توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مدلی از آموزش که در آن دانشآموزان بین کلاس درس و اتاق کامپیوتر در حال چرخش هستند چه نامیده میشود؟

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    134بازدید

    مدلی از آموزش که در آن دانشآموزان بین کلاس درس و اتاق کامپیوتر در حال چرخش هستند چه نامیده میشود؟ را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    دغدغه های آموزش و پرورشی من

    blended_learning_edu

    flipped classroom یا کلاس معکوس: وقتی که جای آموزش و حل تمرین جابه جا می‌شود و دانش‌آموز می‌تواند محتوای درسی را به صورت آنلاین در خانه و در زمان دلخواه یاد بگیرد و تمرین‌ها و فعالیت‌های درسی در کلاس صورت می‌گیرد. بدین صورت روند معمول کلاسی معکوس می‌شود و روند یادگیری دانش‌آموز در خانه شخصی‌سازی می‌شود و سر کلاس هم فرصت مناسب‌تری برای تعامل اجتماعی و گفتگوهای درسی با معلم و همکلاسی‌ها به وجود می‌آید.

    BLENDED LEARNING

    همانطور که به نظر می‌رسد معکوس کردن روند کلاس به پیش‌نیازهایی احتیاج دارد. معلم باید محتوای مناسبی برای یادگیری دانش‌آموز در خانه تولید کند و یا از محتواهای موجود انتخاب نماید و برنامه منظمی برای مطالعه در خانه ارائه دهد و همچنین فعالیت‌های مناسبی برای طرح در کلاس در نظر بگیرد. برگزاری یک کلاس درس معکوس چالش‌برانگیزتر از کلاس معمولی است و معلمان را در ابتدای کار با سختی‌هایی رو به رو می‌کند.

    Flipped_Classroom

    علاوه بر بازدهی بالای کلاس‌های معکوس، این شیوه برای بسیاری از دانش‌آموزان خوشایندتر است. تخمین می‌زنند از هر 5 معلم در امریکا یک نفر کلاس خود را به شیوه معکوس ارائه می‌دهد و معلمان بیشتری هر روز به این فکر می‌افتند که این شیوه را در کلاسشان اجرایی کنند.

    FLIPPED CLASSROOM

    station rotation یا چرخش بین ایستگاه‌ها: در این شیوه برگزاری کلاس، در هنگام یادگیری یک درس، دانش‌آموزان طبق یک برنامه مشخص، بین چند ایستگاه یادگیری جابه جا می‌شوند. یکی از این ایستگاه‌ها حتما آموزش الکترونیکی است و دیگر ایستگاه‌ها ممکن است گروه‌های کوچک کار گروهی، تدریس معلم با حضور همه دانش‌آموزان، مشاوره فردی، امتحان دادن به شیوه کاغذی و ... باشد.

    Station_Rotation

    یک روش آن است که کل کلاس از یک فعالیت به سراغ فعالیت دیگر برود و روش دیگر این که تعدادی از دانش‌آموزان بین ایستگاه‌های مختلف یادگیری جابه جا شوند.

    college_ready_rotation

    مثال موفقی از این روش، مدرسه ابتدایی KIPP لس آنجلس است که دانش‌آموزان در کلاس، بین سه ایستگاه آموزش الکترونیک، تدریس معلم و کار گروهی جابه جا می‌شوند که هر ایستگاه را یک معلم اداره می‌کند.

    KIPP_Rotation_Model

    lab rotation یا چرخش بین کلاس‌ها: در این شیوه دانش‌آموزان در طی برگزاری یک کلاس مثل درس ریاضی طبق یک جدول مشخص یا توضیح معلم بین چند کلاس جابه جا می‌شوند. از کلاس درس به سایت کامپیوتر می‌روند و در آنجا هر کدام به صورت انفرادی یادگیری را ادامه می‌دهند. تنها تفاوت این روش با روش بالا در خارج شدن دانش‌آموزان از کلاس و رفتن به فضاهای دیگر است.

    LAB ROTATION

    نمونه موفقی از این روش Navigator Schools در کالیفرنیاست که این شیوه را به بهترین نحو و بازدهی بالای آموزشی اجرا می‌کند.

    navigator

    flex model یا روش منعطف: این شیوه برگزاری کلاس نسبت به بقیه روش‌ها آزادانه‌تر است و بیشتر وقت دانش‌آموز به خودآموزی می‌گذرد؛ هر چند برای هر دانش‌آموز مشخص می‌شود که چه وظایفی را باید در کامپیوتر تکمیل کند ولی سرعت یادگیری با خود اوست. در این شیوه معلم‌ها نقش راهنما را دارند و در قالب راهنمایی فرد به فرد، مشاوره با یک گروه دانش‌آموزان و ... راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند. اینکه چه مقدار از زمان یادگیری خودخوان و چه مقدار با حضور معلم انجام شود، با صلاح دید معلم انجام می‌گیرد.

    flex_academy

    این روش بر این تاکید دارد که دانش‌آموزان نمی‌توانند زمان‌های زیادی بر یادگیری متمرکز بمانند پس بهتر است به آنها چک‌لیستی ارائه دهیم که بدانند چه باید یاد بگیرند و از آنها بخواهیم خودشان این زمان را اختصاص دهند و یکی یکی به تکالیف خود رسیدگی کنند. در این روش یک فضای مرکزی برای کار با کامپیوتر و همچنین اتاق‌های استراحت، فضاهای کار گروهی و فضای آزمایشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

    نمونه موفق این روش در Summit public Schools در کالیفرنیاست که فضای کار دانش‌آموزان شاید در نگاه اول شلوغ و بی‌نظم به نظر برسد ولی هر کدام برنامه درسی مشخصی را پیش می‌برند و در مواقع نیاز از معلمان کمک می‌گیرند.

    summit

    فراهم نمودن هر یک از روش‌هایآموزش ترکیبی در کلاس به تمهیدات زیادی نیاز دارد؛ تغییر فضای کلاس‌ها، تغییر محتوای درسی و تبدیل هرچه بیشتر مطالب درسی از کتاب به فایل‌های صوتی تصویری و نرم‌افزارهای آنلاین آموزشی، تغییر نقش معلم در روند کلاس، تغییر نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان و موارد بسیار دیگر. بدین صورت می‌توان گفت تشکیل کلاس‌های به‌روز نیاز به برنامه‌ریزی دارد و آوردن تکنولوژی به کلاس درس و تغییر فضای کلاس نه تنها کمکی به یادگیری نمی‌کند بلکه سردرگمی معلمان و دانش‌آموزان را در پی دارد.

    پی‌نوشت: در حال یادگیری دوره‌ی آموزش ترکیبی از سایت Coursera هستم و بیشتر متن این نوشته برداشتی از این ویدیو است که به معرفی روش‌های آموزش ترکیبی پرداخته است. این دوره نه تنها به خوبی مفاهیم آموزش ترکیبی را توضیح می‌دهد بلکه با آوردن توضیح نوشتاری بعضی از مفاهیم و مطرح کردن چند تست در میان هر ویدیو برای ارزشیابی؛ خودش نمونه‌ای از آموزش ترکیبی است. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنم حتما از این دوره استفاده کنید.

    منبع مطلب : educational-studies.mihanblog.com

    مدیر محترم سایت educational-studies.mihanblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    روان‌شناسی تربیتی

    مقدمه:
    امروزه پیشرفتهای جدید در عرصه فناوری اطلاعات، فرصـت مناسبی را برای آموزش به خصوص از طریق اینترنـت، فـراهم نموده است. آموزش از طریق اینترنـت، روشـی نـو ظهـور اسـت کـه بـه برخـی از موانـع آمـوزش سـنتی غلبـه کـرده و دسترسـی آسـان و قابـل انعطـاف جهـت یـادگیری را فـراهم مینماید. هیسینگ(2004)بیـان مـینمایـد روشهای آموزشی سنتی یـا چهـره بـه چهـره باعـث تشـویق یـادگیری انفعـالی مـیشـوند، تفـاوتهـای فـردی و نیازهـای فراگیران را مورد توجـه قـرار نمـیدهنـد، بـه مشـکل گشـایی، تفکـرخلاق و سـایرمهـارتهـای شـناختی سـطح بـالا توجـه نمــیکننــد و کــاملاً اثــر بخــش هــم نیســتند. لــذا بســیاریازمتخصصین، ضرورت تغییر یا تکمیل روشهای آموزش سنتی ایران را یادآور شده اند. از آنجایی که دیگر آمـوزش مسـتقیم بـه تنهایی در مؤسسات آموزشی جوابگوی نیازها نیست، در کنـار آن باید روشهای دیگری نیـز مـورد اسـتفاده قرارگیرنـد. مطالعه ضرابیان (1389)نشـان داد کـه بکـارگیری یـادگیری مبتنی بر وب در یادگیریمهارت املاءنویسی و مؤلفه هـای آن نسبت به آموزش سـنتی در امـر یـادگیری مـؤثرتر اسـت. نتایج تحقیقات وانگ جوانـگ (2015 )رضـایت هرچـه بیشـتر دانشجویان در استفاده از ابزارهای سیار مانند لپتاپ و گوشی تلفن همراه را آشکار سـاخت. همچنـین، نشـان داد اسـتفاده از فن آوری چند رسانهای در آموزش، معلمان را قادر میسازد که به نتیجه نهایی شبیه سازی و کمک به فراگیران در بکـارگیری دانش آموخته از کتابهای درسی بپردازدو انگیزه یادگیری در آنان افزایش یابد. درنتیجه این فناوریها برای جبـران کمبـود روش تدریس سنتی ضرورتاست.
    یادگیری ترکیبی یک رویکرد آموزشی است که مطالب آموزشی آنلاین و فرصتهای تعامل آنلاین را با متدهایسنتی کلاس محور ترکیب می کند. این حضور فیزیکی دانش آموز و معلم را با برخی عناصر کنترل دانش آموزاندر طول زمان، مکان، روش یا شیوه نیاز دارد. درحالی که دانش آموز هنوز در کلاسهایی چهره به چهره با حضورمعلم شرکت میکند، با فعالیتهای رایانه ای با توجه به محتوا و انتقال ترکیب می شود. یادگیری ترکیبی همچنین در توسعه حرفهای و تنظیمات آموزشی استفاده میشود. فلسفه زیر بنایی یادگیری ترکیبی این است که همه افراد به یک شیوه یاد نمیگیرند؛ لذا استفاده از روشهای مختلف جهت آموزش ضروری به نظر میرسد (کارمن، 2002)

    یادگیری ترکیبی خیلی به بافت وابسته است بنابراین داشتن یک مفهوم جهانی از آن دشوار است. برخی گزارشات ادعا می کنند که نبود یک توافق بر یک تعریف از یادگیری ترکیبی، به مشکلات در تحقیق در مورد اثربخشی آن منجر شده است. به طور وسیع در یک مطالعه خوب استناد شده (2013) یادگیری ترکیبی به عنوان یک مخلوط از انتقال آنلاین و حضوری تعریف شده است در جایی که سهم آنلاین به طور مؤثر با برخی از زمانهای حضور چهره به چهره جایگزین میشود. علاوه بر این یک فراتحلیل ( )2015که به طور تاریخی به عنوان یک مرورجامع و تحقیق مشاهده محور به یادگیری ترکیبی نگاه کرد، مشترکاتی در تعریف یادگیری ترکیبی یافت که این تعریف عبارت است از: «در نظر گرفتن ترکیبی از حالتهای آموزش سنتی چهره به چهره با حالتهای آنلاین یادگیری، ترسیم آموزش با واسطه تکنولوژی»، جایی که همه شرکت کنندگان در فرایند یادگیری از هم با فاصلهای از زمان جدا شده بودند. این گزارش همچنین یافت که در همه این مطالعات مشاهده محور دستاوردهای دانشآموزان در تجربه های یادگیری ترکیبی در مقایسه با تجربه های فقط آنلاین یا فقط چهره به چهره بالاتر است.
    یادگیری ترکیبی برخی اوقات به نام یادگیری شخصی و آموزش متمایز شده به کار میرود. لغت یادگیری ترکیبی ، 2یادگیری هیبرید ، 3آموزش با واسطه تکنولوژی ، 4آموزش پیشرفته وب ، 5و آموزش حالت مختلط6اغلب به طور قابل تغییر در ادبیات تحقیق استفاده میشود. اگرچه مفاهیم پشت یادگیری ترکیبی اولین بار در سال 1960توسعه یافت، لغت شناسی رسمی برای توصیف آن این Blended leaningرا تا 1990 به کار نبرد. یکی از ابتدایی ترین استفاده های این لغت در مطبوعاتی در سال 1999ظاهر می شود، که در آن،Interactive Learning Centerتجارت آموزش و پرورش مستقر در آتلانتا، تغییر نامش به EPIClearningرا اعلام کرد. مطبوعات ذکر کرد که « شرکت در حال حاضر 220کلاس آنلاین را اداره می کند، ولی شروع به ارائه دورههای اینترنتی خود میکند با استفاده از روش .»Blended Learningواژه  blended learning در ابتدا مبهم بود، شامل طیف وسیعی از تکنولوژیها و روشهای پداگولوژیکال در ترکیبات متنوع بود(برخی از آنها هیچ استفاده ای از تکنولوژی نمیکنند.) در سال ،2006این واژه با انتشار اولین کتاب راهنمای یادگیری ترکیبی توسط بنک و گراهام پایه ریزی شد. گراهام وسعت و ابهام این اصطلاح را به چالش کشید و سیستم یادگیری ترکیبی را به عنوان یک سیستم یادگیری اینگونه تعریف کرد: «ترکیب آموزش چهره به چهره با آموزش با واسطه کامپیوتر». در یک گزارش با عنوان Defining Blended Learning محققی به نام نرمفریزن پیشنهاد داد که در فرمحاضر، یادگیری ترکیبی، یکسری فرصتهایی نمایان شده با اینترنت و رسانه دیجیتال با کلاسهای مستقر که نیاز به حضور فیزیکی هم دانش آموز و هم معلم دارد، طراحی می کند.
    آموزش تکنولوژی محور به عنوان یک گزینه در سال 1960در مقابل آموزش مربیمحور در رایانه های اصلی و مینی کامپیوترها ظاهر شد. سود اصلی که یادگیری ترکیبی پیشنهاد کرد، این جاست که یک مربی می توانست به تعداد بسیار زیادی از مردم آموزش دهد، و این قابل قیاس بود . 2 PLATOمثالی از یک سیستم توسعه یافتهدر دانشگاه ایلینویز و داده های کنترل3است که به طور اختصاصی تاریخچه ای طولانی از ابداعات و دوره هایارائه شده از سطح ابتدایی تا دانشگاه داشت. آموزش مبتنی بر کامپیوترهای اصلی با تعدادی محدودیت رو به رو شد که منجر به ویدیوهای زنده ماهواره محور در دهه 1970شد. چالش مهم هزینه ای بود که نیاز داشت. در دههCD-ROM 1990به وجود آمد به عنوان دامنه ای برای ایجاد آموزش تکنولوژی محور به عنوان یک حوزه در میان مدم های 56کیلویی که کیفیتهای بالای صدا و ویدیو را کاور نمی کردند. محدودیت سی دی، پیگیری اتمام دوره کار بود. پس سیستمهای مدیریت یادگیری به عنوان راهی برای تسهیل این فرایند پیگیری به وجود آمد. AICC4در 1988شکل گرفت، و شرکت هایی مثل بویینگ برای آموزش پرسنل از سی دی استفاده کردند. یادگیری ترکیبی مدرن به طور آنلاین منتقل شد؛ اگر یک سیستم مدیریت یادگیری به استانداردهای مؤسسه اضافه شود، هنوز سی دی ها قابل استفاده اند. برخی مثالها از کانالهایی که از طریق آن یادگیری ترکیبی آنلاین می تواند منتقل شود شامل: پخش وب(همزمان یا غیر همزمان،) و ویدیو آنلاین (زنده، ضبط شده.) راه حل هایی مثل Khan Academicمی تواند در کلاسها استفاده شود تا زمینه ای برای یادگیری ترکیبی ایجاد کند (ویکیپدیا).
    مفهوم شناسی یادگیری ترکیبی:
    یادگیری ترکیبی یک اصطلاح نسبتاً جدید است اما مفهوم آن برای چندین دهه است که در حوزه هایی مانند آموزش مجازی وجود داشته است. به طور کلی، اصطلاح یادگیری ترکیبی به نسل سوم ازسیستمهای آموزش از راه دور اطلاق میشود. نسل اول، شامل آموزش مکاتبه ای بود که روشها و ابزارهای آموزشی یک طرفه ازقبیل ایمیل، رادیو و تلویزیون را به کار میگرفت؛ نسل دوم، آموزش از راه دور مبتنی بر تکنولوژیهای صرف از قبیل یادگیری مبتنی بر وب و یادگیری مبتنی بر کامپیوتر بود و نسل سوم که یادگیری ترکیبی است و به عنوان یک روش برای حداکثرکردن مزایای روش آموزش رودررو و تکنولوژی چندگانه برای یادگیری توصیف میشود. بنابراین، یادگیری ترکیبی هم در زمینه آموزشهای صنعتی و سازمانی و هم در زمینه آموزش پرورش به طور سریعی درحال رشد است و بیشتر مؤسسات آموزشی و سازمانها برای ارائه خدمات بهتر به فراگیرانشان، از رویکرد یادگیری ترکیبی استفاده میکنند. یادگیری ترکیبی، همچنین تحت عنوان یادگیری هایبرید یا آمیخته نیز نامیده میشود و به طور کلی تعاریف متعددی از این اصطلاح وجود دارد. گاریسون و وگهان ،(2007)یادگیری ترکیبی را به عنوان ادغام اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره تعریف کرده اند. دایره المعارف علوم و تکنولوژی نیز یادگیری ترکیبی را به عنوان رویکردی که روشهای مختلف آموزشی از قبیل یادگیری آنلاین و یادگیری سنتی (رودررو) را باهم ترکیب میکند، تعریف میکند.
    یادگیری ترکیبی میتواند به عنوان یک برنامهیادگیری که در آن بیش از یک روش ارائه با هدف بهینه سازی نتایج یادگیری و اثربخشی هزینه ها به کار گرفته میشود، توصیف شود. علاوه بر این، براساس نظر (والیتان، 2002) یادگیری ترکیبی برای توصیف فعالیتهای یادگیری مبتنی بر رویدادهای گوناگون از قبیل آموزش رودررو، یادگیری الکترونیکی زنده و یادگیری خودمحور، استفاده میشود. همچنین یادگیری ترکیبی، به عنوان ترکیب اثربخش فنون، تکنیکها و چگونگی ارائه یادگیری گوناگون تعریف میشود تا ارتباط ویژه، تسهیم دانش و نیاز اطلاعاتی افراد را برآورده کند تا فراگیران بتوانند در هر زمانی از روز به اطلاعاتی که روی وب وجود دارد، دسترسی پیدا کنند و آنها را زمانی که مورد نیاز آنهاست، به کار بگیرند. روزت و فرازه (2006)اظهار داشتند که یادگیریترکیبی، رویکردهای به ظاهر متضاد مثل یادگیری رسمی و غیررسمی، تجاری آنلاین و به چهره چهره، مسیرهایهدایت شده و خودفرمان، منابع دیجیتالی و ارتباطات دانشکدهای را به منظور دستیابی به اهداف سازمانی و فردیباهم ترکیب میکند. برسین(2004)یادگیری ترکیبی را به عنوان ترکیبی از رسانه های مختلف (تکنولوژیها،فعالیتها و انواع وقایع)، برای ایجاد یک برنامه آموزشی بهینه برای مخاطبین خاص تعریف کرده است. پروکتر(2003) با اضافه کردن بعد تدریس و سبکهای یادگیری، یک تعریف نسبتاً جامع از یادگیری ترکیبی ارائه داده است. از نظر او، یادگیری ترکیبی عبارت است از ترکیب مؤثر از روشهای ارائه مختلف، مدلهای تدریس و سبکهای یادگیری. ازآنجایی که این تعریف بعد تدریس و سبکهای یادگیری را هم در بر میگیرد، یک تعریف نسبتاً جامعاز یادگیری ترکیبی است. اما وسیعترین تعریف از یادگیری ترکیبی را دریسکول )2002(6ارائه داده است. طبق نظر وی، یادگیری ترکیبی مطابق با اهداف مختلف 4تعریف مختلف دارد که عبارتند از: -1ترکیب روشهایتکنولوژی مبتنی بر وب برای دستیابی به اهداف آموزشی؛ -2ترکیب انواع رویکردهای پداگولوژیکی برای تولیدبهینه بروندادهای یادگیری با یا بدون تکنولوژی آموزشی؛ -3ترکیب هر شکل از تکنولوژی آموزشی با آموزشچهره به چهره و -4ترکیب تکنولوژی آموزشی با وظایف شغل واقعی برای به وجودآوردن یک تأثیر هماهنگ بینیادگیری و کار.
    یادگیری ترکیبی ممکن است برحسب نوع هدف و آموزش طیفی، از معلم محور تا دانشآموزمحور باشد. یادگیریترکیبی چهار عنصر اصلی دارد که عبارتند از:
    یادگیری خودآموز: تجارب یادگیرنده جداگانه و با میزان زمانی که برای یادگیری نیاز دارد مشخصمیشود، مانند آموزشهای مبتنی بر اینترنت.
    همکاری: یادگیرندگان با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و با هم کار میکنند؛ مانند ایمیل و ویکیها.
    ارزیابی: ارزیابی به شیوهی بررسی نمونهکار، نه صرفاً آزمونهای متداول قلم و کاغذی.
    مواد پشتیبان: این مواد شامل مواد مرجع، مواد فیزیکی و مجازی و خلاصه هر چیزی است که بهیادگیری کمک کند.
    یادگیری ترکیبی برای هر فراگیری: یادگیری ترکیبی میتواند در شرایط مختلف و برای گروههای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. هیچگاه استفاده از این روش الزاماً درست یا غلط نیست، هیچ نسخهی یکسانی برای استفاده ازآموزشهای چهرهبهچهره یا آنلاین برای همهی شرایط وجود ندارد. هر روشی را باید مبتنی بر نیاز دانشجویان،برنامه ی درسی و منابع موجود انتخاب کرد.
    آیا یادگیری ترکیبی با آموزش از راه دور متفاوت است؟
    آموزش از راه دور شکلی از یادگیری ترکیبی است که به دانشآموزان در مناطق دورافتادهی جغرافیایی، که قادر به حضور در کلاس درس نیستند، آموزش میدهد و با فناوریهای مختلف بهخصوص فناوریهای مبتنی بر وب انجام میشود. مخاطبان آموزش از راه دور کسانی هستند که در کلاس درس شرکت نمیکنند اما محتوای آموزشها نیز شخصی و برای هر فرد بهصورت مجزا تعریف نمیشود. غالباً برنامهها و محتوا برای افراد یکسان و ازقبل مشخص شده است.
    یادگیری ترکیبی به بازتعریف نقش معلم میپردازد؛ در یادگیری ترکیبی واژهی تسهیلگر یک جایگزین برای معلم یا آموزشگر است. تسهیلگر بر توانمندسازی دانشآموزان با استفاده از منابع آنلاین و آفلاین تأکید میکند. غالباً یادگیرندهها مستقل مطالعه میکنند و تسهیلگر سعی میکند یادگیرندهها را برای کسب تجربهی معنی‌دارهدایت کند.
    تسهیلگران بر پنج عنصر اصلی تأکید میکنند:
    توسعهی محتوای آنلاین و آفلاین
    تسهیل ارتباط با دانشآموزان و در میان دانشآموزان و تشویق آنها به هم افزایی (کریمی،1397)
    هدایت تجربهی یادگیری دانشآموزان بهصورت فردی و شخصیشده به منظور تقویت و بهبود یادگیری
    ارزیابی و نمرهدهی به شیوهای متفاوت از چارچوبهای سنتی
    افزایش تعامل تسهیلگر با یادگیرنده و یادگیرنده با یادگیرنده با استفاده از کنفراسهای مجازی، دنیایمجازی، بازیهای آنلاین و گروههای گفتوگو. همچنین افزایش گستردهی تعامل خانوادهها، جامعه ومدرسه با استفاده از فناوریهایی چون تلفن همراه، دوربینها و دستگاههای ضبط صدا. شکل زیر که توسط رات و همکاران (2006)در دانشگاه شیکاگو طراحی شده نمایی از حوزه های درگیر دریادگیری ترکیبی است ( زارعی و طوفانی نژاد، 1390؛ به نقل از کریمی مونقی و محسنی زاده، 1398)
    مدلهای یادگیری ترکیبی:
    توافق کمی در تعریف یادگیری ترکیبی وجود دارد. اما مدل های یادگیری ترکیبی متمایزی توسط محققان و اتاق فکرهای آموزشی پیشنهاد شده است که به قرار زیر میباشند:
    -1مدل چرخشی:Station Rotationبیشتر در دوره ابتدایی از آن استفاده میشود. در این مدلدانش آموزان در یک کلاس واحد با آموزشهای آنلاین و سایر روشهای یادگیری آموزش میبینند و برنامه ای ثابت غیر وابسته به آموزشهای آنلاین و حضوری دارند. همچنین بخش زیادی از یادگیری در محیط فیزیکی کلاس درس اتفاق میافتد. مدل تلنگر به کلاس: 1قدیمیترین مدل چرخشی است. بیشتر برای تحصیلات بالاست. این مدل جایگزین قالبهای سنتی سخنرانی در کلاس شد تا فرصتی را برای کشف مفاهیم و بررسی محتوای دروس خارج از کلاس فراهم کند. در این مدل فرض بر این است که دانش‌آموزان اطلاعات را خارج از کلاس با استفاده از فناوریها بررسی میکنند و بهجای آنکه اطلاعات را مستقیم از معلم دریافت کنند، خود را برای بحث درباره ی مطالب درسی آماده میکنند. شامل چهار فرم: چرخش ایستگاهی ، چرخش آزمایشگاهی ، 3تلنگر به کلاس و چرخش فردی در اینجا معلم برنامه بحث هر دانش آموز را از قبل تنظیم کرده است. برای سنین دبیرستان بیشتر مورد استفاده است. مدل چرخش آزمایشگاهی: بیشتر در دوره راهنمایی مورد استفاده است. مانند مدل ایستگاه چرخشی است با این تفاوت که دانش آموزان به سمت آزمایشگاه کامپیوتر برای ایستگاه یادگیری آنلاین، می روند.
    -2مدل یادگیری ترکیبی غنی شده: Enriched virtualبیشتر برای محیطهای کاری طراحی شده است. آموزشها در این مدل هم بهصورت آنلاین خواهد بود و هم بهصورت آفلاین اما برای حضور هر روزدانش آموزان در محیط آموزشی ضرورتی وجود ندارد.
    -3مدل انعطافی:Face to Face driverیا ( :)Flex modelدراین مدل معلمان دورههای آنلاین را برایدانش آموزان به اشتراک میگذارند. این کار انعطافپذیری بیشتری در برنامهی مدرسه به وجود میآورد. این دوره ها میتوانند فرصتی عالی برای یادگیری یک موضوع خاص به وجود آورند و یکی از محبوبترین مدلهای یادگیری ترکیبی در مدارس هستند.
    -4مدل خود-ترکیب: self-blend or A La Carte دانش آموزان تجربه آموزشی و ابزارهای مورد نیاز یادگیری شان را خود انتخاب می کنند. این مدل وقتی اجرا می شود که مدرسه درسهای قطعی را به طور آنلاین نداشته و با درخواست دانش آموز تهیه می کند.این مهم است که توجه داشته باشیم که مدلهای یادگیری ترکیبی میتوانند با هم ترکیب شوند، شامل: «محتوای انتقال – مربی ،1یادگیری الکترونیک ،2وبینارها، کنفرانس تلفنی ،3جلسات آنلاین و زنده با مربی و سایر رسانهها و رویدادها، به عنوان مثال فیسبوک، ایمیل، اتاق چت، بلاگها، پادکست، توییتر، یوتیوب، اسکایپ و وب بردها»(ویکی پدیا).
    الگوهای یادگیری ترکیبی برگرفته از مدلهای اصلی:
    اگرچه یادگیری ترکیبی یک روند نسبتاً جدید در آموزش است ولی محققان و مربیان مطالعاتی را برای طراحی چارچوب یا مدلها برای اثربخشی یادگیری ترکیبی انجام دادند. یکی از این الگوها، الگوی هشت بعدی آکادمی خان است که به عنوان راهنمایی برای طراحی، توسعه، ارائه، اداره و ارزیابی برنامه های یادگیری ترکیبی ارائه میشود. این چارچوب طراحان آموزشی را قادر میسازد که سؤالات صحیح و به جا بپرسند و فرآیند تفکرشان را سازماندهی کنند. زمانیکه درحال برنامه ریزی یک برنامه یادگیری ترکیبی هستند این مدل شامل هشت بعد: -1پداگوژیک؛ -2تکنولوژیک؛ -3طراحی؛ -4ارزشیابی؛ -5مدیریت؛ -6منبع پشتیبانی؛ -7اخلاق و -8نهادی است. طبق نظر خان، این مدل هشت بعدی ابزاری را ارائه میدهد که به کمک آن میتوان گزینه های ارائه آموزشرا هم به صورت انفرادی و هم به صورت کلی به منظور ایجاد برنامه های یادگیری ترکیبی انتخاب کرد.
    الگوی ترکیبی دیگر، الگوی چهاربعدی IBMاست. محققان در شرکت IBMتحقیق وسیعی را روی اثربخشی رویکردهای یادگیری انجام دادند و براساس این تحقیق دریافتند که همکاری روشی است که میزان نگهداری (یادداری) در یادگیری را تأمین میکند و براساس نتایج این تحقیق آنها یک مدل چهاربعدی را طراحیکردند که یادگیری سنتی را با ابزارها و رویکردهای یادگیری الکترونیکی جدید ترکیب میکند و چارچوب آن شامل 4بخش پایه ای یادگیری به واسطه اطلاعات؛ یادگیری به واسطه تعامل؛ یادگیری به واسطه همکاری؛ ویادگیری به واسطه نظم و ترتیب است.
    سومین الگو یادگیری ترکیبی، الگو «اجتماع پرسشی » COI است که به وسیله گاریسون و وگهان طراحی شده است. از نظر ایشان، یادگیری ترکیبی باید باعث ایجاد آگاهی از طیف وسیعی از گزینه های طراحیانعطاف پذیر و تلاش انجام کارها به صورت متفاوت شود. چارچوب COIروی سه عنصر اساسی حضور شناختی، حضوراجتماعی و حضور آموزشی برای تجربیات آموزشی تمرکز کرده است. در واقع این یک مدل ساختن گرای اجتماعی است که درتحقیقات با مدلهای یادگیری ترکیبی به کار گرفته می شود.
    بیلواسکی و متسلف، یک الگوی یکپارچه در زمینه یادگیری ترکیبی ارائه کردند که این الگو از سه حوزه یادگیری، پشتیبانی عملکرد و مدیریت دانش ساخته شده است. در این الگو، حوزه یادگیری را مداخلات آموزش سنتی پوشش داده است. برای بهبود مهارتها و دانش و برای هدایت مؤثر کارها، این الگو استفاده از آموزشهای کلاسی، ابزارهای یادگیری همزمان و ناهمزمان و خودفراگیری از طریق رسانه های معمولی مثل سی.دی.رام، آموزشهای ضمن خدمت و ترکیبی از روشهای آموزش سنتی و مبتنی بر وب را پیشنهاد میدهد. نویسندگان معتقدند که نسبت به حوزه پشتیبانی عملکرد کمکها باید در زمان مورد نیاز و از طریق مربیگری و راهنمایی،کمکهای آنلاین و ابزارهای سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیک ارائه شوند. آنها همچنین بیان کردند که درسومین حوزه که مدیریت دانش است، نیازهای عملکردی باید از طریق اسناد کلیدی، دایرکتوریهای تخصصی، پایگاه داده دروس آموخته شده، لیستی از بهترین تجارب و گروهبندی جوامع نشان داده شود. برای کاربرد اینمدل نیز سه مرحله متوالی -1شناسایی مقصود و اهداف عملکرد، -2استفاده از ابزارهای عملکرد و یادگیری ازهر سه حوزه و -3اندازه گیری خروجی عملکرد از بهکارگیری این مدل پیشنهاد شده است.
    همچنانکه از مطالب فوق برمیآید، تمامی الگوهای یادگیری ترکیبی روی یک همگرایی موجود از هر دو محیطآموزش سنتی (رودررو) با محیط های یادگیری مبتنی بر تکنولوژی و رسانه ها برای به کارگیری مزایای هر دو رویکرد در زمینه اثربخش ترشدن آموزش تأکید دارند. برای اثربخش بودن یک دوره یادگیری ترکیبی، طراحان آموزشی و برنامهریزان آموزشی و درسی هنگام طراحی این دوره ها، باید اصول و قوانینی را مد نظر قرار دهند:
    -1طراحی ترکیب: یک دوره ترکیبی طراحی شده خوب از روشهای تدریس میتواند تجارب یادگیری در خور را برای اکثر فراگیران فراهم آورد. در طراحی یک دوره یادگیری ترکیبی، مشخصات فراگیران باید به درستی مورد توجه قرار گیرند که این امر شامل مقدار زمانی که آنها نیاز دارند تا به آموزش دسترسی پیدا کنند و موارد مرتبطدیگر میشود.
    -2انعطاف پذیری زمان: قابلیت انعطاف برنامه زمانی برای دست یابی به موفقیت، یک امر حیاتی است. دردسترس بودن سیستم، افراد را قادر میسازد تا افراد هر زمانی که آماده هستند و زمان لازم را دارند مطالعه کنند.
    -3ترکیب رسانه ها و سبکهای یادگیری: انعطاف پذیری در فرمت های رسانه ، تجارب یادگیری بهینه را براساس اولویتهای فردی فراهم میکند. برای انتخاب صحیح روشها و قالبها، سبکهای یادگیری و سطح آموزش مخاطبان و همچنین انگیزش فراگیران باید به درستی مطرح شده باشد.
    -4حمایت از فراگیران: بازخورد از جانب مربیان، کارشناسان موضوع مهارت و همچنین حمایت های فنی و استدلالی از فراگیران نیاز است تا ظرف مدت 24ساعت برای آنها ارسال شود و این پاسخ به موقع میتواند این حس را برای فراگیران فراهم آورد که در پشت محیط آنلاین، شخصی وجود دارد که میتواند به آنها بازخورد دهدو کمک کند.
    -5پشتیبانی اجرایی: یادگیری ترکیبی نیز مانند هر تغییر مهم دیگر درمحیط کسب وکار و محیطهای آموزشینیاز به پشتیبانی اجرایی دارد.
    -6محتوی: نوع و کیفیت محتوی یادگیری، برای موفقیت یک امر ضروری است. یک بخش مهم از انتخاب محتوی مناسب تصمیمگیری درباره این امر است که آیا فعالیتهای یادگیری توانایی آگاه کردن فراگیران، توسعه مهارتها و ایجاد شایستگی ها را دارد.
    مزایای یادگیری ترکیبی:
    این امکان را فراهم میآورد که با استفاده از تکنولوژی، مرزهای فیزیکی کلاس درس گسترش یابد. دسترسی به محتوا و منابع یادگیری فراهم شده و توانایی مربیان برای دریافت بازخورد از پیشرفت یادگیرندگان بهبود یافته و از این طریق بتوان بهتر به اهداف دوره های آموزشی دست یافت.یادگیرندگان میتوانند به صورت خودآموز پیشرفت کنند و حتی بخشی از دوره آموزشی را دوباره تکرار کنند (برسین،2004؛ روزت و فریز، 2006؛ زنگر و اوهلین، 2001). افزایش بقا (نگهداری) و بهبود اثر بخشی یادگیری از دیگر مزایای یادگیری ترکیبی می باشد که از طریق مطالعات تجربی به اثبات رسیده است (برسین، .)2004هزینه های پایین تر (دریسکول، 2002؛ بنک وگراهام، 2006؛ گراهام، 2009) بهبود آموزش و پرورش (گراهام، 2009؛ دانلی، 2006). افزایش تعاملات (بنک و گراهام، 2006؛ گراهام، 2009؛ هوانگ 2و دیگران، 2009؛ دلییالیوگلو و ییلدیرم، 2007). به دلیل همین ویژگیهاست که یادگیری ترکیبی هم در زمینه آموزش و پرورش هم در زمینه صنعت به طور سریعی در حال رشد است و بیشتر مؤسسات آموزشی و سازمانها برای ارائه خدمات بهتر به فراگیرانشان از رویکرد یادگیری ترکیبی
    استفاده میکنند (بنک و گراهام، .)2006افزایش جلب توجه و انگیزش مخاطبان. سرعت و کاهش زمان آموزش و دسترسی آسان. انتقال کارآمدتر و یک روش اثربخش آموزشی. کشف سبک های جدید یادگیری. ایجاد حس همکاری و احترام انعطاف پذیری.
    چالشهای یادگیری ترکیبی:
    بروز مشکلاتی در مدیریت زمان و احتیاجات. بروز مشکلاتی در زمینه تکنولوژی موقع شروع کار با این روش نوین یادگیری. برنامه ریزی با یکپارچگی ضعیف. مقاومت در برابر ایجاد تغییر در یادگیری توسط کاربران. ایدههای خوب، کمبود زمان، حمایت و پول (اسلامیه و همکاران، .)1397چگونگی تلفیق هماهنگ نظام های ارائهگوناگون، راهبردهای آموزشی و رسانه برای تأثیرگذاری بیشتر از هر دو نظام های رودررو. چگونگی بهبود تواناییهای خودگردانی یادگیرندگاندر محیط یادگیری ترکیبی. چگونگی حمایت و آموزش یادگیری آنلاین و مهارت هایفناوری. چگونگی محلی کردن یادگیری ترکیبی و در نظر نیازهای مخاطبان محلی. چگونگی نگه داشتن توازن بین نوآوری و کارآمدی (قاسم تبار و همکاران، 1389)
    نتیجه گیری:
    رویکرد آموزشی یادگیری ترکیبی یک روش غیر قابل اجتناب درعصر حاضر است که مزایای بسیاری در عین چالشهایش دارد. این روش مدلهای بسیار متنوعی می تواند داشته باشد که به دلیل تازگی جای تحقیق در این زمینه فراوان است. یادگیری ترکیبی به نظر رویکردی بسیار مؤثر در یادگیری و یاددهی می باشد که معایبرویکردهای سنتی و یادگیری صرفاً الکترونیک را لزوماً به همراه ندارد.


    منابع:
    رحمانی، جهانبخش؛ خلیفه سلطانی، مرجان السادات. (1398). یادگیری ترکیبی (رویکردی نو در آموزش).دومین کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی.
    هاشمی، سیداحمد؛ رنجبر، مختار؛ بقایی، نازیلا. (1398). یادگیری ترکیبی رویکردی مؤثر در یادگیری و آموزش دانش آموزان. دومین همایش ملی تحول در برنامه درسی.
    ضرابیان، فروزان. (1397). تأثیر روش یاددهی- یادگیری ترکیبی بر یادگیری، انگیزش و علاقه به درس آناتومیدر دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. (10)1ص .63-71
    نجفی، حسین. (1397) فراتحلیل مطالعات اثر بخشی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی درایران. پژوهش های تربیتی. شماره .36ص .59-73
    کریمی مونقی، حسین؛ محسنی زاده، سید مصطفی.(1398) یادگیری تلفیقی و اثربخشی آن در آموزشپرستاری: مطالعه مروری. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش علوم پزشکی. شماره .1ص.29-40
    سرپوش، جعفر. (1396) یادگیری ترکیبی در آموزش. اولین همایش ملی مدیریت با رویکرد اقتصادمقاومتی.
    وارث، مهدی؛ قره قانی، طوبی. ( .)1398یادگیری ترکیبی، جدیدترین نظریه در آموزشهای به هم پیوسته. چهارمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی.
    عجم، علی اکبر. (1394). بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور به رویکرد یادگیری ترکیبی بر حسب متغیرهای فردی و سطح مهارت رایانه ای. فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری(دانشور رفتار).195 -210. ص6 شماره
    سواری،کریم؛ فلاحی، مریم. (1395) توسعه و بهبود آموزش و یادگیری از طریق یادگیری ترکیبی. نشریهمطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش. شماره .2ص.27-20
    صالحی عمران، ابراهیم؛ سالاری، ضیاء الدین. ( .)1391یادگیری ترکیبی؛ رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرایند یاددهی- یادگیری. فصلنامه راهبردهای آموزش. .)1(5ص .69-75
    http://en.wikipedia.org/wiki/blended_learning#Terminology
    Bryan, A.; Volchenkova, K.N. (2016). Blended Learning: definition, Models,
    Implications, for higher Education. Educational Science, vol. 8. No. 2. P. 24-30.
    Beaver, Jessica K.; Hallar, Brittan; Westmaas, Lucas; Englander, Katie.(2015).
    Blended Learning: lessons from Best Practice Sites and the Philadelphia Context.
    Research for Action.
    Swan, Karen. The community of Inquiry Framework, Blended Learning, and the
    i2Flex Classroom Model. University of Illinois Spiringfield, USA.
    https://blog.softchalk.com/six-models-of-blended-learning-part-1(2018)
    https://blog.softchalk.com/six-models-of-blended-learning-part-2(2018)

    منبع مطلب : omranian59.blog.ir

    مدیر محترم سایت omranian59.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 6 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید