در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
    تبلیغات دانشگاه آزاد

    بزرگترین ایه قران درباره چه امری است

    1 بازدید

    بزرگترین ایه قران درباره چه امری است را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    بزرگترین آیه قرآن بیانگر مسائل حقوقی است

    بزرگترین آیه قرآن بیانگر مسائل حقوقی است

    به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم شب گذشته در برنامه «درس هایی از قرآن» که در حرم رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آیه 282 سوره بقره، بزرگترین آیه قرآن و یک آیه حقوقی است که در آن انواع خدمت قلمی و بیانی و همچنین نکات مهم حقوقی ارائه شده است.

    وی با بیان اینکه قرآن ریزترین مسائل زندگی را با توجه به فطرت انسان ارائه می کند، تصریح کرد: در آیه 282 سوره بقره 40 نکته حقوقی مطرح شده است؛ همچنین اینکه این آیه در زمان جاهلیت و بر مردمانی بی سواد نازل شده بود، پنج مرتبه بر نوشتن سفارش کرده است که اهمیت علم و سواد از دیدگاه قرآن را می رساند.

    وی بابیان تفسیر آیه 282 بقره عنوان کرد: اگر دو طرف معامله از سواد و اطلاعات کافی برای ثبت معامله برخوردار نبودند باید به یک کاتب و نویسنده عادل مراجعه و کاتب به شکرانه علم و سوادش باید این عمل را قبول کند.

    رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: بنا بر تاکیداسلام در این مرحله کاتب باید هرآنچه را که بدهکار گفت بنویسد، البته بدهکار باید منصف باشد و سوء استفاده نکند.

    وی در ادامه تفسیر این آیه عنوان کرد: در صورتی که بدهکار فردی ضعیف، ناتوان و کم هوش بود باید ولی او که باید پرهیزگار و با تقوا باشد، متن معامله را برای کاتب بیان کند.

    حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: سپس دو مرد و در صورت وجود نداشتن، یک مرد و دو زن بر معامله شهادت بدهند.

    مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه طبق این آیه هرکس بدهکار شد باید دو نکته را رعایت کند، افزود: این دو نکته در مورد هر نوع بدهکاری از جمله مهریه همسر و یا بدهی شریک با هر مقداری صدق می کند.

    مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: هرکس که تجارت و داد و ستد می کند و بدهکار یا طلبکار می شود باید در مرحلۀ اول مهلت پرداخت بدهی را روشن وسپس آن را مکتوب کند، این دستور الهی است که در معامله با هر شخصی حتی برادر انسان باید مد نظر قرار بگیرد.

    یادآورمی شود، «درس هایی از قرآن» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حرم مطهررضوی است که هرشب ساعت21:45 در صحن جامع برگزار می شود./س


    منبع مطلب : www.yjc.ir

    مدیر محترم سایت www.yjc.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    طولانی ترین آیه قرآن درباره چیست؟

    طولانی ترین آیه قرآن درباره چیست؟

    شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – اقتصاد اسلامی هرگز از نگاه فی سبیل الله جدا نیست بلکه عین اخلاق است. جالب آنکه طولانی ترین آیه قرآن به معاد، شب اول قبر، نماز، والدین و امثال آن اختصاص ندارد بلکه مربوط به مکاتبات و سندهای اقتصادی است.
    به گزارش شفقنا به نقل از شبستان حجت الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرنگار ما در پاسخ به پرسشی در مورد سبک و سیره اقتصادی در اسلام و نگرش حضرت امیر(علیه السلام) در این باره اظهار کرد: اساسا اقتصاد پشتوانه هر حرکتی است. حتی جهاد بدون پشتوانه مالی و گذشتن از برخی امکانات به سرانجام نمی رسد؛ به این معنا که اگر مردم در هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حق، اموال شان را به کار نگیرند قطعا شکست می خورند، لذا خداوند در آیه ۱۹۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَأَنْفِقُوا فِی سَبیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بأَیْدیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ وَأَحْسنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسنِینَ؛ و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می دارد».

    وی ادامه داد: از مصادیق مفسد فی الارض کسانی هستند که با تهاجمات فرهنگی، جعل قوانین و تبلیغات سوء، سبب نابودی اقتصاد می شوند. خداوند در آیه ۲۰۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الْأَرْضِ لِیُفْسدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ؛ و چون برگردد [یا ریاستی یابد] کوشش می ‏کند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکاری را دوست ندارد» بنابراین، یکی از مصادیق مفسد فی الارض کسی است که به خاطر عملکرد منفی و جعل قوانین من در آوردی سبب نابودی اقتصاد و نسل نو می شود.

    حدادپور تصریح کرد: نکته بعد آن است که اسلام و اقتصاد اسلامی از اخلاق جدا نیست. هر جا که صحبت از انفاق اموال مطرح شده در پی آن به مسیر نیت نسبت به مال وقف شده اشاره می شود که مسیر نیت در این زمینه را «فی سبیل الله» گویند و نمونه بارز این امر آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره است که می فرماید: «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسعٌ عَلِیمٌ؛ (مَثَل (صدقات‏) کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند دانه‏ ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‏ ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد (آن را) چند برابر می ‏کند، و خداوند گشایشگر داناست».

    وی با تاکید بر اینکه اقتصاد اسلامی هرگز از نگاه فی سبیل الله جدا نیست بلکه عین اخلاق است، تاکید کرد:‏ ما در اسلام اجازه نداریم برای نجات محرومان، مالکیت مردم را نادیده بگیریم. مالکیت خصوصی در اقتصاد اسلامی پذیرفته شده است و به هیچ وجه نمی شود بنا بر هر دلیل غیرموجه و غیرعلمی روی مال و اموال مردم دست گذاشت.

    این پژوهشگر گفت: خداوند در آیه ۲۷۹ سوره مبارکه بقره می فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ؛ و اگر (چنین‏) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وی‏، برخاسته‏ اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه ‏های شما از خودتان است‏. نه ستم می ‏کنید و نه ستم می ‏بینید»؛ نکات مهمی در این آیه مطرح شده است. این مساله ای است که در صحبت های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به آن اشاره شد یعنی موضوع سرمایه گذاری و فراهم کردن شرایط برای تحقق آن از جمله احساس امنیت برای سرمایه گذاران.

    وی ادامه داد: طولانی ترین آیه قرآن به معاد، شب اول قبر، نماز، والدین و امثال آن اختصاص ندارد بلکه در زمینه مکاتبات و سندهای اقتصادی است. این معلوم می شود که در اقتصاد باید سند وجود داشته باشد و شالوده و نظمی قابل قبول در آن جریان یابد که در غیر این صورت کار افت می کند. لذا در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره به عنوان طولانی ترین آیه قرآن این مساله اشاره شده است.

    حدادپور در ادامه به جایگاه اقتصاد در سیره و سبک زندگی و نگرش حضرت امیر(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) طبق نص صریح روایات و تاریخ خودشان فعالیت اقتصادی انجام می دادند و حتی در زمانی که خلیفه مسلمین بودند آبیاری، حفر چاه و ایجاد باغ ها از جمله اموری بود که حضرت امیر(ع) به آن مشغول بودند و در طول بیست و پنج سالی که خانه نشین شدند از جامعه قهر نکردند بلکه بیشترین موقوفات اقتصادی حضرت(ع) مربوط به آن دوران است.

    این محقق ادامه داد: در حالی که بسیاری از افراد تا از عرصه سیاسی پس زده شوند، قهر می کنند و درصدد انتقام برمی آیند اما امیرالمومنین(علیه السلام) حرکات عام المنفعه بیشتری را در زمانی که خانه نشین بودند، انجام دادند.

    حدادپور با اشاره به سفارشات و توصیه های حضرت امیر(ع) به فرزندان شان پیرامون مسایل اقتصادی و طرح این مباحث در خطبه های نماز جمعه، ابراز کرد: نقل شده است که امیرالمومنین امام علی(ع) حتی روز جمعه را تعطیل نمی کردند و از حیث فعالیت های اقتصادی همچنان به کار مشغول بودندو حتی ظاهرا برخی از مردم در نخلستان های اطراف کوفه به استقبال ایشان می رفتند و با هم در نماز جمعه شرکت می کردند و این مساله از سوی علامه مجلسی نیز در «بحارالانوار» نقل شده است.

    استاد حوزه علمیه با طرح مثالی از زندگی و اهمیتی که حضرت امیر(علیه السلام) نسبت به مساله شغل داشتند، گفت: نقل شده است(به مضمون) که روزی فردی یهودی خطاب به امام علی(ع) در مورد کثرت فعالیت های ایشان در ایام پیری طعنه زد که حضرت(ع) در پاسخ او فرمودند: کار کردن بد نیست. محتاج مردم شدن بد است.

    وی با بیان اینکه قوانین اقتصادی حضرت امیر(ع) برای جامعه و حکومت اسلامی عدالت محور بود، خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) سر ماه خزانه را جارو می کردند، دو رکعت نماز شکر می خواندند به این دلیل که توانستند بیت المال را به درستی تقسیم کنند. جالب است که در سیره هیچ خلیفه و حاکمی نمی بینیم که بیت المال را با دست خود و با محاسبات خودش تقسیم کرده باشد. اما حضرت امیرالمومنین(ع) خودشان از خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست سرکشی می کردند و آن قدر برای مساله کار و اشتغال اهمیت قایل بودند که مانند پیامبر(ص) وقتی که به جوانی برخورد می کردند سوال می پرسیدند که آیا شغل داری؟ و اگر شغل داشت از او در مورد ازدواج و اینکه آیا ازدواج کرده است یا خیر سوال می کردند. اگر شغل داشت که برای او آستین بالا می زدند و اگر شغل نداشت برایش شغلی ایجاد می کردند.

    منبع مطلب : fa.shafaqna.com

    مدیر محترم سایت fa.shafaqna.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خبرگزاری حوزه

    خبرگزاری حوزه

    به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 282 سوره بقره پرداخته است.

    * آیه               

    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ بدَیْنٍ إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بالْعَدْلِ وَ لا یَأْبَ کاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ وَ لْیُمْلِلِ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَ لْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإِنْ کانَ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفیهاً أَوْ ضَعیفاً أَوْ لا یَسْتَطیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهیدَیْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَکِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْری‏ وَ لا یَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغیراً أَوْ کَبیراً إِلی‏ أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْنی‏ أَلاَّ تَرْتابُوا إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبایَعْتُمْ وَ لا یُضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهیدٌ وَ إِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ

    * ترجمه                      

    ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! هنگامی که بدهی مدّت داری (بر اثر وام یا معامله) به یکدیگر پیدا می ‏کنید، آنرا بنویسید و باید نویسنده ‏ای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری کند، همانطور که خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن کس که حقّ بر ذمّه او (بدهکار) است املا کند و از خدایی که پرورگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. و اگر کسی که حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و یا (به جهت لال بودن) توانایی بر املا کردن ندارد، باید ولیّ او (بجای او) با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهی را) املا کند و دو نفر از مردان را (بر این حقّ) شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب کنید) تا اگر یکی از آنان فراموش کرد، دیگری به او یادآوری کند. و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای ادای شهادت) دعوت می‏ کنند خودداری نمایند. و از نوشتن (بدهی ‏های) کوچک یا بزرگِ مدّت‏ دار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید،) این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می ‏باشد، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می‏ کنید که ایرادی بر شما نیست که آنرا ننویسید. و هنگامی که خرید و فروش (نقدی) می ‏کنید، (باز هم) شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویی) زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده‏ اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگی را) به شما تعلیم می ‏دهد و خداوند به هر چیزی داناست.

    * نکته ها                     

    بزرگترین آیه‏ ی قرآن، این آیه است که درباره‏ ی مسائل حقوقی و نحوه‏ی تنظیم اسناد تجاری می‏ باشد. این آیه نشانه ‏ی دقّت نظر و جامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ‏ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است.

    کلمه «تداینتم» از «دَین» به معنای بدهی، شامل هرگونه معامله غیر نقدی، وام و خرید سَلَف می ‏شود.

    در حدیث آمده است: اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمی‏ کند و می ‏فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟! [کنزالدقائق، ج‏2، ص‏467]

    اگر دقّت در حفظ حقوق فردی ضروری است، حفظ بیت ‏المال بمراتب ضروری‏تر است!

    تنظیم سند، حتّی در معاملات نقدی مفید است، ولی ضرورت آن به اندازه‏ ی معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممکن است طرف های معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.

    از فرمان نوشتن، معلوم می ‏شود که اسناد تنظیم شده ‏ای که همراه با گواهی عادل باشد، قابل استشهاد است.

    از این آیه استفاده می‏ شود که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ‏ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد.

    در زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانه ‏ی توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.

    * پیام ها                      

    1- ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، و خطاب؛ «یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقی برای عمل به احکام است.

    2- مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «الی اجل مسمّی»

    3- برای حفظ اعتماد و خوش ‏بینی به همدیگر و آرامش روحی طرفین و جلوگیری از فراموشی، انکار و سوءظنّ، باید بدهی ‏ها نوشته شود. «فاکتبوه»

    4- برای اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالی طرفین، سند باید با حضور طرفین و توسط شخص سوّمی نوشته شود. «ولیکتب بینکم کاتب»

    5 – نویسنده ‏ی قرارداد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده ‏ی اسناد، داشتن عدالت در قلم است.

    6- به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است، کارگشایی کنیم. «ولا یأب کاتب ان یکتب کما علّمه اللّه»

    7- اهل هر فن وحرفه ‏ای مسئولیّت ویژه دارد، کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «ولا یأب کاتب ان یکتب»

    8 - باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «و لیملِل الّذی علیه الحقّ»

    9- اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذی علیه الحقّ»

    10- بدهکار، هنگام املای قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و تمام خصوصیّات بدهی را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»

    11- تدوین قانون باید به گونه ‏ای باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولیّ او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فان کان الذی علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»

    12- سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعی، نیازمند ولیّ هستند. «فلیملل ولیّه»

    13- توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوی مسئولان و سرپرستان لازم است. «فلیملل» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.

    14- مردان، در گواه شدن و گواهی دادن بر زنان مقدّم می ‏باشند. «شهیدین من رجالکم»

    15- گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»

    16- هر کدام از مردها به تنهایی می ‏توانند شاهد باشند، ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند. تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فتذکّر احدیهما»

    دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیّه ‏ی ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارند و آشنایی آنها با نحوه ‏ی معاملات کمتر است.

    17- اگر برای شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خودداری نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»

    18- مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ‏الناس مهم است. «ولاتسأموا ان تکتبوه صغیراً او کبیراً»

    19- ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:

    الف: ضامن اجرای عدالت است. «اقسط»

    ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم»

    ج: مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «ادنی‏ ألاّ ترتابوا»

    20- اگر فایده و اسرار احکام برای مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان می‏ شود. «ذلکم اقسط...»

    21- معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنی الا ترتابوا»

    22- در معاملات نقدی، لزومی به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تکون تجارة حاضرة»

    23- در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولی شاهد بگیرید. «فلیس علیکم جناح ألاّ تکتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»

    24- کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یکی از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ کاتب ولاشهید»

    25- اگر ادای شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتی بود، باید شاهد و کاتب به نحوی تأمین مالی شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «ولا یضارّ کاتب ولا شهید»

    26- کاتب و شاهد حقّ ندارند سند را به گونه‏ای تنظیم کنند که به یکی از طرفین ضرری وارد شود. «لایضارّ کاتب ولاشهید»

    27- هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است.«فانّه فسوق»

    28- کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است.«فانّه فسوق»

    29- قلب پاک و با تقوی، همچون آینه علوم و حقایق را می‏ گیرد. «واتقواللّه و یعلّمکم اللّه»

    30- خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می ‏داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را برای شما بیان می‏ کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بکل شی‏ء علیم»

    منبع مطلب : www.hawzahnews.com

    مدیر محترم سایت www.hawzahnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید