب‌های فرزانگان تلفیق با کتاب زکریای رازی می‌باشد.

    در روزگاران کهن، قرار بود بیمارستانی در شهری، ساخته شود. همه در این اندیشه بودند که بیمارستان را در کدام بخش شهر بسازند. هرکس می‌خواست بیمارستان، نزدیک خانه‌ی او باشد.

    یکی می‌گفت: «بهتراست نزدیک بازار شهر باشد». دیگری می‌گفت: «بهتر است نزدیک گرمابه‌ی شهر باشد». خلاصه، هرکس، مکانی را پیشنهاد می‌کرد. بزرگان شهر، پس از پرس‌وجو و گفت‌وگو، تصمیم گرفتند نظر طبیب بزرگ شهر را نیز بپرسند. نزد وی رفتند و مسئله را به او گفتند. طبیب، خوش حال شد و گفت:

    «بروید و چند تکّه گوشت تازه بیاورید».
    بزرگان شهر با تعجّب به هم نگاه کردند و گفتند: «گوشت تازه برای ساختن بیمارستان؟!»

    بعضی در دل، خندیدند و با خود گفتند: «نکند طبیب بزرگ ما، هوس خوردن کباب کرده است؟!»

    به هر حال، با رسیدن گوشت‌ها، طبیب بزرگ شهر دستور داد تا آنها را در چند نقطه‌ی شهر از شاخه‌ی درخت آویزان کنند. همه از این فرمان طبیب شگفت زده شدند، اما طبیب ادامه داد: «اکنون همه به خانه‌هایتان برگردید. چند روز دیگر به شما خواهم گفت بهترین محل برای ساختن بیمارستان کجاست».

    پس از چند روز، طبیب بزرگان شهر را نزد خود فراخواند و به آنها گفت: «بگویید تکه‌های گوشت را بیاورند».
    چند نفر رفتند و گوشت‌ها را آوردند. بعضی از گوشت‌ها خشکیده و بعضی فاسد و بد بو شده بودند. طبیب با خونسردی به تکه‌های گوشت نگاهی کرد و آنها را یکی یکی بویید. سپس، تکه گوشتی را نشان داد و پرسید: «این گوشت در کدام قسمت شهر بوده است؟»
    یک نفر از میان جمع پرسید: «مگر فرقی هم می‌کند؟»
    طبیب نگاهی به او کرد و گفت: «بله، خیلی فرق می‌کند. فقط این تکه گوشت، سالم مانده است. پس معلوم می‌شود آن نقطه‌ی شهر که این گوشت در آن آویزان بوده است، هوای پاکیزه‌تری دارد و بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود.»

    طبیب و دانشمند بزرگ شهر، این را گفت و به سخن خود پایان داد، و این گونه، در تعیین جای مناسب برای ساخت بیمارستان، به آنان کمک بزرگی کرد.

    آیا می‌دانید آن طبیب بزرگ که بود؟
    او محّمدبن زکریای رازی، پزشک و دانشمند بلند آوازه‌ی ایران بود.

    محمد پسر زکریا، که در ابتدای جوانی پدرش را از دست داده بود. ناچار در کارگاه زرگری کار می‌کرد؛ اما شوق خواندن و یادگیری، همواره او را به سمت کتاب می‌کشاند. هروقت اسم کتاب تازه‌ای را می‌شنید یا چشمش به کتاب تازه‌ای می‌افتاد، تا آن را نمی‌خواند. دست بردار نبود. او با خواندن همین کتاب‌ها می‌خواست جهان خود را بهتر و بیشتر بشناسد. رازی در کنار کار در کارگاه، در کلاس درس استادان هم حاضر می‌شد. با دقت به حرف‌هایشان گوش می‌کرد و تا چیزی را نمی‌فهمید، به سادگی از آن نمی‌گذشت.

    💉 ساینس هاب 💉

    امروزه همه‌ی ما تلاش می‌کنیم، کارهای خوبی انجام دهیم. یکی از شرطه های موفقیت در کارها، بهره‌گیری از دانایی و هوشیاری است. از خدای بزرگ می‌خواهیم به ما یاری رساند تا در این راه، موفّق شویم. پروردگار مهربان، به ما نعمت‌های فراوانی داده است. دانایی و هوشیاری، یکی از این نعمت‌هاست.

    دوستان عزیز، اکنون من و شما برای موفقیت خود و سربلندی میهن عزیزمان، ایران، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

    </ معنی درس رازی و ساخت بیمارستان />

    معنی کلمات درس رازی و ساخت بیمارستان کلاس پنجم

    معنی واژه های درس سوم کلاس پنجم

    در این بخش معنی لغات و کلمه های شعر بخش بخوان و حفظ کن را می‌بینید. البته در ادامه معنی کامل شعر را هم تقدیم شما می‌کنم.

    💛💚💙

    </ جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم />

    درست و نادرست درس سوم فارسی پنجم با جواب

    در این بخش جواب بخش درست و نادرست درس سوم فارسی پنجم که در صفحه ی 30 کتاب آمده است را مشاهده می‌کنید.

    درک مطلب درس سوم فارسی پنجم با جواب

    جواب بخش درک مطلب درس سوم فارسی پنجم (صفحه 30):

    جملات به ترتیب رویدادها اینگونه است:

    💛 Sci-Hub.iR 💙

    واژه آموزی درس سوم فارسی پنجم با جواب

    جمله‌های زیر را بخوانید و به کلمه‌های مشخص شده و معنای آنها، توجه کنید.

    ✅ برای خرید، نزد زرگر رفتم.
    زرگر: کسی است که با زر یا طلا، چیزهایی مثل انگشتر، گردن‌بند و … می‌سازد.

    ✅ صبح که به مدرسه می‌آمدم به رفتگر، سلام کردم.
    رُفتگر: کسی است که کوچه و خیابان را تمیز می‌کند.

    ✅ پروردگار مهربان، به ما نعمت‌های فراوانی داده است.
    پروردگار: آفریننده ی جهان هستی.

    ✅ محمد زکریای رازی با رودکی هم روزگار بود.
    روزگار: به دوره‌ای از زمان می‌گویند.

    واژه + گر

    واژه + گار

    به کارگر سر ساختمان سلام کردم.
    کار + گر: به کسی که کار می‌کند، کارگر می‌گویند.

    آقای احمدی آموزگار خوب و مهربانی است.
    آموز+ گار: به کسی که آموزش می‌دهد، آموزگار گفته می‌شود.

    ظروف را نزد مسگر بردم.
    مس+ گر: به کسی که ظروف و ابزار مسی می‌سازد، مسگر گفته می‌شود.

    او آدم شخصی صالح و پرهیزگار بود.
    پرهیز+ گار: به شخص پاکدامن و پارسا که از انجام کارهای بد پرهیز می‌کند، پرهیزگار گفته می‌شود.

    💛💚💙

    بخوان و حفظ کن خرد رهنمای و خرد دلگشای

    معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای فارسی پنجم

    معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای فردوسی (صفحه 32 کتاب فارسی کلاس پنجم ابتدایی) :

    به نام خداوندی که جان و فکر را آفرید (سرودن شاهنامه را آغاز می‌کنم). زیرا فکر و اندیشه‌ی انسان چیزی فراتر از این را نمی‌تواند تجسم کند و نمی‌تواند به عمق ذات خدا دست پیدا کند.

    فهم و شعور بهترین راهنماست و سبب شادی انسان ها می‌شود. خرد و فهم در دنیا و آخرت به انسان کمک می‌کند.

     اگر می‌خواهی که از بدی‌ها به تو آسیبی نرسد، به کسب علم و دانش بپرداز تا به این وسیله به مقام بالایی برسی.

    از دست انسان نادان حتی دل سنگ و کوه هم می‌نالد. به همین دلیل انسان نادان نزد هیچ کس ارزشی ندارد.

    هرکس که دانا باشد، توانایی هم دارد چون انسان دانا می‌تواند هر کاری انجام دهد. دانش سبب شادمانی دل انسان می شود بنابراین دل انسان پیر با علم و دانش جوان می‌شود.

    دانلود معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای

    همچنین می توانید همین معنی شعر را به صورت فایل PDF دانلود کنید:

    دانلود PDF

    از آنجایی که بخش‌هایی از این شعر در کتاب فارسی کلاس نهم نیز آمده است برای خواندن آن می‌توانید اینجا کلیک کنید: معنی شعر به نام خداوند جان و خرد فارسی کلاس نهم

    💛💚💙

    خوانش و فهم درس سوم فارسی پنجم با جواب

    </ سوال اول />

    در بیت سوم، منظور شاعر از بلند شدن به وسیله‌ دانش چیست؟

    منظور فردوسی این است که به کمک دانش انسان می‌تواند پیشرفت زیادی داشته باشد و به جایگاه مهمی دست پیدا کرده و بلندمرتبه شود.

    💛💚💙

    </ سوال دوم />

    چرا در مصراع خرد، دست گیرد به هر دو سرای بعد از واژه‌ خرد، نشانه‌ی ، گذاشته شده است؟

    چون پس از واژه‌ی خرد با توجه به مفهوم شعر باید مکث و درنگ کنیم. به همین دلیل بعد از خرد یک ویرگول (درنگ نما) قرار می‌دهیم.

    امیدوارم جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی (رازی و ساخت بیمارستان) برای شما مفید واقع شده باشد همچنین برای مشاهده:  جواب سوالات درس چهارم (بازرگان و پسران) فارسی پنجم دبستان کلیک کنید.

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دانلود کنید
    مهدی 2 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید