در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    تعطیلی مدارس بعد از امتحانات ترم اول

    1 بازدید

    تعطیلی مدارس بعد از امتحانات ترم اول را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    یک هفته تعطیل در پایان نیم‌سال تحصیلی

     پرمسلم است که در پایان هفته اول دی ماه و به دنبال شروع امتحانات دبیران از تعطیلات ساعتی استفاده می‌کنند (فقط برای برگزاری امتحانات در مدرسه حضور می‌یابند) البته این به معنی کم شدن حجم کار آنها نیست بلکه برعکس، آنها باید زمان بیشتری را منتهی در منزل صرف تصحیح اوراق امتحانی، جمع‌بندی و معدل‌گیری نمرات کلاسی و در نهایت رسیدن به نمره کلاسی مستمر و پایانی دانش‌آموزان و در نهایت وارد لیست کردن کنند، که دقت فوق‌العاده زیادی را می‌طلبد، این پروسه زمان‌بر‌تر از موقعی است که آنها در کلاس‌های درس مدرسه حضور می‌یابند، اما چون از نظر کاری تنوع ایجاد می‌شود و تنظیم وقت با خود دبیر است و به نوعی خستگی ایام تدریس در کلاس را تغییر می‌دهد و دبیران مدتی را با وظایف خاص دوران امتحانات سپری می‌کنند.

     طبیعتاً ایجاد یک هفته تعطیلی در پایان امتحانات نوبت اول با توجه به تجربیات نگارنده تحولی در خور توجه را در امر یاددهی دبیران ایجاد خواهد کرد. اما تحول مهم و اساسی‌تر در یادگیری دانش‌آموزانی ایجاد خواهد شد که معمولاً در پایان امتحانات نوبت اول به دلیل خستگی ناشی از3 ماه و اندی حضور مداوم در کلاس درس، مطالعات مستمر جهت آمادگی برای امتحانات و بی‌خوابی‌هایی که معمولاً بیشتر دانش‌آموزان در این ایام به جهت مطالعه تحمل می‌کنند بیش از حد خسته و دلزده هستند.

     این شرایط درسی سخت و فشرده باعث می‌شود تا دانش‌آموزان تا 3-2 هفته‌ای بعداز امتحانات شرایط طبیعی حضور در کلاس درس و به قول معروف دل و دماغ گوش دادن به درس را نداشته‌ باشند و حضورشان در پشت نیمکت‌ها به حضوری صرفاً فیزیکی خلاصه می‌شود. دانش‌آموز در این مقطع احساس می‌کند وظیفه بزرگی را به انجام رسانده و تا آزمون‌های بسیار مهم بعدی (امتحانات خردادماه) زمان بسیار زیادی فرصت دارد.

     اما در این شرایط دبیران به ناچار مجبورند طبق روال و برنامه کلی درسی خود تدریس کنند. این 3-2 هفته که معمولاًَ در بهمن ماه واقع می‌شود از جمله زمان‌هایی است که دانش‌آموز علیرغم تلاش دبیر در شرایط یادگیری قرار ندارد و اصولاً آماده یادگیری نیست. پس چه بهتر که یک هفته تعطیلات زمستانی در پایان ترم اعلام شود و پس از پایان یک هفته همه از کارکنان تا دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند.

     بررسی‌ها روی حدود10 کشور جهان و مواجهه رودررو با دانش‌آموزان و دبیران مدارس سایر کشورها حکایت از آن دارد که در تمامی این کشورها 2 نیمسال و در پایان هر نیمسال تعطیلاتی در نظام آموزشی لحاظ شده است، و همه از وضعیت موجود راضی بوده و هستند.

     در صورت اجرای این پیشنهاد، برنامه‌ریزی خانواده‌ها جهت سفر به مناطق مختلف کشور در صورتی که اوضاع جوی مناسب سفر باشد با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. همان‌گونه که چند سال قبل در 2 سال پیاپی که حدود 4 روز تعطیل رسمی در بهمن ماه وجود داشت و سفرهای زیادی در کشور صورت گرفت و این سفرها به رونق صنعت گردشگری کشور که در این ایام در رکود بسر می‌برد کمک خواهدکرد.

     تورهای مسافرتی هم می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق برنامه سفرهایی را تنظیم کنند که در آن زمستان و زیبایی‌هایش وجود دارد هر چند قبلاً هم این تورها اجرا می‌شده است اما در این زمان و برای اولین بار تور و مسافرت چند روزه‌ای با شرکت همه اعضای خانواده صورت خواهد گرفت که به ارتقای روحی دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان مناطق گرمسیر که تمایل به سفر در کنار خانواده به مناطق پوشیده از برف دارند کمک شایانی خواهد کرد.

     شاید تنها نگرانی مسئولان آموزش و پرورش از تعطیلی این ایام تجربه نامناسب نظام‌ ترمی‌واحدی باشد که دانش‌آموزان مدت زمان زیادی را در تعطیلی به‌سر می‌بردند اما در نظام سالی واحدی به‌طور قطع با وجود برنامه مشخص و تعطیلی یک هفته‌ای خللی در نظام آموزشی ایجاد نخواهد شد.

    ضمن اینکه در‌حال حاضر عملاً نیمه دوم سال تحصیلی حتی اگر هفته آخر اسفند‌ماه را جزو برنامه کلاسی محسوب نکنیم حدود یکه هفته از نیمه اول سال تحصیلی بیشتر است پس عملاً تعطیلی یک هفته‌ای باعث برابر شدن 2 نیمه سال تحصیلی خواهد شد و تعادل تعداد روزهای آموزشی در 2 نیمسال حفظ خواهد شد.

     و در نهایت اگر این استدلال مورد قبول نیست می‌توان به‌جای پایان امتحانات مقاطع تحصیلی که معمولاً 23 خرداد است. پایان خردادماه (31 خرداد) را به عنوان روز پایانی امتحانات و پایان سال تحصیلی تلقی کرده و امتحانات را تا این روز ادامه داد. یعنی به‌جای یک هفته تعطیلی منظور شده بین 2 نوبت، یک هفته به پایان سال تحصیلی افزود.

    منبع مطلب : www.hamshahrionline.ir

    مدیر محترم سایت www.hamshahrionline.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    امتحانات مدارس حضوری می‌شود؟

    امتحانات مدارس حضوری می‌شود؟

    به گزارش همشهری‌آنلاین، تا امتحانات ترم اول مدارس کمتر از یک ‌ماه باقی مانده است. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته گفت که امتحانات حضوری برگزار خواهد شد چون باید میزان فراگیری دانش‌آموزان برای ما مشخص شود. 

    دومین نکته‌ای که محسن حاجی‌میرزایی در صحبت‌هایش روی آن تأکید داشت، حضور کلاس‌اولی‌ها در مدرسه است. 

    او گفت: «به محض خارج شدن از این تعطیلی دوهفته‌ای به خانواده‌ها توصیه آموزش حضوری به‌ویژه برای کلاس‌اولی‌ها را داریم و اطمینان‌خاطر می‌دهم که خود ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید می‌کنیم.»

    این اصرار وزیر آموزش و پرورش برای آموزش حضوری اتفاق تازه‌ای نیست. او چندین بار دیگر گفته که آموزش حضوری برای وزارت آموزش و پرورش در اولویت است و می‌خواهد که دانش‌آموز و معلم را سر کلاس درس ببیند. 

    اما این بار حاجی‌میرزایی در حالی تأکید شدید روی این موضوع دارد که آمار روزانه مربوط به ابتلای ویروس کرونا در ایران همچنان بالای ۱۳ هزار نفر و جان‌باختگان این بیماری حدود ۴۰۰ نفر در روز است و دولت مجبور شده برای مهار این بیماری، محدودیت‌های شدید رفت‌وآمد را اعمال کند و فعالیت ادارات، مراکز تجاری و خدماتی را به حداقل ممکن برساند. 

    درباره این گفته‌های وزیر آموزش و پرورش دو سؤال دیگر هم پیش می‌آید، اول اینکه مگر ستاد ملی مبارزه با کرونا مرجع تصمیم‌گیری برای موضوعاتی همچون نحوه فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها نیست،

    پس چرا شخص وزیر در این‌باره صحبت می‌کند و نظرش را به‌عنوان تصمیم قطعی مطرح می‌کند؟ دوم اینکه چرا امتحانات دانشجویان که نسبت به دانش‌آموزان بهتر می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند، غیرحضوری است. اما دانش‌آموزان برای امتحان باید به مدرسه بروند؟ 

    نکته مهم‌تر اینکه یک‌بار دیگر وزیر آموزش و پرورش با اعلام زودهنگام خبر بازگشایی مدارس و لزوم حضور دانش‌آموزان در کلاس درس، جامعه را دچار التهاب و نگرانی کرد و بعد مجبور به عقب‌نشینی شد. بهتر نیست وزیر آموزش و پرورش بعد از تصمیم‌گیری در ستاد ملی کرونا خبر قطعی را اعلام کنند؟

    منبع: همشهری ـ فهیمه طباطبایی

    جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید(کلیک کنید)

    منبع مطلب : www.hamshahrionline.ir

    مدیر محترم سایت www.hamshahrionline.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ایرنا

    ایرنا

    پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و نگرانی خانواده ها از حضور دانش آموزان در اجتماعات و حفظ سلامتی فرزندان، اخبار مربوط به تداوم آموزش به صورت حضوری یا مجازی و برگزاری امتحانات مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

    امسال هم تقریبا از اواخر آذر ماه، عموم مردم پیگیر خبرهای مربوط به چگونگی برگزاری امتحانات در پایه های تحصیلی و مناطق مختلف کشور از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، اما با توجه به اینکه تصمیم گیری درباره حضور دانش آموزان در مدارس به ستاد ملی مقابله با کرونا، مدیریت کرونا در استان ها و شورای مدارس نیز مربوط می شود، همچنان پس از گذشت چند روز از ابتدای دی ماه هنوز خانواده ها  پاسخی قطعی در این باره دریافت نکرده اند.

    هرچند آموزش و پرورش اعلام کرد تنها امتحانات نهایی و برخی از دروس دانش آموزان اول و دوم دبستان در مناطق زرد و با اخذ مجوز کتبی از ستاد مقابله با کرونای  استان ها به صورت حضوری برگزار می شود، اما بازهم خانواده ها در تماس های مکرر با ایرنا خواهان جزییات بیشتری از روند برگزاری امتحانات هستند.

    وزارت آموزش و پرورش اواخر آذر ماه برای روشن شدن چگونگی برگزاری امتحانات شیوه نامه ای را به مناطق و مدارس ابلاغ کرد.

    بر اساس این شیوه‌نامه؛ برگزاری امتحانات باید با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد و مسئولیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی به همراه درج صحیح اطلاعات حوزه‌ها و عوامل اجرایی بر عهده مدیرکل استان است.

    برگزاری حضوری امتحانات مشروط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا

    محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان گفت: در هر منطقه‌ای از کشور که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد، ترجیح بر برگزاری امتحانات دانش آموزان به صورت حضوری است.

    وی افزود: همچنین در هر منطقه ای که ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف برگزاری آزمون حضوری باشد، امتحانات به صورت مجازی برگزار می شود.

    حاجی میرزایی اظهار داشت: شیوه نامه برگزای امتحانات ابلاغ و اختیار آن به شورای مدارس واگذار شده است. همچنین روش های آزمون غیرحضوری هم مشخص شده و در اختیار مناطق و مدارس قرار گرفته است.

    وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۲ نوع آزمون تکوینی و پایانی وجود دارد که در آزمون تکوینی سهم همه این ها در تعیین نمره دانش آموزان متفاوت است. تکوینی بر اساس ارزیابی معلم از میزان فراگیری دانش آموزان در سال تحصیلی تعریف می شود و ارزشیابی پایانی هم به این صورت است که آزمون ها در پایان هر ترم به صورت امتحان کتبی است.

    جزییات برگزاری امتحانات در اختیار شورای مدارس است

    خسرو ساکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، درباره برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان اظهار داشت: امتحانات نوبت اول داخلی است و شورای مدارس می توانند از اول تا آخر دی ماه برای دانش آموزان برنامه ریزی کنند. در واقع تاریخ برگزاری امتحانات در اختیار شورای مدارس است.

    وی با بیان اینکه زمان برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان از ۱۵ دی ماه تا ۸ بهمن ماه است، افزود: تمامی امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار می شود.

    رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزانی که در امتحانات خرداد و شهریور حد نصاب نمره قبولی را کسب نکرده اند؛ یعنی دانش آموزان بازمانده از امتحانات نهایی شهریور ماه مشمول امتحانات نهایی می شوند و دانش آموزان ضمن تحصیل در این موضوع جای نمی گیرند.

    ساکی یادآور شد: ارزشیابی دروس داخلی و امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس روزانه که در شهریورماه موفق به کسب نمره قبولی در برخی از دروس نشده اند و دروس حضوری و غیرحضوری غیرنهایی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان، براساس آیین نامه های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و مجوز مرکز مدیریت بیماری های واگیر در تمامی شرایط به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد.

    وی ادامه داد: دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی که از سال های قبل فارغ التحصیل نشده اند، می توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت کنند.

    رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۱۵۰ هزار دانش آموزان در امتحانات دی ماه امسال، از یک تا چند ماده درسی در نوبت های خرداد و شهریور موفق به کسب نمره قبولی نشده اند.

    ساکی خاطرنشان کرد: مدارس در مناطق زرد با کسب مجوز از ستاد مدیریت کرونای استان ها می توانند امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنند، اما جزییات این موضوع در اختیار شورای مدارس است.

    وی ادامه داد: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه های مربوط دوره های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی صورت می گیرد.

    رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارزشیابی پیشرفت تحصیـــــلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایـی براساس آیین نامه های مربوط به مصوب جلسه ۷۹۳  تاریخ ۲۰ مرداد سال ۸۸ شورای عالی آموزش و پرورش و شیوه نامه بازگشایی مدارس درسال جاری، انجام می گیرد.

    ساکی افزود: براساس آیین نامه های شورای عالی آموزش و پرورش ارزشیابی پیشرفت تحصیـــــلی و تربیتی در دوره ابتدایـی می تواند به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی بر اساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام پذیرد و برای اطمینان بیشتر به صورت رسمی و مکتوب در پایان هر نوبت ارائه شود.

    وی همچنین گفت: براساس پیشنهاد معاونت آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی یعنی خواندن و نوشتن و ریاضی، آزمون عملکردی به صورت حضـــوری در مدرسه با تشکیل گروه های ۵ تا ۷ نفره و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.

    رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به آمار بدست آمده در حال حاضر تعداد دانش آموزان اول ابتدایی در کشور یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۳۲ نفر و تعداد دانش آموزان پایه دوم ابتدایی یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۸۵ هزار نفر هستند که در مجموع این تعداد دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی به ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۱۷ نفر می رسد.

    وی گفت:‌ برگزاری حضوری ارزشیابی تحصیلی پایه های اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق زرد به دلیل شیوع ویروس کرونا و پس از اخذ مجوز کتبی از کارگروه مدیریت و کنترل بیماری کرونای استانها امکان پذیر است.

    ساکی همچنین یادآورشد: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبـت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.

    وی افزود: در این صورت، نمره امتحانات پایانی از طریق برگزاری آزمون برخط (آنلاین) در سامانه شاد یا سایر سامانه های مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی با استفاده از مستندات و شواهد جمع آوری شده از فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول تعیین می شود.

    رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: درصورتی که به تشخیص معلم و تایید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت برخط فراهم نباشد، معلم می تواند از ارزشیابی تکوینی نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان، استفاده کند.

    منبع مطلب : www.irna.ir

    مدیر محترم سایت www.irna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید