توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه سواری در چه شهری بود

    دسته بندی :
    1. نکس 98
    2. مطالب سایت
    89بازدید

    اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه سواری در چه شهری بود را از سایت نکس 98 دریافت کنید.

    دوچرخه سواری و تاریخچه آن

    دوچرخه سواری

        دوچرخه سواری نوعی ورزش است که روی سیستم های قلبی، عروقی و ریوی اثر مثبت دارد. چون در این ورزش از دوچرخه استفاده می شود می تواند جایگزین خودروهایی شود که آلودگی هوا ایجاد می کنند.دوچرخه سواری سه برابر سریع تر از راه رفتن و به همان میزان مصرف انرژی است و ورزشی مفید به حساب می آیدبا دوچرخه خاطرات را دو برابر می کند. می توانید امتحان کنید، فکر شما و دیدتان نسبت به اطرافتان عوض می شود و موضوعات را بهتر و دقیق تر می بینید.دوچرخه سواری یکی از ورزش های متداول اروپا، امریکا و آسیاست. امروزه در بسیاری از کشورها از دوچرخه به عنوان اسباب بازی کودکان، وسیله ای برای جابه جایی سربازان، نیروهای پلیس و توزیع نامه ها بهره برداری می شود.در این مقاله درباره ی این رشته ورزشی اطلاعات مختصری داده شده است.

    تاریخچه مختصری از دوچرخه سواری در جهان

        در کشورهایی چون چین،مصر و هند شواهدی وجود دارد(مثل اشکال روی غارها) که نشان می دهد فعالیتی مشابه با دوچرخه سواری به صورت ابتدایی ترین شکل در 2300 سال قبل از میلاد مسیح موجود بوده است.شخصی فرانسوی به نام سیوارک را اولین دوچرخه سوار در سال 1690 دانسته اند. نخستیــن مسابقه دوچرخه سواری درسال 1868 در محلی به نام هندون در انگلستان انجام شد . در سال 1869 نخستین مسابقه بین المللی دوچرخه سواری در جاده ، بین دو شهر پاریس و روان برگزار شد.پایه های فـدراسیون بین المللی دوچرخه سواری در سال 1900با تاسیس اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری که مرکز آن در پاریس بود،تاسیس شد  و در نهایت از سال 1901 دوچرخه سواری به طور رسمی آغاز شده است.

    تاریخچه دوچرخه سواری در ایران

    دوچرخه سواری از ورزش و بازی های بی سابقه در تهران و ایران بود و مردم به آنهایی که سوار بر این وسیله دوچرخ می شدند، «بچه شیطان» و «بچه جن» می گفتند.زیرا معتقد بودند آنها از طرف شیاطین و جن کمک می شوند که اگر جز این باشد، کسی نمی تواند روی دو چرخ حرکت کند! جالب اینکه دلیل هم می آوردند و می گفتند وسیله ای که اگر کسی آن را نگه ندارد، خودش نمی تواند خودش را نگه دارد، چگونه می تواند یکی را هم بر بالای خود بنشاند و راه ببرد؟در چنین اوضاع و احوالی بود که «حسین آقا شیخ» جسارت ورزید و با شهامت فراوان چند دستگاه دوچرخه خرید و دکان دوچرخه سازی(در تهران) باز کرد. با گذشت زمان انواع دوچرخه های معمولی و کورسی و سه چرخه در تهران عمومیت یافت و از تهران به شهرستانها راه گشود و حتی به عنوان یک وسیله نقلیه ساده و ارزان سر از روستاها درآورد. 

        دوچرخه سوارانی که آغازگر مسابقات دوچرخه سواری بوده اند عبارتند از آقاغفار، نادر خانی ، امین سرور، گل طلب ، مزلقانی،چیذری ، طلاکش و ابراهیمی.

    منبع مطلب : www.spadanabike.org

    مدیر محترم سایت www.spadanabike.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    اولین مسابقه دوچرخه سواری مشهور

    اولین مسابقه دوچرخه سواری مشهور

    اولین مسابقه دوچرخه سواری مشهور توردوفرانس در فرانسه آغاز شد این مسابقه که شرکت در آن برای همه دوچرخه سواران دنیا آزاد است ,توسط مدیر روزنامه اقو فرانسه به نام هانری دوگرانژ تاسیس شد و تا به حال ۵۴ بار انجام شده است

    اولین مسابقه دوچرخه سواری مشهور" توردوفرانس "در فرانسه آغاز شد .این مسابقه که شرکت در آن برای همه دوچرخه سواران دنیا آزاد است ،توسط مدیر روزنامه" اقو "فرانسه به نام" هانری دوگرانژ "تاسیس شد و تا به حال ۵۴ بار انجام شده است .مسیر مسابقه توردوفرانس ،بین ۴۵۰۰ و ۴۶۰۰ کیلومتر بوده و شامل جاده های صاف ارتفاعات و نقاط گرم و سرد است.

    ● نکاتی جالب و خواندنی از رقابتهای دوچرخه سواری توردوفرانس

    نود و چهارمین دوره رقابتهای معتبر بین‌المللی دوچرخه سواری دور فرانسه که به "تور دوفرانس" معروف است، امسال از ۱۶ تیرماه با برگزاری مرحله پرولوگ به مسافت ۸ کیلومتر از شهر لندن آغاز می‌شود.

    در طول این رقابتها که از سال ۱۹۰۳ آغاز شده، اتفاقات و ماجراهای جالبی روی داده که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

    ▪ خواندنی‌های این تور به نقل از سایت اینترنتی W.AKTEN آلمان:

    این رقابتها از سال ۱۹۰۳ پایه‌گذاری و آغاز شده است.

    طولانی‌ترین مسیر این تور مربوط به سال ۱۹۲۶است که رکابزنان مجموعا مسافت ۵۷۴۵ کیلومتر را رکاب زدند.

    درسال ۲۰۰۴ طول مسیر دوچرخه سواران به حدود ۳۵۸۴ کیلومتر رسید.

    پیراهن طلایی را دوچرخه سواری برتن می‌کند که در مجموع مراحل در مقام نخست ایستاده باشد. "روژه کریستف" برای اولین بار در سال ۱۹۱۹ پیراهن طلایی را تصاحب کرد.

    پیراهن سلطان کوهستان (قرمز و سفید) را دوچرخه سواری برتن می‌کند که بیشترین امتیاز را در مسیرهای کوهستانی بدست آورد.

    پیراهن سفید را دوچرخه سواری برتن می‌کند که بهترین دوچرخه سوار جوان در تور باشد.

    در نخستین دوره این رقابتها، (۱۹۰۳ و ۱۹۰۴هر تور ۲۴۲۸ کیلومتر در شش مرحله بود و در هر مرحله به صورت متوسط ۴۰۴ کیلومتر در روز توسط دوچرخه سواران پیموده می‌شد.

    در سالهای آغازین، به‌دلیل نقص و اشکال در علامت‌گذاری مسیرها، بسیاری از دوچرخه سواران به اشتباه، مسیرهای دیگر را رکاب می‌زدند.

    در سال ۱۹۰۴چهار دوچرخه سوار که در صدر قرار داشتند، بخشی از مسیر تور را با قطار مسافری طی کردند و اندکی قبل از خط پایان از قطار پیاده شده و شاد و سرحال با دوچرخه خود را به مقصد رساندند منتهی حقه آنان کشف و از دور مسابقات حذف شدند.

    هنری کرنت" دوچرخه سوار پیروز سال ۱۹۰۴ توردوفرانس" در یک مرحله از این رقابتها به دلیل خوردن ران مرغ مسموم که به عمد به او داده شده بود، دچار خواب آلودگی شد و از دوچرخه به زمین سقوط کرد.

    کرنت مقام پنجم را در این تور بدست آورد ولی با کشف تقلب چهار دوچرخه‌سوار که بخشی از مسیر را به وسیله قطار طی کرده بودند، او با گذشت شش ماه از این رقابتها، به عنوان فاتح تور شناخته شد و تا امروز نیز نام او به عنوان جوانترین پیروز در تاریخ توردوفرانس ثبت شده است.

    در سال ۱۹۰۵ لوئیز تروسلی برنده توردوفرانس شد. این دوچرخه سوار توانست در تمامی مراحل به مقام نخست دست یابد اما تمامی جوایز دریافتی خود را که مبلغ چهار هزار فرانک بود، در قمار باخت.

    در سال ۱۹۰۷ هنری پپین گوتان که به طبقه اشراف زادگان تعلق داشت، برای تفریح و گذراندن وقت تصمیم به شرکت در مسابقات توردوفرانس گرفت. وی به دلیل عادت به زندگی تجملاتی، سه دوچرخه سوار را در تیم خود استخدام کرد که بین راه نیاز تشنگی او را برطرف سازند و در سربالایی‌ها وی را حمایت کرده و به جلو هول دهند.

    از این سال حمل آب برای دوچرخه سواران رایج شد، هرچند که این نجیب زاده بیشتر از پنج مرحله طاقت نیاورد و از دور مسابقات خارج شد.

    در سال‌های نخست توردوفرانس، دوچرخه سواران می‌بایست تنها به خود متکی باشند. در سال ۱۹۱۳ اوژن کریستف در مرحله کوهستانی با اختلاف ۱۸ دقیقه پیشتاز این مسابقات بود ولی با نقصی که در چرخ جلو دوچرخه‌اش بوجود آمد، مجبور شد دوچرخه‌اش را ۱۰ کیلومتر تا رسیدن به یک آبادی و تعمیر آن، روی شانه‌اش حمل کند.

    او با یک خوش شانسی مواجه شد و آهنگر محله وسایل کار خود را در اختیارش قرار داد. اوژن بالاخره با کمک فرزند ۷ ساله آهنگر دوچرخه را برای ادامه مسابقه تعمیر کرد ولی مسوولان فنی توردوفرانس وی را به دلیل استفاده از کمک دیگران به یک دقیقه مجازات زمانی محکوم کردند. در هر حال خرابی دوچرخه برای او به قیمت تلف شدن ۴ ساعت تمام شد و او در مجموع امتیازات تنها به مقام هفتم رسید.

    در سال ۱۹۸۹ گرگ لمون با وجود برجای ماندن ساچمه‌های چند گلوله در بدنش برنده توردوفرانس شد. شوهر خواهرش وی را به هنگام شکار به جای یک بوقلمون هدف قرار داده بود. ۳۰ ساچمه می‌بایست از بدن وی خارج می‌شد.

    میگوئل ایندوراین اسپانیایی اولین کسی است که ۵ بار متمادی در توردوفرانس برنده شده است ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵

    بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۸۹ به برنده توردوفرانس یک دستگاه آپارتمان در مرلین پالژ به ارزش ۱۲۰ هزار فرانک هدیه می‌شد و همه برندگان، آپارتمان‌های خود را در همان محل به زیر قیمت می‌فروختند. در سال ۱۹۸۸ برنده تور همچنین یک دستگاه پژو ? ????نیز هدیه گرفت.

    جینو بارتالی در سال ? ?????برنده توردوفرانس شد. او ده سال بعد یعنی در سال ۴۰۵ نیز باردیگر فاتح این تور شد. بارتالی که یک کاتولیک معتقد بود، در ایام جنگ جهانی به خدمت صومعه درآمد.

    در سال ۱۹۰۳ حق شرکت در توردوفرانس به ۱۰فرانک بالغ می‌شد. جایزه دریافتی برنده تور در همین سال، سه هزار فرانک بود.

    موریس گارین در سال ۱۹۰۳ با دو ساعت و ۴۹ دقیقه اختلاف نسبت به نفر دوم (رنه پوتیر) زودتر به خط پایان رسید. بیشترین میزان اختلاف زمانی نفر اول با نفر آخر در تاریخ توردوفرانس مربوط به همین دوره است که از مجموع ۲۱ دوچرخه سوار که موفق به رسیدن به پایان خط شدند، این زمان به ۶۴ ساعت و ۴۷ دقیقه رسید.

    توردوفرانس یا شاید تور مصائب تاکنون ۴ کشته برجای گذاشته است. در سال ۱۹۱۰ آدولفو هیلری به دلیل غرق شدن در دریا در روز استراحت جان باخت.

    ۱۹۳۵ فرانسسکو سپادا از دوچرخه سقوط کرد.

    ۱۹۶۷ توم سمپول به دلیل دوپینگ درگذشت.

    ۱۹۹۵ فابیو کاسارتی به‌دلیل سقوط از دوچرخه جان باخت.

    در سال ۱۹۱۳ از مجموع۱۴۰ شرکت‌کننده تنها ۲۵ نفر به خط پایان رسیدند.

    در سال ۲۰۰۵ یک پسربچه ۱۱ ساله هلندی بعد از جر و بحث لفظی با والدینش، به تقلید از دوچرخه‌سواران مشهور توردوفرانس، با دوچرخه خود از خانه خارج شده و بیش از ۱۷۴ کیلومتر رکاب زد. پیتر اسکوتوئیس ۱۱ ساله پس از ترک خانه که در دهکده هرکنبوچ واقع شده، به جای رفتن به مدرسه مسیر شمال را در پیش گرفت تا ضمن دوچرخه‌سواری عصبانیت خود را تخلیه کند. وی سپس تمام روز را رکاب زده و بعد از طی ۱۰۰ کیلومتر مسافت به شهر نیمگن رسید. هنگامی که تصمیم به بازگشت گرفت، پلیس از طریق والدینش مطلع شده و او را در اوایل صبح روز بعد پیدا کرد در حالیکه ۱۷۵ کیلومتر رکاب زده بود.

    این در حالی است که در همان روز، مرحله یازدهم توردوفرانس به مسافت ۱۶۴ کیلومتر برگزارشده بود.

    ● آشنایی با چهار پیراهن مهم در توردوفرانس

    پیراهن طلایی توردوفرانس که در واقع "پیراهن زردرنگ" نام دارد، پیش از این هفت بار بر تن "لانس آرمسترانگ" آمریکایی پوشیده شده و اسطوره جاودانه خود را یافته است.

    پیراهن سبز امتیازی یا "مایلوت ورت" نخستین‌بار در رقابت‌های سال ۱۹۵۳ تور دوچرخه‌سواری دور فرانسه معرفی شده و از آن پس دومین پیراهن یا جایزه مهم تور بعد از پیراهن طلایی محسوب می‌شود.

    به گزارش سایت سایکلینگ نیوز، این پیراهن مختص اسپرینترها یا رکاب زنان سرعتی است اما لزوما به سریع‌ترین دوچرخه‌سوار یک تور اهدا نمی‌شود بلکه کسی آن را به تن خواهد کرد که از نظر سرعت در جاده‌ها و استقامت در کوهستان ثبات بیشتری داشته باشد. بسیاری از رکاب زنان به محض عبور از خط امتیازی در نیمه راه، دست از تلاش برداشته و بقیه مسیر را با دسته طی می‌کنند اما هر امتیاز برای به تن کردن پیراهن سبزرنگ ضروری است.

    برندگان سابق این پیراهن شامل ادی مرکس، فردی مارتنز، شون کلی، دیامولودین عبدو یاپاروف، لورن ژالابرت و اریک زابل هستند که زابل شش دوره پیاپی از۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ پیراهن سبز امتیازی را برده ست.

    وی در سالهای گذشته مغلوب رابی مک ایون و بادن کوک شده اما آنها با مشقت تمام توانسته‌اند پیراهن سبز را از تن وی خارج کنند. در دنیای دوچرخه‌سواری مثل مشهوری است که می‌گوید "هر دوچرخه‌سوار به اندازه آخرین مسابقه‌اش خوب است."

    پیراهن کوهستان که سابقه طولانی در رقابت‌های دوچرخه‌سواری دور فرانسه دارد، از سال ۱۹۳۳ به سربالاروهای برتر اهدا شده و ۲۰ سال بیشتر از پیراهن سبز امتیازی قدمت دارد.

    کسب این پیراهن همیشه افتخار و غرور خاصی برای فاتحانش به همراه داشته اما در سالهای اخیر اغلب تیم‌ها به دوچرخه‌سواران سربالارو توصیه می‌کنند پیراهن خال خالی را از یاد برده و به تصاحب پیراهن طلایی فکر کنند.

    فاتحان سابق این پیراهن عبارتند از فاستو چوپی، فدریکو باهامونتس (شش بار)، چارلی گل، ادی مرکس، لوسین فان ایمپه (شش بار)، برنار هینو، لوییز هره‌را، کلودیو چیاپوچی، لورن ژالابر، و ریچارد ویرنکو.

    ویرنکو صاحب رکورد هفت دوره پوشیدن پیراهن کوهستان است که اکنون از دوچرخه‌سواری خداحافظی کرده و رقابت برای فتح این سکو آزاد است.

    فتح پیراهن کوهستان نیز همانند پیراهن امتیازی، به ثبات و استواری در همه مراحل نیاز دارد اما به شیوه‌ای متفاوت.

    کسی که می‌خواهد پیراهن کوهستان را به تن کند، لازم نیست در همه مراحل کفی یا دارای شیب کم، خود را به زحمت اندازد. فتح تنها چند مسیری که در ارتفاعات بالا قرار دارند آنقدر ارزش دارد که پیراهن کوهستان را برای یک سربالارو به ارمغان آورد.

    پیراهن سفیدرنگ رقابتهای توردوفرانس نیز به بهترین دوچرخه سوار جوان مسابقات اهدا می‌شود.

    منبع مطلب : vista.ir

    مدیر محترم سایت vista.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دانلود کنید
    ناشناس 6 روز قبل
    0

    اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه سواری در چه شهری بود

    مهدی 9 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید