توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    قرآن طی چند سال در مدینه به پیامبر نازل شد

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    1063بازدید

    قرآن طی چند سال در مدینه به پیامبر نازل شد را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    سوره‌های مکّی و مدنی طی چند سال نازل شدند و موضوع آنها چه چیز بود؟

    شیعه نیوز:
    پاسخ اجمالی

    در این‌که مکّی یا مدنی بودن سوره‌ها بر اساس چه معیاری است، میان مفسران چند نظر وجود دارد که دو مورد از آن ذکر می‌شود.

    به طور کلی؛ بحث درباره‌ی اصول اعتقادی اسلام؛ مانند: اثبات توحید، معاد، آسمانی بودن قرآن، برخورد تند با شرک و عادات جاهلی و ... از ویژگی‌ها و موضوعات سوره‌های مکّی است، اما تفصیل احکام و بیان شریعت اسلام و احتجاج با اهل کتاب و مبارزه با منافقان از ویژگی‌ها و موضوعات سوره‌های مدنی است.[6]

    دوره‌ی نزول قرآن به دو قسمت تقسیم شده است: یکی پیش از هجرت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و دیگری پس از هجرت آن حضرت از مکّه به مدینه. دوره اوّل نزول قرآن، از هنگام بعثت خاتم انبیاء تا پایان اقامت آن حضرت در مکّه می‌باشد. دوره‌ی دوم نزول قرآن بعد از هجرت رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) از مکّه به مدینه تا زمان رحلت آن حضرت است‏.[7]

    مشهور مفسّران و دانشمندان علوم قرآنی، دوره‌ی مدنی نزول قرآن را ده سال معرّفی کرده‌اند؛[8] اما دوره‌ی‏ مکّی نزول قرآن را -با توجه به روایات-[9] مختلف گزارش نموده‌اند: برخی آن را هشت و برخی آن را ده[10] و برخی دیگر آن را سیزده سال[11] گفته‌اند که به موجب آن مدّت نزول قرآن دو یا سه یا پنج سال تفاوت پیدا می‌کند.

    [1]. سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 55، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1421ق؛ الزرقانی، محمد عبد العظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج 1، ص 187، دار احیاء التراث العربی، بی‌جا، بی‌تا؛ ملاحویش آل غازی، عبدالقادر، بیان المعانی، ج 4، ص 261، مطبعة الترقی، دمشق، چاپ اول، 1382ق؛ خمینی، سید مصطفی، تفسیر القرآن الکریم، ج 1، ص 17؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، 1418ق؛ معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص 81 و 82، مؤسسه فرهنگی التمهید، قم، چاپ چهارم، 1381ش؛ احمدی، حبیب الله، پژوهشی درعلوم قرآن، ص 61، فاطیما، قم، چاپ چهارم، 1381ش.

    [2]. مائده، 3.

    [3]. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 3، ص 413، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ الزرکشی، محمد بن عبد الله، البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 282 و 283، دار المعرفة، بیروت، چاپ اوّل، 1410ق؛ الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 83؛ دروزة، محمد عزت، التفسیر الحدیث، ج 1، ص 386، دار إحیاء الکتب العربیة، قاهره، 1383ق.

    [4]. البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 273؛ الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 55.

    [5]. صبحی صالح، مباحث فی علوم القرآن، ص 167، منشورات الرضی، قم، چاپ پنجم، 1372ش؛ آشنایی با علوم قرآنی، ص 110.

    [6]. دیب البغا، مصطفی، دیب مستو، محیی الدین، الواضح فی علوم القرآن، ص 66، دار الکلم الطیب، دار العلوم الانسانیة، دمشق، چاپ دوم، 1418ق؛ معرفت، محمد هادی، تاریخ قرآن، ص 51، سمت، تهران، چاپ پنجم، 1382ش؛ آشنایی با علوم قرآنی، ص 111.

    [7]. بیگلری، حسن، سرّ البیان فی علم القرآن با تجوید کامل استدلالی، ص 41 و 42، کتابخانه سنائی، بی‏جا، چاپ پنجم، بی‏تا.

    [8]. رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق: حکمت‏، علی اصغر، ج 1، ص 41، انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ پنجم، 1371ش؛ نکونام، جعفر، در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 209، نشر هستی نما، تهران، چاپ اوّل، 1380ش؛ قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، ج 1، ص 8، بنیاد بعثت، تهران، چاپ سوم، 1377ش؛ مرکز الثقافة و المعارف القرآنیة، علوم القرآن عند المفسرین، ج 1، ص 305، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، چاپ اوّل، 1375ش.

    [9]. درباره‌ی روایات این دیدگاه ر.ک: ابن حنبل، المسند، باب «بدایة مسند عبدالله بن عباس»، ح 2276؛ واحدی، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، تحقیق: زغلول، کمال بسیونی، ص 9، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1411ق؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 229 – 231.

    [10]. در این باره ر.ک: طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 2، ص 384، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 232 – 239.

    [11]. در این باره ر.ک: تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، ج 2، ص 384 و 385؛ علوم القرآن عند المفسرین، ج 1، ص 305؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 239 – 242.

    T

    منبع مطلب : www.shia-news.com

    مدیر محترم سایت www.shia-news.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    فاطمه قزخکله 12 روز قبل
    0

    قران کتابی اسمانیست که به حضرت مجمد ( ص)نازل شده است

    مهدی 13 روز قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید