توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جمع آوری اطلاعات علوم ششم صفحه ۱۹

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    56بازدید

    جمع آوری اطلاعات علوم ششم صفحه ۱۹ را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    جواب فعالیت علوم ششم درس 3 (کارخانه کاغذ سازی) - هوم درس

    جواب فعالیت علوم ششم درس 3 (کارخانه کاغذ سازی) - هوم درس

    جواب فعالیت های درس سوم علوم ششم

    جمع آوری اطلاعات صفحه 25

     جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    فکر کنید صفحه 25
    – چرا برای خشک کردن خمیر کاغذ و تبدیل آن به ورقه های نازک کاغذ از غلتک های بزرگ آهنی استفاده می کنند ؟ 2 دلیل بیاورید.

    پاسخ: زیرا آهن فلز سخت ، و مقاومی است و باعث می شود آب ورقه های کاغذ سریع خارج شود.

    – در سال های گذشته با برخی از ویژگی های آهن اشنا شدید. آیا می توانید آنها را نام ببرید.

    پاسخ: 1) به فراوانی یافت می شوند. 2) سخت و محکم است 3) در رطوبت و هوای آزاد سریع زنگ می زند.

    نکته

    آهن مهمترین قسمت تشکیل دهنده ی هموگلوبین خون است و عامل رنگ قرمز خون و منتقل کننده اکسیژن در بدن است.

    آزمایش کنید صفحه 26 و 27 

    1. یک لیوان بردارید و داخل آن تا یک سوم حجم آب بریزید. سپس در حدود نصف استکان روغن مایع روی آن اضافه کنید. حال یک قطعه چوب و یک قطعه آهن داخل لیوان بیندازید. چه چیزی مشاهده می کنید؟ نتیجه مشاهده ی خود را بنویسید.

    پاسخ: چوب روی آب می ماند امّا آهن به دلیل سنگینی به ته لیوان می رود.

    2. چند قطعه چوبی ، پلاستیکی و فلزی با شکل و اندازه ی یکسان بردارید . حال آن ها را روی دو کفه ی ترازو قرار دهید . چه چیزی مشاهده می کنید. نتیجه ی مشاهده خود را بنویسید.

    پاسخ: کفه ای که فلز روی آن است پایین تر قرار می گیرد ، چون فلز سنگین تر است.

    3. سه قاشق و میله ی چوبی ، پلاستیکی و آهنی هم شکل بردارید.

    الف ) با یک جسم سنگین مثل چکش بر سر هر سه میله ضربه های یکسان وارد کنید. چه چیزی مشاهده می کنید ؟

    پاسخ: آهن بر اثر ضربه نمی شکند ولی چوب و پلاستیک می شکند.

    ب) ابتدا نوک قاشق آهنی را محکم روی قاشق چوبی و پلاستیکی بکشید. سپس قاشق چوبی را برداشته و محکم روی قاشق آهنی و پلاستیکی بکشید ، چه چیزی مشاهده می کنید ؟

    پاسخ: در حالت اول ، قاشق آهنی روی قاشق های چوبی و پلاستیکی خراش ایجاد می کند در صورتی که در حالت دوم این اتفاق نمی افتد . مقاومت آهن در برابر خراشیدگی بیش تر است.

     نکته 

    اغلب فلزها در دمای معمولی جامد هستند اما جیوه ، فلز مایع است.

    برای افزایش استحکام فلزها آنها را با هم ترکیب می کنند که « آلیاژ » نامیده می شوند . فولاد و چدن آلیاژ آهن هستند که ترکیبی از آهن و کربن هستند . در فولاد درصد کربن کم و در چدن کربن بیش تری وجود دارد.

    آهن زنگ نزن ( فولاد زنگ نزن ) به فولادی گفته می شود که علاوه بر آهن و کربن به آن فلز کروم نیز اضافه می کنند.

    فکر کنید صفحه 28

    برای ساختن هر یک از وسایل زیر از کدام یک از فلزهای آهن ، مس ، آلومینیوم ، طلا و سرب استفاده می شود ؟ به چه دلیل ؟

    پاسخ: حلقه ی انگشتر : طلا ( چون نرم و انعطاف پذیر است و به هر شکلی در می آید ) ، مس ( باعث مقاوم شدن آن می شود.)

    پاسخ: اتومبیل : آهن ( برای بدنه چون فلز مقاوم و محکمی است ) ، مس ( برای سیم کشی خودرو چون رسانای خوب برق است.)

    پاسخ: روکش قرص : آلومینیوم ( به راحتی به ورقه های نازک تبدیل می شود.)

    پاسخ: دوچرخه : آلومینیوم ( سبک و مقاوم است.)

    پاسخ: فرقون : آهن ( محکم و سخت است.)

    پاسخ: سیم برق : مس ( رسانای خوب برق است.)

    نکته :

    آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسید آهن قرمز رنگ ( که همان زنگ آهن است.) تولید می شود . در این صورت می گوییم آهن زنگ زده است.

    آزمایش کنید. صفحه 29

    چند عدد میوه مانند لیمو ترش ، پرتقال ، کیوی و … ، سرکه ی ترشی ، محلول رقیق جوهر نمک و کاغذ پی اچ آماده کنید. تکه ای از کاغذ پی اچ را به هر یک از مواد آغشته کنید. مشاهده خود را بنویسید. کاغذ پی اچ قدرت اسیدی را نشان می دهد هر چه تغییر رنگ کاغذ شدید تر و به رنگ قرمز نزدیک تر باشد اسید قوی تر است زنگ کاغذ پی اچ در مواد مختلف به شرح زیر است :

    سرکه ترشی : نارنجی پرتقال و کیوی : نارنجی کم رنگ

    لیموترش : قرمز کم رنگ جوهر نمک : قرمز پررنگ

    نتیجه گیری : جوهر نمک ، اسید بسیار قوی تری است ، زیرا تغییر رنگ قرمز دارد.

    جمع آوری اطّلاعات صفحه 29

     جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    هنگام استفاده از جوهر نمکی در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

    پاسخ: باید از تماس مستقیم آن با دست جلوگیری کنیم ، چون جوهر نمک بسیار قوی و سمّی است. هم چنین تنفّس بخار ناشی از محلول جوهرنمک بسیار خطرناک است.

    نکته :

    مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده ها ، گاز خطرناکی به نام گاز کلرامین ایجاد می کند که موجب سوختگی راه های تنفسی ، اختلال تنفسی ، بسته شدن راه های تنفسی و حتی مرگ می شود و در محیط بسته موجب افت اکسیژن خون می گردد.

    آزمایش کنید صفحه 29

    1- سه لیوان بردارید و آن ها را شماره گذاری کنید. داخل هر کدام یک تکّه خرد شده از سنگ مرمر بیندازید. سپس به لیوان اولی 10 میلی لیتر آب ، به دومی 10 میلی لیتر سرکه و به سومی 10 میلی لیتر جوهر نمک اضافه کنید. سپس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: سنگ مرمر کاملا در جوهر نمک حل می شود مقداری از سنگ مرمر در سرکه حل می شود سنگ مرمر در آب حل نمی شود.

    2- یک گیاه ( مانند گل رز و …) را به کلاس بیاورید و به کمک پنس و پنبه یکی از برگ های آن را به جوهر نمک آغشته کنید. پس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: با گذشت زمان برگ کم رنگ می شود تا این که رنگ سبز برگ ناپدید می گردد.

    فکر کنید صفحه 30

    چرا ورود فاضلاب کارخانه به رودخانه ها مزارع و … به آن ها آسیب می رساند ؟

    پاسخ: میزانPH (قدرت اسیدی) آب را تغییر می دهد و باعث مرگ آبزیان می شود.

    گفت و گو کنید صفحه 30

    شکل های زیر ، روش تهیّه ی کاغذ از ماده ی اولیه ( تنه درخت ) و از بازیافت کاغذ باطله را نشان می دهند. این روش ها را از جنبه های زیر باهم مقایسه کنید :پاسخ:

    آ) مقدار مصرف برق : در روش تهیّه کاغذ از بازیافت کاغذهای باطله در مصرف برق صرفه جویی می شود.

    ب) آلودگی هوا : قطع درختان باعث نابودی جنگل می شود و آلودگی هوا افزایش می یابد.

    پ) قیمت تمام شده : هزینه ی تهیّه کاغذ از تنه ی درختان زیاد است.

    ت) مقدار مصرف آب : در روش بازیافتی کم تر است.

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب فعالیت علوم ششم درس 2 (سرگذشت دفتر من) - هوم درس

    جواب فعالیت علوم ششم درس 2 (سرگذشت دفتر من) - هوم درس

    جواب فعالیت های درس دوم علوم ششم

    ایستگاه فکر صفحه 14 

    درگذشته های دور برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات از نوشتن روی سنگ ، چوب درختان و نقاشی روی دیوار غارها استفاده می کردند . مزایا و معایب این روش ها را بنویسید.

    مزایا : سنگ و چوب مواد طبیعی هستند و در طبعت به فراوانی یافت می شوند.

    معایب : 1) چوب با گذشت زمان پوسیده می شود 2) سنگ ها هم شکسته می شوند 3) نمی توان به راحتی آن ها را جا به جا کرد.

    جمع آوری اطلاعات صفحه 15

    از مواد طبیعی و مصنوعی محیط زندگی خود فهرستی تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.

    پاسخ: مواد طبیعی : درخت – آب – میوه – شن و ماسه

    پاسخ: مواد مصنوعی : شیشه – کاغذ – پلاستیک – خودکار – کاسه – قاشق – لاستیک – سیم برق

    جمع آوری اطلاعات صفحه 16

    در یک فعّالیّت گروهی ، تحقیق کنید هر یک از افراد و مراکز زیر چه استفاده های از کاغذ می کنند. نتایج را به صورت روزنامه ی دیواری به کلاس گزارش کنید.

    الف ) عکّاس : چاپ عکس ب) بانک : رسید بانکی پ ) دانش آموز : دفتر علوم

    ت) خیّاط : الگو برای لباس ث ) مرغداری : جعبه تخم مرغ ج) قنّادی : جعبه شیرینی

    گفتگو صفحه صفحه 16

    جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    صفحه 17 

    1. تغییرهای انجام شده در هر یک از مرحله های 1 ، 4 و 6 فیزیکی است یا شیمیایی ؟

    پاسخ: بریدن کاغذ ، خرد کردن چوب و نرم شدن کاغذ در اثر آب فیزیکی هستند.

    2. خواص ظاهری چیپس چوب تولید شده در مرحله چهارم را با خمیر تولید شده در مرحله پنج مقایسه کنید.

    پاسخ: در مرحله چهار چیپس چوب خرد شده هستند امّا در مرحله ی پنج ، خرده چوب ها در آب حل شده به حالت خمیر درآمده اند.

    آزمایش کنید    صفحه 18 و 19

    1. یکی لیوان پلاستیکی بردارید با استفاده از استوانه مدرج 20 میلی لیتر آب داخل آن بریزید. بعد یک سوم قاشق چای‌خوری پتاسیم و برمنگنات به آن اضافه کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری سرکه و 20 میلی لیتر آب اکسیژنه به مواد داخل لیوان اضافه کنید. مدتی منتظر بمانید ، مشاهده خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: محلول در ابتدا بنفش تیره است با گذشت زمان بی رنگ می شود.

    2. در یک لیوان پلاستیکی 20 میلی لیتر آب بریزید و چند تکه کاغذ رنگی داخل آن بیندازید. چند دقیقه صبر کنید تا کاغذ نرم شود. سپس 10 میلی لیتر آب اکسیژنه به لیوان اضافه کنید. ده دقیقه صبر کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: در صورت نداشتن آب اکسیژنه می توانید از آب ژاول یا مواد سفید کننده دیگری استفاده کنید. مشاهده می کنیم کاغذ بی رنگ می شود زیرا موادی مانند آب اکسیژنه یا آب ژاول رنگ بر هستند.

    – از این آزمایش ها چه نتیجه ای می گیرید ؟

    پاسخ: نتیجه می گیریم در کارخانه ی تهیّه ی کاغذ برای از بین بردن رنگ چوب از مواد رنگ بر مانند آب اکسیژنه یا آب ژاول استفاده می کنند.

    گفت و گو کنید   صفحه 20

    جدول زیر موادی را نشان می دهد که در تهیّه کاغذ به کار می روند . درباره ی علّت استفاده از این مواد با ویژگی های کاغذ تولید شده . بحث و گفت و گو کنید.

    فعالیت صفحه 20

    برای تهیّه ی 200 جلد کتاب یا دفتر 500 برگی به طور تقریبی باید 3 اصله درخت قطع شود. تخمین بزنید :

    الف ) چند درخت لازم است تا مصرف سالانه ی کاغذ شما را بتوان تولید کرد ؟

    پاسخ: ( هر دانش آموز با توجه به مصرف خودش حساب کند)

    تقریبا برای هر 3300 برگ کاغذ یک اصله درخت لازم است. حال اگر مصرف کاغذ یک دانش آموز (برای کتاب درسی ، دفتر ، ورقه های امتحانی و کمک درسی) برابر 3300 برگ باشد. در یک سال برای هر شاگرد یک اصله درخت باید قطع شود.

    ب) چند درخت لازم است تا مصرف سالانه ی کاغذ دانش آموزان کلاس شما را بتوان تولید کرد ؟

    پاسخ: سالانه برای یک کلاس 30 نفره باید 30 اصله درخت قطع شود.

     نکته 

    بازیافت سبب می شود که منابع طبیعی کم تر استخراج شوند. در ماده و انرژی صرفه جویی می گردد. باعث پاکیزگی محیط زیست می شود.

    بازیافت کاغذ 90 درصد در مصرف آب و 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و باعث آلودگی کم تر هوا می گردد.

    فکر کنید صفحه 20

    – قطع بیش از حدّ درختان جنگل چه آسیبی به چرخه ی روبه رو خواهد زد ؟

    پاسخ: باعث نابودی جنگل می شود ، موجودات زنده ای که در جنگل زندگی می کنند نیز از بین می روند.

    – برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه درختان و تخریب جنگل ها در زندگی جانداران چه راه هایی را پیشنهاد می کنند ؟

    پاسخ:

    1) در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنیم.

    2) ورقه های دفترمان را بیهوده پاره نکنیم.

    3) کاغذ های باطله را همراه با زباله های خانه دور نریزیم.

    فکر کنید صفحه 22

    پاسخ: مقاومت کیسه های نایلونی تهیه شده از بازیافت کمتر از مقاومت کیسه های تهیه شده از مواد اصلی است

    پاسخ: ارسالی: زیرا به مواد اولیه و بازیافتی آن ماده ای را اضافه می کنند تا که مقاومت و استحکام آن بالا رود .

    گفت و گو کنید صفحه 22

    به کمک آن چه یاد گرفته اید ، چه کارهایی را برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد می کنید ؟

    پاسخ: در خانه کاغذ باطله را در محل جداگانه ای جمع آوری کنیم. در اداره و مدرسه کاغذ باطله را در سطل کاغذ باطله بریزیم. کاغذ های باطله را در حیاط مدرسه پخش نکنیم.

    جمع اوری اطلاعات صفحه 22 

    جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 13 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید