توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ایه 55 سوره توبه به کدام یک از عوامل عذاب دنیوی اشاره دارد

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    507بازدید

    ایه 55 سوره توبه به کدام یک از عوامل عذاب دنیوی اشاره دارد را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    آیه 55 سوره توبه


    فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذّبَهُمْ بها فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ (55)

    ج5، ص 121

    فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ‌: پس باید به تعجب نیاورد تو را ای شنونده آیات الهی، اموال منافقان و نه اولادشان، چه کثرت اموال و اولاد استدراج است، یا خطاب به پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و مراد امتند، یعنی ای مؤمنان باید تعجب ننمائید از بسیاری اموال و اولاد منافقین دین مبین. إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذّبَهُمْ بها: اینست و جز این نیست که خدای تعالی می‌خواهد عذاب فرماید کفار را به این مال و اولاد. فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا: در زندگانی دنیا.

    در مجمع فرماید: در معنی آیه، پنج وجه است:

    اول- قول ابن عباس و قتاده در آیه تقدیم و تأخیر است «ای- لا تسرّک اموالهم و اولادهم فی الحیاة الدّنیا انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها فی الآخرة» یعنی تعجب نیاورد تو را اموال و اولاد کفار در دنیا بتحقیق خدای تعالی می‌خواهد عذاب فرماید آنها را به این مال و اولاد در آخرت.

    دوم- قول حسن و بلخی- حق تعالی می‌خواهد عذاب فرماید آنها را به مال و اولاد در دنیا بسبب تشدید بر آنها در تکلیف و امر به انفاق و جهاد و تأدیه ایشان بر وجه کراهت و مشقت به جهت امید نداشتن به مثوبات اخروی و کشته شدن اولاد در محاربه.

    سوم قول ابن زید- اراده فرموده تعذیب آنها را به حفظ اینها و تحمل مصائب با حرمان منفعت از آنها.

    چهارم- قول جبائی- معذب فرماید آنها را به سبب اسیری اولاد و غنیمت اموال نزد تمکن مؤمنین به اخذ آنها، پس حسرت خورند و این جزای کفر ایشان است در دنیا.

    پنجم- معذب فرماید به جمع مال و حب اولاد و حزن آنها بر فوت و موت هر یک و مفارقت آنها به موت از هر دو با هزاران حسرت.

    حاصل آیه آنکه: به کثرت اموال و اولاد کفار تعجب نکنید، چه این نعمت استدراج است که به سبب ازدیاد آن درجه به درجه کفر و طغیان آنها زیادتر، به حدی که سلب قابلیت رحمت واسعه الهی را به سوء اختیار خود نموده مستوجب عذاب دائم گردد، بلکه مؤمن قلبش دلبستگی با دنیا ندارد و همه‌

    ج5، ص 122

    توجهات او به آخرت باشد.

    بیان- موجودات به حسب تقسیم و فرض عقلی بر چهار قسمند:

    1- هم ازلی و هم ابدی باشد، و منحصر است فقط در ذات احدیت الهی جل جلاله.

    2- نه ازلی و نه ابدی، و آن دنیا است.

    3- ازلی باشد و لکن ابدی نباشد و آن محال الوجود است، زیرا به دلیل ثابت شده و از قواعد مسلمه اهل تحقیق است (ما ثبت قدمه امتنع عدمه و ما ثبت عدمه امتنع و جوده) وجودی که ثابت شود قدم او، ممتنع است عدم او، و آنچه ثابت شد عدم او بالذات، ممتنع است وجود او در خارج مانند شریک الباری.

    4- ازلی نباشد لکن ابدی باشد و آن آخرت و جمیع مکلفینند، زیرا آخرت اول دارد که نبود و خلق شده، لکن ابدی باشد و فنا ندارد و همیشه باقی است، همچنین مکلفین از مطیع و عاصی تمام، حیاتشان اول دارد اما آخری نخواهد داشت.

    پس از ثبوت این مطلب، مبین شود که مناسبت حاصله بین مکلف و بین آخرت اشد است از مناسبت بین او و دنیا، و بنابراین ظاهر گردد که انسان برای آخرت خلق شده نه دنیا، پس سزاوار آنکه قلبش مایل به دنیا نشود، چه مسکن اصلی او آخرت و عن قریب به آنجا تحول یابد.

    وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ‌: و بیرون رود جانهای ایشان از ابدانشان به صعوبت و سختی. وَ هُمْ کافِرُونَ‌: و حالتی که کافر باشند، مراد آن است که ایشان مشغول تمتع مال و اولاد باشند و نظر در عاقبت کار خود و تدارک ما فات نکنند که ناگهان مرگ آنها را دریابد به حالت کفر، و مال و فرزند برای آنها ثمر و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

    فی الکافی- باسناده عن زید الشّحّام قال: قال ابو عبد اللّه علیه السّلام:

    خذ من نفسک لنفسک خذ منها فی الصّحة قبل السّقم و فی القوّة قبل الضّعف و فی الحیاة قبل الممات.

    ج5، ص 123

    در کافی شریف حضرت صادق علیه السّلام فرماید: اخذ کن از نفس خود حظی و بهره و منفعتی برای خود، اخذ کن از آن در حالت صحت قبل از مرض و در حالت قوت قبل از ضعف و در حالت حیات قبل از مردن.

    تتمه- قوله‌ «وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» اراده تعلق دارد به زهوق انفس آنها نه به کفر، مثل آنکه گوئی (ارید ان اضربه و هو عاص) پس اراده تعلق گرفته به ضرب نه به عصیان، و همچنین مریض به طبیب گوید می‌خواهم وقت مرض پیش من آئی، مسلما این خواستن موجب نشود که مرض را برای خود خواسته باشد؛ بنابراین حق تعالی اراده فرموده ازهاق روح منافقین را در حالی که کافر بودند، و این اراده مستلزم نیست که خدای تعالی مرید کفر باشد؛ تعالی اللّه علوا کبیرا.

    تنظیم- شخص بصیر که تأمل نماید در این آیات، هر آینه دریابد ترتیب انتظام آنها را به احسن وجوه، زیرا ابتداء بیان فرمود انواع فضایح اعمال و قبایح افعال آنها را، بعد بیان مآل آنها در آخرت از عقاب و عذاب و مآل آنها را در دنیا از اقسام محنت و بلیت. بعد بیان عدم انتفاع آنها را در آخرت به اعمال خیریه.

    بعد بیان فرمود در این آیه که آنچه گمان کنند منافع دنیا است از کثرت مال و اولاد، هر آینه در حقیقت نقمت و سبب بلا و محنت ایشان است.


    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفسیر آیه 55 سوره توبه

    آیه ۵۵ سوره توبه به کدام یک از عوامل عذاب دنیوی اشاره دارد

    آیه ۵۵ سوره توبه به کدام یک از عوامل عذاب دنیوی اشاره دارد

    ۱) فقر و ناداری

    ۲) ثروت و دارایی

    ۳) نزاع و درگیری

    ۱) سنگ‌دلی و بی‌رحمی

    ۲) رفتن برکت از مال

    ۳) هر دو مورد

    ۱) ارتکاب گناه

    ۲) تکذیب آیات خدا

    ۳) قتل و خونریزی

    ۱) کینه و دشمنی

    ۲) فقر و تنگدستی

    ۳) ظلم و زورگویی

    ۱) قلیل و اندک

    ۲) عارضی و ناپایدار

    ۳) هر دو مورد

    سایت کلاس درسی

    منبع مطلب : kelasedarsi.ir

    مدیر محترم سایت kelasedarsi.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    گ....‌‌‌... 4 روز قبل
    2

    جواب فکر کنم فکر کنم ۲ باشع

    مهدی 5 روز قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید