توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جمع آوری اطلاعات درس سوم علوم ششم

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    2425بازدید

    جمع آوری اطلاعات درس سوم علوم ششم را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    جواب فعالیت علوم ششم درس 3 (کارخانه کاغذ سازی) - هوم درس

    جواب فعالیت علوم ششم درس 3 (کارخانه کاغذ سازی) - هوم درس

    جواب فعالیت های درس سوم علوم ششم

    جمع آوری اطلاعات صفحه 25

     جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    فکر کنید صفحه 25
    – چرا برای خشک کردن خمیر کاغذ و تبدیل آن به ورقه های نازک کاغذ از غلتک های بزرگ آهنی استفاده می کنند ؟ 2 دلیل بیاورید.

    پاسخ: زیرا آهن فلز سخت ، و مقاومی است و باعث می شود آب ورقه های کاغذ سریع خارج شود.

    – در سال های گذشته با برخی از ویژگی های آهن اشنا شدید. آیا می توانید آنها را نام ببرید.

    پاسخ: 1) به فراوانی یافت می شوند. 2) سخت و محکم است 3) در رطوبت و هوای آزاد سریع زنگ می زند.

    نکته

    آهن مهمترین قسمت تشکیل دهنده ی هموگلوبین خون است و عامل رنگ قرمز خون و منتقل کننده اکسیژن در بدن است.

    آزمایش کنید صفحه 26 و 27 

    1. یک لیوان بردارید و داخل آن تا یک سوم حجم آب بریزید. سپس در حدود نصف استکان روغن مایع روی آن اضافه کنید. حال یک قطعه چوب و یک قطعه آهن داخل لیوان بیندازید. چه چیزی مشاهده می کنید؟ نتیجه مشاهده ی خود را بنویسید.

    پاسخ: چوب روی آب می ماند امّا آهن به دلیل سنگینی به ته لیوان می رود.

    2. چند قطعه چوبی ، پلاستیکی و فلزی با شکل و اندازه ی یکسان بردارید . حال آن ها را روی دو کفه ی ترازو قرار دهید . چه چیزی مشاهده می کنید. نتیجه ی مشاهده خود را بنویسید.

    پاسخ: کفه ای که فلز روی آن است پایین تر قرار می گیرد ، چون فلز سنگین تر است.

    3. سه قاشق و میله ی چوبی ، پلاستیکی و آهنی هم شکل بردارید.

    الف ) با یک جسم سنگین مثل چکش بر سر هر سه میله ضربه های یکسان وارد کنید. چه چیزی مشاهده می کنید ؟

    پاسخ: آهن بر اثر ضربه نمی شکند ولی چوب و پلاستیک می شکند.

    ب) ابتدا نوک قاشق آهنی را محکم روی قاشق چوبی و پلاستیکی بکشید. سپس قاشق چوبی را برداشته و محکم روی قاشق آهنی و پلاستیکی بکشید ، چه چیزی مشاهده می کنید ؟

    پاسخ: در حالت اول ، قاشق آهنی روی قاشق های چوبی و پلاستیکی خراش ایجاد می کند در صورتی که در حالت دوم این اتفاق نمی افتد . مقاومت آهن در برابر خراشیدگی بیش تر است.

     نکته 

    اغلب فلزها در دمای معمولی جامد هستند اما جیوه ، فلز مایع است.

    برای افزایش استحکام فلزها آنها را با هم ترکیب می کنند که « آلیاژ » نامیده می شوند . فولاد و چدن آلیاژ آهن هستند که ترکیبی از آهن و کربن هستند . در فولاد درصد کربن کم و در چدن کربن بیش تری وجود دارد.

    آهن زنگ نزن ( فولاد زنگ نزن ) به فولادی گفته می شود که علاوه بر آهن و کربن به آن فلز کروم نیز اضافه می کنند.

    فکر کنید صفحه 28

    برای ساختن هر یک از وسایل زیر از کدام یک از فلزهای آهن ، مس ، آلومینیوم ، طلا و سرب استفاده می شود ؟ به چه دلیل ؟

    پاسخ: حلقه ی انگشتر : طلا ( چون نرم و انعطاف پذیر است و به هر شکلی در می آید ) ، مس ( باعث مقاوم شدن آن می شود.)

    پاسخ: اتومبیل : آهن ( برای بدنه چون فلز مقاوم و محکمی است ) ، مس ( برای سیم کشی خودرو چون رسانای خوب برق است.)

    پاسخ: روکش قرص : آلومینیوم ( به راحتی به ورقه های نازک تبدیل می شود.)

    پاسخ: دوچرخه : آلومینیوم ( سبک و مقاوم است.)

    پاسخ: فرقون : آهن ( محکم و سخت است.)

    پاسخ: سیم برق : مس ( رسانای خوب برق است.)

    نکته :

    آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسید آهن قرمز رنگ ( که همان زنگ آهن است.) تولید می شود . در این صورت می گوییم آهن زنگ زده است.

    آزمایش کنید. صفحه 29

    چند عدد میوه مانند لیمو ترش ، پرتقال ، کیوی و … ، سرکه ی ترشی ، محلول رقیق جوهر نمک و کاغذ پی اچ آماده کنید. تکه ای از کاغذ پی اچ را به هر یک از مواد آغشته کنید. مشاهده خود را بنویسید. کاغذ پی اچ قدرت اسیدی را نشان می دهد هر چه تغییر رنگ کاغذ شدید تر و به رنگ قرمز نزدیک تر باشد اسید قوی تر است زنگ کاغذ پی اچ در مواد مختلف به شرح زیر است :

    سرکه ترشی : نارنجی پرتقال و کیوی : نارنجی کم رنگ

    لیموترش : قرمز کم رنگ جوهر نمک : قرمز پررنگ

    نتیجه گیری : جوهر نمک ، اسید بسیار قوی تری است ، زیرا تغییر رنگ قرمز دارد.

    جمع آوری اطّلاعات صفحه 29

     جواب فعالیت این قسمت را نداریم لطفا در نظرات برای ما ارسال کنید

    هنگام استفاده از جوهر نمکی در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

    پاسخ: باید از تماس مستقیم آن با دست جلوگیری کنیم ، چون جوهر نمک بسیار قوی و سمّی است. هم چنین تنفّس بخار ناشی از محلول جوهرنمک بسیار خطرناک است.

    نکته :

    مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده ها ، گاز خطرناکی به نام گاز کلرامین ایجاد می کند که موجب سوختگی راه های تنفسی ، اختلال تنفسی ، بسته شدن راه های تنفسی و حتی مرگ می شود و در محیط بسته موجب افت اکسیژن خون می گردد.

    آزمایش کنید صفحه 29

    1- سه لیوان بردارید و آن ها را شماره گذاری کنید. داخل هر کدام یک تکّه خرد شده از سنگ مرمر بیندازید. سپس به لیوان اولی 10 میلی لیتر آب ، به دومی 10 میلی لیتر سرکه و به سومی 10 میلی لیتر جوهر نمک اضافه کنید. سپس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: سنگ مرمر کاملا در جوهر نمک حل می شود مقداری از سنگ مرمر در سرکه حل می شود سنگ مرمر در آب حل نمی شود.

    2- یک گیاه ( مانند گل رز و …) را به کلاس بیاورید و به کمک پنس و پنبه یکی از برگ های آن را به جوهر نمک آغشته کنید. پس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

    پاسخ: با گذشت زمان برگ کم رنگ می شود تا این که رنگ سبز برگ ناپدید می گردد.

    فکر کنید صفحه 30

    چرا ورود فاضلاب کارخانه به رودخانه ها مزارع و … به آن ها آسیب می رساند ؟

    پاسخ: میزانPH (قدرت اسیدی) آب را تغییر می دهد و باعث مرگ آبزیان می شود.

    گفت و گو کنید صفحه 30

    شکل های زیر ، روش تهیّه ی کاغذ از ماده ی اولیه ( تنه درخت ) و از بازیافت کاغذ باطله را نشان می دهند. این روش ها را از جنبه های زیر باهم مقایسه کنید :پاسخ:

    آ) مقدار مصرف برق : در روش تهیّه کاغذ از بازیافت کاغذهای باطله در مصرف برق صرفه جویی می شود.

    ب) آلودگی هوا : قطع درختان باعث نابودی جنگل می شود و آلودگی هوا افزایش می یابد.

    پ) قیمت تمام شده : هزینه ی تهیّه کاغذ از تنه ی درختان زیاد است.

    ت) مقدار مصرف آب : در روش بازیافتی کم تر است.

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درسـ جو

    جواب فعالیت های درس سوم علوم ششم

    فعالیت۱

    همفکری کنید و بگویید به نظر شما هر کدام از این تصمیم ها مثبت است یا منفی؟ چرا؟ هر تصمیم چه نتیجه ای دارد و بر چه چیزهایی اثر می گذارد؟

    حسن تصمیم گرفته است که با دوستانش خوش اخلاق باشد و پشت سر کسی بدگویی نکند.

    جواب:تصمیم مثبتی است زیرا خوش اخلاقی و بدگویی نکردن پشت سر دیگران، موجب تحکیم روابط بین دوستان می شود. این تصمیم نتیجه و اثر خوبی بر روی اخلاق و رفتار او دارد.

    فرهاد تصمیم می گیرد فردا با دوستانش ترقه بازی کند.

    جواب: تصمیمی منفی است زیرا ممکن است  به خود و دوستانش آسیب برسد و اثر بدی بر روی سلامتی او و دوستانش می گذارد.

    زهرا تصمیم می گیرد هر روز یک ساعت درسی را که در آن ضعیف است بخواند.

    جواب:تصمیم مثبتی است زیرا ضعفش در آن درس برطرف شده و باعث پیشرفت درسی او خواهد شد و اثر خوبی بر روی وضع تحصیل و آینده ی او خواهد داشت.

    امید تصمیم گرفته است که دیگر خوراکی های زیان آور مانند نوشابه نخورد.

    جواب:تصمیم مثبتی است زیرا با این کار سلامتی خود را حفظ می کند و از بروز بعضی بیماری ها که از خوردن خوراکی های مضر ایجاد می شود جلوگیری می کند. این تصمیم اثر خوبی بر روی سلامتی او دارد.

    الهام فردا امتحان دارد اما تصمیم می گیرد همه ی برنامه های مورد علاقه اش را در تلویزیون تماشا کند.

    جواب:تصمیمی منفی است زیرا باعث خواهد شد نتواند از عهده ی امتحان به خوبی برآید و این تصمیم در وضع تحصیلی و آینده ی او اثر بدی می گذارد.

    بهروز تصمیم گرفته است که در خانه منظم باشد، وسایلش را در جای خود بگذارد و به مادرش در مرتب کردن اتاق کمک کند.

    جواب:تصمیم مثبتی است. زیرا به داشتن نظم در کارهایش کمک می کند و هم چنین باعث رضایت مادرش می شود. این تصمیم تاثیر خوبی در رفتار او می گذارد.

    حل تمرین های درس ۳ مطالعات ششم ابتدایی

    منبع مطلب : darsjo.blog.ir

    مدیر محترم سایت darsjo.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نکات مهم درس 1تا 3 علوم ششم ابتدای

    به نام خدا 

    مهارتهای مورد نیاز در یادگیری علوم 

    مشاهده : جمع اوری کردن اطلاعات درباره ی محیط اطراف با استفاده از حواس مختلف 

    طبقه بندی : قرار دادن چیزهای شبیه به هم در یک گروه  

    اندازه گیری : 

    برقراری ارتباط: 

    تفسیر کردن: بیان نظر شخصی در مورد یک موضوع یا پدیده 

    پیش بینی کردن :  

    جمع اوری اطلاعات

    فرضیه سازی

    ازمایش کردن : 

    گزیده درس  1

    مراحل روش علمی  

    1. مسأله را مشخص کن و برای ان راه حل پیشنهاد کن. 

    2. برای راه حلی که پیشنهاد کردی یک ازمایش طراحی و اجرا کن. 

    3. ازمایش را چندبار تکرار کن( اطلاعات به دست امده از ازمایش ها را ثبت کن و نتیجه ها را با هم مقایسه کن.) 

    4. نتیجه گیری کن. 

    مثال : 

    1) طرح مسأله و پیشنهاد راه حل ( فرضیه ) 

    2) طراحی و انجام ازمایش  

     3) تکرار آزمایش 

    4) نتیجه گیری  

    دانش اموزان کلاس ششم که می خواستند کلاس خود را برای جشن اماده کنند، اول با مشاهده دقیق فضای کلاس ، به جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری پرداختند. 

    وقتی بادکنک های پلاستیکی ، به موی سر یا لباس های پشمی مالش داده شوند، در بادکنک بار الکتریکی ایجاد خواهد شد که به دیوار می چسبد. 

    اگر رطوبت هوا زیاد باشد، مولکول های بسیار ریز آبی که هوای مرطوب وجود دارد ، تعدادی از مولکول های اضافی بادکنک را از ان جدا می کند؛ در نتیجه بار الکتریکی بادکنک ، ضعیف تر می شود و بادکنک ها به دیوار نمی چسبند. 

    گزیده درس 2 

    بر خی روش های ثبت و نگه داری اطلاعات مربوط به نیاکان ما عبارتند از: 

    * نقاشی بر روی دیوار غارها 

    * نوشتن برروی دیوار غارها 

    * نوشتن روی پارچه 

     به موادی که در طبیعت یافت می شوند، مو اد طبیعی می گویند 

    مثال : پلاستیک ، داروها ، بتون ، شیشه، کاغذ، کیف 

     به مواد و وسایلی که به طور طبیعی یافت نمی شوند، بلکه آن ها را از مواد موجود در طبیعت تهیه می کنند، مواد مصنوعی می گویند 

    مثال : پلاستیک، داروها، بتون، شیشه، کاغذ، کیف 

     ماده ی اصلی و خام مورد نیاز برای ساخت کاغذ ، چوب است 

     کاربرد های کاغذ عبارتند از : 

    * تهیه ی کتاب 

    * تهیه ی نقشه  

    * تهیه ی اسکناس 

    * تهیه ی بلیط 

     از میان بخش های مختلف درخت فقط ساقه و تنه ی محکم و چوبی درختان تنومند جنگل برای تهیه ی کاغذ مناسب است 

     برای ازبین بردن رنگ زرد چوب ، هنگام خمیرسازی از« کلر» استفاده می کنند 

     مراحل مختلف درخت به کاغذ 

    * قطع کردن درختان 

    * بریدن شاخ و برگ های اضافه 

    * کندن پوست درختان 

    * خرد کردن الوار 

    * ساییدن خرده های چوب و نرم کردن آن در اب 

    * تبدیل خرده های چوب به خمیر و ازبین بردن رنگ ان 

    * تبدیل خمیر به ورقه های نازک کاغذ و خشک کردن آن 

     مواد به کار رفته در تهیه ی کاغذ و علت استفاده از این مواد  

    * سلولز : ماده ی اصلی تهیه ی کاغذ 

    * رنگ : تولید کاغذهای رنگی 

    * نشاسته : افزایش استحکام کاغذ 

    * کلر : تولید کاغذ سفید 

    * پلاستیک : تهیه ی کاغذهای ضد آب ( گلاسه ) 

    * گچ : ایجاد سطح صاف در کاغذ و تولید کاغذ غیر شفاف 

     مراحل مختلف « بازیافت کاغذ » 

    * جدا کردن کاغذ از زباله های دیگر 

    * قرار دادن زباله های کاغذ در سطل مخصوص 

    *جمع کردن زباله ها و حمل آن ها به کارخانه ی بازیافت   

    * خرد کردن کاغذهای باطله 

    * خیس کردن و مخلوط کردن ان با خمیر کاغذ 

    *خشک کردن و تولید کاغذ جدید 

    اب اکسیژنه :  

    هیدروژن پراکسید یک ماده ی شیمیایی به فرمول H2O2 است. این ماده 150 سال پیش ساخته شده است و به دلیل اینکه در فرمول ان نسبت به اب ، یک اکسیژن بیشتر وجود دارد ، به ان نام « آب اکسیژنه » داده اند. این ماده را به صورت محلول در اب با درصدهای وزنی %3 ، %30، %35، %60، و %70 تهیه می کنند و آن را در محیط اسیدی ، تاریک و سرد نگهداری می کنند 

    مراحل تولید کاغذ  

    مرحله ی اول : تولید خمیر 

    مرحله ی دوم : تبدیل خمیر به کاغذ 

    مرحله ی سوم: خشک کردن  

    مواد به کار رفته در تولید کاغذ: 

    در فرایند کاغذسازی و بازیافت کاغذ ، مواد دیگری مانند سود ، سدیم سیلیکات، اسید چرب، عامل پخش کننده و ...... نیز استفاده می شود. هریک از این مواد به منظور خاصی به کار می رود 

    روش های تولید کاغذ:  

    1- مکانیکی : در این روش لیگنین ( ماده ی رنگی چوب ) از مخلوط خمیر جدا نمی شود ، بلکه به کمک بی رنگ کننده ها رنگ آن را از بین می برند، کاغذهایی که به این روش تولید می شوند کاغذ سفید نیستند و میزان براق بودن انها کم است. 

    2- شیمیایی: در روش شیمیایی ضمن استفاده از سفید کننده ها مانند آب اکسیژنه و کلر، لیگنین موجود در مخلوط خمیر با جوشاندن خمیر توسط مواد شیمیایی مختلف جداسازی می شود ازاین رو این کاغذها کاملا براق و سفید هستند 

    گزیده ی درس 3  

    خواص فلز ها ( آهن، مس، طلاو....) 

    * جریان برق و گرما را به خوبی از خود عبور می دهند. ( رسانا هستند ) 

    * سطح براق و درخشانی دارند. 

    * در دمای معمولی جامد هستند. ( به جز جیوه ) 

    * چکش خوارند، یعنی به راحتی می توان ان ها را به صورت میله ،ورقه و ... در اورد. 

    * به راحتی ذوب نمی شوند. ( مقاومت بالایی دربرابر گرما دارند.)  

     موارد استفاده از آهن در کارخانه ی کاغذسازی: 

    *ساخت غلطک های بزرگ مخصوص خشک کردن کاغذ 

    * ساخت دستگاه چوب خرد کن 

    * سرند 

    * ساخت دیگ های خمیرسازی 

     فلزها به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شوند و با مواد دیگر به صورت ترکیب وجود دارند.( طلا به صورت ازاد یافت می شود)  

      اسیدها :    1-خوراکی مثل لیمو ترش و ریوارس 

                                   2- صنعتی مثل جوهر نمک و جوهر گوگرد و استیک اسید   

     اسید های خوراکی ترش مزه هستند. 

     اسیدهای صنعتی ، غیرقابل لمس کردن و خوردن هستند. 

     ویژگی اسیدها : 

    * با مواد کلسیم دار مثل سنگ آهک ، مرمر، موزاییک و پوسته ی تخم مرغ واکنش داده و گاز کربن دی اکسید ازاد می کنند. 

    * با بیش تر فلزات واکنش داده و گاز هیدروژن آزاد می کنند. 

    *ترش مزه هستند . ( اسیدهای خوراکی ) 

     یکی از راه های کاهش مصرف انرژی و الودگی محیط زیست « بازیافت » است .       

    منبع مطلب : seyrafyanschool.blogfa.com

    مدیر محترم سایت seyrafyanschool.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 13 روز قبل
    0

    جواب چی؟

    مهدی 18 روز قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید