توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    سوره ای از قرآن به نام حادثه ای که زمین را می لرزاند

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    60بازدید

    سوره ای از قرآن به نام حادثه ای که زمین را می لرزاند را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    آیه 1 سوره زلزال

    سوره زلزله‌

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

    به نام خداوند بخشنده مهربان‌

    إِذا زُلْزلَتِ الْأَرْضُ زلْزالَها «1» وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها «2» وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها «3» یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها «4» بأَنَّ رَبَّکَ أَوْحی‌ لَها «5» یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ «6» فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ «7» وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ «8»

    آن گاه که زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود. و زمین بارهای سنگین خود را بیرون افکند. و انسان بگوید: زمین را چه شده است؟ (که اینگونه سخت می‌لرزد). در آن روز زمین خبرهای خود را بازگو کند. چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است. در آن روز مردم به طور پراکنده (از قبرها) بیرون آیند تا کارهایشان به آنان نشان داده شود. پس هر کس به مقدار ذرّه‌ای کار نیک کرده باشد همان را ببیند. و هرکس هم وزن ذره‌ای کار بد کرده باشد آن را ببیند.

    نکته ها

    مراد از «أَثْقالَها»، مردگان هستند که در قیامت، زمین آنها را بیرون می‌افکند. چنانکه در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ» «1»

    «1». انشقاق، 4.

    جلد 10 - صفحه 563

    حضور مردم در قیامت بطور پراکنده است. چنانکه در آیات دیگر می‌فرماید: «أَشْتاتاً»، «کَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشرٌ» «1»، «کَالْفَراش الْمَبْثُوثِ» «2» حضور متفرق مردم در قیامت یا به خاطر آن است که هر کس همراه رهبری که در دنیا انتخاب کرده، می‌باشد یا آنکه خوبان و بدان از یکدیگر جدا می‌شوند.

    با اراده خدا در قیامت، جمادات نیز به سخن می‌آیند، نه فقط زمین، بلکه اعضای بدن انسان علیه او گواهی می‌دهند. «وَ قالُوا لِجُلُودهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ» «3»

    در روایات آمده است که در مکان‌های مختلف نماز بخوانید، زیرا آن مکان در قیامت برای شما شهادت می‌دهد. «4»

    در روایت دیگری آمده است که در بیابانها نیز اذان بگویید، زیرا به هر سنگ و کلوخی که صدای شما برسد، گواه قیامت شماست.

    حضرت علی علیه السلام پس از آنکه بیت المال را تقسیم می‌کرد، دو رکعت نماز می‌خواند و به زمین خطاب می‌کرد: «اشهدی انی ملئتک بحق و فرغتک بحق» «5» ای زمین گواهی بده که من تو را از بیت المال بر اساس حق پر کردم و سپس بر اساس حق خالی کردم.

    در روایات است که نحوه خبر دادن زمین این گونه است که می‌گوید: فلانی در فلان زمان فلان عمل را روی من انجام داد. «6»

    «مِثْقالَ» از «ثقیل» به معنای میزان سنگینی است و کلمه‌ «ذَرَّةٍ» یا به معنای کوچک‌ترین مورچه است و یا به معنای ذرات سبک پراکنده در هوا. البته امروز به اتم نیز ذرّه می‌گویند.

    «1». قمر، 7.

    «2». قارعه، 4.

    «3». فصّلت، 21.

    «4». تفسیر مجمع‌البیان.

    «5». لئالی الاخبار، ج 5، ص 79.

    «6». تفسیر نورالثقلین.

    جلد 10 - صفحه 564

    ولی به هر حال مراد از آن کوچک‌ترین واحد وزن است.

    در روایات می‌خوانیم: مرد عربی وارد مسجد پیامبر اکرم شد و گفت: «علمنی بما علمک الله» از آنچه خدا به تو یاد داده مرا یاد بده! حضرت شخصی را مأمور آموزش قرآن به او کردند.

    معلم برای او سوره‌ إِذا زُلْزلَتِ ... را خواند، همین که به آیه‌ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ‌ ... رسید، مرد عرب گفت: «کفانی» مرا بس است و سپس رفت. پیامبر فرمود: «رجع فقیها» «1»

    در سوره لقمان نیز، لقمان به فرزندش می‌فرماید: اگر به اندازه وزن خردلی عمل نیک یا بد داشته باشی، در دل سنگ یا در اوج آسمان یا در زمین باشد، خداوند در قیامت برای حساب می‌آورد. «یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بهَا اللَّهُ» «2»

    گواهی و شهادت زمین در قیامت، بیانگر آن است که در همین حال، زمین آگاهانه کارهای ما را درک می‌کند و در آن روز با فرمان و وحی الهی بازگو می‌کند.

    جناب آقای حسان در دیوان خود، آیات سوره زلزال را این گونه به نظم در آورده است:

    این زمین در آن زمان پر بلا

    ناگهان چون زلزلت زلزالها

    از درونش اخرجت اثقالها

    با تعجب قال الانسان مالها

    مردگان خیزند بر پا کلّهم‌

    تا همه مردم یروا اعمالهم‌

    هر که آرد ذرّةً خیراً یره‌

    یا که آرد ذرّةً شرّاً یره‌

    آن زمان خورشید تابان کوّرت‌

    کوههای سخت و سنگین سُیّرت‌

    آبها در کام دریا سجّرت‌

    آتش دوزخ به شدت سعّرت‌

    چون در آن هنگام جنّت ازلفت‌

    خود بداند هرکسی ما احضرت‌

    اضافه شدن زلزله به زمین «زلزالها» هم رمز عظمت زلزله است و هم رمز گستردگی آن در تمام زمین. در اولین آیه سوره حج نیز عظمت این زلزله مطرح شده است: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‌ءٌ عَظِیمٌ» در خطبه 157 نهج‌البلاغه نیز می‌خوانیم: «عباد الله احذروا یوما تفحص فیه الاعمال و یکثر فیه الزلزال و تشیب فیه الاطفال» بندگان خدا! بترسید از روزی که در آن، تمام اعمال بررسی شود، زلزله‌ها زیاد می‌شود و کودکان (به خاطر طولانی بودن یا سختی آن روز) پیر می‌شوند.

    «1». تفاسیر نمونه و نورالثقلین.

    «2». لقمان، 16.

    جلد 10 - صفحه 565

    پیام ها

    1- زلزله بزرگ زمین در آستانه قیامت، امری قطعی و حتمی است. «إِذا زُلْزلَتِ الْأَرْضُ زلْزالَها» (کلمه اذا در موردی بکار می‌رود که امر قطعی باشد)

    2- معاد جسمانی است. (جسم انسانها در زمین دفن شده که در قیامت خارج می‌شود، نه روح آنها) «أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها»

    3- قیامت روز تحیّر انسان است. «قالَ الْإِنْسانُ ما لَها»

    4- هستی شعور دارد. «یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها»

    5- زمین از گواهان قیامت است. «یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها»

    6- در قیامت راه هرگونه انکار بسته است. «لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ»

    7- همه مردم در دادگاه عدل الهی یکسان‌اند. فَمَنْ یَعْمَلْ‌ ... فَمَنْ یَعْمَلْ‌ ...

    8- کیفر و پاداش الهی، بر اساس عمل است. فَمَنْ یَعْمَلْ‌ ... فَمَنْ یَعْمَلْ‌ ...

    9- عمل هر چه هم کوچک باشد، حساب و کتاب دارد. لذا نه گناهان را کوچک شمرید و نه عبادات را. «مِثْقالَ ذَرَّةٍ»

    10- تجسم و دیدن عمل در آن روز خود عذاب یا لذت است. «یَرَهُ»

    «والحمدللّه ربّ العالمین»

    جلد 10 - صفحه 568

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوره زلزله

    سوره زلزله

    سوره زلزله یا زلزال نودونهمین سوره قرآن که از سوره‌های کوتاه است و در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. بیشتر مُفسّران گفته‌اند این سوره، مدنی است. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده است.

    سوره زلزله از نشانه‌های روز قیامت و اینکه هر نیکوکار و بدکاری در آن روز نتیجه اعمالش را می‌بیند، سخن می‌گوید. در روایات آمده است سوره زلزله به منزله یک‌چهارم قرآن است و هرکس آن را تلاوت کند، گویی سوره بقره را تلاوت کرده است.

    معرفی

    این سوره را زلزله می‌گویند؛ چون از زلزله نهایی زمین و بر هم خوردن نظم کیهانی در آغاز قیامت سخن می‌گوید. نام دیگر آن زلزال است؛ زیرا در آیه اول آمده است.[۱]

    در مورد مکی یا مدنی بودن سوره زلزال اختلاف است؛ اما به گفته محمدهادی معرفت مدنی‌بودن آن مشهور و احتمال صحیح‌‌بودن آن بیشتر است.[۲] این سوره در ترتیب نزول، نود و سومین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل شد. سوره زلزله در چینش کنونی] مصحف، نود و نهمین سوره قرآن است[۳] و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد.

    سوره زلزال ۸ آیه، ۳۶ کلمه و ۱۵۸ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مُفَصّلات (دارای آیات کوتاه) و از سوره‌های کوتاه قرآن است.[۴]

    محتوا

    محتوای سوره زلزله بر سه محور است: ۱. نشانه‌های وقوع قیامت (اَشراطُ الساعة)؛ ۲. شهادت زمین به اعمال آدمی در روز قیامت؛ ۳. تقسیم مردم به نیکوکار و بدکار و رسیدن هر کس به جزای اعمال خودش.[۵] خداوند در این سوره بر دقیق و سخت و عادلانه بودن روز محاکمه در قیامت تأکید می‌کند.[۶]

    در آیه ۲ آمده است در روز قیامت زمین بارهای خود (اَثقال) را بیرون می‌ریزد. علامه طباطبایی می‌نویسد بنابر نظر صحیح‌تر، مراد از «اثقال» مردگان‌اند.[۸] گفته شده است از سه آیه پایانی این سوره، تجسم اعمال در قیامت برداشت می‌شود. یعنی اعمال آدمی به صورت‌های مناسبی در برابر او حاضر می‌شوند و همنشینی با آنها مایه نشاط یا رنج و بلا است.[۹]

    آیات مشهور

    در این دو آیه آمده است، هرکس به اندازه ذره‌ای خوبی یا بدی کند، آن را خواهد دید. در تفسیر آمده است منظور از «یَرَه: آن را خواهد دید»، «نتیجه عمل» یا «نامه عمل» یا «خود عمل» است.[۱۰] بنابر نظر سوم، یعنی شخص در قیامت، خود عمل را مشاهده می‌کند، این دو آیه بر تجسم اعمال دلالت می‌کنند.[۱۱]

    این آیه در شعر فارسی نیز بازتاب داشته است:

    شأن نزول

    از مقاتل بن سلیمان نقل شده است آیه هفتم و هشتم سوره زلزله (که می‌گوید هرکس ذره‌ای نیکی یا بدی کند، نتیجه آن را خواهد دید) در مورد دو نفر نازل شد. یکی از آنها کسی بود که می‌گفت آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبّه: و خوراک را با اینکه دوستش دارند به بینوا و یتیم و اسیر می‌دهند.‏»[۱۳] مرا از انفاقِ مال منع می‌کند؛ چراکه آنچه دارم بسیار کم است و محبوب من نیست، و دومی کسی بود که می‌گفت گناهان کوچک به ما ضرری نمی‌رسانند.[۱۴]

    فضیلت

    در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است، هر کس این سوره را تلاوت کند، مانند این است که سوره بقره را قرائت کرده و پاداشی که به او داده می‌شود همچون پاداش کسی است که یک‌چهارم قرآن را تلاوت کرده است. همچنین از آن حضرت نقل شده سوره زلزله به منزله رُبع (یک‌چهارم) قرآن است.[۱۵]

    از امام صادق(ع) نیز روایت شده است از قرائت «اذا زلزلت» خسته و ملول نشوید. هر آن کس که در [نماز] نافله‌اش آن را قرائت کند، خدا او را هرگز به زلزله گرفتار نمی‌کند و با زلزله یا صاعقه یا آفتی از آفت‌های دنیا نمی‌میرد و هر گاه بمیرد، خدا او را به بهشت امر می‌کند. پس خداوند سبحان می‌فرماید: بندهٔ من! بهشتم را برای تو مباح کردم، در هر کجای آن خواستی ساکن شو که هیچ مانع و دافعی برای تو نیست.[۱۶]

    در دستورالعمل نماز جعفر طیار آمده است، در رکعت اول بعد از حمد، سوره زلزله خوانده شود.[۱۷]

    متن و ترجمه

    منبع مطلب : fa.wikishia.net

    مدیر محترم سایت fa.wikishia.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید