توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تبدیل انگور به سرکه چه نوع تغییری است

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    173بازدید

    تبدیل انگور به سرکه چه نوع تغییری است را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    خلاصه ای از درس 2 علوم پنجم دبستان

    خلاصه ای از درس 2 علوم پنجم دبستان

    قصد داریم تا در 12 مطلب ، به شرح درس علوم پنجم دبستان تقریبا با تمامی جزئیات بپردازیم.

    درس دوم علوم پنجم ، ماده تغییر می کند نام دارد.

    ما هر روز در زندگی خود به طور مداوم شاهد تغییرات شیمیایی و فیزیکی یا به طور کلی شاهد تغییرات هستیم. این تغییرات شیمیایی و فیزیکی گاهی مفید و گاهی مضر است و از زمان کودکی تا بزرگسالی با ان ها سر و کله میزنیم. در زیر به تعاریف مربوط به تغییرات فیزیکی و شیمیایی می پردازیم.

    تغییر شیمیایی : 

    در برخی از تغییر ها مانند سوختن حبه قند ،ماده ی اولیه به ماده ی جدیدی تبدیل می شود. پختن نان و غذا،فاسد شدن میوه و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه ی آنها مواد جدیدی به وجود می آیند. این تغییر ها را تغییر شیمیایی می گویند. در بیشتر این تغییر ها یک ماده به ماده ی دیگری تبدیل میشود و رنگ و بو و مزه ی آن تغییر می کند.

    تغییر فیزیکی:

    در تغییر هایی ماندد بریدن چوب یا دوختن لباس شکل و اندازه ی ماده تغییر می کند ولی جنس ماده تغییری نمی کند، یعنی ماده ی جدیدی به وجود نمی آید. این تغییرات ررا تغییرات فیزیکی می نامند.

    گاهی تغییرات را از نطر سریع یا کند بوودن می توان دسته بندی کرد.

    تغییرات سریع: آن دسته از تغییرات شیمیایی و فیزیکی که در مدت زمان کوتاهی رخ میدهند را تغییرات سریع می نامند. انفجار مواد منفجره ، سوختن کاغذ ، حل شدن شکر در آب داغ نسبت به آب سرد و... از جمله تغییرات سریع به شمار می روند.

    تغییرات کند : آن دسته از تغییراتی که در گروه بالا قرار نمی گیرند را تغییر کند می نامند که در مدت زمان طولانی تری نسبت به تغییرات بالا صورت می گیرند. فاسد شدن مواد غذایی در یخچال نسبت به بیرون از یخچال ، زنگ زدن آهن و ...

    بعض از تغییرات را ی توان در راستای خدمت به بشر دانست و بعضی را نیز خیر.

    مثلا رسیدن میوه های کال ، بارش باران و رشد گیاهان همگی در خدمت بشر هستند ولی مثلا یخ زدن سزح جاده باعث بروز مشکلات شده و در راستای خدمت به بشر نیست.

    گاهی تغییرات شیمیایی و فیزیکی را به دو دسته ی زیر تقسیم کرد.

    تغییرات با دخالت انسان: همانطور که از اسم آن مشخص است ، این تغییرات با دخالت بشر صورت می گیرد. مثلا صاف کردن جاده ،ایجاد سنگ نوشته ، کندن زمین با بیل مکانیکی و... از جمله تغییراتی هستند که با دخالت انسان صورت می پذیرد.

    تغییرات بدون دخالت انسان: همانطور که از اسم آن پیداست، این  تغییرات بدون دخالت انسان انجام می شود. مثلا تغییر فصل ها ، رسیدن میوه و .... از جمله ی این تغییرات می باشد.

    در این پایین چند مثال متنوع از تغییرات شیمیایی و فیزیکی را مطرح می کنیم.

    تغییر فیزیکی :

    بریدن کاغذ - بریدن چوب و پارچه - دوختن و بافتن لباس - حل شدن شکر و نمک در آب - جوشیدن آب - صاف کردن جاده - کندن زمین - ایجاد سنگ نوشته - تراشیدن مداد - آرد کردن گندم - شکستن لیوان و...

    تغییر شیمیایی:


    پختن سبزی - تبدیل انگور به سرکه - درست کردن مربا - پوسیدن پارچه - زنگ زدن آهن - تهیه ی دوغ از شیر و ماست - تهیه ی ماست از شیر - سوختن چوب - فاسد شدن مواد غذایی -  کپک زدن میوه ها - رسیدن میوه ها و...



    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    توجه به تغییراتی که در اطراف ما رخ می دهد

    دراین نوع تغییر جنس مادّه عوض می شود یعنی مادّه به مادّه دیگر تبدیل می شود.

    مثال های مهمّ تغییرات شیمیایی:

    تبدیل آرد به نان،خمیر کردن آرد،ترش شدن شیر،گرفتن سرکه از انگور،تغییر رنگ برگ درختان،اکسید شدن ها،....

    تشکیل فسیل از موجودات زنده به دلیل تغییرات شیمیایی در بدن جاندار، پس از رسوب شدن.

    حل شدن فلز در اسید،تمام زنگ زدن های فلزات،خشک شدن گچ،خشک شدن درخت،

    تهیّه ی ماست وپنیر از شیر،انواع فاسد شدن هاو.......

    تغییرات شیمیایی

    در تغییرات شیمیایی ساختمان مولکولی مواد ،خاصیّت مادّه ونوع مولکول به طور کلّی تغییر می کند.

    اندازه ی مولکول،حجم وجرم هر مولکول ممکن است تغییر کند ،رنگ ،بو ومزّه ی مادّه ممکن است تغییر کند .

    جرم در تغییرات شیمیایی به طور کلّی ثابت است ،یعنی جرم مادّه اوّلیه برابر با جرم موادّ به دست آمده(محصول)است

    آرد کردن گندم :فیزیکی –  الک کردن آرد :فیزیکی-خمیر کردن آرد :شیمیایی –پختن نان :شیمیایی.

    بهبوددهنده نان چیست؟

    برای بهتر شناختن بهبود دهنده های نان نخست آشنای مختصر درمورد فرآیند تخمیر و مواد موجود در آرد ضروری است.

    فرایند تخمیر:

    برای اینکه بتوان نان ماکولی به دست آورد در خمیرباید تخمیرانجام پذیرد. این تخمیر به وسیله انواع باکتریها و قارچ های تک سلولی صورت می گیرد و بنا به اینکه کدام یک فعال تر و کثیرتر باشد کیفیت و مزه ی نان تغییرمی کند . اما بیشترین و بهترین تخمیر را خمیرمایه که گیاهی تک سلولی است انجام می دهد. دراین فرایند طی فعل و انفعالها پیچیده ی شیمیایی مقداری از نشاسته و تمام شکرهای موجود درآرد نهایتاً تبدیل به گازکربنیک و الکل می شود. خمیرمایه برای انجام این فعل و انفعالها، ازآنزیم ها استفاده می کند. آنزیم ها، پروتئین هایی بازنجیره ی مولکولی بزرگی هستندکه به عنوان کاتالیزور (واسطه) شیمیایی عمل می کنند و بدون اینکه مستقیماً وارد فعل و انفعال شوند و یا خود تغییرکنند ، فعل و انفعالها را انجام پذیر و یا سرعت می بخشند. بعضی ازاین اعمال شیمیایی بدون حضورآنزیم ها یا اصلاً انجام نمی شوند و یا زمان بسیار طولانی ای برای انجامشان لازم خواهد بود.  غذای اصلی خمیرمایه شکراست. اگر در آرد موجود باشد مستقیماً از آن باکمک آنزیم ها تغذیه می کند و اگرموجود نباشد به وسیله آنزیم های دیگر مولکول نشاسته را می شکند و تبدیل به قندهای ساده و قند را تبدیل به انرژی برای خود و گازکربنیک و الکل می کند و برای ساخت و ساز و تولید مثل به مواد دیگری از قبیل نمک های نیتروژن، فسفر و ویتامین ها احتیاج دارد. آنزیم هایی که در خمیرمایه وجود دارد همه به طورکلی برای تولید نان مفیدند ، ولی بستگی به نوع نانی که مد نظراست،  بعضی مشکل ساز و بعضی کارساز می شوند. به عنوان مثال آنزیم گلوتانیون،  آنزیمی است که  بر روی گلوتن اثرمی گذارد و آن را شکل پذیر و قابلیت کشایی آن را زیاد می کند. وجود این آنزیم درآردهای ضعیف مشکل ساز و کمبود آن در آردهای قوی نیز ایجاد مشکل می کند و خمیر قابلیت شکل پذیری خود را از دست می دهد.  برای اصلاح این مشکل درآردهای ضعیف  به آرد اکسیدکننده اضافه می شود و برای اصلاح این مشکل در آردهای قوی آنزیم گلوتانیون به آرد اضافه می شود.  این اصلاحات به وسیله بهبوددهنده ها صورت می گیرد.  دربعضی از بهبود دهنده ها برای بیشتر فعال کردن خمیرمایه، مواد مغذیی که خمیرمایه برای رشد احتیاج دارد و در آرد بسیار کم است مثل نمک های نیتروژن نیز اضافه می شود.  پس بهبوددهنده ها موادی هستندکه کیفیت آرد را بنا به خواسته ی نانوا تغییر  و  ویژگی های خمیر را برای تولید ایده آل می کنند.

    آرد:

    در درون دانه ی گندم انواع آنزیم ها به صورت غیره فعال وجوددارد. وقتی که دانه ی گندم در شرایط مناسب برای رشد قرارمی گیرند، این آنزیم ها فعال و شروع به تجزیه مولکول های درون دانه گندم به مولکول های ساده می کند. جوانه ی داخل دانه گندم ازاین مولکول های ساده تغذیه و شروع به رشد می کند. این انزیم ها برای رشد دانه ی گندم واجب هستند. اما همانطورکه قبلاً اشاره شد بنا به نوع نانی که مد نظراست، می توانند مفید و یا مشکل ساز باشند.  وقتی دانه ی گندم تبدیل به آرد می شود این آنزیم ها در آرد پخش و در زمانی که آب  به آرد اضافه می شود فعل می شوند و شروع به تجزیه مولکول هایی که در طبیعت  برای آن طراحی شده اند می کنند.  به عنوان مثال آنزیم،  آمیلاز با شروع فعالیتش نشاسته موجود در آرد را تبدیل به مالتوز می کند این  تغییر طی یک سری عملیات  شیمیایی پیچیده ای انجام می شود که  به صورت خلاصه  د ر زیر  نشان داده  شده  است.

    نشاسته آب آمیلاز = محلول نشاسته = مالتوز (نوعی شکر)

    مالتوز آب آنزیم مالتئاز (درآرد) = دکسترین (شکر ساده)

    دکسترین آب زیماز(گروه آنزیم های خمیرمایه) =الکل گازکربنیک انرژی

    این فعل و انفعال در حد متعادل برای تولید نان مفید است. چرا که در آن نشاسته تبدیل به شکر ساده می شود و خمیرمایه از این شکر تغذیه و تولید گازکربنیک می کند و خمیر متخلخل می شود. اما اگر مقدار این آنزیم  در آرد زیاد باشد (آردی که ازگندم جوانه زده تهیه شده باشد) و یا این آنزیم در آرد کم باشد(مربوط به گونه گندم ویا سن آرد) درتولید نان اختلال ایجاد می شود.

    درصورت بالا بودن آمیلاز خمیر سریع «وا» می رود  و در صورت پایین  بودن آن خمیر به کندی «بالا» می آید  و  سریعاً  بعد از«بالا» آمدن می خوابد.

    دراین گونه موارد باید از بهبوددهنده ها استفاده کرد تا بتوان مقدار آمیلاز موجود درآرد را در حد ایده آل تنظیم کرد. این کار یا با افزودن آنزیم به آرد یا با خنثی کردن آنزیم های اضافه انجام می گیرد.

    درنتیجه بهبود دهنده موادی هستند که حالت طبیعی آرد و عملکرد خمیرمایه را در جهت اهداف نانوا سوق می دهند و معمولاً در ساخت آن ازموادی که به صورت طبیعی در آرد و یا درطبیعت وجود دارد استفاده می شود.

    استفاده از بهبوددهنده ها عمل تازه ای نیست، از همان ابتدای اختراع نان از بهبوددهنده ها استفاده می شده است.  بزرگترین کشف آن زمان خمیرترش بود که در واقع کشت خمیرمایه به صورت بسیار ابتدای است و بعدها استفاده ازلرد نوعی آبجو که در زمان هخامنشیان معمول بوده است (مخمرآبجو و مخمر نان بسیار شبیه یکدیگرند توانستند نان متخلخل تولید کنند.  نمک ، شکر ، سرکه ، ماست زردچوبه ، شیره خرما و انگور همه بهبود دهنده هایی هستند که  سنتاً برای  بهبودکیفیت  نان مصرف می شده است.

    به عنوان مثال: شیره انگور را با آب مخلوط می کردند و می گذاشتند کمی ترش شود و سپس به خمیراضافه می کردند، البته هنوز هم دربعضی ازنانوایی ها معمول است. ترشی ایجاد شده یا در واقع اسید ایجاد شده PH خمیر را پایین می آورد و در نتیجه فعالیت آنزیم آمیلاز افزایش می یابد و هم چنین اسید  باعث  شکل  پذیرتر شدن خمیر می شود.

    شکر موجود در شیره انگور مستقیماً به وسیله خمیرمایه مصرف می شود. رنگ و طعم  شیره انگور نیز رنگ و مزه  نان  را  بهبود می بخشد.

    امروزه هم همین عمل به صورت علمی با استفاده ازانواع آنزیم ها به صورتی بسیار دقیق ترانجام می شود. بعضی ازموادی در بهبوددهنده های نوین مصرف می شود  در جدول  زیر ذکر شده است.

    منبع مطلب : chemistryinlife.blogfa.com

    مدیر محترم سایت chemistryinlife.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 2 ( ماده تغییر می کند ) - هوم درس

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 2 ( ماده تغییر می کند ) - هوم درس

    📚 پاسخنامه علوم پنجم ابتدایی
    🔴 درس دوم : ماده تغییر می کند

    کاوشگری صفحه 9

    5ــ تغییرهایی را که در طول این فعالیت در مواد ایجاد کرده اید، در جدول زیر بنویسید.

    کاوشگری صفحه 9 علوم پنجم

    فکر کنید صفحه 10 

    آیا برای ساختن بادبادک جنس موادی را هم که به کار بردید تغییر دادید؟

    خیر، فقط شکل ظاهری و اندازه ی مواد تغییر دادیم.

    فعالیت صفحه 10 

    ۳ــ یک حبه قند دیگر را هم مانند تصویر، روی شعله نگه دارید.

    *در کدام تغییر، شکل و اندازه ّ ی ماده عوض می‌شود؟

    در دو تغییر اول هنگام کوبید قند در هاون و حل کردن قند در آب شکل و اندازه ماده عوض می شود.
    *در کدام تغییر، رنگ و بوی ماده عوض می‌شود؟

    در تغییر سوم- با سوزاندن قند رنگ ، بود و مزه آن تغییر میکند.

    فعالیت صفحه 11 

    4ــ حالا رنگ، مزه، بو و شکل تخم مرغها را با هم مقایسه کنید.

    تخم مرغ اول شکلش تغیر کرده،

    – تخم مرغ دوم رنگ ، مزه و بویش تغییر کرده

    -تخم مرغ سوم هم رنگ ، هم بو و هم مزه اش تغیر کرده و شکلش هم عوض شده است.

    فکر کنید صفحه 12 

    ۱-وقتی چوب کبریت می سوزد، چه تغییری می کند؟

    چوب کبریت به ماده ی دیگری تبدیل می شود و رنگ بو مزه ی آن تغییر می کند.

    ۲-وقتی آب یخ می زند از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می شود. وقتی آب بخار می شود از حالت مایع به حالت گاز(بخار آب) تبدیل می شود. این ها چه نوع تغییری هستند؟

    تغییرهای فیزیکی، زیرا در این تغییرها آب به ماده ی دیگری تبدیل نشده است و فقط حالت آن تغییر کرده است.

    فعالیت صفحه 12 

    تغییرهای زیر را در دو گروه، طبقه بندی کنید و در جدول بنویسید.
    پختن مرغ، بریدن پارچه، شکستن لیوان، تبدیل انگور به سرکه، درست کردن مربا، تراشیدن مداد، آرد کردن گندم، پوسیدن پارچه و زنگ زدن وسایل آهنی

    فعالیت صفحه 13  

    تهیهی نوشیدنی گازدار
    ۱ــ یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را در یک پارچ با هم مخلوط کنید.
    ۲ــ نصف لیوان ماست و مقدار کمی نمک را در ظرفی دیگر با هم مخلوط کنید و در پارچ بریزید.
    ۳ــ ِ مخلوط به دست آمده را در یک بطری بریزید و در آن را کاملا محکم ببندید و در کناری بگذارید )یادتان باشد که بطری نباید ً پر شود(.
    ۴ــ بعد از یک هفته، بطری را بردارید و خوب تکان دهید. سپس ِدر آن را به آرامی باز کنید.
    5 ــ مشاهده های خود را بنویسید.

    وقتی در بطری را باز می کنیم، مقداری گاز از آن خارج می شود که بوی خاصی دارد ، مزه ی ماده جدید نیز کمی ترش میباشد.

    فعالیت بالا را به دقت بررسی کنید. در کدام مرحله تغییر فیزیکی و در کدام مرحله تغییر شیمیایی رخ داده است؟ به چه دلیل؟

    ابتدا با مخلوط کردن مواد ، تغییر فیزیکی به وجود می آید و در طول یک هفته تغییر شیمیایی به کندی صورت می گیرد. هنگام مخلوط کردن مواد ، خواص آنها نیز تغییر نمی کند ، اما با گذشت زمان مواد اولیه خواص خود را از دست داده و به ماده جدیدی تبدیل شده اند

    گفت کو کنید صفحه 13  

    هر یک از تغییرهای زیر در کدام حالت تندتر رخ می دهد؟

    الف)فاسد شدن مواد غذایی در یخچال یا بیرون از آن

    مواد غذایی در خارج از یخچال سریع تر دچار تغییر شیمیایی شده و فاسد می شوند.

    ب)حل شدن شکر در چای داغ یا چای سرد

    شکر در چای داغ سریع تر حل می شوند و تغییر فیزیکی می کند

    جمع آوری اطلاعات صفحه 13  

    وسایل آهنی در هوای مرطوب سریع تر زنگ می زنند یا در هوای خشک؟ در این باره اطلاعاتی جمع آوری کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

    در هوای مرطوب، وقتی آهن در معرض هوای مرطوب قرار می گیرد. دچار تغییر شیمیایی شده و اکسید می شود. به اکسید آهن اصطلاحا زنگ آهن گفته می شود. بنابراین وقتی وسایل آهنی در مجاورت هوای مرطوب قرار می گیرند، زنگ می زنند.

    گفت کو کنید صفحه 14 

    انسان در کدام تغییرهای نشان داده شده در تصویرهای زیر دخالت دارد؟

    -سنگ نوشته ای در همدان :تغییر فیزیکی

    -رسیدن سیب :تغییر شیمیایی

    صاف کردن جادّه : تغییر فیزیکی

    -کندن زمین با بیل مکانیکی : تغییر فیزیکی

    تغییر فصل : تغییر شیمیایی

    جمع آوری اطلاعات صفحه 15 

    فهرستی از تغییرهای محیط اطراف خود تهیه کنید و آنها را در جدول زیر بنویسید.

    گفت کو کنید صفحه 15 

    در گروه خود، یکی از دخالت های انسان در طبیعت را انتخاب کنید و درباره ی مفید یا مضر بودن آن گفت و گو کنید. نتیجه این گفت و گو را به کلاس گزارش دهید.

    قطع تعدادی از درختان جنگل به منظور احداث جاده این عمل از نظر ملاحظات زیست محیطی مضر است و باعث از زبین رفتن درختان و محیط زندگی جانوران آن منطقه می شود اما به لحاظ ایجاد راه و مسیر رفت و آمد انسان ها و برآوردن نیازهای افراد در آن جا تردد دارند، مفید می باشد.

    فعالیت صفحه 16  

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دانلود کنید
    مهدی 3 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید