در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    شهرهای نخستین در کنار کدام رودها پدید امدند

    1 بازدید

    شهرهای نخستین در کنار کدام رودها پدید امدند را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    انتظارات یادگیری درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها 

    انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
    ۱ پیدایش شهرها را با توجه به تقسیم کار اجتماعی توضیح دهند.
    ۲ مشکلات مبادلهٔ کالا با کالا را بیان کنند.
    3 ویژگی های تمدن را برشمرند.
    4 روی نقشه، موقعیت برخی تمدن های باستانی را نشان دهند.
    5 آثار به جا مانده از تمدن ایلام را با ویژگی های تمدن منطبق کنند.

    مواد و وسایل مورد نیاز:

    کتاب درسی، تصاویری از خط میخی،تصاویر این خط ها را کپی کنید و در اختیار دانش آموزان بگذارید. تصاویری از معبد چغازنبیل و شهر شوش.

    آموزش درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    آماده کنید

    از دانش آموزان بخواهید تصور کنند سوار ماشین زمان هستند و به حدود پنج هزار سال پیش، برگردند.

    در آن زمان تعداد زیادی از انسان ها در روستاها یک جانشین شده بودند، کشاورزی می کردند

    و کم کم با رونق کشاورزی محصولات آنها اضافه بر نیازشان شد و به این ترتیب دیگرنیازی نبود که همهٔ افراد برای تأمین غذا کشاورزی کنند.

    بنابراین عده ای از افراد می توانستند به کارهای دیگر بپردازند.

    از دانش آموزان بپرسید افراد به چه کارهای دیگری در جامعه آن روز  به جز کشاورزی توانستند مشغول شوند.

    آنها ممکن است به ساختن ابزار و وسایل زندگی، داد و ستد و خدماتی چوندوختن لباس، کوتاه کردن موی سر اشاره کنند.

    در این بخش از دانش آموزان بپرسید به نظر شما آنهاچگونه کالاهای مورد نیاز خود را خرید و فروش می کردند، بدون آنکه پول اختراع شده باشد.

    سپس مبادله کالا با کالا را توضیح دهید

    و بخواهید فکر کنند و بگویند این نوع مبادله چه مشکلاتی به وجودمی آورد.

    ارزش کالاها با هم یکسان نبود،

    زیرا مقدار کار انجام شده برای تولید هر کالا مساوی نبود.

    نیازهای افراد متفاوت بود، فردی به گندم نیاز داشت

    و خودش تبر درست می کرد اما فرد مقابل به تبر نیاز نداشت.

    به دانش آموزان توضیح دهید با رونق کشاورزی و تقسیم کار و افزایش جمعیت به تدریج روستاهای بزرگ به شهر تبدیل شدند و شهرهای بزرگی به وجود آمد.

    آموزش دهید

    تصویر صفحهٔ 37 را نشان دهید که هم زمان با پیدایش شهرهای بزرگ این ویژگی ها یا خصوصیات در آنها به وجود آمد:

    1 حکومت و فرمانروا
    2 اختراع خط

    3 داد و ستد یکی از نمادهای تمدن است و رواج آن باعث رونق اقتصادی و رشد مردم در آن تمدن می شد.

    4 عقاید مذهبی و مکان هایی که مردم در آن عبادت می کردند

    از نمادهای بسیار مهم تمدن استکه آثار و بقایای تعدادی از آنها به جا مانده است.

    5 قانون و مقررات که برای برقراری نظم در جامعه بوده ، برخی قوانین از طرف حاکمان وضع می شد، مانند قانون حمورابی در تمدن بابل.

    6 با افزایش جمعیت و مازاد محصولات کشاورزی، تقسیم کار و تخصص و مهارت هم در بین جوامع به وجود آمد

    و هر تمدنی با توجه به شرایط محیطی و نوع محصولات تولیدی خود، دارای فعالیت ها و مهارت هایی بود.

    7 آثار هنری مانند سفالگری، کنده کاری، نقاشی، قلم زنی و …، یکی از نمادهای عمده هرتمدن است،

    بنابراین تمدن های مختلف با توجه به شرایط زندگی شان دارای آثار هنری متفاوتی هستند.

    به عبارت دیگر به دانش آموزان بفهمانید

    زمانی که در طی یک دورهٔ زمانی که جوامع بشری دارای این ویژگی ها یا خصوصیات شدند و به مرحله تمدّن رسیدند.

    پس از آنکه دانش آموزان با مفهوم تمدن آشنا شدند،

    نتیجه گیری کنید که در سرزمین ما نیز در گذشته های دور تمدن هایی پدید آمده بودند. سپس آنها را به نقشه رجوع دهید.

    نقشهٔ صفحهٔ 38 یکی از ابزارهای مهم تدریس این درس است.

    1 چند تمدن روی نقشه را نام ببرند. شهر سوخته، جیرفت، ایلام، تپه سیَلْک، مارلیک، تپهحسنلو، آشور، سومر، بابل، لیدی و مصر.

    2 این تمدن ها در کنار کدام رودها پدید آمده اند؟ تمدن ایلام رود کارون، تمدن مصر رود نیل.تمدن آشور بین رودهای دجله و فرات

    3 دو تمدن باستانی که در گذشته های دور ایران پدید آمده اند و از بین رفته اند؟ تمدن ایلام، شهرسوخته، جیرفت، مارلیک، … .

    توجه اگر دانش آموزان بتوانند حداقل دو تمدن باستانی ایران را نام ببرند، کافی است.

    در این بخش تمدن ایلام و ویژگی های آن توضیح داده می شود، توجه کنید

    که در گذشته در آموزش تاریخ پرداختن به تمدن های باستانی ایران پیش از آریایی ها مغفول واقع شده بود

    اما در کتاب جدید، تمدن ایلام به عنوان یک تمدن مهم با چند هزار سال قدمت مورد توجه قرار گرفته است.

    از سوی دیگر لازم است دانش آموزان درس را بخوانند تا متوجه شوند

    ویژگی های تمدّن که در صفحهٔ 37 نوشته شده در این متن آمده است

    و در واقع ایلام یک تمدن بوده است.

    از دانش آموزان بخواهید مصداق های ویژگی های تمدن ایلام را در کادرهایی ترسیم کنند.

    به پایان ببرید

    با جمع بندی مفهوم تمدن و ویژگی های آن درس را مرور کنید و تمدن های باستانی ایران را نام ببرید.

    فعالیت های ۱ و ۲ به کار ببندیم را انجام دهید.

    فعالیت ۱ و ۲ جنبه و کاوشگری دارد و دانش آموزان باید نتیجهٔ پرس و جوی خود را درکلاس گزارش کنند.

    فعالیت شمارهٔ 4 صفحهٔ 44 کتاب بیشتر مبتنی بر خلاقیت است،

    از دانش آموزان بخواهید در جدول نشانه هایی برای هر واژه رسم کنند.

    توجه کنید این نشانه ها ممکن است متفاوت، اما هم ساده و هم قابل فهم باشند.

    به آنها بگویید اگر تصویری برای یک موضوع می کشید

    و به دوستتان نشان می دهید،او باید با توجه به آن نماد بفهمد منظور شما چیست؟

    دانش آموزان ممکن است با گذاشتن چند تصویر در کنار هم منظور خود را به صورت یک جمله به هم بفهمانند

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    اولین شهرهای دنیا کجا بودندو کی بوجود آمدند؟

    شهر به مفهومی که از روستا منتزع شود ، سابقه نسبتا کمی در برابرحیات بشری دارد اما دلیل اصلی تحولات ذهنی بشر و تحولات تکنولوژیک به این پدیده بستگی داشته است.

    اولین شهرهای جهان برمبنای نظر گوردن چیلد در بین النهرین حدود 300سال قبل از میلاد مسیح پدید آمدند و مردم باستان شهرهایی را بوجود آوردند که بین 12000 تا 24000 نفر سکنه داشتند. بعضی ازجامعه شناسان شهر مانند رایزمن اظهار می‌دارند که علت پدید آمدن شهر را نمی‌دانند و بعضی دیگر معتقدند که پیدایش شهر بخشی از تکامل اجتماعی بوده است پس از این که انسان از مرحله اقتصاد معیشتی عبور می‌کند و کنترل محیط را بیشتر در اختیار می‌گیرد برای ساختن شهر آمادگی پیدا می‌کنند، یعنی توانایی ساختن محیط اجتماعی پیچیده‌تری را به دست می‌آورد.



    در هر صورت برای پیدایش شهر انسان باید از مرحله ابتدایی تنازع بقا عبور کند و وابستگی انسان به طبیعت بطور نسبتی کمتر شده ، وابستگی اجتماعی او بیشتر می‌شود.

    اولین تشکل شهری
    اولین شهرهای جهان دیوار نداشتند. بنایی که شاید بتوان آن را دژ یا قلعه گفت محل سکونت حاکم یا پادشاه بود که معمولا نوعی معبد هم در کنار آن دیده می‌شود. این حاکم اولیه مقام روحانی نیز داشته است. در این حاکم اولیه شکلی از قدرت معنوی و مقدس در کنار نیروی بدنی قوی با یکدیگر آمیخته شده بود؛ کسی که می‌توانست بر محدودیت‌های طبیعی غلبه کند. بنابراین در اولین شهرهای جهان نخستین شکل حکومت و سیاست نیز در غالب یک چنین شخصیتی ظاهر می‌شود. دژ اولیه به تدریج مجلل‌تر می‌شود، بطوری نمایشگر قدرت سمبولیک حاکم است و در اطراف این مجموعه دژ و معبد دیواری کشیده می‌شود و شهرها در اطراف این هسته اصلی ساخته می‌شوند.


    اولین شهرهای جهان در مناطقی ساخته می‌شوند که نه تنها از حاصلحخیز و پر آب هستند بلکه از نظر جغرافیایی حاصلخیز و پرآب هستند بلکه از نظر تردد و حمل نقل نیز در موقعیت خوبی قرار دارند. شهر برخلاف روستا متشکل از اقوام گوناگون است؛ مکانی است که تبادل فرهنگی گوناگون ممکن می‌گردد و یکپارچگی ذهنی ضعیف می‌شود. و به تدریج شخصیت‌های متفاوت در شهر شکل می‌گیرند. برخورد فرهنگها نقش عمده‌ای در توسعه و پیشرفت تکنولوژی و دانش و توسعه تمدن بشر داشته است.

    اولین شهرهای جهان حدود 3500 قبل از میلاد مسیح در بین النهرین در دره‌های حاصلخیز دجله و فرات بوجود آمدند. شهرهایی مانند کیش ، «اور» ، «لاگاش» ، «بابل» ، آشور ، سومر و نینوا. آنگاه در مصر باستان حدود 3100 سال قبل از میلاد مسیح شهرهایی مانند «تبس» و «ممفیس» در کنار رودخانه نیل شکل می‌گیرند و در حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح شهرهایی مانند «موهنجودارو» و «هاراپا» در کنار رودخانه سند بوجود می‌آیند. در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح شهرهایی در دره زرد ساخته می‌شوند. شهرهای یونان و روم جدیدتر هستند و به 300 تا 400 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردند. در نیم کره غربی در قاره آمریکا بین 300 سال قبل از میلاد مسیح تا 300 سال بعد از میلاد در تمدن ما یا شهرهایی بوجود می‌آیند که به دلایل نامعلوم از بین می‌روند.

    در این میان کشاکش برای تصرف شهرها گاه مسیر تاریخ را عوض کرده است .فتح بابل به دست کوروش تسخیر و آتش زدن آتن توسط خشایارشا ، فتح پرسپولیس به دست اسکندر و فتح فسطنطنیه به دست مسلمانان اهمیت شهرها در مناسبات سیاسی دنیای باستان را می رساند. چرا که بسیاری از شهرهای دنیای باستان به مفهوم دولتشهر نوعی از کلان شهر بودند که به تنهایی سرنوشت یک امپراتوری را تعیین می کردند.
    45301

    منبع مطلب : www.khabaronline.ir

    مدیر محترم سایت www.khabaronline.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید