توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب گفت و گوی کلاسی تفکر و سواد رسانه ای یازدهم

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    9399بازدید

    جواب گفت و گوی کلاسی تفکر و سواد رسانه ای یازدهم را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    فعالیت های کتاب سواد رسانه ای


    از عکس صفحهٔ قبل، چه نکاتی در مورد آن زمان دریافت می کنید؟ 1)در آن زمان رسانه‌ها پیشرفت زیادی نداشته‌اند،به‌طوری که افراد کمی رادیو داشتند و حتی برای استفاده از آن به مجوز احتیاج داشته‌اند.

    تفریح و سبک زندگی یک نوجوان هم سن و سال شما در آن زمان، چقدر با الان شما تفاوت داشته است؟ 2)بسیار زیاد؛در آن زمان بیشتر تفریحات نو جوانان جنبه جنبشی داشته‌است و نوجوانان با بازی‌های حرکتی،هر بازی که بلد بودند را با همدیگر انجام میدادند و بسیار هم لذت میبردند ولی امروزه،تفریحات بیشتر به سبک کامپیوتری و یا در فضای مجازی است.
    رادیو از جمله رسانه های نو و محبوب آن روزگار، بوده است. پس از دیدن فیلم «رسانه چیست؟ 3)محبوب‌ترین رسانه‌ای که مردم بسیار از آن عاستفاده میکنند موبایل‌ها،تلویزیون‌ها است و 99درصد مردم از این رسانه‌‎ها در طول شبانه‌روز به طور مداوم استفاده میکنند.
    بگویید امروزه شما کدام رسانه ها را بیشتر دوست دارید و از آن استفاده میکنید؟موبایل و کامپیوتر

    فکر میکنید، بیست سال دیگر، افراد هم سن شما، دربارهٔ زندگی امروز شما، چه چیزهایی خواهند گفت؟ هشتاد سال دیگر چه؟ 4
    )آن‌ها نیز همین تفکر مارا که ،ما درمورد افراد هشتاد سال پیش را داریم خواهند داشت.
    به نظر شما آیا رسانه ها سبب بهتر شدن زندگی و احساس خوشبختی بیشتر در انسان ها می شوند یا نه؟ چرا؟
    5) هم بله و هم خیر.زیرا این موضوع بستگی به خود آدمی دارد که اگر در استفاده از رسانه‌ها افراطی عمل کند،باعث مختل شدن زندگی‌اش می‌شود
    مهمترین مسائل خوب یا بدی که رسانه ها پیش روی انسان قرار میدهند، چیست؟6) خوب؛ اینکه ارتباطات را سریع تر ساخته است. بد؛باعث شده که انسان‌ها از هم فاصله بگیرند.
    فعالیت گروهی صفحه(4)
    به نظر شما با توجه به اوضاع کنونی فناوری، آیندهٔ دنیا چگونه خواهد بود؟ پیشرفته ترین رسانه ای که بشر در آینده خواهد ساخت چه می تواند باشد؟ یک نمونه از تغییرات در پایین صفحه ارائه شده است. شما نیز پیش بینی های خود را بنویسید.
    باتوجه به اوضاع کنونی،فناوری‌های آینده بسیار پیشرفته خواهند شد؛به گونه‌ای‌که بشر فکر آن را هم نمیتواند بکند و زندگی آنقدر با فناوری آمیخته می‌شود که از هم جدایی ناپذیرند.در آینده ای نه چندان دور، از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که می‌خوابیم، مدام با فناوری‌های پیشرفته سروکار داریم.تکنولوژی روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند و آینده آن‌را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.وابستگی انسان به آن خیلی زیاد می‌شود به‌طوری که اگر روزی رسانه‌ها از ما جدا شود،زندگی ما انسان ها مختل می‌شود.

    گفتگوی کلاسی صفحه(7)

    فیلم «آیندهٔ تلفن همراه » و بخشی از فیلم «یک روز شیشه ای » را، که از برنامهٔ فناورانه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، ببینید و پاسخ آنها را با پاسخ های خودتان مقایسه کنید.
    نقش و جایگاه شما در این آینده چیست؟ 1)مانیز میتوانیم درآینده به حد بالای علم برسیم و تصورات کنونی بشر را تحقق بخشیم؛و سطح وسیع‌تری را از ارتباط فراهم کنیم.
    آیا همهٔ این پیشرف تهای فناورانه و دنیای رسانه ای میتواند جایگزین «ارتباطات میا نفردی » شود؟ چه ویژگی هایی در «ارتباطات انسانی » هست که در «ارتباطات رسانه ای » نیست؟ 2)خیر؛در ارتباط انسانی عواطف و احساسات که از نیاز های اساسی و حیاتی انسان است و خود را که در ارتباط رسانه‌ای تحقق نمی‌یابد.
    در آینده ای که ویژگی های آن توصیف شد، جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیا چیست و کدام یک از آنها دیگری را به خدمت خواهند گرفت؟ آیا جایگاه و سطح تفکّر در انسان افزایش پیدا خواهد کرد؟ چرا؟ 3)الف:فناوری و اشیا به انسان‌ها خدمت می‌کند و آن ها را جای نیروی انسانی برای کار را میگیرند.
    ب)بله؛زیرا توانسته به سطح بیشتری از دانش دست پیداکند ولی با این ضرر که سطح عاطفی بین افراد کاهش می یابد.
    انیشتین، زکریای رازی و بسیاری از بزرگان دیگر، یافت ههای خود را زمانی ارائه کردند که تعداد بسیار محدودی از فناور یها و رسان هها وجود داشت. آیا می توان ادعا کرد که سطح دانش و تفکّر این افراد نسبت به آیندگان کمتر بوده است؟ چرا؟
    4) آن ها در دوران خودشان سعی کردند که علم ودانش را توسعه ببخشند و درست اندیشیدن را گسترش بدهند

    گفت و گوی کلاسی(8)
    رسانه ها انواع متنوعی دارند. در جدول زیر، برخی خصوصیات رسانه ها با هم مقایسه شدهاست. شما چه نکاتی می توانید به آن اضافه کنید؟ یادتان باشد که سواد رسانه ای می خواهداز یک مصرف کننده منفعل، ساده و خام، یک مخاطب فعال، خلاق، هوشمند، جست وجوگرو گزینش گر بسازد که هم تولید مناسب و هم مصرف متناسب داشته باشد.
    خصوصیات کتاب و مطبوعات چاپی رادیو تلوزیون رسانه های نوین اینترنتی
    انتقال متن هست نیست هست هست
    انتقال تصویر ثابت هست نیست هست هست
    انتقال صدا نیست هست هست هست
    انتقال تصاویر متحرک نیست نیست هست هست
    تعاملی بودن هست نیست هست هست

    عکس و مکس صفحه(9)


    از این تصویر در می یابیم که در زمان قدیم کودکان بیشتر با هم در ارتباط بوده اند و با هم بازی میکردند و اینکه تفریحاتشان بیشتر جنبه جنبشی و حرکتی داشته و سالم تر از تفریحات امروزی بوده است.ولی امروزه ارتباط کودکان با یکدیگر کم شده است و آنها بیشتر در فضای مجازی فرو رفته اند وتفریحاتشان دیگر تحرکی نیست.
    فعالیت در خانه(10)
    مزایا و چالش های آموزش مجازی
    مزایا چالش ها
    کاهش هدر دادن زمان در انجام فعالیت ها پایین آمدن سن بلوغ
    دسترسی سریع تر به مطالب دلخواه و مورد نیاز کاهش ارتباطات جمعی
    امکان ارتباط سریع و راحت به نقاط مختلف کاهش اجتماعی شدن نوجوانان
    افزایش یادگیری تغییر هویت افراد در فضای مجازی و رسانه ای
    رساندن پیام خیلی سریع و بدون تحریف تک بعدی شدن افراد

    گفت و گوی کلاسی صفحه(11و12)
    اکنون فیلم «در بشقاب تو یا ... » را تماشا کنید و سپس به پرس شهای زیر پاسخ دهید:
    هرچه دربارهٔ تصاویر به یاد میآورید بیان کنید! نور، صوت، صحن ها و زوایای دوربین چطورکنار هم قرار گرفته اند؟موتور- ماشین-غذا-حشرات-پختن غذا-کشاورزی-دانشمندان-تعداد افراد کره زمین در جند سال آینده
    چه چیزهایی در این فیلم، احساسات شما را برانگیخت یا شما را به تعجب و تفکّر واداشت؟تنوع غذایی در ملت های مختلف وافزایش جمعیت در اینده و چگونگی تهیه غذا
    افراد را توصیف کنید! چه شکلی هستند؟ چه کار می کنند؟ چه پوشیده اند؟افراد ساده هستند وپوشش ساده ای دارند و غذا های عجیب و غریبی میخورند
    با توجّه به تفاوت برنام ههای غذایی ملت های مختلف، چه پیا مهایی از تنوع سبک زندگی دریافت می کنید؟در جهان افراد با چهره ها و فرهنگ های مختلفثی زندگی میکنند.
    این بار تصویر را قطع، و فقط صدای فیلم را گوش کنید.
    چه کلماتی به کار برده می شود؟ آیا این کلمات، بار معنایی، ارزشی یا احساسی خاصی دارند؟جمعیت افراد وتراکم جمعیت_به نوعی هشدار هست و انسان را به فکر اینده فرو میبرد
    چه کسی این کلمات را میگوید؟ به نظر شما مخاطبان اصلی این فیلم چه کسانی هستند؟ چرا؟فردی آینده نگر و دانشمند_کسانی که به مصف بی رویه پرداختند_تا ذبه فکر آینده خود باشند
    سازندگان این فیلم، چه هدفی را دنبال می کنند و چه پیامی را م یخواهند به شما برسانند؟اینکه اگر رعایت نکنید در آینده با مشکل رو به رو خواهید شد و زندگی سختی خواهید داشت.
    از چه نوع صداهایی )موسیقی، اِفکت، صدای انسانی و صدای جانبی( استفاده شده است؟یک نوع صدای خاص که توجه انسان را به خود جلب میکند و او را به فکر وا میدارد.
    آیا احساسات و برداشت همهٔ همکلاس یهای شما، «کاملاً » مشابه یکدیگر است؟خیر چرا؟زیرا نوع تفکر و بینش انسان ها با هم متفاوت است.
    عناصر به کار گرفته شده در این فیلم )نور، صدا، تصاویر، زوایای دوربین و...( بیشتراحساسات شما را تحت تأثیر قرار م یدهند یا شما را به تفکّر وا می دارند؟ چرا؟به تفکر وا میدارد و به نوعی هشدار میدهد.
    از طریق تأثیرگذاری بر احساسات است یا واداشتن شما به تفکّر بیشتر برای تصمی مگیری درست تر؟وقتی رسانه ای فکر یا نظری را به شما ارائه می کند آیا به دنبال تلقین اندیش ههای فرستنده پیامچرا؟ مثال بزنید.وا داشتن انسان ها به تفکر زیرا انسان باید در زندگی خود برنامه داشته باشد برا مثال در مصرف آب.
    اگر قرار باشد شما این فیلم را برای گروه سنی دیگر یا مردم کشوری دیگر بازطرّاحی کنید، چه تغییراتی در آن می دهید؟ چرا؟در کیفیت و رفتار و نوع لاس پوشین انسان زیرا توجه را به خود جلب میکند.
    گفت و گوی کلاسی صفحه(16)
    فیلم کوتاه «شغل دروغین » را مشاهده، و دربارهٔ متن، زیر متن و فرا متن آن گفت وگو کنید.

    برداشت خود را در زمینهٔ لایه های سه گانهٔ پیام دربارهٔ جملات زیر و تصاویر بعد از آن مطرح کنید:


    بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم فونتِ تمامِ نام ها «ب نازنین » شد
    اگر با دیگرانش بود میلی چرا جام مرا بشکست لیلی متن:خود شعر زیر متن:دلتنگی و دوری فرامتن:فردی که با نرم افزار ورد کار کرده و فونت را میشناسد


    و در سوگندهای خود مانند آن کسی نباشید که پشم های تابیدهٔ خود را پس از بافتن از هم می گسست و رشته رشته می کرد. سوگندهای خود را دستاویز خدعه در میان خویش قرار می دهید تا به این وسیله گروهی مال و ثروت بیشتری از گروه مقابل به دست آورد. جز این نیست که خدا شما را بدین وسیله آزمایش می کند و قطعاً روز قیامت آن چه را که دربارهٔ آن اختلاف می کردید آشکار می سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می نماید.
    متن:خود آیه زیرمتن:عهد شکن نباشید فرامتن:به سوگند خود عمل کنید تا به بهشت بروید
    می سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می نماید. )نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 41 (.
    متن:خود سخن زیرمتن: با احساسات تصمیم نگیریر فرامتن:توجه به شرایط زمان حضرت علی(ع)بحث خوارج

    متن:فردی جلوی آیینه وایساده و خود را زیبا تصور میکند
    زیرمتن:ظاهرسازی-مد-توجه بیش از حد زیبایی

    فرامتن:شرایط الان بحث کلیشه دبدن اینکه17%لوازم آرایشی را در ایران مردان میخرند
    متن:افرادی دارن آلودگی را مخفی میکنند
    زیرمتن:تصویر بیرون پنجره نماد کشور های صنعتی است که با ادامه دادن روند توسعه در حال نابودی زمین هستند اما به جای چاره اندیشی در حال پنهان کردن هستند.ظاهرسازی کشور های توسعه یافته با حفظ زمین
    فرامتن: کشورهای توسعه یافته تعهد کرده اند که تا سال 2020 فعالیتهای صنعتی خود را کم کنند نکته که دانستن آن در درک ما از مفهوم تصویر اثرگذار است


    متن:تبلیغ کیک
    زیرمتن : کیک ما متنوع است
    فرامتن : توجه به ماه و مناسبتهای آن

    متن: تبلیغ ساندویچ
    زیرمتن : با توجه به نوشته آن یک افطار سبک
    فرامتن: توجه به ماه نزد مسلمانان چون اشاره به افطار سبک دارد

    متن:تبلیغ پیتزا
    زیرمتن: پیتزای ما برای عید و جشن
    فرامتن : توجه به کریسمس شکل پیتزا شبیه کاج در جشن کریسمس است


    متن : یک خانواده را نشان می دهد
    زیرمتن: قسمت پدرمچاله شده است یعنی مشکلات خانواده بردوش پدر است، مادر نقش حمایتی را در خانواده دارد چون به بچه ها نزدیک تر است و دستش پشت پدر است ، پدر از اعضای خانواده فاصله دارد و...
    فرامتن : درک ما از خانواده سنتی در ایران

    متن: مصرف رسانه ای
    زیرمتن : اهمیت هر کدام از رسانه ها اینکه در یک تصویر کتاب روی میز است و در یکی تلویزیون نشان دهنده اهمیت هر کدام برای مصرف کننده است
    فرامتن : ندارد

    متن: رسانه های مختلف
    زیرمتن : تغییر رسانه ها در گذرزمان از گذشته با کنون مثلا قبلا عکسها مون رو قاب می گرفتیم و می ذاشتیم دیگران ببینند الان تو می ذاریم تو اینستاگرام
    فرامتن: افرادی که با رسانه های جدید کار کرده و آشنایی دارند درک متفاوتی دارنداز کسانی که مثلا اینستاگرام را نمی شناسند

    عکس و مکث

    استقبال از رسانه های جدید و عدم علاقه مندی به کتاب خوانیبیشتر بدانیم( کتاب رسانه ی نخبگان هست به این علت که قدرت تفکرو تحلیل شما را بالا می برد اما رسانه احساسات شما را برمی انگیزد و تفکرات خودش را القا می کند

    فعالیت در خانه
    با راهنمایی معلّم و توافق هم کلاس یها یک فیلم سینمایی را انتخاب و در آن، متن، زیر متن و فرامتن را مشخّص کنید. موارد زیر، برخی از مواردی است که می توانید به آنها توجّه کنید:
    نام شخصی تهای مثبت و منفی در فیلم
    پوشش افراد )نوع لباس، رنگ، طرح و...(
    محیط و پس زمینهٔ تصاویر فیلم )محل جغرافیایی، هوای آفتابی یا بارانی، موقعیت اقتصادی،وضعیت اجتماعی..(
    پِ یرنگ )سیر فیلمنامه، وقایع حاشی های که به متن اصلی اضافه شده است، نوع روایت و..)
    پایا ن بندی فیلم )تلخ یا شیرین، سرنوشت قهرمان، فرجام شخصیت ها و...(

    گفت و گوی کلاسی صفحه(20)
    فیلم « سواد رسانه ای در یک دقیقه » را ببینید و به پرسش های پایانی آن پاسخ دهید.
    فیلم « سواد رسانه ای در یک دقیقه » را ببینید و به پرسش های پایانی آن پاسخ دهید. مخاطب در چه مواردی است؟!
    سواد رسان های اصرار دارد که مخاطبان منفعل، فعّال؛ مخاطبان فعّال، هوشمند و حتّیمصر فکنندگان، تولیدکنندگان خلّق شوند! پژوهش ها در مورد 90 محصولی که بینسال های 1384 تا 1389 شمسی فروششان در جهان به سرعت افزایش یافته است، نشانداده که مه مترین عامل، عنصر «خلاقیت » در تولید، طرّاحی و تبلیغات بوده است.
    پیام اصلی درس سه )که در فصل های بعدی، بیشتر به آن م یپردازیم( این است که هر مخاطب فعاّلو خلّق در رویارویی با هر پیام رسان های، پنج پرسش کلیدی را مانند پنج گذرواژه یا نگهبان در ورودیدر نظر م یگیرد و با نگاه دقیق و درک عمیق، با آن روبه رو م یشود. که عبارت است از:
    از چ ه فنونی برای جلب توجّه مخاطب استفاده شده است؟ )قالب/ چهارچوب(
    چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک م یکنند؟ )مخاطبان/ گیرنده(
    چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ )هویت/ فرستنده و مؤلف(
    چرا این پیام فرستاده شده است؟ )هدف/ انگیزه(
    چه سبک زندگی، ارز شها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ )محتوا/ پیام(
    از آنجا که تلویزیون، عموم یترین رسانهٔ جمعی به شمار می رود که همگی از آن خاطره های زیادی
    داریم و مخاطب آن محسوب م یشویم، مثال این درسمان را از برنامه های تلویزیونی انتخاب می کنیم.
    گفت و گوی کلاسی صفحه(22)
    بخشی از یک برنامهٔ تلویزیونی )مانند خندوانه، نود و ...( را که خودتان با توافق دبیر محترمتان ضبط کرده اید در کلاس تماشا، و با پرس شهای زیر آن را بررسی کنید
    برنامهٔ منتخب شما کدام ساختار، قالب یا گونهٔ ارائهٔ پیام از طریق تلویزیون را دارد؟
    قالب: طنز
    چه مفاهیم و موضوعاتی به شیوهٔ مستقیم و غیرمستقیم در این برنام ه منتقل شده است؟
    مفاهیم مستقیم و غیر مستقیم : مستقیم طنز، سرگرمی، غیر مستقیم : فرهنگ سازی، توجه به کتاب و کتابخوانی، تقابل با لطیفه های قومی، وحدت ملی، خود دکور خندوانه هم نمادی از پرچم ایران است، آواهای محلی، شخصیت محلی در برنامه ،مهمانهای از قومیت های مختلف کشور همه نشان از توجه به وحدت ملی دارد ، تبلیغات هم زیاد دارد برای ایرانسل، وسایل خانگی اسنوا و ....
    چه کسی تولیدکننده و مالک پیام است؟مالک شبکه:رامبد جوان
    چه کسانی جامعهٔ هدف یا استفاد هکنندگان این برنامه هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟ جامعه هدف: همه ی مردم
    چه سبک زندگی، ارز شها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟
    : شادی ، تکثرگرایی، کمپیهای علمی و آموزشی
    بخشی که حذف شده است می شود گفت مثلا جنبه علمی ندارد، جنبه خبری ندارد و ...
    آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگریهمین معانی آشکار و پنهان را دارد؟
    .خیر همه می دانیم که شادی و مفهوم شادی در فرهنگ های مختلف فرق می کند مطالبی که برای ما خنده دار است مثل تصویر که دستهای جواد رضویان بسته شده است ممکن است در فرهنگ دیگری یا برای شخص دیگری توهین محسوب شود و ممکن است ما بهم خندیدن را قبول داشته باشیم ولی در جایی دیگر نوعی بی اخلاقی محسوب شود و ......

    فعالیت گروهی(24)
    در گروه، تبلیغات بازرگانی و فرهنگی زیر را با پنج پرسش کلیدی سواد رسانه ای، بررسی و تحلیل،و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.


    فرستنده : مدافعان صلح جهانی
    مخاطب: افکار عمومی جهان
    هدف: آگاه سازی مردم از پشت صحنه کسانی که دم از صلح می زنند
    قالب: تصویر
    پیام: نظام جهانی را تعریف می کند که با شعار آزادی در پی فریب افکارعمومی ست


    فرستنده :سازمان مبارزه بامواد مخدر
    گیرنده : معتادین و افراد درمعرض خطر
    هدف : هشدار مبنی بر اینکه اعتیاد یا سیگارکشیدن کشنده است
    قالب: عکس
    پیام: سبک زندگی سلامت محور و تأیید کردن ارزش سلامتی


    فرستنده :وزارت فرهنگ وارشاد
    گیرنده: خانواده ها
    هدف: فرهنگ سازی
    قالب : پوستر
    پیام: توجه به خانواده و اینکه باید طرز درست استفاده از موبایل رایاد بگیریم


    فرستنده : شرکت سازنده خمیردندان
    گیرنده: نسل جوان
    هدف: سود آوری و تبلیغ
    قالب: تصویر
    پیام: خمیر دندان ما دندانهای شما را مقاوم می کند


    عکس و مکث(25)

    هر چه فناوریها پیشرفته تر می شوند انسانها چاق تر می شوندبه این دلیل که تحرک ما کم می شود

    فعالیت در خانه(25)
    به همراه خانوادهٔ خود پنج پرسش کلیدی را در مورد تصاوير زير، مطرح کنید و پاسخ کلیدی را در جای خالی بنويسيد.


    فرستنده: طرفداران محیط زیست
    مخاطب: همه مردم
    هدف: حمایت ازمحیط زیست
    قالب: پوستر
    پیام: هشدار در مورد اینکه در اثر فعالیتهای ما، زمین در حال گرم شدن است

    فرستنده : حامیان هنرمندان
    مخاطب: همه مردم
    هدف: فرهنگ سازی در اهمیت هنر و هنرمند
    قالب: کاریکاتور
    پیام: هنر هنرمند از درونش نشأت می گیرد

    فعالیت گروهی(28)
    در بحبوحهٔ جنگ امریکا علیه صدام، تصویر بالا در فضای اینترنت و همچنین شبکه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد. در کلاس به دو گروه تقسیم شوید، یک گروه تصویر سمت راست و یک گروه تصویر سمت چپ را بررسی کند و به پرس شهای زیر پاسخ دهد:
    تصویر در نگاه اوّل، چه پیامی را به بیننده انتقال می دهد؟خشم و خشونت
    چه احساساتی را در وی بر می انگیزاند؟حس انتقام جنگ
    چه تصویری از سربازان عراقی و امریکایی ارائه می کند؟ تصویر اصلی تصویر وسطی است تصویر سمت راست را شبکه سی ان ان پخش کرده است و تصویرسمت چپ را شبکه الجزیره درحقیقت در بازنمایی پیام واقعی است منتهابه صورت گزینیشی آن بخشی از آن منتشر می شود که مخاطب را تفسیر و تحلیل تولید کننده پیام برساند
    در نهایت، بیننده دیدگاهش نسبت به نقش امریکا درجنگ عراق، مثبت خواهد بود یا منفی؟منفی
    سپس پاسخهای دو گروه را با یکدیگر و تصویر وسط مقایسه کنید.

    گفت و گوی کلاسی(29)
    مسلّم است که تا به حال نمون ههایی از فنون بازنمایی را، مانند آنچه در بالا ذکر شد در بخش های خبری یا فیلم و مجموعه های تلویزیونی دید هاید. در آنها تأمّل، و نمونه هایی از آن را بیان کنید. فیلم «رؤیای روزانه » را ببینید. در دنیای امروز هر کس با ساد هترین ابزار در کسوت تولیدکننده و گاه بدون رعایت قوانین می تواند پیام و محتوا تولید کند. نمون ههایی از این گونه را که در زندگی خود دیده اید برای هم کلاس یهایتان بیان کنید.
    فیلم300 که در آن ایرانی ها رو به صورت وحشی نشان داده بود.
    فعالیت گروهی(31)
    هر گروه یک پرسش از پرسش های زیر را انتخاب، و با بررسی آثار رسانه ای پیرامون خود بازنمایی از آنها را گزارش کند. آیا ذهنیتی که در مورد موضوع هر پرسش وجود دارد، ناشی از بازنمایی رسان های است؟ به بیان دیگر قضاوت کنید هر بازنمایی چه میزان با واقعیت تطابق دارد!
    معلمها در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟
    معلم: سطح زندگی متوسط رو به پایین، دارای مشکلات اقتصادی، در صدد رفع مشکلات خارج از مدرسه دانش آموزان و...
    دانش آموزان در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟ آیا تفاوتی میان «بازنمایی دانش آموز » و «دانش آموز » در جامعهٔ ما وجود دارد؟دانش آموزان: دانش آموزان درس خوان اکثرا فقیر یا قشر متوسط ، عینکی، دانش آموزان شرور اکثرا ثروتمند و...
    پزشکان و جامعهٔ پزشکی چطور بازنمایی شده اند؟
    پزشکان: طبقات بالای جامعه، بااخلاق، زندگی خوب ، فهمیده و...
    یک فوتبالیست معروفِ شاغل در لیگ ایران چطور بازنمایی شده است؟فوتبالیست معروف: بسیارپولدار، اهل خوشگذرانی، پول زیادی می گیرد ولی کار زیاد چندانی انجام نمی دهد، دارای قرار دادهای سنگین و...
    به نظر شما در بازنمای یهای رسانه ای، کدام شغلها مورد اهانت و کدام شغ لها مورد عنایت قرارمی گیرند؟
    شغل های مورد اهانت : کارگری مخصوصا کارگر ساختمانی، واسطه گری و ... شغل های موردعنایت: وکالت ، پزشکی و...
    بازنمایی مردم شهرهای ایران چگونه است؟ مثلاً یک تهرانی در رسانه ها چگونه بازنمایی می شود؟مردم شهرهای ایران : مثلا اصفهانی های خسیس، شیرازیها تنبل و...
    شهر تهران چطور بازنمایی می شود؟شهر تهران: شلوغ، ترافیک زیاد، کثیف و...
    موارد دیگری به پیشنهاد شما:یک تهرانی : با سواد ، با کلاس ، لهجه زیبا، شیک پوش و....
    عکس و مکث(32)

    رسانه ها ذهن ما را مشوش می کنند( فنجان قهوه نشان می دهد که اوقات فراغت و آرامش فرد است یا سرصبح است)

    گفت و گوی کلاسی(34)
    آ یا شباهت و تفاوتی بین یافته ها مشاهده م یکنید؟ هر یک از موارد زیر در رسانه ها چگونه نمایش داده می شود:
    تعداد اعضای خانواده
    ترکیب اعضای خانواده
    نقش اعضا در خانواده
    روابط بین اعضای خانواده
    تصویر ص 33 دو بازنمایی متفاوت درموردخانواده رانشان می دهد تک فرزندی و خانواده با فرزندان زیاد که هر کدام دریک دوره از سیاست های کشور ما مورد توجه بوده است

    گفت و گوی کلاسی(36)
    با توجّه به بررسی و مطالعه ای که در مورد بازنمایی رسانه ها در موضوع خانواده کرده اید، اینک بگویید کدام یک از تصاویر زیر توسط رسانه ها در مورد خانواده، نقش های خانوادگی و فضای خانه به کلیشه )انگاره( تبدیل شده است؟ دلایل و شواهد خود را ذکر، و مواردی نیز به آن اضافه کنید.
    پدر به عنوان شخصیتی دلسوز که در کشاکش حوادث خانواده، نقش سپر بلا و سنگ زیرین آسیاب را بر عهده دارد.کلیشه
    پدر به عنوان شخصیتی دیکتاتور که بدون علم و آگاهی، دائماً حرف زور می زند.کلیشه نیست
    مادر به عنوان فردی مهربان و فداکار که پناهگاه و محور عاطفی برای همهٔ اعضای خانواده است.کلیشه است.کلیشه
    محیط خانه همراه با مبلمان و گف توگو و دیدن تلویزیون، همراه با نشستن روی مبل و استفاده از میز ناهارخوری.کلیشه نیست
    آشپزخانۀ باز در محیط خانه در مقابل آشپزخانهٔ جدا و دور از چشم میهمانان کلیشه
    فضای خانۀ روستایی یعنی فضاهای باز با رنگ سبز و زندگی در دل طبیعت کلیشه
    گفت و گوی کلاسی(38)
    به نظر شما، چه کلیش های )انگاره ای( از ایرانیان در ذهن مردم جهان توسط رسان هها شکل گرفته است؟ شما چه نمون ههایی از انگاره سازی ایران، ایرانیان و مسلمانان در صنعت سینمای جهان سراغ دارید؟درباره ایران نیز این رسانه ها کوشیده اند که رابطه فقر، فلاکت و بدبختی و زندگی جاهلانه را منتسب به انقلاب اسلامی کنند. این در حالی است که از گذشته سیاه و تاریک و ظلم و ستم دوران شاهنشاهی یک تصویر نیز نشان نمی دهند
    حال فیلم «معرّفی ایران » را ببینید. در این فیلم، ایران و ایرانی چگونه بازنمایی شده است؟ به نظرشما چگونه می توان این گونه بازنمای یها را در ذهن مردم جهان به انگارهٔ ذهنی آنها از ایرانیان تبدیل کرد؟فیلم300 درآن مردم ایران به صورت مردمان وحشی نمایان شده است
    آیا در ذهن شما، کلیشه ای )انگاره ای( از مردم ژاپن یا چین یا امریکا وجود دارد؟ اگر آری در مورد علّت ها و چگونگی تشکیل آن و همچنین میزان واقعی بودنش در کلاس گفت وگو کنید. می توانید این گف توگو را به سایر ملّت ها نیز توسعه دهید.پیشتاز در علم فناوری جهانبه عنوان مثال این کشور مدتی پیش 3 ربات انسان نمای اندرویدی را معرفی کرد که براحتی می‌توانند با انسان ارتباط برقرار کنند
    های فیلم «زود قضاوت نکن » را مشاهده کنید؛ سپس بگویید تأثیر جنایات وهابیت و گروهک قارچ گونه ای مانند داعش در بازنمایی از اسلام در جهان چگونه بوده است. آیا این تصویر، به انگاره ای برای بازنمایی اسلام تبدیل شده است؟ آیا ایجاد انگاره به منظور تصویر قساوت و خون ریزی و ترور، برای وهابیت و داعش، درست است؟
    داعش با ارائه یک هویت جمعی مبتنی بر آموزه‌های تکفیری و با شعار بازگرداندن افتخار و عزت‌نفس مسلمانان و نیز تعریف هویت‌های برون‌گروهی، توانسته طیف وسیعی از مسلمانان و نوکیشان را به خود جذب کند. داعش به‌طور مستمر در پی ایجاد فضای دوقطبی و تأکید بر هویت درون‌گروه و برون‌گروه است و با استفاده از این فضا، هویت خویش را هویت خالص و برتر و هویت مقابلش را اهریمنی و پست معرفی می‌کند و به این وسیله به توجیه اقدامات خشونت‌آمیز خود می‌پردازد.

    عکس و مکث(38)

    جنایات داعش را نشان می دهدکه این کار را با نام خدا و اسلام انجام می دهند به همین دلیل اسلام و مسلمانی مردم جهان را یاد داعش و جنایات آن می اندازد

    فعالیت در خانه(39)
    یکی از دو فعّالیت زیر را انجام دهید.
    بررسی کنید که چه رابط های بین دو مفهوم کلیشه )انگاره( و نام تجاری )برند( وجود دارد؟
    برند احساس باطنی ودرونی شخص درباره¬ ی یک محصول، خدمت یا شرکت است. کلیشه سازی)انگاره سازی( نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می افتیم.
    فعالیت گروهی(41)
    آیا پیامی رسانه ای را به یاد می آورید که تأثیر بسیاری بر شما گذاشته باشد تا جایی که آن را هیچ وقت یا تا مدّت ها فراموش نکرده باشید؟بله
    این پیام توسط چه رسانه ای به شما منتقل شده است؟ علّت اثرگذاری آن چه بود؟گوشی_استفادخ از فنون تداعی معانی
    متن صفحات بعد را با روش «تدریس اعضای تیم )گروه( » به هم آموزش دهید.
    به گروه های پنج یا شش نفره تقسیم شوید، به هر یک از اعضای گروه شماره ای اختصاص دهید.
    هر عضو گروه دو یا سه عنوان از فنون اقناع را بررسی و تحلیل کند. در این تحلیل سعی کنید ویژگی های هر فن و مثال های ذکر شده در متن را استخراج کنید و مثال هایی نیز به آن بیافزایید.
    سپس افراد هم شماره از همۀ گروه ها در جایی از کلاس یک گروه تشکیل دهند،شماره های یک در یک گروه، شماره های دو در یک گروه و ... .
    اعضای گروه جدید، آموخته های خود دربارۀ فنون مورد بررسی را برای یکدیگر توضیح می دهند؛ مثال های اضافه شده را با یکدیگر تبادل می کنند و یادگیری خود را تعمیق می بخشند.
    هر دانش آموز به گروه اولیۀ خود باز می گردد و فن مورد نظر را به هم گروهی هایش تدریس می کند و به این طریق ضمن یادگیری فنون، مهارت های ارائه را نیز تمرین می کند.
    پس از پایان این مرحله معلم به طور تصادفی از تعدادی از دانش آموزان می خواهد هر یک فنی را تعریف کنند، در صورت نقص یا کمبود، تعاریف با هدایت معلم محترم توسط دانش آموزان اصلاح و تکمیل می شود.
    گفت و گوی کلاسی(45)
    اکنون تعدادی فیلم، پوستر، خبر و شعر به شما ارائه می شود. در هر یک از آنها فن یا فنونی از اقناع به کار گرفته شده است. با استفاده از متن صفحات بعد، این رسانه ها را تحلیل و فنون به کار گرفته شده در هر یک را شناسایی کنید. توجّه کنید که در نمونه های ارائه شده تعدادی از آنها به کار گرفته شده است.

    تداعی مغانی استفاده از افراد زیبا

    نماد

    ترس

    طنز


    مقایسه

    شدت
    ادعای آشکار

    فعالیت در خانه(48)
    محیط اطرافتان )تلویزیون، تارنماها/ وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، تابلوهای تبلیغاتی و...( را با دقّت مورد مشاهده قرار دهید. دربارۀ فنون و شیوه های اقناع که خواندید به ویژه آنهایی که در این درس نمونه ای برایشان ارائه نشد، حداقل سه نمونۀ قابل نمایش بیابید و جلسۀ آینده به کلاس ارائه کنید. در جلسۀ بعد، هیئتی از داوران به شما امتیاز خواهند داد؛ خودتان را آماده کنید. معیارهای امتیازدهی شامل موارد زیر است:
    انتخاب نمونه های گوناگون از انواع رسانه ها ) 3 امتیاز(
    تشخیص فنون اقناع در نمونه ها ) 3 امتیاز(
    تسلّط در ارائه به کلاس) 3 امتیاز(
    رسانه تلوزیون تلفن موبایل
    فنون اقناع ادعای آشکار تکرار شدت

    عکس و مکث(54)

    در این تصویر از فن ارابه(واگن)استفاده شده است
    فعالیت در خانه(54)
    به طور حتم، شما در طول زندگی، تغییراتی در افکار و رفتار خود داشته اید. یکی از مؤثرترین پیام هایی را، که دریافت کرده اید و به اقناع و تغییری جدّی در شما منجر شده است، بررسی کنید و علّت این تأثیرگذاری قابل توجّه را بنویسید.
    سعی کنید برای انتقال یک موضوع مهم به دیگران، با استفاده از فنون اقناع و بازنمایی نمونه ای تولید کنید. به صورت گروهی نیز می توانید این فعّالیت را انجام دهید.

    تبلیغ ساندویچ

    منبع مطلب : bekhradian.blogfa.com

    مدیر محترم سایت bekhradian.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - پاسخ فعالیت ها ی درس دوم: پیام همبرگری

    موضوع درس دوم سه گانه پیام هست عنوان درس پیام همبرگری به همین دلیل انتخاب شده است که همانطور که همبرگر چند لایه دارد هر پیام هم جند لایه داره علاوه بر این سعی شده است که عنوانهایی برای دروس انتخاب شود که جذاب باشدپیام سه لایه دارد لایه اول متن هست که پیام رسانه ای را می خوانیم زیر متن منظور پنهان تولید کننده پیام هست و فرامتن بخشی از پیام هست که دست تولید کننده نیست بلکه درمخاطب وجود دارد و در درک او از پیام اثر گذار هست.

    درس بدون توضیح این موارد و با دیدن فیلم در بشقاب تو شروع می شود سوالها بر اساس مدل الیزابت تامن مطرح شده است که کتابش جزو منابع درس هم هست جند تا سوال اول که اشاره به این دارد که از تصاویر ، صدا، نور ، صحنه و … چه بیاد دارید اشاره به متن پیام دارد اما این که افراد چه شکلی توصیف شده اند شما چه درکی از برنامه غذایی ملت های مختلف می کنید و … اشاره به زیرمتن پیام دارد وسوال آخر که اگر بخواهید این پیام را برای افراد و گروه سنی دیگری …. تولید کنید چه تغییراتی می دادید می شودفرامتن مثلا فرض کنیدهمین پیام را بخواهیم برای بچه ها بفرستیم بهتر از انیمیشن و شخصیت های کارتونی جذاب استفاده کنیم که برای بچه ها جالب تر است یا برای ایران اگر می خواستیم بسازیم بحث ضایعات نان، غذاهایی که ذور می ریزیم را مطرح می کردیم و …

    متن میشه همین کلمات وواژه ها وآرایه های ادبی
    زیرمتن میشه هدفی که نویسنده شعرپنهانی وغیراشکاربه خواننده انتقال میدهد
    فرامتن اینکه ان شعرممکنه درهربستری یافرهنگی یاقومی وگروه سنی یاملیتی معنی متفاوت برداشت شود

    گفتگوی کلاسی ص16
    شعر سروچمان من چرا میل چمن نمی کند؟

    متن واژه ها و کلمات و وزن و قافیه

    زیرمتن. دلتنگی از دوری و بی محلی یار

    فرامتن از نظر یک نوجوان وجود جامعه ای که عشق و دلدادگی در آن مجاز است
    از نظر من وجود حجب و حیا در جامعه و غیر مجاز بودن دیدار ياز و دلدار

    گفت و گوی کلاسی ص 16

    فیلم شغل دروغین

    متن: مصاحبه شغلی، متن: دیالوگ ها، جملات و پیام های آشکار، تصاویر، نور و… که واضح دریافت میکنیم.

    زیر متن : جایگاه مادر و اهمیت نقش مادر،و توجه نمودن به سختی های نقش مادری و …

    فرامتن: اینکه افراد مختلفی از جنسیتهای و نژادهای مختلفی استفاده شده بود و عکس العمل هرکدام به بخش های مختلف مصاحبه و به نقش مادر متفاوت بود

    بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم  ….

    متن : خود شعر

    زیرمتن: دلتنگی و دوری

    فرامتن: فردی که با نرم افزار wordکار کرده و فونت را می شناسد درکش از کسی که فونت را نمی شناسد از این بیت متفاوت است

    اگر بادیگرانش بود میلی ….

    متن: خود شعر

    زیر متن: لیلی مرا دوست دارد

    فرامتن : کسی که داستان لیلی و مجنون را شنیده باشد درک متفاوتی دارد از کسی که نشنیده است

    آیه 92 سوره نحل :ص16

    متن : خود آیه

    زیرمتن : عهد شکن نباشید

    فرامتن : شرایط تاریخی که این آیه نازل شده است که می توانید از کتابهای تفسیر استخراج کنید ( نکته اینکه درک مفاهیم قرآن احتیاج به دانستن فرامتن آن دارد وگرنه ما را دچار تفسیرهای ظاهری از آیات می کند)

    سخن حضرت علی(ع) :ص16

    متن خود سخن

    زیرمتن : با احساسات تصمیم نگیرید

    فرامتن: توجه به شرایط تاریخی زمان حضرت علی (ع) بحث خوارج

    عکسها

    عکس بالای ص18

    متن : فردی جلوی آینه ایستاده و خودش را زیباتر تصورمی کند

    زیرمتن: ظاهر سازی ، مد، توجه بیش ازحدبه زیبایی

    فرامتن : شرایط الان بحث کلیشه بدن اینکه 17 درصد لوازم آرایش رادر ایران مردان می خرند

    عکس سمت چپ پایین ص 17

    متن:افرادی دارند آلودگی ها را مخفی می کنند

    زیزمتن: تصویر بیرون پنجره نماد کشورهای صنعتی است که با ادامه دادن روندتوسعه درحال نابودی زمین هستند اما به جای چاره اندیشی در حال پنهان کردن هستند ، ظاهر سازی کشورهای توسعه یافته با شعارهای حفظ زمین

    فرامتن: کشورهای توسعه یافته تعهد کرده اند که تا سال 2020 فعالیتهای صنعتی خود را کم کنند  نکته که دانستن آن در درک ما از مفهوم تصویر اثرگذار است.

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - درس 21 من از رسانه ها هوشمندانه استفاده می کنم

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    من  از رسانه ها  هوشمندانه  استفاده می کنم !

    بحث اعتیاد مجازی – مخاطب برای رسانه سرمایه است. پس از حداکثر جذابیت استفاده می شود. جذب گاهی به حدی می رسد که به اعتیاد ختم می شود.

    در فضای سرریز اطلاعات ، هر رسانه ای در تلاش است که ما را به خودش جذب کنه اگه نتونیم کنترلش کنیم و به عبارتی رژیم بگیریم ، دچار وابستگی یا اعتیاد رسانه ای می شیم

    تحلیل عکس ص ۱۶۱
    مربوط به فردمعتادبه شبکه های جمعی رانشان میدهد که در اثر سریز اطلاعاتی که از طریق نرم افزارهای تلفن همراه مانند تلگرام، اینستا گرام، یا در صفحات وب و ایمو، وات ساپ و…… دریافت کرده پس دچار اشباع رسانه ای ( اطلاعات بیش از مورد نیاز) شده است.

    در نتیجه : 1 _ اضافه بار اطلاعاتی ( عدم همگانی داده ها و اطلاعات)

    2 _ اضافه بار اطلاعاتی منجر به اضطراب اطلاعاتی می شود. مانند روزی که گوشیت گم شه یا خونه فرا موش کنی یا خراب شه یا دسترسی به اینترنت نداشته باشی ( اضطراب داری) انگار که یه چیز مهمی رو از دست دادی و نداری.

    3_ منجر به اعتیاد رسانه ای می شود

    سرریزاطلاعات چی هست وچگونه بوجود آمده؟

    ازآنجایی که فرصت استفاده ازرسانه ها برای همه هست وفردمیتونه درکمترین زمان وباکمترین هزینه پیام خود راجهانی کند وهمین عامل باعث شده که پدیده سرریزاطلاعات بوجود آید

    سرریزاطلاعات یعنی اینکه درمورد یک موضوع بیش ازاندازه اطلاعات وجودداشته باشد.

    پیامداین پدیده سرگردانی واسترس واضطراب افرادمی باشدکه نمیتواند دررابطه باموضوعی بریک تصمیم بماندودرانتخاب اطلاعات مرددبوده چراکه نمیتواندازبقیه اطلاعات صرف نظرکند.

    اعتیاد رسانه ای

    زمانی که مامهارت انتخابگری رانیاموخته باشیم وفقط بدنبال تبلیغات جذابتروقانع کننده تر به استفاده ازرسانه ای وابسته شده باشیم هرچند موردنیازماهم نباشد،نتیجه ی چنین وابستگی اعتیاد رسانه ای رابوجود می آورد

    از دانش آموزان بخواهید متن صفحه 161 را مطالعه، تحلیل و به گفتگوی کلاسی ص 162 پاسخ دهید. از دانش آموزان بخواهید دلیل خود را برای پاسخی که داده اند، بیان کنند.

    امروز در جامعه ای بسر می بریم که افراد در کمترین برهه زمانی و با کمترین هزینه پیام های تولیدی خودشونو به صورت جهانی انتشار می دهند به این امر همون سرریز کردن اطلاعات می گن و از سوی دیگر رسانه ها رو می بینیم که هر یک سعی دارند با فنون اقناعی بهتر مخاطبان بیشتری رو جذب خودشون کنند . دانسته باشیم که اگه ما مخاطبان مهارت لازم رو در سواد رسانه ای اندوخته نکرده باشیم خیلی راحت جذب این گونه رسانه ها خواهیم شد و این جذابیت گاه آنقدر بالا هست که ما میل به بیرون آمدن از اونو نداریم این اصطلاح رو اعتیاد رسانه ای  می گویند .

    گفتگوی کلاسی ص ۱۶۲

    درپاسخ به سوال اول مثالهای زیادی وجود دارد که دانش آموزان هرکدام میتوانندذکرکنند مثلا درمورد علت سردرد،علت سکسکه ،علت خون دماغ،چگونگی درمان سرماخوردگی ،،،،،

    ✅سرریز اطلاعات باعث سردرگمی وبلاتکلیفی وافسردگی وعدم انتخاب درست وعدم مراجعه به متخصص ومشاورمورد نیازمیشود. اضافه بار اطلاعاتی – اضطراب – اعتیاد –
    ✅گاهاماها ازتجربیات خودمون درموارد مختلف اطلاعاتی راارایه میدهیم که ممکن است برای دیگران مفید باشد که این پیامدمثبت می باشد امابدلیل اینکه علمی نیست یا تمام وکمال نبوده میتونه منفی باشه. و منفی این که خودمان رو خیلی در گیر می کنیم. مدت ها و ساعت ها تلفن بدستیم. و هی عضو گروه های دیگر می شویم.

    ویژگیهای معتاد رسانه ای راازدانش آموزبپرسیم بهتره امااگرجوابی ندادن میتونیم بااشاره به منزوی بودن ،گوشه گیری ،پرخاشگری ووووفرد معتاد باشیم
    ✅اکثرا اعتیاد به تلفن همراه وشبکه های مجازی وبازیهای رایانه ای
    امروزه وابستگی به رسانه هاسن وسال وجنسیت نمیشناسه
    امامیشه گفت کودکان ونوجوانان بازیها- گوشی و اینترنت – وبزرگسالان تلفن همراه وشبکه های مجازی. تلویزیون و ماهواره در خانم ها مثل دنبال کردن سریال ترکیه ای
    ✅بی توجهی اطرافیان به فرزندان،جذابیت شبکه های مجازی،فرارازتنهایی فرد،پرکردن اوقات فراغت،بیکاری،دردسترس بودن ،و…

    باید جایگزین مناسبتری پیداکرد مثلا دیدوبازدیدها،تفریح ومسافرت،مطالعه،هدفمندی ومدیریت زمان و……

    ✅رابطه سرریزاطلاعات واعتیادرسانه ای؟

    بنظرمن رابطه وجود داره،چراکه گاهی برای رسیدن به یک مطلب درستتروقابل قبولترساعتهادرفضای مجازی سرگردانیم
    امانظرات دانش آموزان مهم است که بیان شود

    تحلیل عکس ص۱۶۲. (سمت راست)
    رسانه تلگرام بعنوان سدی مانع ارتباط ودوستی بین اعضای خانواده شده ونقش جداکننده بین خانواده رابرعهده گرفته

    دراثراستفاده بی رویه پدرازتلگرام ووابستگی زیاد به آن پسرخانواده مجبورهست که دادبزند تابرای شام دعوتش کن.

    تحلیل سمت چپ( سریز اطلاعاتی)
    ذهن مخاطبین به سطل آشغالی تشبیه شده که میتواندتوسط رسانه پرازآشغال شود
    منظورتاثیر رسانه برمخاطب رانشون میده که گاهاممکنه غلط باشه

    جدول صفحه 163

    با هدف ارزیابی وضعیت رسانه ای طراحی شده است. گزاره های جدول با هدف آگاه سازی دانش آموزان از نشا نه های اعتیاد رسانه ای انتخاب شده‌اند. دانش آموزان

    می با یست با استفاده از راهنمای مندرج در متن کتاب، جدول مربوطه را تکمیل و پس از ارزیابی جایگاه خود در رژیم مصرف رسا نه ای ، در باره ادامه یا بهبود وضعیت رسا نه ای خود تصمیم گیری کنند.

    اینکه شمایافراگیران می توانید خصوصیات فرد معتاد به رسانه رابنوسید.
    پس لازمه که فعالیت توسط دانش آموزان انجام شود وبامقایسه بادیگرهمکلاسیها فرد به تشخیص درستی ازخود دست یابد .
    یعنی اینکه آیافرد معتادرسانه ای هست یانیست.

    در پیام های منتخب صفحه 164 نمونه هایی از اعتیاد به بازی رایانه ای، تلفن همراه، اینترنت و شبکه های اجتماعی ارائه شده است.

    توضیح درمورد کادرهای ص ۱۶۴
    فراگیر بعدازانجام فعالیت قبلی بامطالعه این موارد بااحتیاط بیشتری ازرسانه باید استفاده کند.
    تحلیل عکس ص۱۶۴
    نشان ازاعتیاد رسانه ای دربین اعضای خانواده رامیدهدچراکه هرکدام باتوجه به سلیقه وانتخاب سعی داردازرسانه استفاده کند.

    تحلیل عکس ص ۱۶۵
    کلاس درسی رانشان میدهدکه دانش آموزی به علت وابستگی شدید به رسانه واستفاده بی رویه ونادرست ،باحالت خمودگی وبی خوابی بفکرلودکردن بازی رسانه ای هست

    منظورشب بیداریهای بعضی دانش آموزان که سعی میکنن درطول روزکه درکلاس هستن و یا اینترنت رایگان دارند بازیهایی رالودکنن وشب تادیروقت آن رابازی کنند

    عکس و مکث ص 165 . به اعتیاد رسا نه ای اشاره دارد. البته برخی از افراد هم هستند که اعتیاد رسا نه ای. ندارند اما برای استفاده از سهم دانلود رایگان از خواب خود گذشته و سا عات خواب و استراحت خود را صرف دانلود فیلم و…. می کنند.

    کلاس درسی رانشان میدهدکه دانش آموزی به علت وابستگی شدید به رسانه واستفاده بی رویه ونادرست ،باحالت خمودگی وبی خوابی بفکرلودکردن بازی رسانه ای هست

    منظورشب بیداریهای بعضی دانش آموزان که سعی میکنن درطول روزکه درکلاس هستن بازیهایی رالودکنن وشب تادیروقت آن رابازی کنند

    در این باره نیز باید گفتگو کرد، سلامت جسمی نیز یکی از اصول و قواعدی است که در رژیم مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

    فعالیت  در خانه  165

    انجام این تکلیف کمک میکندبه دانش آموزخصوصافردمعتادبه رسانه که مدیریت کند وباتوجه به امکانات وتوانمندی اقتصادی وشرایط خانوادگی وجامعه مصرف رسانه ای داشته باشد

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 3 روز قبل
    0

    فعالیت گروهی صفحه28

    ،مریم 3 روز قبل
    0

    خیلی ‌خوب

    ،مریم 3 روز قبل
    1

    برای‌دوسن

    خیلی عالی بود 13 روز قبل
    -2

    خیبییبلی خوب بود

    مهدی 21 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید