توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب آزمایش های علوم چهارم دبستان گرما و ماده

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    6276بازدید

    جواب آزمایش های علوم چهارم دبستان گرما و ماده را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    گام به گام درس 5 علوم چهارم

    گام به گام درس 5 علوم چهارم

    جواب فعالیت ها | آزمایش کنید | فکر کنید | گفتگو

    گام به گام علوم چهارم

    درس 5 :: گرما و ماده

    فعالیت صفحه 34 علوم چهارم

    وسایل و موادّ لازم: ماژیک، سه عدد لیوان شیشه‌ای، آب گرم و نیم ‌گرم و آب سرد
    1- سه لیوان بردارید و آن‌ها را شماره گذاری کنید.
    2- درون لیوان‌ها به ترتیب شماره تا نیمه آب سرد، آب نیم گرم و آب گرم بریزید.

    3- دو انگشت دست راست خود را درون لیوان آب گرم و دو انگشت دست چپتان را درون لیوان آب سرد قرار دهید و تا بیست بشمارید؛ چه احساسی دارید؟
    انگشتان دست راست گرم و انگشتان دست چپ سرد هستند.

    4- همان انگشت‌ها را درون لیوان آب نیم گرم (لیوان شماره 2) قرار دهید؛ چه احساسی دارید؟
    یادداشت کنید. انگشتی که داخل آب سرد بود آب نیم گرم را سرد و انگشتی که داخل آب گرم بود آن را گرم حس می‌کند.

    فعالیت صفحه 35 علوم چهارم

    1- درون یک لیوان فلزّی تا نیمه آب سرد بریزید.
    2- با استفاده از یک دماسنج الکلی، دمای آب را اندازه بگیرید و در جدول زیر یادداشت کنید.

    3- لیوان را روبه‌روی نور خورشید یا روی بخاری قرار دهید.
    4- هر 5 دقیقه یک بار دمای آب را اندازه بگیرید و جدول را کامل کنید.

    – آب درون لیوان گرم‌تر شده است یا سردتر؟
    گرم‌تر

    – آب برای گرم شدن، گرمای خود را از کجا به دست آورده است؟
    از نور خورشید

    فکر کنید صفحه 36 علوم چهارم

    دمای هوا در تابستان بیش تر است یا زمستان؟ به چه دلیل؟
    تابستان، به خاطر اینکه خورشید در تابستان به صورت مستقیم می‌تابد و مدت زمان تابش آن بیشتر است.

    فعالیت صفحه 36 علوم چهارم

    وسایل و موادّ لازم: لیوان فلزی، کاسه بزرگ، دماسنج، زمان سنج
    ۱- در یک لیوان فلزّی مقداری آب و یخ بریزید.
    ۲- در ظرفی شیشه‌ای تا نیمه آب داغ بریزید.
    ۳- دمای آب درون لیوان را اندازه بگیرید و یادداشت کنید.
    ۴- لیوان را درون آب داغ قرار دهید و هر 5 دقیقه، دمای آن را اندازه بگیرید و جدول را کامل کنید.

    5 – دمای آب لیوان را روی نمودار ستونی زیر رسم کنید.

    – دمای آب درون لیوان فلزّی با گذشت زمان چه تغییری کرده است؟
    دمای آن بیش‌تر شده است.

    – با رسم یک پیکان روی شکل روبه‌رو مسیر انتقال گرما بین آب سرد و داغ را نشان دهید.

    گفت‌وگو صفحه 37 علوم چهارم

    با توجّه به شکل زیر

    – مشخّص کنید چه چیزهایی سرد و چه چیزهایی گرم هستند.
    کاسه و ملاقه سرد و آش و دیگ گرم هستن

    فعالیت صفحه 37 علوم چهارم

    وسایل و موادّ لازم: شکلات، آب داغ، خط‌ کش چوبی، خط‌ کش پلاستیکی، خط کش فلزی، پاکت شیر
    1- به کمک آموزگار، درون یک پاکت خالی شیر تا نیمه آب داغ بریزید و درِ آن را محکم ببندید.
    2- آن را به پهلو روی میز قرار دهید.
    3- سه شکاف روی بدنه پاکت ایجاد کنید. اندازه هریک برابر با عرض خط کش باشد.
    4- روی خط کش‌های چوبی، فلزّی و پلاستیکی تکّه‌های مساویِ شکلات بچسبانید.
    5- سرِ دیگر خط کش‌ها را هم زمان در شکاف‌های قوطی و درون آب داغ قرار دهید.

    6- کمی صبر کنید. پیش‌بینی کنید چه اتّفاقی می‌افتد. مشاهدات خود را بنویسید.
    شکلات ذوب می‌شود.

    – شکلات روی کدام خط کش سریع‌تر ذوب می‌شود؟
    توضیح دهید. خط کش فلزی

    فکر کنید صفحه 38 علوم چهارم

    ۱- به نظر شما کدام مادّه برای دسته قابلمه بهتر است؟ چوب، فلز یا پلاستیک؟ به چه دلیل؟
    پلاستیک به خاطر اینکه گرما را از خود عبور نمی‌دهد و داغ هم نمی‌شود.​

    ۲- اگر در چهار لیوان کاغذی، شیشه‌ای، پلاستیکی و فلزّی تا نیمه آب داغ بریزیم، پس از مدّت کوتاهی در کدام لیوان، آب سردتر شده است؟
    پلاستیکی، چون گرمای آب را از خود عبور نمی‌دهد و از انتقال گرما به هوای بیرون جلوگیری می‌کند.

    فعالیت صفحه 39 علوم چهارم

    وسایل و موادّ لازم: سه بطری کوچک و سه بطری بزرگ پلاستیکی، تکّه‌های پارچه، تکّه‌های روزنامه، دماسنج، قیچی، آب و یخ
    ۱- درون سه بطری کوچک به مقدار مساوی آب و یخ بریزید.
    2- با استفاده از دماسنج دمای آب و یخ را اندازه گیری و یادداشت کنید.
    ۳- درِ بطری‌های کوچک را ببندید و دور یکی از آنها چند لایه پارچه و دور دیگری چند لایه کاغذ بپیچید. (دقّت کنید ضخامت لایه‌های کاغذ و پارچه تقریباً برابر باشد)
    ۴- قسمت بالای سه بطری بزرگ را ببرید و بطری‌های کوچک را درون آنها قرار دهید.
    ۵- قسمت بریده شده بطری‌های بزرگ را به حالت اوّل برگردانید و با چسب بچسبانید. سپس بطری‌ها را در یک مکان بگذارید.
    6- پس از یک ساعت، دمای آب آنها را اندازه گیری و در جدول زیر یادداشت کنید.

    – آب در کدام ظرف سردتر مانده است؟
    بطری پوشیده با روزنامه

    – کدام مادّه رسانایی گرمایی کمتری دارد؟ روزنامه، پارچه یا هوا؟
    روزنامه

    فکر کنید صفحه 40 علوم چهارم

    اگر در آزمایش صفحه قبل، به جای آب سرد از آب گرم استفاده کنید، چه اتّفاقی می‌افتد؟
    در این صورت دمای آب بطری با پوشش روزنامه، سپس آب بطری با پوشش پارچه و در آخر بطری بدون پوشش گرما را بیش‌تر در خود نگه می‌دارند.

    جمع آوری اطلاعات صفحه 40 علوم چهارم

    به اطراف خود توجّه کنید؛ چه وسایلی می‌بینید که در تابستان از ورود گرما به خانه شما و در زمستان از خروج گرما از خانه شما جلوگیری می‌کنند؟
    گزارش خود را در کلاس بخوانید. درزگیر های در و پنجره، استفاده از پنجره‌هایی با جنس عایق به جای پنجره‌های آهنی یا آلومینیومی، بستن دریچه دودکش‌ها، بستن دریچه کانال کولر در زمستان

    منبع مطلب : hamgamdars.com

    مدیر محترم سایت hamgamdars.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 5 علوم چهارم ابتدایی گرما و ماده

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    منبع مطلب : qnama.ir

    مدیر محترم سایت qnama.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    عسل 2 روز قبل
    0

    خوب بود 👍👍👍👍👍

    . 5 روز قبل
    -1

    جواب فعالیت صفحه 49رو بگید

    Zahr 6 روز قبل
    0

    خیلی عالیه من همیشه از این سایت استفاده میکنم خیلی متشکرم بابت این سایت واقعا ممنون

    ناشناس 6 روز قبل
    -1

    خیلی عالیه من همیشه از این سایت استفاده میکنم

    خیلی ازتون بابت این سایت متشکرم.

    زهرا 7 روز قبل
    -1

    واقعا‌بی‌نظیر‌بود‌،بقیه‌هم‌حتما‌ازش‌استفاده‌کنه

    ناشناس 10 روز قبل
    0

    جواب ص۴۴ علوم چهارم

    0
    ناشناس 13 ساعت قبل

    فعالیتی را انجام دهید که نشان می دهد گرما میتواند منتقل شود فعالیت با آب ویخ جواب برای کلاس چهارم

    0
    فعالیت آب ویخ 13 ساعت قبل

    نشان دهید گرما میتواندمنتقل شود

    پرنیان وطن دوست 11 روز قبل
    1

    عالی بود 😍😊💗🌹

    مبینا قلی ریزه ای 12 روز قبل
    0

    من اینو دیدم خیلی خوب بود تشکر میکنم😘

    تا درس گرما و ماده نوشتم.....

    واقعاً راضی بودم....

    باتشکر👍

    ممنون 13 روز قبل
    -2

    ممنون

    طاها 13 روز قبل
    -1

    از نظر من خیلی مفید بود

    ناشناس 13 روز قبل
    -1

    خوب شما

    ناشناس 14 روز قبل
    -1

    صفحه ۳۵سوال آخر

    1
    مبینا قلی ریزه ای 12 روز قبل

    خیلی خوب بود

    مهدی 20 روز قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید